Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τόλμη, λάμψη και η ελληνική αφρόκρεμα

Ο πρόεδρος του ΔΣ της ΕΛΣ Αθ. Θεοδωρόπουλος, η υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου, ο καλλιτεχνικός διευθυντής Γ. Κουμεντάκης και ο διευθυντής επικοινωνίας του οργανισμού Β. Λούρας

Τόλμη, λάμψη και η ελληνική αφρόκρεμα

  • A-
  • A+

Αιχμηρή ματιά και σύγχρονος προβληματισμός. Σπουδαίοι συνθέτες σε έμμεσο ή άμεσο διάλογο με κοινωνικοπολιτικά ζητήματα. Εργα που δεν έχουμε ξαναδεί από την Εθνική Λυρική Σκηνή, όπως η όπερα «Ρωμαίος και Ιουλιέττα» του Γκουνό και η «Υπόθεση Μακρόπουλου» του Γιάνατσεκ.

Ενα συγκινητικό αφιέρωμα στον Στέφανο Λαζαρίδη κι ένας τριετής κύκλος αφιερωμένος στον Μάνο Χατζιδάκι. Παραστάσεις που υπογράφει η αφρόκρεμα Ελλήνων σκηνοθετών (από τους Νίκο Μαστοράκη και Γιάννη Χουβαρδά ώς τους Νίκο Καραθάνο και Δημήτρη Παπαϊωάννου), παραγωγές με διεθνή λάμψη (όπως ο «Μαγικός αυλός» από την Κωμική Οπερα Βερολίνου και η «Λουτσία ντι Λαμερμούρ», σε συμπαραγωγή με τη Βασιλική Οπερα Λονδίνου).

Αλλά πάνω από όλα ένα πρόγραμμα που έχει τη σφραγίδα ενός ανθρώπου εμπνευσμένου, εργατικού, χαμηλόφωνου και απολύτως έτοιμου να επενδύσει στη νέα γενιά, να προσκαλέσει στην Εθνική Λυρική Σκηνή όσους μέχρι σήμερα δεν είχαν περάσει ούτε το κατώφλι του οργανισμού, αλλά και να συνομιλήσει με ό,τι πιο καινούργιο υπάρχει στη διεθνή σκηνή.

Ο Γιώργος Κουμεντάκης είχε πολλούς λόγους χθες να νιώθει αγχωμένος, καθώς παρουσίασε για πρώτη φορά μετά την ανάληψη των καθηκόντων του το πλήρες πρόγραμμα της περιόδου 2017- 2018. Κακώς, όμως, γιατί ό,τι ετοίμασε με τους συνεργάτες του για την περίοδο που ξεκινά τον Οκτώβριο κι ολοκληρώνεται τον Ιούλιο είναι τολμηρό και καλοζυγισμένο, πολυσυλλεκτικό και λαμπερό.

Ανεβάζοντάς μας όλους στη σκηνή -έτσι, για να μοιραστούμε λίγο από το δέος της κεντρικής κατακόκκινης αίθουσας στο Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος- ο καλλιτεχνικός διευθυντής, έχοντας δίπλα του την υπουργό Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου, ανέλυσε τη φιλοσοφία πίσω από τις 14 επικείμενες παραγωγές (11 όπερες, 3 μπαλέτα). Η στήριξη της υπουργού στον ίδιο και τη Λυρική είναι περισσότερο από εμφανής.

Οχι μόνο γιατί τραγούδησε στη χθεσινή συνέντευξη Τύπου στίχους από το «Χρυσοπράσινο φύλλο» του Θεοδωράκη, αλλά κυρίως γιατί συνέβαλε τα μέγιστα ώστε να έχει μέχρι σήμερα εκταμιευθεί το 80% της τακτικής επιχορήγησης. Αυτό σημαίνει ότι από τα 12,5 εκατ. ευρώ που λαμβάνει ετησίως η Λυρική έχουν καταβληθεί τα 10 και περιμένουν -πάλι με δική της δέσμευση- άλλα 4 εκατ. ευρώ έκτακτη επιχορήγηση (αναγκαία για τα λειτουργικά έξοδα που πληρώνει η Λυρική στην ΚΠΙΣΝ Α.Ε.).

«Η μεγάλη τέχνη της όπερας ποτέ δεν ήταν διακοσμητική, αντιθέτως βρισκόταν πάντα σε διάλογο με την κοινωνία. Λαμβάνοντας αυτό ως δεδομένο και πυξίδα, επιθυμία μας για την πρώτη μας σεζόν στο ΚΠΙΣΝ είναι να επανατοποθετήσουμε την όπερα στις πραγματικές της διαστάσεις», είπε ο Γ. Κουμεντάκης. «Δεν μας ενδιαφέρει μια τέχνη διακοσμητική, αλλά μια τέχνη αιχμηρή, επιδραστική, σημερινή και διαχρονική.

Θέλουμε μια όπερα που δημιουργεί ερωτήματα και ανοίγει συζητήσεις, που προκαλεί διαφωνίες και μας ενώνει. Παίρνουμε τη σκυτάλη από τους σπουδαίους συνθέτες όπερας, μεταφέρουμε στο σήμερα τον προβληματισμό τους, βρίσκουμε τα νοήματα, τα θέματα, τις αποχρώσεις και αναθέτουμε σε καλλιτέχνες αιχμής να δημιουργήσουν παραστάσεις που θα σέβονται το έργο και θα προβληματίσουν τον σημερινό θεατή».

Το νέο πρόγραμμα, λοιπόν, διαρθρώνεται σε επτά κύκλους και ένα αφιέρωμα, περιλαμβάνει έργα του 18ου, 19ου και 20ού αιώνα, από όλες τις μεγάλες σχολές της όπερας (γαλλική, γερμανική, ιταλική, σλαβική) και έχει ήδη εξασφαλίσει συνεργασίες με σπουδαίους καλλιτέχνες του λυρικού θεάτρου και της μουσικής, όπως οι Γιάννης Κόκκος, Γκρέιαμ Βικ, Πόντους Λίντμπεργκ, Πάτρικ Κίνμονθ, Νίκος Μαστοράκης, Γιοχάνες Σιτς, Κέιτι Μίτσελ, Μπάρι Κόσκι, Αλεξάντερ Εκμαν, Γιάννης Χουβαρδάς, Λέο Μουσκάτο, Νίκος Καραθάνος και δεκάδες ακόμα.

■ Στην εναρκτήρια παραγωγή της σεζόν (15/10) περιμένουμε τα επίσημα εγκαίνια της Κεντρικής Αίθουσας Σταύρος Νιάρχος, με την «Ηλέκτρα» του Ρίχαρντ Στράους, σε σκηνοθεσία Γιάννη Κόκκου. Τον ομώνυμο ρόλο κρατά η σπουδαία Ιρέν Τεορίν, ενώ η κορυφαία Ελληνίδα μεσόφωνος Αγνή Μπάλτσα στην πρώτη συνεργασία με την ΕΛΣ θα ερμηνεύσει την Κλυταιμνήστρα (μάλιστα προσφέρει την αμοιβή της σε εκπαιδευτικούς/κοινωνικούς σκοπούς).

■ Με το σκοτεινό αριστούργημα του Βέρντι «Ριγολέττος» ξεκινά στις 25 Οκτωβρίου ο κύκλος της Ιταλικής Οπερας (δύο από τους καλύτερους Ελληνες τραγουδιστές, ο Δημήτρης Πλατανιάς και η Χριστίνα Πουλίτση, θα ερμηνεύσουν τους πρωταγωνιστικούς ρόλους). Στον ίδιο κύκλο εντάσσεται η πολυαναμενόμενη συμπαραγωγή της Λυρικής με τη Βασιλική Οπερα του Λονδίνου στη «Λουτσία ντι Λαμερμούρ» του Ντονιτσέτι (πρεμιέρα 14/3/2018).

Την τολμηρή παραγωγή που προκάλεσε μεγάλες συζητήσεις στο Λονδίνο σκηνοθετεί η Βρετανίδα Κέιτι Μίτσελ (τον απαιτητικό ρόλο του τίτλου ερμηνεύουν οι Χριστίνα Πουλίτση, Βασιλική Καραγιάννη).

■ Με διεθνείς επαίνους καταφτάνει ο «Μαγικός αυλός» του Μότσαρτ στην περιζήτητη παραγωγή της Κωμικής Οπερας του Βερολίνου (σκηνοθεσία Μπάρι Κόσκι, 31/3/2018).

■ Σημαντικός και ο κύκλος που αφιέρωσαν στον Τσέχο Λέος Γιάνατσεκ. Στις 20 Μαΐου 2018 θα παρακολουθήσουμε την όπερά του «Υπόθεση Μακρόπουλου», σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά, με πρωταγωνίστρια την Ελενα Κελεσίδη, ενώ στις δύο επόμενες σεζόν αναμένονται ακόμα δύο αριστουργήματά του.

■ Ιταλικές όπερες επελέγησαν και για το αφιέρωμα στον Στέφανο Λαζαρίδη, τον διεθνή σκηνογράφο και σκηνοθέτη που υπήρξε καλλιτεχνικός διευθυντής της ΕΛΣ μεταξύ 2006-2007. Σπουδαίο κεφάλαιο για την ευρωπαϊκή όπερα κι ένας από τους πιο επιδραστικούς αναμορφωτές του είδους διεθνώς, ο Λαζαρίδης εργάστηκε επί 30 χρόνια στην Εθνική Οπερα της Αγγλίας υπογράφοντας παραγωγές που σήμερα θεωρούνται ιστορικές.

Θα παρουσιαστούν η «Μποέμ» (σκηνοθεσία Γκρέιαμ Βικ), με τη Μυρτώ Παπαθανασίου να ντεμπουτάρει στον ρόλο της Μιμής και η «Τόσκα» σε σκηνοθεσία Νίκου Πετρόπουλου με πρωταγωνιστές τους Τσέλια Κοστέα-Δημήτρη Τηλιακό. Παράλληλα θα πραγματοποιηθεί μεγάλη έκθεση με σχέδια, μακέτες, φωτογραφικό υλικό κ.λπ. σε συνεργασία με το Μορφωτικό Ιδρυμα Εθνικής Τραπέζης, όπου ο Στ. Λαζαρίδης έχει δωρίσει το αρχείο του.

■ Στις 25 Φεβρουαρίου 2018, η Μυρτώ Παπαθανασίου αναμετριέται για πρώτη φορά με τον ρόλο της Ιουλιέττας, στο αριστούργημα του Σαρλ Γκουνό «Ρωμαίος και Ιουλιέττα» που ανοίγει τον κύκλο της Γαλλικής Οπερας. Σημαντική πρεμιέρα στον κόσμο της όπερας, όμως, και για τον Νίκο Μαστοράκη που θα τη σκηνοθετήσει.

■ «Operetta restart» ονόμασαν την απόπειρά τους να «φρεσκάρουν» το είδος αναθέτοντας σε Ελληνες συνθέτες να συνθέσουν νέα έργα οπερέτας, πάνω σε κείμενα μη αναμενόμενα. Πρώτος τολμά ο Νίκος Κυπουργός με τη «Μήδεια» του Μποστ και σκηνοθέτη τον Νίκο Καραθάνο (7/7/2018).

■ Υπέροχη και η ιδέα να τιμήσουν με ειδικό κύκλο τον Μάνο Χατζιδάκι: Κύκλοι τραγουδιών, πιανιστικά έργα, σουίτες, έργα για μπαλέτο, μεταγραφές, ανέκδοτες συνθέσεις θα παρουσιαστούν τα επόμενα τρία χρόνια. Την περίοδο 2017/18 αναμένονται νέες ερμηνείες πάνω στα έργα «Ο Μεγάλος Ερωτικός», «Η εποχή της Μελισσάνθης», «Για μια μικρή λευκή αχιβάδα», «Το καταραμένο φίδι», «Εξι λαϊκές ζωγραφιές» κ.ά.

■ Ενώ κύκλος στον οποίο υπολογίζουν πολύ είναι κι αυτός που ενώνει «Μουσική και εικαστικές περφόρμανς» στο πλαίσιο του οποίου θα δημιουργηθούν εικαστικές εγκαταστάσεις με συνοδεία ζωντανής συμφωνικής μουσικής. Σε αυτόν εντάσσεται η συνεργασία με τον κορυφαίο Δημήτρη Παπαϊωάννου.

■ Οσο για το Μπαλέτο, αξιοποιώντας το έμψυχο υλικό του οργανισμού ο διευθυντής του Αντώνης Φωνιαδάκης επέλεξε να παρουσιάσουν την «Ωραία Κοιμωμένη», τον «Καρυοθραύστη» και το δίπτυχο «Des/equilibre/s/Cacti».

■ Τέλος, το καλοκαίρι του 2018, η ΕΛΣ πηγαίνει στο Ηρώδειο με τον «Ναμπούκο», σε σκηνοθεσία του Λ. Μουσκάτο και πρωταγωνιστή τον Δημήτρη Πλατανιά που διαπρέπει διεθνώς στον ρόλο (1/6/2018) και την «Κάρμεν» σε σκηνοθεσία Σ. Λάνγκριτζ (26/7/2018).

ART - ΝΕΑ
Η Λυρική αποχαιρετά την έδρα της
Αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας του οργανισμού και θέατρο στο οποίο μεγάλωσαν γενιές, το κτίριο της οδού Ακαδημίας θα παραμείνει για πάντα ο χώρος που μας έμαθε τι σημαίνει όπερα, το σημείο της πόλης που...
Η Λυρική αποχαιρετά την έδρα της
ART - ΝΕΑ
Η dream team του Κουμεντάκη
Ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής παρουσίασε το πλούσιο πρόγραμμα της Εναλλακτικής Σκηνής, που συγκεντρώνει την αφρόκρεμα του εγχώριου δυναμικού, έδωσε το στίγμα της Κεντρικής και περιέγραψε τους στόχους της...
Η dream team του Κουμεντάκη
ART - ΝΕΑ
«Ο κόσμος θα είναι πάντα γεμάτος Αΐντες»
«Πόσες γυναίκες σήμερα αγωνίζονται ενάντια στην εξουσία ή διεκδικούν το δικαίωμα να αγαπούν όποιους θέλουν;», αναρωτιέται ο Ενρίκο Καστιλιόνε, σκηνοθέτης της φαντασμαγορικής παραγωγής που στήνει μια μεγάλη...
«Ο κόσμος θα είναι πάντα γεμάτος Αΐντες»
ART - ΝΕΑ
«Επανεκκίνηση» το φθινόπωρο
Οι άνθρωποι της Εθνικής Λυρικής Σκηνής καλούνται να δώσουν το σήμα για την «Επανεκκίνηση» της δράσης τους για το διάστημα Σεπτεμβρίου-Δεκεμβρίου 2020.
«Επανεκκίνηση» το φθινόπωρο
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
80 χρόνια, 500 τίτλοι, 3.000 παραστάσεις
Ο κορυφαίος οργανισμός έχει κλείσει το παρελθόν και την ιστορία του, τις κατακτήσεις και την εξέλιξή του σε μια επετειακή έκδοση, το εξαιρετικό λεύκωμα «1940-2020, 80 Χρόνια Εθνική Λυρική Σκηνή» και κοιτά με...
80 χρόνια, 500 τίτλοι, 3.000 παραστάσεις
ART - ΝΕΑ
Στα ύψη με 6,3 εκατομμύρια επισκέπτες το 2019
Δεν ήταν μια μόδα που πέρασε, ούτε μια βόλτα που κάναμε και μετά ξεχάστηκε. Δεν ήταν μόνο ένα αρχιτεκτονικό κομψοτέχνημα του Ρέντσο Πιάνο αλλά αναδείχτηκε κορυφαίο τοπόσημο της πόλης.
Στα ύψη με 6,3 εκατομμύρια επισκέπτες το 2019

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας