Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Έφυγε από τη ζωή η ζωγράφος Νέλλη Ανδρικοπούλου

Η πρώτη σύζυγος του υπερρεαλιστή ζωγράφου Νίκου Εγγονόπουλου απεβίωσε σε ηλικία 93 ετών

Έφυγε από τη ζωή η ζωγράφος Νέλλη Ανδρικοπούλου

  • A-
  • A+

«Οσο κι αν ακούγεται παράξενο, πριν γίνω ζωγράφος στον ξύπνο μου, υπήρξα ζωγράφος στον ύπνο μου!»

Νέλλη Ανδρικοπούλου

 

Γόνος μεγαλοαστικής οικογένειας, γεννημένη στο Πέραν το 1921, η Νέλλη Ανδρικοπούλου εγκαταστάθηκε με την οικογένειά της το 1936 στην Αθήνα.

Σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών και γλυπτική στο Παρίσι, όπου έφτασε επιβιβαζόμενη στο περίφημο «Ματαρόα», με δάσκαλο τον Όσιπ Ζάντκιν.

«Και τίποτε να μην κάνεις εκεί, είναι ένα μεγάλο μάθημα πολιτισμού», έλεγε η ίδια για τη γαλλική πρωτεύουσα και πρόσθετε: «Η ματαίωση της ζωής και της καλλιτεχνικής μου πορείας στο Παρίσι ήταν για μένα τέτοια συμφορά που δεν σκέφτηκα καν να ζητήσω από κανέναν να μου φέρει πίσω τα έργα και του ρούχα μου - τι σημασία είχαν πια;»

Ο γάμος της τον Μάρτιο του 1950 με τον Νίκο Εγγονόπουλο υπήρξε καθοριστικός για τη ζωή της. «Στην πραγματικότητα, μες στο σπίτι γνωριστήκαμε. Κι από το γαμήλιο ταξίδι, ήδη, φάνηκε πως δεν θα τα πάμε καλά... Τον θαύμαζα, τον σεβόμουν, τον αγαπούσα... Ομως ο Εγγονόπουλος είχε τέτοια ανασφάλεια που με ήθελε διαρκώς δίπλα του, δεν μου επέτρεπε να πάω μόνη μου πουθενά... Ούτε μου ανοιγότανε, ούτε μου ζητούσε να του ανοιχτώ. Πώς μπορείς να συνυπάρξεις έτσι; Κι όμως, πίστευα πως η αντοχή μου θα 'ναι ανεξάντλητη, πως δεν θα χωρίσουμε ποτέ», σημείωνε σε παλαιότερη συνέντευξή της.

Η Νέλλη Ανδρικοπούλου έχει μεταφράσει Χαίλντερλιν, Φόρστερ, Τσέλαν και Μπένγιαμιν. Άλλα βιβλία της: «Επί τα ίχνη του Νίκου Εγγονόπουλου» (Ποταμός 2003) και «Νοοπαίγνια», ποιήματα, (Άγρα 2006).

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Βλέποντας τέχνη... στο 1,5 μέτρο
Μερικές γκαλερί επέστρεψαν για λίγες ημέρες, κυρίως με εκθέσεις που είχαν διακόψει τα μέτρα κατά της πανδημίας αλλά και με νέες, και περιμένουν τους φιλότεχνους, με τις απαραίτητες αποστάσεις.
Βλέποντας τέχνη... στο 1,5 μέτρο
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Mόραλης, Θεόφιλος, Εγγονόπουλος... κεκλεισμένων των θυρών
Η εποχή του κορονοϊού φέρνει νέα ήθη και στις δημοπρασίες έργων τέχνης, που διεξάγονται εδώ και περίπου δύο μήνες online, με τους μεγάλους oίκους να κρατούν τη σκυτάλη και να σημειώνουν μεγάλα κέρδη.
Mόραλης, Θεόφιλος, Εγγονόπουλος... κεκλεισμένων των θυρών
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τα μουσεία γιορτάζουν διαδικτυακά
«Ψηφιακά», μέσω εφαρμογών και δράσεων που αναρτήθηκαν σε ιστοσελίδες και μέσα κοινωνικής δικτύωσης, γιορτάζεται σήμερα η Διεθνής Ημέρα Μουσείων - όπως έχει οριστεί από το Διεθνές Συμβούλιο Μουσείων.
Τα μουσεία γιορτάζουν διαδικτυακά
ΜΟΥΣΙΚΗ - ΧΟΡΟΣ
Ο Μπετόβεν, η βασίλισσα Αμαλία και οι ναζί
Τα πορτρέτα του Μπετόβεν, αναπαραγμένα μέχρι κατάχρησης σε δημοσιεύσεις, εξώφυλλα δίσκων, αφίσες, παιδικά βιβλία, κόμικς κ.λπ., είναι σήμερα προσβάσιμα με ένα κλικ στην Wikipedia, ελεύθερα δικαιωμάτων.
Ο Μπετόβεν, η βασίλισσα Αμαλία και οι ναζί
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Ο Μαρκ Σαγκάλ στη «Γη των Θεών»
Οι ελληνικοί μύθοι και η αρχαιότητα γοήτευσαν τον σπουδαίο ζωγράφο του μοντέρνου κινήματος, ενώ τα δυο ταξίδια του στην Ελλάδα, αρχές δεκαετίας του 1950, τροφοδότησαν την έμπνευση και τη φαντασία.
Ο Μαρκ Σαγκάλ στη «Γη των Θεών»

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας