Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
«Χειμωνιάτικο παραμύθι» σε ροκ εκδοχή

«Cheek by Jowl» στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών

«Χειμωνιάτικο παραμύθι» σε ροκ εκδοχή

  • A-
  • A+

Λοιπόν, αυτή τη φορά δεν θα δούμε έναν από τους κορυφαίους βρετανικούς θιάσους από οθόνης στο πλαίσιο των μεταδόσεων που μας έχει συνηθίσει το Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Οι περίφημοι «Cheek by Jowl» βρίσκονται στην Αθήνα και το τριήμερο 5, 6 και 7 του μήνα ανεβάζουν στην αίθουσα «Αλεξάνδρα Τριάντη» το έργο με το οποίο ο Σέξπιρ άφησε πίσω του τις σπουδαίες τραγωδίες και αναζήτησε τη λύτρωση μέσα από τη φλόγα της ελπίδας.

Το «Χειμωνιάτικο παραμύθι» στη φρέσκια και ροκ αυτή εκδοχή σκηνοθετεί ο Ντέκλαν Ντόνελαν, που είναι άλλωστε ένας από τους δύο δημιουργούς της διάσημης θεατρικής ομάδας την οποία οι «Τάιμς» έχουν χαρακτηρίσει «από τους πιο ριζοσπαστικούς θεατρικούς θιάσους», λέγοντας χαρακτηριστικά πως «κάθε παραγωγή τους αποτελεί θεατρικό γεγονός».

Είναι οι ίδιοι για τους οποίους η βρετανική «Γκάρντιαν» σχολίασε πως αποτελούν μία από τις ομάδες που συχνά «δίνουν νέα πνοή στους κλασικούς, μέσα από ερμηνείες δυνατές και έντονες, σαν ακτίνες λέιζερ που βάζουν φωτιά στο κείμενο».

«Το “Χειμωνιάτικο Παραμύθι” είναι από τα αγαπημένα μου έργα. Πριν από είκοσι χρόνια το σκηνοθέτησα στα ρωσικά, ωστόσο αυτή είναι η πρώτη φορά που το ανεβάζω στην αγγλική γλώσσα», λέει ο Ντέκλαν Ντόνελαν για την παράσταση που φέρνει στην Αθήνα.

«Το έργο μιλάει για την αγάπη, την απώλεια, τη δυσκολία να συγχωρείς τον άλλο, να συγχωρείς τον εαυτό σου, να αναλαμβάνεις την ευθύνη. Μιλάει για τον άνθρωπο που παραλογίζεται και τον αντίκτυπο που έχει στο περιβάλλον του και στην κοινωνία. Στα τελευταία έργα του Σέξπιρ (“Περικλής”, “Η τρικυμία”, ο “Κυμβελίνος”) ο δραματουργός αφήνει να εννοηθεί ότι στη ζωή δεν υπάρχει μόνο τραγωδία.

»Υπάρχει και λύτρωση. Πολλοί είναι οι σπουδαίοι συγγραφείς που μας έχουν δώσει μία εντελώς ζοφερή όψη του κόσμου, αλλά λίγοι είναι εκείνοι που, χωρίς συναισθηματισμούς, μπορούν να δώσουν μια αίσθηση ελπίδας, ζωής, φωτός».

Οι «Cheek by Jowl», τους οποίους για πρώτη φορά έφερε στην Ελλάδα πριν από μερικά χρόνια η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση με το «Κρίμα που είναι πόρνη» του Τζον Φορντ, ιδρύθηκαν το 1981 από τον Ντέκλαν Ντόνελαν και τον σταθερό σκηνογράφο της ομάδας, Νικ Ορμεροντ.

Φημίζονται για τον μοντέρνο τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζουν τα κλασικά έργα (από τον σεξπιρικό «Μακμπέθ» ώς τις «Τρεις αδερφές» του Τσέχοφ), για την υψηλή ενέργεια και την υποκριτική ένταση των παραστάσεών τους. Εχουν ταξιδέψει σε περισσότερες από 300 πόλεις ανά τον κόσμο, αλλά όταν βρίσκονται στο Λονδίνο η βάση τους είναι το πολιτιστικό κέντρο Barbican.

Ο Σέξπιρ έγραψε «Το χειμωνιάτικο παραμύθι» την ίδια περίοδο με την «Καταιγίδα», ανατρέποντας όλους τους κανόνες που ακολουθεί η τελευταία. Η ενότητα του χρόνου, του τόπου και της δράσης χάνεται μέσα σ’ ένα ταξίδι που διαρκεί δεκαέξι ολόκληρα χρόνια.

Η ιστορία αναφέρεται σε έναν παρανοϊκό βασιλιά που οδηγεί την οικογένειά του στην καταστροφή. Ωστόσο, το σκοτάδι που επικρατεί στην αρχή του «Παραμυθιού» θα δώσει τη θέση του στο φως της χαράς, καθώς ο Χρόνος θα παρασύρει τους χαρακτήρες σε ένα αναπάντεχο τέλος.

«Το “Xειμωνιάτικο παραμύθι” καταστρατηγεί την ενότητα του χώρου, του χρόνου και της δράσης, όσο αυτό είναι δυνατόν, καθώς εκτυλίσσεται σε ένα τεράστιο χρονικό διάστημα δεκαέξι ετών, περνώντας από μέρος σε μέρος και από ιστορία σε ιστορία», σημειώνει ο σκηνοθέτης. «Πολλοί κριτικοί επέκριναν την καταφανή απουσία ενότητας.

Κι όμως, περιέργως πώς, αυτό είναι που λατρεύω στο έργο! Διαφορετικοί χρόνοι, πολλαπλοί χώροι - όλα όμως εξυπηρετούν στο τέλος τη δημιουργία αυτής της μυστηριώδους εικόνας ενός αγάλματος που ζωντανεύει. Σε αυτό το κείμενο όλα πάνε μαζί: το χυδαίο και το υψηλό, τα σκατά και τα άγια».

Ως συνεργάτης του Εθνικού Θεάτρου της Αγγλίας, ο Ντέκλαν Ντόνελαν έχει σκηνοθετήσει σημαντικές παραγωγές (μεταξύ αυτών τα «Sweeney Todd», «The Mandate» και «Angels in America»), ενώ δημιουργίες με την υπογραφή του έχουν παρουσιαστεί στο Φεστιβάλ της Αβινιόν («Σιντ»), στο Θέατρο Maly της Αγίας Πετρούπολης αλλά και στο Γουέστ Εντ («Ερωτευμένος Σέξπιρ»).

Επίσης έχει συνεργαστεί με το Φεστιβάλ του Ζάλτσμπουργκ (όπερα «Φάλσταφ» του Βέρντι) καθώς και με το Μπαλέτο Μπολσόι («Ρωμαίος και Ιουλιέτα», «Αμλετ»). Το 2009 τού απενεμήθη το βραβείο Καρλομάγνου και το 2016 ο Χρυσός Λέων της Βενετίας για το σύνολο του έργου του.

Το δε βιβλίο του με τίτλο «The Actor and the Target» («Ο ηθοποιός και ο στόχος» πρωτοκυκλοφόρησε το 2000, έχει μεταφραστεί σε 15 γλώσσες) είναι από τα πλέον δημοφιλή εγχειρίδια υποκριτικής για νέους ηθοποιούς. Στις σελίδες του, μεταξύ πολλών άλλων, ο Ντόνελαν σχολιάζει: «Το θέατρο δεν μπορεί να πεθάνει προτού ο άνθρωπος ονειρευτεί και το τελευταίο του όνειρο».

Η παράσταση συστήνεται για θεατές άνω των 12 ετών. Ωρα εναρξης: 20.00.
Διάρκεια: 2 ώρες και 45 λεπτά. Τιμές: από 7 € (φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑμεΑ) έως 40 € (διακεκριμένη ζώνη). Πληροφορίες: 210-7282333.

 

ART - ΝΕΑ
Θα απονέμονται... στη χρονιά τους
Κατάμεστη ήταν η αίθουσα του Μεγάρου Μουσικής την Τετάρτη το βράδυ και θερμό το χειροκρότημα, ιδιαίτερα για τους δύο σπουδαίους συγγραφείς μας που απέσπασαν την ύψιστη διάκριση, το Μεγάλο Βραβείο Γραμμάτων.
Θα απονέμονται... στη χρονιά τους
ART - ΝΕΑ
«Bitter Wheat» για τον Γουάινστιν
Στα 70 του χρόνια ο σπουδαίος Αμερικανός συγγραφέας Ντέιβιντ Μάμετ ανακοίνωσε ότι έχει έτοιμο ένα θεατρικό έργο για την προσωπικότητα και το σκάνδαλο που ξέσπασε γύρω από τον άλλοτε πανίσχυρο κινηματογραφικό...
«Bitter Wheat» για τον Γουάινστιν
ART - ΝΕΑ
Σε νέους και καταξιωμένους
Οι Ελληνες Αθάνατοι για ακόμα μία χρονιά τίμησαν μερικούς από τους καλύτερους συγγραφείς και πνευματικούς ανθρώπους: από τον Δημήτρη Δασκαλόπουλο και τη Ζέφη Δαράκη μέχρι τον Δημοσθένη Παπαμάρκο, τον Φαίδωνα...
Σε νέους και καταξιωμένους
ART - ΝΕΑ
«Νίκη» και «Γκιακ»
Δυο πολυ­συζητημένα βιβλία του 2014, το μυθιστόρημα του Χρήστου Χωμενίδη και τα διηγήματα του Δημοσθένη Παπαμάρκου βραβεύτηκαν στο Μέγαρο. Ο συναγωνισμός ήταν σκληρός και οι λίστες των υποψηφίων γεμάτες με...
«Νίκη» και «Γκιακ»
ART - ΝΕΑ
Οργιώδης περιπλάνηση στον κόσμο των γεύσεων
Ο ροκ σταρ της διεθνούς γαστρονομίας πριν βάλει τέλος στη ζωή του άφησε πολύτιμη κληρονομιά στη μονάκριβη κόρη του, αλλά και στους αμετανόητους θαυμαστές του, τα «Αγαπημένα» του. Ενα βιβλίο με ενδόμυχες...
Οργιώδης περιπλάνηση στον κόσμο των γεύσεων
ART - ΝΕΑ
Ζούμε στον εθισμό της οθόνης
Ακτιβιστής και συνεχώς δραστήριος, ο δημοφιλής Ισλανδός συγγραφέας, Αντρί Σνερ Μάγκνασον, -που στα 23 του χρόνια είχε κιόλας γράψει τρία βιβλία- έρχεται στην Αθήνα να μας εξηγήσει γιατί πρέπει να μοιραζόμαστε...
Ζούμε στον εθισμό της οθόνης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας