• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    24°C 20.9°C / 25.8°C
    1 BF
    53%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 19.7°C / 22.7°C
    2 BF
    75%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.6°C / 22.7°C
    1 BF
    46%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.9°C / 19.7°C
    0 BF
    77%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.9°C / 19.6°C
    0 BF
    88%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 19.0°C / 20.0°C
    1 BF
    66%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 16.4°C / 16.4°C
    2 BF
    48%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    20°C 20.4°C / 20.4°C
    2 BF
    51%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.2°C / 23.8°C
    2 BF
    56%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.1°C / 21.9°C
    2 BF
    56%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.4°C / 22.8°C
    2 BF
    64%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.2°C / 21.2°C
    2 BF
    86%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.3°C / 21.3°C
    1 BF
    57%
  • Λάρισα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    23°C 20.1°C / 23.9°C
    2 BF
    62%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 18.5°C / 22.2°C
    1 BF
    75%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 21.8°C / 22.1°C
    3 BF
    68%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.1°C / 26.0°C
    2 BF
    61%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    19°C 19.4°C / 19.4°C
    2 BF
    77%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    20°C 19.7°C / 22.3°C
    2 BF
    85%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    15°C 15.2°C / 15.2°C
    1 BF
    68%

Η Λυρική πήγε... Ευρωβουλή

  • A-
  • A+

Αποστολή: Βρυξέλλες

Τα πιο γνωστά μπαρ της πόλης έχουν από καιρό ετοιμάσει κοκτέιλ που τα ονόμασαν «Brexit» και τρολάρουν λίγο τους Βρετανούς. Στα ψαγμένα καλλιτεχνικά δρομάκια τα μαγαζιά παίρνουν θέση στη διαμάχη του δεύτερου γύρου των γαλλικών εκλογών. Ενώ οι εναλλακτικές γκαλερί έχουν ήδη «περιποιηθεί» με κολάζ τόσο τον Μακρόν όσο και τη Λεπέν. Η πολιτική ατζέντα θα ορίζει πάντα τη ζωή στις Βρυξέλλες.

Ωστόσο, ο ευρωβουλευτής του Ποταμιού και αντιπρόεδρος του Δ.Σ. της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, Γιώργος Γραμματικάκης, επιχείρησε επί δύο μέρες να στρέψει το βλέμμα στην Ελλάδα παρουσιάζοντας στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο την «Τριλογία Ελληνικού Πολιτισμού», όπως αποκάλεσε ο ίδιος τις τρεις εκδηλώσεις που ετοίμασε.

Ασύνδετες μεν μεταξύ τους, η έκθεση, η παράσταση και η ομιλία, είχαν απ' όλα: δόσεις φολκλόρ, στιγμές από τη σύγχρονη παραγωγή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και μια ομιλία σπουδαία που με τόλμη ερμήνευσε φαινόμενα της σύγχρονης πολιτικής, όπως ο λαϊκισμός, η παγκοσμιοποίηση και η δημαγωγία, με βάση κείμενα και εικόνες από την ελληνική και ελληνιστική αρχαιότητα.

«Αυτήν την εβδομάδα το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο γνώρισε ένα άλλο πρόσωπο της Ελλάδας, πέρα από την οικονομική κρίση και τις διαρκείς αξιολογήσεις. Ζωντανές δυνάμεις πολιτισμού, επιστήμης και παιδείας έδειξαν έναν δρόμο απαραίτητο για την Ελλάδα, πολύτιμο για την Ευρώπη», δήλωσε ο Γ. Γραμματικάκης για την «Τριλογία» που ξεκίνησε την προηγούμενη Τρίτη.

Το πρώτο μέρος της γράφτηκε στη γεμάτη από φωτογραφίες του Γιάννη Δεπόλλα αίθουσα «Γεχούντι Μενουχίν». Σαντορίνη, Κουφονήσια, Καστελόριζο, πορτοπαράθυρα της Χίου, ένα καφενείο σε έντονο μπλε χρώμα από το Λεωνίδιο, τραπεζάκια και τοίχοι λευκοί, κυκλαδίτικη αισθητική και πινελιές από Δωδεκάνησα και Πελοπόννησο έβαλαν χρώμα στην αίθουσα και προετοίμασαν τους επισκέπτες για την άφιξη της Λυρικής Σκηνής.

Στην παράδοση πατούσε και η δική της παράσταση, αφού μπροστά από τη σημαία της Ε.Ε. στήθηκε μπερντές κανονικός και δύο αυθεντικοί καραγκιοζοπαίχτες (Ιάσων και Αλέξανδρος Μελισσηνός), συνοδεία μουσικών, διηγήθηκαν την ιστορία του «Καραγκιόζη που επιστρέφει στην πατρίδα» (παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής, βασισμένη στην όπερα του Μοντεβέρντι «Η επιστροφή του Οδυσσέα στην πατρίδα»).

Αν υπάρχει, ωστόσο, κάτι που ξεχώρισε από την «Τριλογία» αυτή ήταν η ομιλία του έξοχου Αγγελου Χανιώτη, καθηγητή Αρχαίας Ιστορίας και Κλασικών Σπουδών στο Πρίνστον. Σε μια κατάμεστη αίθουσα του Ευρωκοινοβουλίου, έχοντας στην πρώτη σειρά τους Ελληνες και ξένους ευρωβουλευτές, μίλησε για τις ψευδαισθήσεις στον δημόσιο βίο.

«Ο αρχαιοελληνικός κόσμος παραμένει επίκαιρος, όχι λόγω κάποιας υποτιθέμενης ανωτερότητας του πολιτισμού και της ιστορίας των Ελλήνων σε σύγκριση με τον πολιτισμό της Κίνας ή προκολομβιανών λαών, αλλά χάρη στο γεγονός ότι στην ελληνική αρχαιότητα συναντάμε φαινόμενα που αντιστοιχούν σε φαινόμενα της εποχής μας: οικονομικά και πολιτιστικά δίκτυα που μπορούν να θεωρηθούν πρώιμες μορφές παγκοσμιοποίησης, πολυπολιτισμικές κοινότητες, κινητικότητα πληθυσμών, τεχνολογική πρόοδο, ευρεία συμμετοχή στη διακυβέρνηση», είπε.

Συνέχισε με παραδείγματα λαϊκισμού, τόνισε τον τεράστιο αντίκτυπο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης στον πολιτικό διάλογο, συνέδεσε τα προσωπεία του αρχαίου θεάτρου με τη σύγχρονη πολιτική σκηνή και τα εγχειρίδια ρητορικής της αρχαιότητας με τις σημερινές «σκηνοθετικές» οδηγίες στον πολιτικό ηγέτη.

Σχολίασε στιγμές που η υπερβολή στη θεατρικότητα καταντά φαιδρότητα: «Στην προεκλογική του εκστρατεία το 1988 (με αντίπαλο τον Τζ. Μπους) ο Μάικλ Δουκάκις επιχείρησε να δείξει ότι είναι ικανός σε αμυντικά θέματα. Φωτογραφήθηκε λοιπόν ως "μαχητής" σε τεθωρακισμένο φορώντας γραβάτα (!) και προκαλώντας ειρωνικά σχόλια. Η έκφραση "Dukakis in the tank" έχει μείνει ως παταγώδης αποτυχία θεατρικής συμπεριφοράς».

Φτάνοντας στα δικά μας, ο Αγγ. Χανιώτης μίλησε και για άλλη μια ψευδαίσθηση -που καταχρηστικά αποκαλούμε «συλλογική μνήμη»- αντιπαραθέτοντας την πτώση των τυράννων το 514 π.Χ. στην Αθήνα με την πτώση της χούντας.

«Κατά τις συγκεντρώσεις των “αγανακτισμένων” στο Σύνταγμα το 2011 μυριάδες φώναζαν: “Η χούντα δεν τελείωσε το ’73, εμείς θα την κηδέψουμε σε τούτη την πλατεία”. Το σύνθημα αντιπαραθέτει την υποτιθέμενη γενική αντίληψη ότι τη δικτατορία έριξε η εξέγερση του Πολυτεχνείου. Φυσικά, η δικτατορία δεν κατέρρευσε από την εξέγερση του Πολυτεχνείου, αλλά από την τουρκική εισβολή στην Κύπρο το 1974.

»Οπως οι αρχαίοι Αθηναίοι προτίμησαν να αποδώσουν την πτώση του τυράννου τους Ιππαρχου στους δολοφόνους του αδελφού του και όχι στην εισβολή ενός εχθρού, έτσι και πολλοί σημερινοί Ελληνες προτιμούν να συνδέουν την πτώση της δικτατορίας με την εξέγερση του Πολυτεχνείου, όχι με την τουρκική εισβολή...».

Και κλείνοντας τη συγκεκριμένη ενότητα παρατήρησε: «Χρησιμοποιούμε τον όρο “συλλογική μνήμη” όταν αναφερόμαστε στον τρόπο με τον οποίο ομάδες “θυμούνται” γεγονότα του πρόσφατου παρελθόντος. Αυτή η ανάμνηση είναι προϊόν επιλογής, επεξεργασίας και ερμηνείας. Δεν είναι μνήμη, είναι αφήγημα».

Τέλος, σε ό,τι αφορά την πολιτισμική μνήμη και τη χρήση της ιστορίας από τους σημερινούς πολιτικούς, σχολίασε: «Συχνά η αναφορά στο παρελθόν δεν έχει πραγματική αξία ως επιχείρημα, μόνο συναισθηματική. Λειτουργεί με τον ίδιο τρόπο που η φράση “η Ελλάδα γέννησε τη δημοκρατία” χρησιμοποιείται τελετουργικά στις ομιλίες του Ελληνα πρωθυπουργού και των στελεχών της κυβέρνησης ως επιχείρημα στις απαιτήσεις των δανειστών.

Από το γεγονός ότι η Ελλάδα γέννησε τη δημοκρατία δεν προκύπτει καμιά νομική ή ηθική υποχρέωση για τους φορολογούμενους πολίτες της Ε.Ε. Πολιτικοί είναι οι λόγοι που επιβάλλουν τη στήριξη της ελληνικής οικονομίας και των μεταρρυθμίσεων και ισχύουν για οποιαδήποτε χώρα της ευρωζώνης που είναι θύμα της κρίσης, είτε γέννησε τη δημοκρατία είτε γέννησε τη σανγκρία, το ουίσκι ή το χαλούμι». Κάποιοι στις πρώτες σειρές της αίθουσας είχαν αρχίσει να ανασκουμπώνονται...

Ακολουθήστε μας στο Google news
ART - ΝΕΑ
Στα ύψη με 6,3 εκατομμύρια επισκέπτες το 2019
Δεν ήταν μια μόδα που πέρασε, ούτε μια βόλτα που κάναμε και μετά ξεχάστηκε. Δεν ήταν μόνο ένα αρχιτεκτονικό κομψοτέχνημα του Ρέντσο Πιάνο αλλά αναδείχτηκε κορυφαίο τοπόσημο της πόλης.
Στα ύψη με 6,3 εκατομμύρια επισκέπτες το 2019
ART - ΝΕΑ
Νέα πρόεδρος στη Λυρική
Οπως ανακοινώθηκε από το υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού, η υπουργός Λίνα Μενδώνη αποδέχτηκε την παραίτηση -την από 9ης Δεκεμβρίου υποβληθείσα- του Βασίλη Καραμητσάνη από τη θέση του προέδρου του...
Νέα πρόεδρος στη Λυρική
ART - ΝΕΑ
Ολα καλά... με ολίγα καρφιά
«Ο δημόσιος τομέας μπορεί να είναι στην Ελλάδα μέρος της λύσης και όχι πάντα μέρος του προβλήματος», δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών Ευκλείδης Τσακαλώτος για το νέο τοπόσημο. Ωστόσο οι προϋπολογισμοί φέρνουν...
Ολα καλά... με ολίγα καρφιά
ART - ΝΕΑ
Πες μου πού πουλάν... περφόρμανς
Η Κύπρια εικαστικός και χορογράφος Λία Χαράκη στήνει για έναν μήνα στο εμπορικό κέντρο της Αθήνας ένα κατάστημα γεμάτο παραστάσεις, βίντεο, performances, συζητήσεις, εργαστήρια και ο περαστικός μπορεί να μπει...
Πες μου πού πουλάν... περφόρμανς
ART - ΝΕΑ
Virtual πτήσεις πάνω από την Αθήνα
Μετά τους ηχητικούς περιπάτους στις γειτονιές του κέντρου, η ομάδα Medea Electronique αναπλάθει το αληθινό περιβάλλον και μεταφέρει το υλικό που συνέλεξε στο υπόγειο της Στέγης. Στιγμές από την καθημερινότητα...
Virtual πτήσεις πάνω από την Αθήνα
ART - ΝΕΑ
Η στέγη στο διάστημα
Εξωγήινοι και τέρατα από δημοφιλή blockbusters, σπάνιες εκδόσεις, δεινόσαυροι και διάσημες μινιατούρες, ζωγραφικά έργα και βίντεο μάς μεταφέρουν σε άλλους γαλαξίες και αναδεικνύουν την επιρροή της...
Η στέγη στο διάστημα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας