Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το βραβείο ΔΕΣΤΕ ενηλικιώνεται

Εργο του Κώστα Σαχπάζη

Το βραβείο ΔΕΣΤΕ ενηλικιώνεται

  • A-
  • A+

Περισσότερες από τρεις δεκαετίες το Ιδρυμα ΔΕΣΤΕ δραστηριοποιείται σε εκθέσεις που επικεντρώνονται γύρω από τη συλλογή του ιδρυτή και προέδρου του, Δάκη Ιωάννου, με σταθερό προσανατολισμό την ανάδειξη της σύγχρονης τέχνης και των δημιουργών της, αλλά και τη σύνδεση της Ελλάδας με καλλιτέχνες, κριτικούς και επιμελητές διεθνούς επιπέδου.

Από τις σημαντικότερες δράσεις του είναι το βραβείο ΔΕΣΤΕ, που απονέμεται κάθε δύο χρόνια σε Ελληνα ή Κύπριο καλλιτέχνη.

Με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 18 χρόνων από την πρώτη απονομή, διοργανώνεται η έκθεση «Βραβείο ΔΕΣΤΕ: Μια Επετειακή Εκθεση, 1999-2015» στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (5 Απριλίου - 17 Σεπτεμβρίου), με τα έργα των 9 βραβευθέντων. Ολοι τους καλλιτέχνες πρώτης γραμμής, με διεθνές έργο και διακρίσεις, θα παρουσιάσουν στο κοινό τις δημιουργίες τους σε μια έκθεση που καταγράφει τις τάσεις της σύγχρονης τέχνης.

■ Aποτελούμενα από «κολάζ» αποσπασμάτων από κινηματογραφικό υλικό συνυφασμένο με δικές της σεκάνς, τα βίντεο και οι εγκαταστάσεις της Λουκίας Αλαβάνου (Βραβείο ΔΕΣΤΕ 2007) συνιστούν μια διερεύνηση της επιρροής του κινηματογράφου στη διαμόρφωση και τη δόμηση της μνήμης.

■ Η Αναστασία Δούκα (2011) με τη δουλειά της αναζητά τη συνείδηση του αντικειμένου/σώματος καθώς αυτό κινείται και επικοινωνεί στον χρόνο και τον χώρο και αναγνωρίζει στα υλικά την ικανότητα να ανακλάσουν τη δική της αδυναμία και δυνατότητα.

■ Η Ειρήνη Ευσταθίου (2009) εργάζεται με διαφορετικά μέσα, από ζωγραφική και χαρακτική μέχρι εγκαταστάσεις μικρής κλίμακας και περφόρμανς. Η δουλειά της συχνά ξεκινάει με τη δημιουργία αρχείων πρωτογενούς αρχειακού υλικού, σε συνδυασμό με υλικό που συλλέγει από τις περιηγήσεις της στο αστικό τοπίο.

■ Το ευρύ πεδίο έρευνας του Χριστόδουλου Παναγιώτου (2005) εστιάζει στον εντοπισμό και την αποκάλυψη των κρυμμένων εκείνων αφηγημάτων που ενυπάρχουν στο οπτικό αρχείο της ιστορίας και του χρόνου. Ο καλλιτέχνης δεν ενδιαφέρεται για την αρχειοθέτηση αλλά για τις ιστορικές αφηγήσεις και τις δομές τους.

■ Για τη Μαρία Παπαδημητρίου (2003) η λέξη τέχνη διατηρεί στην ετυμολογία της την υπόσχεση της σύνδεσης μεταξύ χειροτεχνίας και τεχνογνωσίας. Χρησιμοποιεί τον εαυτό της ως μέσο ανάπτυξης διαλόγου με τους άλλους και για να καταλάβει την τέχνη ως μια ενεργή κοινωνική διεργασία, γεμάτη αντιφάσεις και δυνατότητες.

■ To έργο του Αγγελου Πλέσσα (2015) επικεντρώνεται στη δικτύωση της ψηφιακής ζωής και της ζωής εκτός δικτύου με τρόπους που μας κάνουν να κατανοήσουμε τις δύο καταστάσεις. Οι δραστηριότητές του περιλαμβάνουν περφόρμανς και artist residencies, ιδιωτικές εκδόσεις και ιστοσελίδες, γλυπτική και εκπαιδευτικά projects.

■ Ο πυρήνας του έργου της Γεωργίας Σαγρή (2001) βασίζεται στη διερεύνηση της περφόρμανς ως εξελισσόμενου πεδίου κοινωνικού βίου και οπτικού πολιτισμού, αλληλένδετα, ωστόσο διακριτά από τη διαλεκτική της αναπαράστασης στο θέατρο, τη μουσική και τον χορό. Τα έργα της είναι επηρεασμένα από πολιτικά κινήματα, θέματα αυτονομίας, χειραφέτησης, αυτο-οργάνωσης, κ.ά.

■ Το έργο του Κώστα Σαχπάζη (2013) βασίζεται στις ιδιότητες και τα χαρακτηριστικά των υλικών, τόσο ως φυσικών οντοτήτων όσο και ως νοητικών δομών. Χρησιμοποιεί ποικιλία υλικών -δέρμα, ρητίνη, μέταλλα, πλαστικές ύλες, ξύλο, χρώμα- και δοκιμάζει τη δυνατότητά τους να αναδιαμορφωθούν σε αφηρημένα σύνολα με πλούσιες επιφάνειες.

■ Για την Παναγιώτα Τζαμουράνη (1999), ήχοι, καθημερινά αντικείμενα, εξωτερικοί χώροι, οικογενειακό περιβάλλον, αλλά και οτιδήποτε περιβάλλει την καθημερινότητά μας είναι το υλικό απ’ όπου πηγάζουν πειραματισμοί για μια απόπειρα προσδιορισμού εννοιών και καταστάσεων που σχετίζονται με τον χώρο γύρω της.

 Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, Βασ. Σοφίας και Ηροδότου 1,
 τηλ: 210 7228321-3

 

ART - ΝΕΑ
Τα έργα ήρθαν, η διευθύντρια φεύγει;
Στο παρά πέντε της λήξης της θητείας της η Κατερίνα Κοσκινά παρουσίασε τα καινούργια αποκτήματα του οργανισμού και περιμένει το πράσινο φως από την υπουργό Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου. Η Μπουμπουλίνας τηρεί...
Τα έργα ήρθαν, η διευθύντρια φεύγει;
ART - ΝΕΑ
Πνοή τέχνης σε εγκαταλειμμένα εργοστάσια
Ενα φιλόδοξο φεστιβάλ με τη σφραγίδα της Ελένης Βαροπούλου, που περιλαμβάνει σύγχρονη εικαστική δημιουργία, πρωτότυπες συνθέσεις αφιερωμένες στον Ιάννη Ξενάκη, καλλιτεχνικά εργαστήρια, θα φιλοξενηθεί σε παλιά...
Πνοή τέχνης σε εγκαταλειμμένα εργοστάσια
ART - ΝΕΑ
«Θεϊκοί διάλογοι» αρχαίας και μοντέρνας τέχνης
Οι «Θεϊκοί διάλογοι» που συντελούνται στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης, είναι έκθεση υψηλών προδιαγραφών σαν εκείνες που διοργανώνονται σε μεγάλα μουσεία του εξωτερικού και σε κάνουν να νιώθεις ευτυχής για την...
«Θεϊκοί διάλογοι» αρχαίας και μοντέρνας τέχνης
ART - ΝΕΑ
Δυναμική εκκίνηση για το ΕΜΣΤ
Επιτέλους, έπειτα από 16 χρόνια υπομονής και προσμονής, το βιομηχανικό κτίριο του ΦΙΞ λειτουργεί ως μουσείο. Τη Δευτέρα ανοίγει τις πύλες του στο κοινό με μια περιοδική έκθεση και ταυτόχρονα εγκαινιάζει τη...
Δυναμική εκκίνηση για το ΕΜΣΤ
ART - ΝΕΑ
Τα μυστικά των ειδωλίων
Με την έκθεση «Κυκλαδική Κοινωνία: 5.000 χρόνια πριν» το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης γιορτάζει τα 30ά γενέθλιά του. Η έκθεση θα παρουσιαστεί στους χώρους του μουσείου (Νοέμβριος 2016 - Μάρτιος 2017) και θα...
Τα μυστικά των ειδωλίων
ART - ΝΕΑ
Ανοίγει... μερικώς, με περιοδικές εκθέσεις
Από τα τέλη Οκτωβρίου, συνεργασίες με το Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Αμβέρσας και με την documenta θα γεμίσουν το πολύπαθο ΦΙΞ με έργα τέχνης και κόσμο. Ωστόσο ολόκληρο, κανονικά και με τις μόνιμες συλλογές,...
Ανοίγει... μερικώς, με περιοδικές εκθέσεις

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας