Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Στο μυαλό του Ρέντσο Πιάνο

Στο μυαλό του Ρέντσο Πιάνο

  • A-
  • A+

Τα πρώτα εγκαίνια της έκθεσης έγιναν το 2013 στη νεοϋορκέζικη Gagosian. Επειτα ταξίδεψε στην πατρίδα του αρχιτέκτονα, την Ιταλία (στο Palazzo della Ragione της Πάντοβα), το 2015 έφτασε ώς τη Σανγκάη (Power Station of Art). Και την περασμένη εβδομάδα τα εκθέματα πήραν θέση στην Αθήνα, σε ένα σημείο της πόλης που πλέον έχει ταυτιστεί για πάντα με το όνομά του.

«Renzo Piano Building Workshop – Piece by Piece» έχει τίτλο η έκθεση που εγκαινιάστηκε στο Kέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος και περιλαμβάνει αναπαραστάσεις αρχιτεκτονικών έργων των τελευταίων τριάντα ετών από το αρχιτεκτονικό γραφείο του 79χρονου Ρέντσο Πιάνο (Renzo Piano Building Workshop).

Ανάμεσά τους 18 μονογραφίες-εγκαταστάσεις σε τραπέζια, αφιερωμένα το καθένα σε ένα έργο, που μέσα από μοντέλα, σχέδια, φωτογραφίες και βίντεο διηγούνται την ιστορία των διαφόρων projects του διεθνούς φήμης αρχιτεκτονικού γραφείου (από μουσεία και βιβλιοθήκες μέχρι αεροδρόμια και ιδιωτικές κατοικίες).

«Είναι σίγουρα δύσκολο να εκθέσεις επιτυχώς την αρχιτεκτονική. Στην πραγματικότητα, τίποτα δεν μπορεί να αντικαταστήσει το να βρίσκεσαι στο ίδιο το κτίριο, την αίσθηση της υβριδικής υφής μιας πόλης ή τη συνεχή ροή των φωνών που συνθέτουν τους ήχους της ζωής», λέει ο ίδιος για την έκθεση.

«Ωστόσο, μια αρχιτεκτονική έκθεση μπορεί να μεταφέρει με σαφήνεια κάτι από τη συνθετότητα και την κοινή διαδικασία μέσω της οποίας τα κτίρια που σχεδιάζουμε συλλαμβάνονται ως ιδέα, κατασκευάζονται και στη συνέχεια αποκτούν ζωή… Θέλω να σκέφτομαι αυτήν την έκθεση σαν ένα ταξίδι μέσα στον χώρο».

Είναι δε με τόσο ευρηματικό τρόπο στημένη η έκθεση που ο επισκέπτης έχει την αίσθηση ότι μπαίνει στο σχεδιαστήριο του διεθνούς φήμης αρχιτέκτονα και παρακολουθεί τη διαδικασία δημιουργίας των κτιρίων, από το όραμα και τη σύλληψη έως την κατασκευή.

Ασφαλώς ξεχωριστή θέση στην έκθεση κατέχει το ίδιο το ΚΠΙΣΝ. Η κατασκευή του ξεκίνησε το φθινόπωρο του 2012, ολοκληρώθηκε τον περασμένο Αύγουστο κι αποτελεί ένα από τα πιο πρόσφατα έργα του Ρέντσο Πιάνο. Ως εκ τούτου, οι επισκέπτες της έκθεσης θα έχουν τη δυνατότητα να γνωρίσουν βήμα βήμα τη σύλληψη, τον σχεδιασμό και την υλοποίηση ενός από τα μεγαλύτερα κατασκευαστικά έργα στην πρόσφατη ιστορία της χώρας μας.

«Είμαστε ιδιαίτερα περήφανοι που φιλοξενούμε την τελευταία στάση της έκθεσης αυτής σε ένα από τα πιο πρόσφατα κτίριά του, προσφέροντας έτσι την ευκαιρία στους επισκέπτες του Κέντρου να βιώσουν την εξέλιξη της δημιουργικής γλώσσας του Renzo Piano σε ένα “ζωντανό” κτίριο το οποίο, θέλουμε να πιστεύουμε, αποτελεί το αποκορύφωμα μιας αξιοσημείωτης σταδιοδρομίας δεκαετιών», δήλωσε σχετικά με την έκθεση ο Ανδρέας Δρακόπουλος, πρόεδρος του Ιδρύματος Νιάρχος.

Δεν έχει κι άδικο αν σκεφτεί κανείς πως το αρχιτεκτονικό γραφείο Renzo Piano Building Workshop ιδρύθηκε το 1981 κι έχει μέχρι σήμερα σχεδιάσει μερικά από τα πλέον αναγνωρίσιμα έργα του σε όλο τον κόσμο: από τον τερματικό σταθμό του διεθνούς αεροδρομίου στην Οσάκα, την αίθουσα συναυλιών Music Park Auditorium στη Ρώμη, τη Βιβλιοθήκη και το Μουσείο Morgan στη Νέα Υόρκη ώς τη σύγχρονη πτέρυγα του Art Institute στο Σικάγο και το νέο Whitney στη Νέα Υόρκη.

Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος - Φάρος.
Εως 23/7. Ωρες: 06.00-24.00. Είσοδος ελεύθερη.

 

ART - ΝΕΑ
Η Αθήνα στον πυρήνα της αναζήτησης
Το δημιουργικό και ανήσυχο φεστιβάλ της Στέγης συγκεντρώνει επί δύο εβδομάδες στα πιο απρόσμενα σημεία του κέντρου διεθνείς συμπαραγωγές και παγκόσμιες πρεμιέρες που έχουν αντικείμενο την πόλη στην οποία ζούμε...
Η Αθήνα στον πυρήνα της αναζήτησης
ART - ΝΕΑ
Η Λυρική αποχαιρετά την έδρα της
Αναπόσπαστο κομμάτι της ιστορίας του οργανισμού και θέατρο στο οποίο μεγάλωσαν γενιές, το κτίριο της οδού Ακαδημίας θα παραμείνει για πάντα ο χώρος που μας έμαθε τι σημαίνει όπερα, το σημείο της πόλης που...
Η Λυρική αποχαιρετά την έδρα της
ART - ΝΕΑ
Η documenta 14 στα μονοπάτια του Πικιώνη
Ενα μείζον καλλιτεχνικό γεγονός όπως είναι η documenta 14, σε μια Αθήνα τραυματισμένη πολλαπλά από την κρίση, μπορεί πράγματι να μας βάλει σε πολλές σκέψεις. Γιατί είναι αλήθεια πως οι κρίσεις δεν διδάσκουν,...
Η documenta 14 στα μονοπάτια του Πικιώνη
ART - ΝΕΑ
Ζητείται και καλλιτεχνικός διευθυντής;
Και μετά τον Γιώργο Κιμούλη τι; Ποιος θα καθίσει στην καρέκλα που καίει; Ποιον θα εμπιστευθούν η κυβέρνηση και το Ιδρυμα Νιάρχος ώστε να μην ξαναεκτεθούν; Ποιος θα μπορούσε να έχει όραμα για την καλλιτεχνική...
Ζητείται και καλλιτεχνικός διευθυντής;
ART - ΝΕΑ
Τα ηνία σε Κιμούλη και Μανωλόπουλο
Προσωπικότητες οικείες από τον χώρο του πολιτισμού, επιλογές αναμενόμενες, εκπλήξεις αλλά και πρόσωπα που φέρουν τη σφραγίδα του υπουργού Οικονομικών έκρυβε η ανακοίνωση του νέου διοικητικού συμβουλίου του...
Τα ηνία σε Κιμούλη και Μανωλόπουλο
ART - ΝΕΑ
Λυρική και Βιβλιοθήκη «ριγμένες» στο Δ.Σ.
Στο παρά πέντε της παράδοσης του Κέντρου Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος στο ελληνικό κράτος και λίγες μέρες πριν από την πρώτη συνεδρίαση του νέου διοικητικού συμβουλίου της ΚΠΙΣΝ Α.Ε. (εταιρεία που θα...
Λυρική και Βιβλιοθήκη «ριγμένες» στο Δ.Σ.

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας