• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 15.0°C / 20.1°C
    0 BF
    83%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    14°C 11.4°C / 16.2°C
    2 BF
    86%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    18°C 16.0°C / 19.4°C
    2 BF
    79%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 9.9°C / 9.9°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    1 BF
    94%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    12°C 10.8°C / 15.2°C
    1 BF
    88%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 7.8°C / 9.4°C
    0 BF
    76%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 14.1°C / 19.0°C
    0 BF
    88%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 16.0°C / 21.4°C
    3 BF
    65%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 9.9°C / 14.9°C
    1 BF
    94%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    19°C 16.8°C / 20.5°C
    1 BF
    77%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    18°C 14.6°C / 19.0°C
    0 BF
    77%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 16.9°C / 17.9°C
    0 BF
    88%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 8.9°C / 11.5°C
    0 BF
    100%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    11°C 11.5°C / 13.9°C
    1 BF
    79%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 14.8°C / 18.8°C
    2 BF
    67%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    18°C 15.3°C / 20.4°C
    1 BF
    77%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 10.3°C / 14.4°C
    0 BF
    85%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    13°C 10.7°C / 16.2°C
    1 BF
    76%
  • Καστοριά
    Ελαφρές νεφώσεις
    10°C 9.8°C / 9.8°C
    1 BF
    84%

Οι καρέκλες του Πιστολέτο

Ενα «Σπίτι» για 230 νέα ταλέντα

  • A-
  • A+

Η διαδραστική εγκατάσταση του 27χρονου Βασίλη Αλεξάνδρου κερδίζει εύκολα το βλέμμα του επισκέπτη του 3ου ορόφου της Εθνικής Πινακοθήκης των Τιράνων, εκεί όπου φιλοξενούνται έργα της 18ης Μπιενάλε Νέων Δημιουργών της Ευρώπης και της Μεσογείου. Υπό τον τίτλο «History» επιχειρεί ένα ειρωνικό σχόλιο πάνω στη σχέση μας με την Ιστορία.

Οχι χωρίς τη συμμετοχή μας. Τη λέξη σχηματίζουν σαμπρέλες ποδηλάτου και το κοινό μπορεί να παρέμβει και να «φουσκώσει» κατά το δοκούν την… Ιστορία. Ενας επισκέπτης φουσκώνει τόσο πολύ το δεύτερο γράμμα μετατρέποντας το από Ι σε Ο. Καθόλου δεν ενοχλείται ο Θεσσαλονικιός δημιουργός του. Αντίθετα απολαμβάνει το αποτέλεσμα της παρέμβασης αυτής που δείχνει πως το έργο του έχει πετύχει τον στόχο του.

Η Ιστορία μαζί με τη Σύγκρουση, το Ονειρο και την Αποτυχία ήταν άλλωστε οι άξονες μέσα από τους οποίους ζητήθηκε από τους συμμετέχοντες να δουν το βασικό θέμα της φετινής γιορτής της νεανικής δημιουργικότητας που ήταν το «Σπίτι». Με μια ιδιόμορφη εξίσωση μοιάζει ο ακριβής τίτλος της φετινής θεματικής της 18ης Biennale: «History+ Conflict+ Dream+ Failure = ΗΟΜΕ».

Η πλατεία Βικτωρίας ως ένας τόπος που καλούνται να νιώσουν οικεία και να μετατρέψουν σε προσωρινό τους σπίτι οι πρόσφυγες ήταν στο επίκεντρο της ηχητικής εγκατάστασης της 27χρονης Αγγελικής Διακρούση, που ζει και εργάζεται στην Κεφαλονιά, ενώ, στην περίπτωση της μικρού μήκους ταινίας του 26χρονου Θανάση Καφετζή «Ποιος φοβάται το σκοτάδι» (2016), σπίτι γίνεται ένα καροτσάκι του σούπερ μάρκετ για τους ήρωές της, δύο ηλικιωμένους με ειδικές ανάγκες.

Πολύ εύγλωττα εξέφρασε το φετινό θέμα και η βιντεοεγκατάσταση του Μυτιληνιού Νικόλα Βαμβουκλή, με τίτλο «And it feels like home II», που μας μετέφερε στον ζωολογικό κήπο του Βερολίνου ο οποίος τον περασμένο Νοέμβριο αποφάσισε να στεγάσει πτηνά για προληπτικούς λόγους εναντίον της γρίπης.

Στο ίδιο πλάνο παρατηρούμε τα αποδημητικά πουλιά που βρίσκονταν εκτεθειμένα στο φυσικό περιβάλλον. Ενθαρρύνονται ένα σωρό συνειρμοί σε σχέση με τη μετανάστευση και την κοινωνία. Πτηνών και ανθρώπων.

Η ποικιλία των αναφορών όσον αφορά το θέμα «σπίτι» ήταν πραγματικά αξιοθαύμαστη. Στην περίπτωση του 28χρονου Μαροκινού Ελ Μοντασίρ Αμπντεσαμάντ το ενδιαφέρον μας εστιάζεται αφενός στη βλάστηση της Σαχάρα και αφετέρου στις μικρο-ιστορίες που προκύπτουν από τους μετακινούμενους πληθυσμούς, ενώ το έργο του 23χρονου Αντ Χαμλιν από το Ηνωμένο Βασίλειο, που δεσπόζει στο ισόγειο του Μουσείου Φυσικής Ιστορίας των Τιράνων, αποτελεί ένα εύστοχο σχόλιο σε σχέση με την οικειοποίηση του δημόσιου μέσα από τη χρήση του διαδικτύου.

Κάθε φορά που πέντε άτομα πατούν like στη διαδικτυακή σελίδα του έργου, η εγκατάσταση γεμίζει αυτόματα με αέρα και μεγαλώνει. Οσο το ενδιαφέρον μένει ανενεργό, τόσο εκείνη συρρικνούται.

Η Αρτεμις Παπαχρήστου, ο Cacao Rocks στις εφαρμοσμένες τέχνες, ο Θωμάς Τσαλαπάτης στη δημιουργική λογοτεχνία και οι Ορέστης Πατσινακίδης, Αναστασία-Μαρία Τζέλλου, Μαριλού Βομβόλου, Πέννυ Ελευθεριάδου και Κατερίνα Σισσίνη στο πεδίο των παραστατικών τεχνών και το μουσικό συγκρότημα Kolida Babo duet ολοκληρώνουν το πολύ ενδιαφέρον ψηφιδωτό της ελληνικής συμμετοχής. Πρόεδρος άλλωστε της Διεθνούς Ενωσης BJCEM, που συνδιοργάνωσε φέτος από κοινού μαζί με το υπουργείο Πολιτισμού της Αλβανίας, είναι η Ελληνίδα Δώρα Μπέη.

Για εννέα ημέρες, από τις 4 έως τις 9 Μαΐου, η πρωτεύουσα της γειτονικής Αλβανίας, που βρίσκεται σε φάση ανοικοδόμησης και επιχειρεί να βρει τον βηματισμό της προς την ευρωπαϊκή ένταξη, έσφυζε από καλλιτεχνική ζωή.

Εγινε το «σπίτι» για 230 νέους (ηλικίας έως 34 ετών) δημιουργούς από 25 διαφορετικές χώρες της Ευρώπης και της Μεσογείου, που συναντήθηκαν, συνομίλησαν, δημιούργησαν και ανανέωσαν το ραντεβού τους για το 2019.

Το έργο που δώρισε στους νεαρούς δημιουργούς ο Μικελάντζελο Πιστολέτο, πατέρας της Αρτε Πόβερα, αποτέλεσε και το καλύτερο πεδίο συνάντησης: μεταφορικά… αλλά και κυριολεκτικά. Ηταν μια σειρά από ζωγραφισμένες μπλέ και πράσινες καρέκλες που, τοποθετημένες η μία δίπλα στην άλλη, σχημάτιζαν τη θάλασσα της Μεσογείου.

Μια προτροπή, «Ας περάσουμε από τη Δημοκρατία στη Δημο… πραξία», έδωσε το σύνθημα για να ξεκινήσει το συμβολικό ταξίδι το βράδυ της 3ης Μαΐου από το Μπάρι στα παράλια της Αλβανίας. Κατά τη διάρκεια της νύχτας στις εν πλω συζητήσεις συμμετείχαν καταξιωμένοι καλλιτέχνες, μεταξύ των οποίων και ο Κώστας Βαρώτσος, ο οποίος χρόνια πριν είχε ξεκινήσει τη σταδιοδρομία του από την ίδια διοργάνωση. Το ταξίδι για κάποιους μόλις ξεκίνησε.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ART - ΝΕΑ
Τα οικιακά αντικείμενα... αλλιώς
Με τη λογική των συνταγών μαγειρικής, ο Ζήσης Κοτιώνης, καθηγητής της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, επιστρατεύει έπιπλα και άλλα αντικείμενα οικιακής χρήσης, δομικά υλικά και στοιχεία από...
Τα οικιακά αντικείμενα... αλλιώς
ART - ΝΕΑ
Ουτοπικές ιστορίες για το μέλλον των πόλεων
Πώς θα είναι στο μέλλον το τοπίο όπου θα κατοικούμε; Πρωτότυπες εγκαταστάσεις, αρχιτεκτονικά σχέδια, μακέτες, που πλάθουν νέα τεχνο-φυσικά περιβάλλοντα, δίκτυα και υποδομές περιλαμβάνει η έκθεση της Στέγης του...
Ουτοπικές ιστορίες για το μέλλον των πόλεων
ART - ΝΕΑ
Χρυσό Λιοντάρι μέταλ και αντεργκράουντ
Πριν σηκώσει το μεσημέρι του Σαββάτου στα χέρια της το Χρυσό Λιοντάρι για την Καλύτερη Εθνική Συμμετοχή στην 57η Μπιενάλε Βενετίας, η 39χρονη Γερμανίδα Ανε Ιμχοφ, με το μαύρο τζόκεϊ και το μαύρο πέτσινο σακάκι...
Χρυσό Λιοντάρι μέταλ και αντεργκράουντ
ART - ΝΕΑ
Η documenta 14 στα μονοπάτια του Πικιώνη
Ενα μείζον καλλιτεχνικό γεγονός όπως είναι η documenta 14, σε μια Αθήνα τραυματισμένη πολλαπλά από την κρίση, μπορεί πράγματι να μας βάλει σε πολλές σκέψεις. Γιατί είναι αλήθεια πως οι κρίσεις δεν διδάσκουν,...
Η documenta 14 στα μονοπάτια του Πικιώνη
ART - ΝΕΑ
Ζουμ στην ελληνική δεκαετία του ’80
Εφερε την Αλλαγή, την ισότητα των δύο φύλων, το γουόκμαν, τους πρώτους ηλεκτρονικούς υπολογιστές, αλλά και τους «πρασινο-φρουρούς», τον «αυριανισμό», το φανταχτερό ντύσιμο. Για πρώτη φορά η πιο αμφι-λεγόμενη...
Ζουμ στην ελληνική δεκαετία του ’80
ART - ΝΕΑ
Γοητευτικό ταξίδι στο παρελθόν της Πόλης
Ενα πανοραμικό πορτρέτο της Κωνσταντινούπολης κατά τον 18ο αιώνα με αυθεντικά δείγματα του τοπίου, της αρχιτεκτονικής, των κατοίκων και της καθημερινότητας προφέρει η καινούργια έκθεση του Μουσείου Μπενάκη...
Γοητευτικό ταξίδι στο παρελθόν της Πόλης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας