Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το ΕΜΣΤ ανοίγει στο Κάσελ
documenta 14- EMST

Το ΕΜΣΤ ανοίγει στο Κάσελ

  • A-
  • A+

Αποστολή 

«Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης έχει μια συλλογή που αξίζει να ιδωθεί και να εκτιμηθεί. Κι αφού αυτό δεν μπορεί να γίνει στην Αθήνα, θα γίνει εδώ», είπε χθες το πρωί στο Κάσελ, ενώπιον δεκάδων Γερμανών και ξένων δημοσιογράφων, ο Ανταμ Σίμτσικ, καλλιτεχνικός διευθυντής της documenta 14.

Ούτε λίγο-ούτε πολύ, ο ψηλόλιγνος 47χρονος Πολωνός curator, δεύτερος ισχυρότερος άνθρωπος στον χώρο της τέχνης για το 2016, που όλοι τον αντιμετωπίζουν σαν σταρ (και φαίνεται να το απολαμβάνει, ακόμα κι όταν έχει σκοτεινό ύφος, όπως περιέργως χθες), έριξε μια κανονική (αλλά ωραία) βόμβα για ελληνικά αυτιά, έχοντας στο πλευρό του τη διευθύντρια του ΕΜΣΤ, Κατερίνα Κοσκινά.

Ο κεντρικός εκθεσιακός χώρος της documenta, ήτοι το μουσείο Fridericianum στην κεντρική πλατεία της πανέμορφης πρωτεύουσας του γερμανικού κρατιδίου της Εσης, θα φιλοξενήσει από 10 Ιουνίου έως 17 Σεπτεμβρίου μέρος της μόνιμης συλλογής του ΕΜΣΤ, την έκθεση της οποίας στους 2ο, 3ο και 4ο όροφο του ΦΙΞ η ελληνική πολιτεία αδυνατεί να εξασφαλίσει και από υπουργό Πολιτισμού σε υπουργό Πολιτισμού παραπέμπει στις καλένδες.

Ούτε η Λυδία Κονιόρδου είχε τίποτα να πει πριν από λίγες μέρες.

Εντάξει, η συλλογή θα εκτεθεί λιγουλάκι πετσοκομμένη.

Το Fridericianum, που σήμερα είναι ναός της σύγχρονης τέχνης χάρη στην documenta και έχει και πολύ μεγαλύτερη ιστορία από την ελληνική ζυθοποιία της Συγγρού -δημιουργήθηκε το 1779 ως το πρώτο δημόσιο μουσείο της ηπειρωτικής Ευρώπης-, διαθέτει 1.400 τ.μ. λιγότερα από το πολύπαθο ΦΙΞ.

Και έτσι όμως, οι Ελληνες που βιάζονται και δεν θέλουν να περιμένουν κάνα-δυο χρόνια ακόμα να ανοίξει το ΕΜΣΤ ως ΕΜΣΤ, και όχι ως ακόμα ένας ωραίος εκθεσιακός χώρος της Αθήνας με ποικίλη εικαστική περιοδική ύλη, μπορούν να ταξιδέψουν στο Κάσελ.

Ευτυχώς κάτι ήξερε η Αegean και ανακοίνωσε απευθείας κανονικές πτήσεις από Αθήνα (29 Μαρτίου με 26 Ιουνίου). Μακάρι να κάνει και προσφορές για Ελληνες φιλότεχνους.

Η ιστορική και ριψοκίνδυνη απόφαση του Ανταμ Σίμτσικ η 14η διοργάνωση της documenta να μοιραστεί για πρώτη φορά ισότιμα σε δυο πόλεις, η μία από τις οποίες να είναι η Αθήνα μας, ένα γεγονός που αγκάλιασε περήφανα και στηρίζει ο Γιώργος Καμίνης, είχε τελικά πολιτικά, συναρπαστικά αποτελέσματα.

Οχι ίσως αυτά που περίμενε ο ριζοσπάστης curator , που έβλεπε την Ελλάδα της κρίσης σαν ένα φυτώριο επανάστασης, πολιτικής και εικαστικής.

Η documenta, όμως, κατάφερε να αναδείξει την πολιτική και θεσμική γύμνια μιας χώρας που ούτε ένα μουσείο σύγχρονης τέχνης δεν μπορεί να δημιουργήσει και εξαναγκάζει τη μόνιμη συλλογή του σε μετανάστευση, με βαλιτσούλες στο χέρι σαν άλλη εγκατάσταση του Κανιάρη.

Βέβαια, η Κατερίνα Κοσκινά δεν το βλέπει έτσι το πράγμα.

Ισως γιατί παρακολουθώντας από πολύ κοντά την ατέρμονη διαδικασία ανοίγματος του ΕΜΣΤ, που προϋποθέτει αυστηρότατα την έγκριση του εσωτερικού του κανονισμού -αργεί πάρα πολύ-, βρίσκει παρηγοριά και περηφάνια στη σημερινή λειτουργία του.

Που δεν αποκλείει το κοινό, έστω κι αν είναι για παραστάσεις χορού. Που εξάγει έργα σε μεγάλα μουσεία και διοργανώσεις.

Αυτή την «εξωστρέφεια» η κ. Κοσκινά τη θεωρεί πολύ σημαντική, αφού και μόνο με αυτή την έκθεση στο Κάσελ το ΕΜΣΤ γίνεται brand name, η συλλογή του γίνεται αντικείμενο προσοχής και θαυμασμού του διεθνούς κοινού, μπαίνει με άλλα λόγια στα σαλόνια.

Ενας επιπλέον προσωπικός λόγος για τη διεθύντρια του μουσείου είναι ότι για πρώτη φορά στο Κάσελ θα εκτεθεί η δική της, σχετικά πρόσφατα (2015) εγκεκριμένη μουσειολογική μελέτη (και όχι της Αννας Καφέτση).

Το τεράστιο μπάνερ που καλύπτει ολόκληρη την με ελληνικούς κίονες πρόσοψη του Fridericianum, έχοντας πάνω του δυο μόνο λέξεις με κεφαλαία ATHEN (στα γερμανικά) και ΚΑΣΕΛ (στα ελληνικά), λέει πολλά για την τεράστια διαφήμιση της Ελλάδας.

Αλλωστε από τα 200 έργα 70 καλλιτεχνών της μόνιμης συλλογής του ΕΜΣΤ, που θα καταλάβουν ολόκληρο το μουσείο, τα 2/3 θα ανήκουν σε Ελληνες.

Χωρισμένα σε τρεις άξονες (ιστορία, σύνορα, μυθολογίες του οικείου), θα περιλαμβάνουν ανάμεσα σε άλλα τη θρυλική εγκατάσταση «Το κουτσό» του Βλάση Κανιάρη, μια σειρά από τα «Κυκλαδικά βιβλία» της Χρύσας, την εγκατάσταση «Akropolis Redux» του Κέντελ Γκιρς, το έργο «Fix it», που η Μόνα Χατούμ δημιούργησε το 2004 από τον εξοπλισμό του ερειπωμένου ΦΙΞ, καθώς και μια σειρά από τα «Ιστία» της Μπίας Ντάβου.

Κολλήσαμε στο εντυπωσιακό της μετακόμισης του ΕΜΣΤ στο Κάσελ και αφήσαμε για το τέλος την άλλη χθεσινή είδηση από την documenta.

Ο Ανταμ Σίμτσικ, τέσσερις εβδομάδες πριν ξεκινήσει το αθηναϊκό μέρος της διοργάνωσης, ανακοίνωσε ότι ολόκληρο σχεδόν το ΦΙΞ (με την εξαίρεση του υπογείου και φυσικά των γραφείων) θα είναι ο βασικός εκθεσιακός χώρος - να που έχει και τα καλά του το ότι το ΕΜΣΤ δεν έχει ανοίξει ως ΕΜΣΤ.

Θα εκτεθούν έργα που σημαντικοί καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο έχουν δημιουργήσει ειδικά για την Αθήνα.

Κι όταν τον ρώτησε ξένος συνάδελφος τι έμαθε όλα αυτά τα χρόνια που προετοιμάζει την documenta 14 -ο τίτλος εργασίας άλλωστε είναι «Learning from Athens»- o Σίμτσικ απάντησε: «Δεν έχω καμιά έξυπνη απάντηση, ίσως είναι και λίγο νωρίς».

Αναπάντεχη -και γιατί όχι ευπρόσδεκτη- διαφορά από τη βερμπαλιστική, δυσνόητη και ακραία πολιτική ανάλυση που συνόδευε το Πρόγραμμα Δημοσίων Δράσεων στο Πάρκο Ελευθερίας.

 Info:

Αθήνα, 8 Απριλίου με 16 Ιουλίου. Κάσελ, 10 Ιουνίου με 17 Σεπτεμβρίου.

 

ART - ΝΕΑ
Η σύγχρονη τέχνη μπήκε στο Μουσείο Ακρόπολης
Η εικαστική εγκατάσταση, «Unconformities» (Aσυμφωνίες) των διάσημων Γαλλο-λιβανέζων εικαστικών-κινηματογραφιστών Τζοάνα Χατζηθωμά και Χαλίλ Ζορέζ, ταιριάζει απόλυτα αισθητικά και θεματικά στο Μουσείο...
Η σύγχρονη τέχνη μπήκε στο Μουσείο Ακρόπολης
ART - ΝΕΑ
Το 2018... θα τα δούμε όλα!
Η τελευταία χρονιά των μνημονίων -σύμφωνα με τις υποσχέσεις- θα είναι όπως φαίνεται μια καλή χρονιά για τις τέχνες, που ταλαιπωρήθηκαν κι αυτές από την κρίση. Το νέο Μουσείο Γουλανδρή μπαίνει στον χάρτη, η...
Το 2018... θα τα δούμε όλα!
ART - ΝΕΑ
«Ημουν ξένος και με δέχτηκες»
Την επόμενη Κυριακή ολοκληρώνεται το αθηναϊκό σκέλος της περίφημης έκθεσης documenta 14. Προλαβαίνετε να απολαύσετε δυνατή και πολιτική τέχνη. Στο μεταξύ μέχρι τις 17 Σεπτεμβρίου, στο Κάσελ, η καρδιά της...
«Ημουν ξένος και με δέχτηκες»
ART - ΝΕΑ
Στον άγριο κήπο του Αστεροσκοπείου
Ο 38χρονος σταρ της διεθνούς εικαστικής σκηνής Αντριάν Βιλάρ Ρόχας, ήρθε προσκεκλημένος από τον οργανισμό ΝΕΟΝ του Δημήτρη Δασκαλόπουλου, για να δοκιμάσει κι εδώ, για πρώτη φορά σε αρχαιολογικό χώρο, την ήδη...
Στον άγριο κήπο του Αστεροσκοπείου
ART - ΝΕΑ
Η ελληνική πρωτοπορία στο Κάσελ
Η κορυφαία εικαστική έκθεση ανοίγει το Σάββατο για το κοινό στη γερμανική πόλη και το μουσείο Fridericianum φιλοξενεί την πρώτη παρουσίαση της μόνιμης συλλογής τού Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης. Τη σημασία...
Η ελληνική πρωτοπορία στο Κάσελ
ART - ΝΕΑ
H documenta με τα μάτια των Γάλλων
Οι εφημερίδες «Λιμπερασιόν» και «Μοντ», μετά τους «Νιου Γιορκ Τάιμς», αποθεώνουν τη συνεργασία Κάσελ-Αθήνας και ξεναγούν τους αναγνώστες τους στη διεθνή διοργάνωση και στους εκθεσιακούς χώρους της, ΕΜΣΤ, Ωδείο...
H documenta με τα μάτια των Γάλλων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας