• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.8°C / 29.5°C
    1 BF
    46%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    25°C 21.9°C / 27.1°C
    2 BF
    55%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 23.3°C / 25.4°C
    1 BF
    71%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 20.9°C / 23.3°C
    1 BF
    53%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 25.7°C
    3 BF
    73%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.7°C / 24.0°C
    0 BF
    59%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 17.6°C / 20.4°C
    0 BF
    43%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    1 BF
    55%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 24.8°C / 29.9°C
    1 BF
    79%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 23.5°C
    1 BF
    78%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 25.4°C / 25.8°C
    3 BF
    83%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.7°C / 26.7°C
    2 BF
    54%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    2 BF
    78%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 23.9°C / 25.1°C
    0 BF
    46%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    28°C 23.9°C / 28.3°C
    1 BF
    33%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.8°C / 27.8°C
    3 BF
    69%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.0°C / 28.8°C
    0 BF
    34%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 23.3°C / 25.3°C
    3 BF
    80%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.4°C / 23.9°C
    2 BF
    75%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.0°C / 18.0°C
    1 BF
    76%

Πρωτοποριακός και τολμηρός εικαστικός, ο Γιάννης Κουνέλλης, έκανε τέχνη με «φτωχά υλικά» και κατέκτησε όλο τον κόσμο

EPA/ESTEBAN COBO

Ο κορυφαίος της arte povera

  • A-
  • A+

Τα έργα του βρίσκονται στα μεγαλύτερα μουσεία του κόσμου. Από την Tate Modern, που του έχει αφιερώσει μια μικρή πτέρυγα, και το Reina Sofia της Μαδρίτης μέχρι το Σικάγο.

Ο Ελληνας πατριάρχης ενός ιταλικού κινήματος τέχνης της δεκαετίας του '60, της arte povera, που ο ίδιος το ξεπέρασε σε διάρκεια, κύρος και εύρος, ο Γιάννης Κουνέλλης, από τους λίγους πραγματικά μεγάλους και παγκόσμιους της τέχνης που γέννησε η Ελλάδα, ζωγράφος και γλύπτης, δεν υπάρχει πια. Πέθανε χθες το βράδυ σε ηλικία 81 χρόνων στη Ρώμη, όπου ζούσε.

Εκεί διαμορφώθηκε και καθιερώθηκε, για να δουλέψει στη συνέχεια και να εκθέσει στα μεγαλύτερα κέντρα του κόσμου. Εμεινε μακριά από την Ελλάδα είκοσι ολόκληρα χρόνια και άρχισε να την ξαναεπισκέπτεται, αλλά και να εκθέτει και να δουλεύει εδώ μόνο από τη δεκαετία του '80 και μετά.

Με τον Θόδωρο Τερζόπουλο, στενό του φίλο, συνομιλητή στην τέχνη και συνεργάτη, ετοίμαζαν για το καλοκαίρι του 2017 στην Πάφο της Κύπρου φιλόδοξη παραγωγή των «Τρωάδων» του Ευριπίδη στο Αρχαίο Ωδείο Κάτω Πάφου.

Ο Γιάννης Κουνέλλης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1936. Εζησε στην Ελλάδα μέχρι τα 20 του χρόνια και έχοντας δείξει από νωρίς την τάση του στη ζωγραφική, πέρασε με τραυματικό τρόπο τον Εμφύλιο. Οταν απορρίφθηκε από την Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, εγκαταστάθηκε το 1956 στη Ρώμη και σπούδασε στην Ακαδημία Καλών Τεχνών.

Εμφανίστηκε στον χώρο της σύγχρονης τέχνης από τις αρχές της δεκαετίας του 1960. Τότε ζωγράφιζε μόνο πίνακες, με ένα πολύ προσωπικό και ιδιότυπο πλαστικό λεξιλόγιο, βάζοντας στον καμβά νούμερα, γράμματα, λέξεις, συχνά από διαφημίσεις και πινακίδες.

Photo by Jonathan Muzikar. © 2013 The Museum of Modern Art

Σιγά σιγά άρχισε να εντάσσει στο έργο του αντικείμενα που έβρισκε, ενώ έδειξε το πρώτο του ενδιαφέρον για την περφόρμανς. Ο συνδυασμός ζωγραφικής, γλυπτικής και περφόρμανς ήταν ο τρόπος του να ξεφύγει από την παραδοσιακή τέχνη.

Το 1967 συνδέθηκε με την arte povera, ένα κίνημα που αδιαφορούσε για τα συμβατικά, συνήθη υλικά και αναζητούσε την ελευθερία στην αναρχία της κατασκευής και στη χρήση απλών, ασήμαντων αντικειμένων της ζωής: σακιά, κάρβουνο, ξύλα, βιομηχανικά υπολείμματα. Αντικατέστησε τον καμβά με πόρτες, σκελετούς κρεβατιών, παράθυρα.

Οσο σύνθετα κι αν ήταν τα έργα του, τα στοιχεία τους παρέμεναν μέχρι την τελευταία περίοδο της δουλειάς του εξαιρετικά απλά. Για παράδειγμα, μαύρα παλτά που κρέμονταν από καρφιά στον τοίχο, φέρνοντας στον νου αξιοπρεπείς ανθρώπους που πηγαίνουν στον θάνατό τους.

Ο Κουνέλλης είχε έναν τρόπο να επανεκθέτει το ρεπερτόριο των αντικειμένων του διαφορετικά σε κάθε χώρο, είτε αυτός ήταν η Τate είτε ο καινούργιος εκθεσιακός χώρος Monnaie de Paris, όπου παρουσίασε πέρσι μια εκπληκτική έκθεση.

Οι εκθέσεις του στην Ελλάδα, με κορυφαία αυτή του 1994 που την βάφτισε «ΙΟΝΙΟΝ» και διάλεξε για χώρο της ένα πλοίο στο λιμάνι του Πειραιά, κοντά στη γενέτειρά του την Καστέλλα, ήταν πάντα μεγάλα γεγονότα.

Το 2005 το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης τον τίμησε με τη διάκριση του επίτιμου διδάκτορα στο Τμήμα Αρχιτεκτόνων Μηχανικών της Πολυτεχνικής Σχολής για το σπουδαίο εικαστικό έργο του, τη διεθνή παρουσία του και τη θέση του μεταξύ των σημαντικότερων προσωπικοτήτων του μοντερνισμού.

Ακολουθήστε μας στο Google news
Google News
ART - ΝΕΑ
Γκαλερί... το υπουργείο Οικονομίας
Σε νευραλγικό σημείο της δημόσιας διοίκησης, στο κτίριο της Κοραή, βρήκαν θέση 240 έργα των αποφοίτων της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, που έμεναν για χρόνια στις αποθήκες. Ενα άνοιγμα της τέχνης σε δημόσιο...
Γκαλερί... το υπουργείο Οικονομίας
ART - ΝΕΑ
Η μεταθανάτια «εκδίκηση» του Σεζάρ
Με μια θεαματική αναδρομική έκθεση, τη μεγαλύτερη μέχρι σήμερα, το Κέντρο Πομπιντού στο Παρίσι τιμά την 20ή επέτειο από τον θάνατο του πρωτοποριακού γλύπτη, που με τα έργα του εξέφρασε τη βιομηχανική εξέλιξη...
Η μεταθανάτια «εκδίκηση» του Σεζάρ
ART - ΝΕΑ
Η documenta... απογειώνεται στην Αθήνα
Η documenta 14 ζει ανάμεσά μας. Σήμερα το μεσημέρι, ιππείς με τα άλογά τους θα ξεκινήσουν από τη Διονυσίου Αρεοπαγίτου τη «Διαδρομή Αθήνα - Κάσελ: η μετάβαση του Ερμή», ένα έφιππο ταξίδι περίπου 3.000...
Η documenta... απογειώνεται στην Αθήνα
ART - ΝΕΑ
Η τέχνη υπονοεί και υπονομεύει
Κατεβαίνοντας το υπόγειο της γκαλερί Ζουμπουλάκη, ήχοι από εκρήξεις παγώνουν το αίμα, όμως η πηγή της αναταραχής κρύβεται πίσω από έναν τοίχο, στο ασπρόμαυρο βίντεο «Ασκήσεις ομοιοπαθητικής για στρατηγούς»,...
Η τέχνη υπονοεί και υπονομεύει
ART - ΝΕΑ
Ο ζωγράφος που σχεδίαζε με το χρώμα
Πληθωρικός και χαρισματικός ζωγράφος του χρώματος και των γυναικών, αγαπητός δάσκαλος, καλλιτέχνης που πίστευε ότι το έργο τέχνης πρέπει να μπει σε κάθε σπίτι μέσω της χαρακτικής, ο Δημήτρης Μυταράς άφησε την...
Ο ζωγράφος που σχεδίαζε με το χρώμα
ART - ΝΕΑ
Ο συλλέκτης Ντέιβιντ Μπόουι
Την άλλη διάσταση του Ντέιβιντ Μπόουι, εκείνη του συλλέκτη, θα γνωρίσουν για πρώτη φορά οι εκατομμύρια φίλοι του. Σχεδόν κρυφή πτυχή της ζωή του, η συλλογή έργων τέχνης γινόταν επί δεκαετίες συστηματικά,...
Ο συλλέκτης Ντέιβιντ Μπόουι

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας