Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Θεϊκοί διάλογοι» αρχαίας και μοντέρνας τέχνης

Αποψη της έκθεσης από την ενότητα «Αφροδίτη»

Πάρις Ταβιτιάν -Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, 2017

«Θεϊκοί διάλογοι» αρχαίας και μοντέρνας τέχνης

  • A-
  • A+

Οι «Θεϊκοί διάλογοι» που συντελούνται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, είναι έκθεση υψηλών προδιαγραφών σαν εκείνες που διοργανώνονται σε μεγάλα μουσεία του εξωτερικού και σε κάνουν να νιώθεις ευτυχής για την καταγωγή σου, για τα δημιουργήματα της τέχνης και τους πρωτοπόρους καλλιτέχνες που ανοίγουν δρόμους. Η έκθεση θα βρίσκεται στη «γειτονιά» μας για τρεις μήνες και δεν πρέπει να τη χάσει κανείς.

Την οφείλουμε στον οραματιστή διευθυντή του μουσείου, τον καθηγητή Νικόλαο Σταμπολίδη, που τολμά να ανοίξει διάλογο ανάμεσα στην αρχαιότητα και τη μοντέρνα τέχνη, με τρόπο υποδειγματικό.

Στις αίθουσες περιοδικών εκθέσεων φιλοξενούνται 27 σχέδια κυρίως μεγάλων διαστάσεων και γλυπτά του κορυφαίου εκπροσώπου του αφηρημένου εξπρεσιονισμού Σάι Τουόμπλι (Βιρτζίνια 25/4/1928-Ρώμη 5/7/2011) τα οποία είναι εμπνευσμένα από την ελληνική μυθολογία.

Πάρις Ταβιτιάν -Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, 2017

Αμερικανός στην καταγωγή, γοητεύτηκε από τη Μεσόγειο -έζησε στην Ιταλία μετά το 1957- και λάτρεψε την Ελλάδα. Μελέτησε σε βάθος τη μυθολογία, τους αρχαίους συγγραφείς, τους σύγχρονους και ταξίδεψε σε πόλεις και νησιά μας όπου διέμεινε για μεγάλα διαστήματα. «Εχω απέραντη επιθυμία να δω και να αισθανθώ αυτά τα αρχαία θαύματα. Η δουλειά μου διψά για επαφή μαζί τους».

Οι δημιουργίες του ανήκουν στη σύγχρονη πρωτοπορία και ανοίγουν διάλογο με σημαντικά έργα της αρχαιότητας τα οποία συν-εκτίθενται στις τέσσερις αίθουσες πραγματοποιώντας σύζευξη των τεχνών, των τεχνοτροπιών, των εποχών.

Οι αντιπροσωπευτικές ενότητες έργων του «Αφροδίτη» (1975), «Παν» (1975), «Νίκη» (1980), «Απόλλων» (1975), «Διόνυσος» (1975), «Ορφεύς» (1979) κ.ά. «συνομιλούν» με έργα της αρχαιότητας, όπως «Κορμός Αναδυομένης Αφροδίτης» (Αρχαιολογικό Μουσείο Πάφου), «Ανάγλυφο με παράσταση Ορφέως, Ευρυδίκης και Ερμή» (Αρχαιολογικό Νάπολης), «Αγαλμα Διονύσου», «Ειδώλιο πτερωτής Νίκης» (Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο) κ.ά.

Στο κέντρο της έκθεσης εκτίθεται ο Κρατήρας του Κλειτία, «η βίβλος της ελληνικής μυθολογίας, η επιτομή της αρχαιολογίας και της αγγειογραφίας». Φιλοτεχνήθηκε στην Αττική το 570 π.Χ. από τον Κλειτία και βρέθηκε από τον αρχαιολόγο Al. Francois το 1844 στην πόλη Chiusi της Ιταλίας. Είναι αμετακίνητο έργο και βγήκε για πρώτη φορά από το Αρχαιολογικό Μουσείο της Φλωρεντίας, «επειδή εμπιστευόμαστε τους Ελληνες και το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.

Η Αθήνα είναι ο μοναδικός τόπος όπου θα πρότεινα να εκτεθεί», είπε χθες ο Μario Lozzo, διευθυντής του Αρχαιολογικού Μουσείου της Φλωρεντίας. Το «αγγείο Francois», όπως επίσης ονομάζεται τιμής ένεκεν στον αρχαιολόγο που το έφερε στο φως, έχει πάρει τη θέση του στην ειδική προθήκη - μην ξεχάσετε να κοιτάξετε ψηλά όπου ο καθρέφτης αποκαλύπτει το εσωτερικό και τις παραστάσεις που κοσμούν τις λαβές.

Θεωρείται το αξεπέραστο πρότυπο για την αρχαία αττική και γενικότερα για την ελληνική κεραμική. Στην επιφάνειά του υπάρχουν 131 επιγραφές και περισσότερες από 270 μορφές καθώς για πρώτη φορά ο Κλειτίας ζωγράφισε ό,τι ήταν γνωστό έως τότε από την προφορική παράδοση. Ετσι μορφοποίησε τον λόγο και δημιούργησε την παράδοση την οποία ακολούθησαν οι επόμενοι, δίνοντας τα συγκεκριμένα χαρακτηριστικά σε θεούς και ήρωες.

Επειτα από 2.500 χρόνια ο Σάι Τουόμπλι θα δημιουργήσει τον δικό του μινιμαλιστικό κώδικα για να αποδώσει την ελληνική μυθολογία μέσω της διαφορετικής εικαστικής γραφής του. Η έκθεση περιλαμβάνει επτά ενότητες. Την συνεπιμελήθηκαν ο Νικόλαος Σταμπολίδης και ο Jonas Storsve, επιμελητής στο Κέντρο Ζορζ Πομπιντού στο Παρίσι και της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης του Τουόμπλι που διοργανώθηκε εκεί.

 «Θεϊκοί διάλογοι: Cy Twombly και ελληνική αρχαιότητα», 25 Μαΐου-3 Σεπτεμβρίου.
Νεοφύτου Δούκα 4, τηλ.: 210 7228321-3.

 

ART - ΝΕΑ
Τα έργα ήρθαν, η διευθύντρια φεύγει;
Στο παρά πέντε της λήξης της θητείας της η Κατερίνα Κοσκινά παρουσίασε τα καινούργια αποκτήματα του οργανισμού και περιμένει το πράσινο φως από την υπουργό Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου. Η Μπουμπουλίνας τηρεί...
Τα έργα ήρθαν, η διευθύντρια φεύγει;
ART - ΝΕΑ
Πνοή τέχνης σε εγκαταλειμμένα εργοστάσια
Ενα φιλόδοξο φεστιβάλ με τη σφραγίδα της Ελένης Βαροπούλου, που περιλαμβάνει σύγχρονη εικαστική δημιουργία, πρωτότυπες συνθέσεις αφιερωμένες στον Ιάννη Ξενάκη, καλλιτεχνικά εργαστήρια, θα φιλοξενηθεί σε παλιά...
Πνοή τέχνης σε εγκαταλειμμένα εργοστάσια
ART - ΝΕΑ
Το βραβείο ΔΕΣΤΕ ενηλικιώνεται
Περισσότερες από τρεις δεκαετίες το Ιδρυμα ΔΕΣΤΕ δραστηριοποιείται σε εκθέσεις που επικεντρώνονται γύρω από τη συλλογή του ιδρυτή και προέδρου του, Δάκη Ιωάννου, με σταθερό προσανατολισμό την ανάδειξη της...
Το βραβείο ΔΕΣΤΕ ενηλικιώνεται
ART - ΝΕΑ
Δυναμική εκκίνηση για το ΕΜΣΤ
Επιτέλους, έπειτα από 16 χρόνια υπομονής και προσμονής, το βιομηχανικό κτίριο του ΦΙΞ λειτουργεί ως μουσείο. Τη Δευτέρα ανοίγει τις πύλες του στο κοινό με μια περιοδική έκθεση και ταυτόχρονα εγκαινιάζει τη...
Δυναμική εκκίνηση για το ΕΜΣΤ
ART - ΝΕΑ
Τα μυστικά των ειδωλίων
Με την έκθεση «Κυκλαδική Κοινωνία: 5.000 χρόνια πριν» το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης γιορτάζει τα 30ά γενέθλιά του. Η έκθεση θα παρουσιαστεί στους χώρους του μουσείου (Νοέμβριος 2016 - Μάρτιος 2017) και θα...
Τα μυστικά των ειδωλίων
ART - ΝΕΑ
Ανοίγει... μερικώς, με περιοδικές εκθέσεις
Από τα τέλη Οκτωβρίου, συνεργασίες με το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Αμβέρσας και με την documenta θα γεμίσουν το πολύπαθο ΦΙΞ με έργα τέχνης και κόσμο. Ωστόσο ολόκληρο, κανονικά και με τις μόνιμες συλλογές,...
Ανοίγει... μερικώς, με περιοδικές εκθέσεις

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας