Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
H documenta με τα μάτια των Γάλλων
EPA/YANNIS KOLESIDIS

H documenta με τα μάτια των Γάλλων

  • A-
  • A+

Mε τίτλο «Η documenta εκρήγνυται στην Αθήνα» και η «Λιμπερασιόν» (μετά τους «Νιου Γιορκ Τάιμς») στρέφει το βλέμμα της στη σημαντική ελληνογερμανική εικαστική συνεργασία.

Με ένα λεπτομερές και πλούσιο ρεπορτάζ εξηγεί τι ακριβώς σημαίνει για την ελληνική πρωτεύουσα και το Κάσελ η γέφυρα που έχει στηθεί μεταξύ τους, ξεναγεί τους Γάλλους αναγνώστες στους χώρους που έχει καταλάβει η διοργάνωση (κάνοντας ειδική μνεία στο ΕΜΣΤ, το Πάρκο Ελευθερίας, το Ωδείο Αθηνών), εξετάζει πόσο αρμονική είναι η συνύπαρξη της εναλλακτικής σύγχρονης τέχνης με το αθηναϊκό παρελθόν και αναρωτιέται πόσα πράγματα από αυτήν την προοπτική που ανοίχτηκε στην πόλη μπορούμε να διατηρήσουμε όταν σβήσουν τα φώτα.

«Τη στιγμή που ο ευρωσκεπτικισμός μεγαλώνει, Αθήνα και Κάσελ συνεργάστηκαν επί τρία χρόνια για να οραματιστούν τη θρυλική έκθεση σύγχρονης τέχνης που ανοίγει φέτος, κατ' εξαίρεση, στην ελληνική πρωτεύουσα», γράφει η Κλεμεντίν Μερσιέ, ειδική απεσταλμένη τους στην Αθήνα.

Ενώ σε άλλο σημείο του ρεπορτάζ αναφέρει: «Αυτή η documenta ευνοεί τις performances, τη μουσική, τον χορό, την ποίηση, τα βίντεο. Eίναι η τέχνη που φέρνει τους ανθρώπους κοντά, που ανασκάπτει την Ιστορία και εργάζεται για το κοινό καλό. Μια τέχνη συλλογική, συνεργατική, μερικές φορές κοινωνική, άλλοτε τελετουργική που καθόλου δεν ποντάρει στο θέαμα». 

Η εφημερίδα επίσης στέκεται στο γεγονός ότι η διοργάνωση, που «παραδοσιακά κρατά αντιεμπορικό χαρακτήρα και δεν ακολουθεί τις επιταγές της αγοράς έργων τέχνης, έχει επιλέξει να συνεργαστεί με δημόσια ιδρύματα που δεν “ευημερούν”, αφήνοντας κατά μέρος τους μεγάλους ελληνικούς ιδιωτικούς οργανισμούς», γράφουν.

Ενώ η Μαρίνα Φωκίδη, ιδρυτικό μέλος της Kunsthalle Athena και διευθύντρια του καλλιτεχνικού γραφείου της documenta στην Αθήνα, δήλωσε στη γαλλική εφημερίδα:

«Ο Ανταμ Σίμτσικ (Πολωνός καλλιτεχνικός διευθυντής της documenta) πέρασε την παραμονή των Χριστουγέννων στην Αθήνα. Λίγο πριν αλλάξει ο χρόνος μού αποκάλυψε την επιθυμία του για κοινή διοργάνωση μεταξύ Κάσελ και Αθήνας. Εβαλα τα κλάματα καθώς πρέπει να συνειδητοποιήσετε ότι οι καλλιτέχνες παλεύαμε χωρίς καμία βοήθεια. Το κράτος έχει χρεοκοπήσει. Εκείνη την εποχή δεν υπήρχαν καν σύριγγες στα νοσοκομεία».

Και καταλήγει: «Η documenta 14 έχει δώσει μια πραγματική ώθηση χωρίς κανένα ίχνος φιλανθρωπίας. Ο Σίμτσικ ήθελε να μοιραστεί πράγματα σπάζοντας κάθε υπάρχουσα μορφή ηγεμονίας». 

Εν τω μεταξύ, εκτενές ρεπορτάζ για την ελληνογερμανική διοργάνωση είχε και η «Μοντ».

Με τίτλο «Αθήνα: μια πόλη ανοιχτή στην πολυφωνία της documenta» η γαλλική εφημερίδα παρατηρούσε πως «η έκθεση για πρώτη φορά εγκαταλείπει τη Γερμανία και μεταναστεύει στην Ελλάδα» σε μια εποχή που το «ευρώ βρίσκεται σε κρίση, τα όνειρα έχουν χάσει τη δύναμή τους, οι ονειροπόλοι είναι απογοητευμένοι. Αλλά η documenta 14 κερδίζει το ελληνικό της στοίχημα επιβεβαιώνοντας τα λόγια του καλλιτεχνικού της διευθυντή (του Πολωνού Ανταμ Σίμτσικ) ότι “η τέχνη έχει την ίδια τεράστια δύναμη με την πολιτική και τα χρήματα”».

Τέλος, δεν παραλείπουν να αναφερθούν λεπτομερώς στα έργα που έχουν στηθεί σε πολλαπλούς χώρους, στην πολιτική διάσταση που δόθηκε εξ αρχής στη διοργάνωση αλλά και σε όσους έχουν εκφράσει καχυποψία γι' αυτήν μιλώντας για αποικιοκρατία. 

Παρεμπιπτόντως, υπάρχει και μια είδηση που δεν την ξέρουν ακόμα οι Γάλλοι: αύριο Πέμπτη (το ωράριο λειτουργίας είναι 11 π.μ. -11 μ.μ.), οι άνθρωποι της documenta αποφάσισαν να βάλουν ελεύθερη είσοδο στους κύριους εκθεσιακούς χώρους (ΕΜΣΤ, Ωδείο Αθηνών, ΑΣΚΤ, Μουσείο Μπενάκη Πειραιώς).

Βλέπετε, κατά τη διάρκεια των ημερών του Πάσχα πολύς κόσμος επισκέφθηκε τις αίθουσες περιμένοντας ότι θα ήταν ανοιχτοί αλλά τελικά δεν κατάφερε να δει τα εκθέματα. Μετα-πασχαλινό δωράκι!

ART - ΝΕΑ
Σε τροχιά... ανάκαμψης
Με μια δόση αισιοδοξίας διαβάσαμε χθες το πρόγραμμα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών για τη σεζόν 2018- 2019. Μετά από αρκετό καιρό σε θολό τοπίο, χωρίς καθαρό στίγμα, ανήμπορο να δείξει ανταγωνιστικό και με τα...
Σε τροχιά... ανάκαμψης
ART - ΝΕΑ
Καταναλώνουν βιβλία, θέατρο, έντεχνη μουσική και... Μουσείο Ακρόπολης
Ποιο είναι το πολιτιστικό προφίλ των σύγχρονων Αθηναίων; Και μάλιστα σε εποχή οικονομικής κρίσης; Μη βιάζεστε να βγάλετε αρνητικά συμπεράσματα γιατί όπως φαίνεται βάζουμε ψηλά στις προτεραιότητές μας τον...
Καταναλώνουν βιβλία, θέατρο, έντεχνη μουσική και... Μουσείο Ακρόπολης
ART - ΝΕΑ
Στο μουσείο οι επαναστάτες του ήχου και της εικόνας
Εδώ και μερικές μέρες το πιο διάσημο γουρούνι της μουσικής πετά πάνω από το Μουσείο Victoria & Albert. Ενώ, στις αίθουσές του ένα συγκρότημα-σύμβολο μιας ολόκληρης εποχής διηγείται την ιστορία του κι «εξηγεί»...
Στο μουσείο οι επαναστάτες του ήχου και της εικόνας
ART - ΝΕΑ
Η documenta... απογειώνεται στην Αθήνα
Η documenta 14 ζει ανάμεσά μας. Σήμερα το μεσημέρι, ιππείς με τα άλογά τους θα ξεκινήσουν από τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου τη «Διαδρομή Αθήνα - Κάσελ: η μετάβαση του Ερμή», ένα έφιππο ταξίδι περίπου 3.000...
Η documenta... απογειώνεται στην Αθήνα
ΣΙΝΕΜΑ
Ξενύχτι με τον Αντι Γουόρχολ
Προβολές ταινιών του από κόπιες που έφτασαν στην Αθήνα κατευθείαν από το ΜοΜΑ της Νέας Υόρκης, αυτοσχέδια screen tests, διαδραστικές συζητήσεις, βινίλια που θα παίζουν μουσικές των Τζον Κέιλ, Ρόλινγκ Στόουνς,...
Ξενύχτι με τον Αντι Γουόρχολ
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Το αύριο αρχίζει σήμερα
Η ομάδα χορού που γεννήθηκε και ζει στους κόλπους της ΚΣΟΤ, της πρώτης τη τάξει σχολής χορού της χώρας, παραδίδει για 16η συναπτή χρονιά ένα σπονδυλωτό χορευτικό θέαμα. Τώρα πέντε κορυφαίοι δημιουργοί...
Το αύριο αρχίζει σήμερα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας