• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    20°C 17.0°C / 21.2°C
    1 BF
    65%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 17.1°C / 19.8°C
    1 BF
    68%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    20°C 15.0°C / 20.5°C
    1 BF
    66%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 16.9°C / 17.7°C
    1 BF
    42%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    0 BF
    82%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 15.0°C / 17.6°C
    1 BF
    74%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    11°C 11.4°C / 14.0°C
    1 BF
    71%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 16.1°C / 16.1°C
    1 BF
    47%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.8°C / 17.2°C
    2 BF
    72%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    2 BF
    51%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    20°C 19.8°C / 20.4°C
    1 BF
    52%
  • Σκόπελος
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 21.5°C / 21.5°C
    3 BF
    55%
  • Κεφαλονιά
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    0 BF
    68%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.9°C / 16.8°C
    0 BF
    82%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 13.5°C / 20.5°C
    2 BF
    55%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.8°C / 20.8°C
    2 BF
    68%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    17°C 15.8°C / 21.0°C
    0 BF
    63%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    19°C 17.3°C / 18.8°C
    2 BF
    82%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 15.7°C / 18.3°C
    1 BF
    82%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 13.5°C / 13.5°C
    0 BF
    58%

Νίκος Κούνδουρος (1926-2017)

«Ενέπνεε όπως ανέπνεε»

  • A-
  • A+

Πλήθος κόσμου του κινηματογράφου, της τέχνης και της πολιτικής, αλλά και θαυμαστές του έργου του αποχαιρέτησαν το Σάββατο στο Α' Νεκροταφείο τον Νίκο Κούνδουρο.

Ηταν μεγάλη η συγκίνηση και η αγάπη για τον δημιουργό του «Δράκου», που όπως είπε στον δικό του επικήδειο ο ακαδημαϊκός Αγγελος Δεληβορριάς, «θα ειναι πάντα κοντά μας ζωντανός, για να μας εμπνέει όπως πάντα και να μας παραστέκει εκρηκτικός, αυθόρμητος, γενναίος, πρόθυμος για κάθε καλό».

Με τη σειρά του ο πρώην υπουργός Νίκος Σηφουνάκης στάθηκε ιδιαίτερα στην τεράστια συμβολή του Νίκου Κούνδουρου, από τη θέση του προέδρου της εταιρείας «Αρχιπέλαγος», στην αποκατάσταση και επαναλειτουργία το 2009 ως Μουσείο του Ελαιοτριβείου Βρανά στη Λέσβο, που ανήκε στην οικογένεια του νομπελίστα ποιητή Οδυσσέα Ελύτη.

Ενώ ο πρόεδρος της Εταιρείας Ελλήνων Σκηνοθετών, Χάρης Παπαδόπουλος, στον δικό του σύντομο χαιρετισμό τον χαρακτήρισε «πατέρα των Ελλήνων κινηματογραφιστών, που μας έμαθε πως για να δεις τα άστρα, πρέπει να σηκώσεις κεφάλι».

Η σύζυγός του Σωτηρία Ματζίρη και τα παιδιά του, Σήφης και Διαλεχτή, προτίμησαν τελικά να μη γίνει η κηδεία δημοσία δαπάνη, όπως είχε αποφασίσει ο υπουργός Εσωτερικών Πάνος Σκουρλέτης, θέλοντας να δείξουν συμπαράσταση και σεβασμό στην κοινωνία που περνά δύσκολες μέρες.

Στην κηδεία παραβρέθηκαν ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, ο πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης, η υπουργός Πολιτισμού Λυδία Κονιόρδου, ο υφυπουργός Παιδείας Κώστας Ζουράρις, ο Νίκος Φίλης. Επίσης ο Σταύρος Θοδωράκης, ο Φώτης Κουβέλης, η Ζωή Κωνσταντοπούλου, ο Μανώλης Γλέζος, ο Κώστας Λαλιώτης, ο Τηλέμαχος Χυτήρης, ο Μίμης Ανδρουλάκης.

Και από το σινεμά, όλες οι γενιές. Μάνος Ζαχαρίας, Κώστας Βρεττάκος, Διονύσης Φωτόπουλος, Κώστας Φέρης, Παντελής Βούλγαρης, Ολγα Μαλέα, Περικλής Χούρσογλου, Τάκης Γιαννόπουλος, Ιωάννα Καρυστιάνη, Μισέλ Δημόπουλος, Γιάννης Μπακογιαννόπουλος και πολλοί άλλοι.

Ο αποχαιρετισμός του Κωνσταντίνου Τσουκαλά στον Νίκο Κούνδουρο

Να αποχαιρετάμε έναν Κούνδουρο απόντα, ακίνητο, βουβό και αμέτοχο σε όσα συμβαίνουν γύρω του είναι αδιανόητο.

Ο Νίκος Κούνδουρος ήταν πάντα και παντού εκεί, αγέρωχα όρθιος, ενεργητικά παρών. Και δεν μιλάω μόνο για τη δράση του και το έργο του. Ο Κούνδουρος ήταν και πολλά άλλα. Πέρα από τις ταινίες του, τα κείμενά του, τις εικόνες, τις αγιογραφίες και τις ερωτογραφίες που φιλοτέχνησε, τα σπίτια που έχτιζε με τα ίδια του τα χέρια, τα έπιπλα που κατασκεύαζε για να χαρίσει στους φίλους του, πέρα από την ανεπανάληπτη ομορφιά του, τη λεβεντιά του, την αρχοντιά του, την παρρησία του, τον εκρηκτικό λόγο του και τη διεισδυτική, ειρωνική αλλά ταυτόχρονα γενναιόψυχη ματιά του, ο Κούνδουρος είχε και μια άλλη σπάνια ιδιότητα. Ομόρφαινε τη ζωή, τη δική του και όλων των άλλων.

Και γι' αυτόν ακριβώς τον λόγο, δίχως να το προσπαθεί, να το επιδιώκει, ίσως και δίχως καν να το ξέρει, εναπόθετε σε όλους και σε όλα τη σφραγίδα της προσωπικότητάς του. Το πλεόνασμα της σαγήνης του παρέπεμπε σε μιαν άλλη, περασμένη εποχή, όπου οι ανθρώπινες σχέσεις άνθιζαν και αποκτούσαν άμεσο νόημα. Αγνοούσε επιδεικτικά τις μίζερες διαμεσολαβήσεις ανάμεσα στο ον, το πρέπον και τον λόγο που «αρμόζει» συμβατικά στις «περιστάσεις». Ελεγε αυτά που ήθελε.

Τους χώρους όπου έλαχε να βρεθεί, από τη Μακρόνησο και το Δουργούτι ώς το Παρίσι και το Βερολίνο, τους αγάπησε, τους οικειοποιήθηκε, τους εμπλούτισε και τους ομόρφυνε. Μεταμόρφωσε τους τόπους ακόμα και του μαρτυρίου σε πηγές έμπνευσης και απόλαυσης. Και έτσι όντας μέσα σε όλα, ζούσε, σκεφτόταν, γευόταν και κινούνταν έξω από κάθε χώρο, από κάθε συγκυρία.

Ο Νίκος είναι ο Μάνος Κατράκης στη «Μαγική Πόλη» που μας εισάγει στη μαγεία της μαγικής Πόλης το 1954, κι ήταν μόλις 28 χρόνων, λέγοντας: «Τι διάολο, κάτι πρέπει και εδώ να αλλάξει. Πώς μπορεί να χωρέσει η ιστορία του ανθρώπου εδώ μέσα; Πρέπει να στριμωχθούν όχι μόνο τα πόδια του αλλά και τα όνειρά του». Ετσι, ο Κούνδουρος δεν χωρούσε πουθενά. Σε έναν κόσμο όπου όλοι λίγο-πολύ βολεύονταν και τακτοποιούνταν σε μια κάποια θέση, εκείνος ήταν Αχώρητος.

ΑΧΩΡΗΤΟΣ, όπως ο Θεός. Οι χώροι, οι χαρές, οι χάρες, οι λέξεις, οι απολαύσεις και οι γεύσεις τού ανήκαν. Αλλά ο ίδιος και η δική του ασίγαστη φωνή δεν ανήκαν πουθενά, ούτε καν στην αγαπημένη του Κρήτη. Και γι' αυτό ακριβώς η απουσία αυτής της φωνής απειλεί να είναι εκκωφαντική όχι μόνο για τους φίλους του αλλά και για όλους εκείνους που θα μπορούσαν να τον έχουν γνωρίσει.

Είμαστε φίλοι πάνω από 60 χρόνια. Εχουμε ταξιδέψει, έχουμε βρεθεί μαζί, έχουμε συγκατοικήσει σε πολλά μέρη του κόσμου και σε πολλές στιγμές και φάσεις. Και παρέμενε πάντα ο ίδιος. Φέροντας τον μύθο του με την εγγενή ευγένεια εκείνου που αφειδώλευτα έχει προικιστεί από τη φύση με όλες τις χάρες.

Ηταν πάντα περιτριγυρισμένος από όλους εκείνους που τον θαύμαζαν και επιχειρούσαν να τον μιμηθούν. Μοιραία κάποιοι φθονούσαν την άνεση με την οποία αντιμετώπιζε τους θριάμβους και τις αντιξοότητες. Διότι Αυτός παρέμενε πάντα ίδιος. Δεν τον πτοούσε κανένας και τίποτα, ούτε ο χρόνος, ούτε η αρρώστια, ούτε οι επιθέσεις διαρρηκτών μέσα στο ίδιο του το σπίτι, ούτε όμως και τα δεινά μιας χώρας για την οποία δεν έπαψε ποτέ να δίνει τις μάχες του.

Και με έναν μαγικό ίσως τρόπο, οι «άλλοι» καταλάβαιναν αμέσως με ποιον είχαν να κάνουν. Ακόμα και έξω από την Ελλάδα, σε περιβάλλοντα όπου ούτε ήξεραν ποιος είναι, ούτε ελληνικά γνώριζαν, ο Νίκος που καταλάβαινε αλλά αρνούνταν να μιλήσει ξένες γλώσσες -ίσως επειδή ήξερε ότι δεν μπορεί να εκφραστεί, ή ίσως και εύγλωττα να σιωπά, όπως στη μητρική του- ήταν στο επίκεντρο. Μόλις έμπαινε σε έναν χώρο, μεγάλο ή μικρό, αβίαστα και αυτόματα συγκέντρωνε τα βλέμματα όλων. Και αυτό δεν συνέβαινε επειδή μιλούσε δυνατά ή προκαλούσε με το ύφος και την παρουσία του. Ακόμα και αν καθόταν αμίλητος σε μια γωνία, όλοι θα είχαν στραμμένη την προσοχή τους σε αυτόν.

Ενέπνεε όπως ανέπνεε. Αυτό ακριβώς είναι το χάρισμα. Να είσαι απλώς αυτός που είσαι, ο εαυτός σου, ο Κούνδουρος... Και δεν μπορούμε να τον ξαναδούμε πια... Γι' αυτό θρηνούμε...

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ART - ΝΕΑ
Πέθανε στα 98 της από κορονοϊό η Ροζίτα Σώκου
Στο νοσοκομείο Αλεξάνδρα, όπου νοσηλευόταν το τελευταίο διάστημα, με διάγνωση για νέο κορονοϊό, έφυγε από τη ζωή, πλήρης ημερών, η εμβληματική δημοσιογράφος και κριτικός.
Πέθανε στα 98 της από κορονοϊό η Ροζίτα Σώκου
ART - ΝΕΑ
Πέθανε η Γαλλο-αμερικανίδα σκηνοθέτρια Τόνι Μάρσαλ
Η Τόνι Μάρσαλ, η μοναδική γυναίκα που κέρδισε το γαλλικό κινηματογραφικό βραβείο Σεζάρ καλύτερης σκηνοθεσίας για το «Venus beaute (institut)» («Ινστιτούτο ομορφιάς») το 2000, πέθανε σήμερα σε ηλικία 68 ετών,...
Πέθανε η Γαλλο-αμερικανίδα σκηνοθέτρια Τόνι Μάρσαλ
ΣΙΝΕΜΑ
Σε κοινή περιπλάνηση από την άλλη μεριά της ζωής...
Η επανάσταση δεν συνίσταται στο να δείχνει στους ανθρώπους πώς να ζήσουν, αλλά στο να τους κάνει να ζουν. «Ça a débuté comme ça». Όπως ξεκίνησε «Το Ταξίδι Στην Ακρη της Νύχτας» του Σελίν, κάπως έτσι ξεκίνησαν...
Σε κοινή περιπλάνηση από την άλλη μεριά της ζωής...
ART - ΝΕΑ
«Έφυγε» ο Κώστας Βρεττάκος
Σε ηλικία 80 ετών «έφυγε» από κοντά μας ο σκηνοθέτης, συγγραφέας, φωτογράφος και μακροβιότερος πρόεδρος του Ελληνικού Κέντρου Κινηματογράφου, Κώστας Βρεττάκος, μία πολυσχιδής προσωπικότητα με πλούσιο έργο στον...
«Έφυγε» ο Κώστας Βρεττάκος
ART - ΝΕΑ
Το αποτύπωμα ενός δολοφόνου στην ποπ κουλτούρα
Οχι, ο Τσαρλς Μάνσον δεν υπήρξε μόνο ένα πρόσωπο πάνω στο οποίο αποτυπώθηκε ο τρόμος, το βίαιο πέρασμα από την ξεγνοιασιά της δεκαετίας του '60 στην απόλυτη φρίκη. Ο διαβόητος Αμερικανός serial killer, που...
Το αποτύπωμα ενός δολοφόνου στην ποπ κουλτούρα
ART - ΝΕΑ
Η γυναίκα που φώτισε το σκοτάδι του Νίκου Νικολαΐδη
Με την ευκαιρία του τριήμερου αφιερώματος στον μεγάλο Ελληνα σκηνοθέτη, το οποίο διοργανώνει το Κέντρο Πολιτισμού Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, δέκα χρόνια μετά τον θάνατό του, η σύντροφος της ζωής του και μόνιμη...
Η γυναίκα που φώτισε το σκοτάδι του Νίκου Νικολαΐδη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας