Κορυφαίο μουσείο της Αθήνας αυτό της Ακρόπολης (γιορτάζει μάλιστα στις 20 Ιουνίου τα 16α γενέθλιά του!) υποδέχεται καθημερινά εκατοντάδες επισκέπτες, που κοιτούν περιδιαβαίνοντας τα εντυπωσιακά αρχαιοελληνικά αγάλματα. Ομως τα αγάλματα τι κοιτούν; Αυτή την ερώτηση έθεσε στον εαυτό της και απάντησε η ψυχαναλύτρια Μαρία Λουτζακλή με τον φωτογραφικό φακό της, καθώς επισκεπτόταν το μουσείο τακτικά επί ενάμιση χρόνο σε διαφορετικές εποχές και ώρες της ημέρας, ταυτίζοντας το βλέμμα της με το βλέμμα των αγαλμάτων, αποτυπώνοντας τις σιωπηλές συνομιλίες τους με τον εκθεσιακό χώρο, τους επισκέπτες, τον αστικό ιστό, ασφαλώς και με το ανυπέρβλητο μνημείο της Ακρόπολης. Τα αποτελέσματα αυτού του φωτογραφικού πρότζεκτ παρουσιάζονται από χθες και μέχρι τις 29 Ιουνίου στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» του Δήμου Αθηναίων στην έκθεση με τίτλο «Τι βλέπουν τα αγάλματα: Η αθέατη ζωή του Μουσείου Ακρόπολης και των ενοίκων του», που επιμελείται ο ιστορικός Τέχνης Χριστόφορος Μαρίνος.
Οπως σημειώνει ο ίδιος: «Ο φωτογραφικός φακός της Λουτζακλή προσπερνά εσκεμμένα τα σώματα των αγαλμάτων, εστιάζοντας κυρίως στο εξωτερικό περιβάλλον, το αθηναϊκό τοπίο. Ενα διαμελισμένο άγαλμα, για παράδειγμα, φωτογραφίζεται με φόντο ηλιακούς θερμοσίφωνες και κεραίες τηλεόρασης, αυτό το ιδιότυπο “αστικό δάσος” που σχηματίζεται στις ταράτσες των πολυκατοικιών. Επιπλέον, τα μορφολογικά και τοπογραφικά στοιχεία που πλαισιώνουν τα αγάλματα αλλού είναι ξεκάθαρα κι αλλού υπονοούνται: σκιώδη περιγράμματα επισκεπτών με φόντο τον ιερό βράχο, περίπτερα, γειτονικοί δρόμοι, τέντες εστιατορίων και καφετεριών στη συνοικία Μακρυγιάννη, το Ηρώδειο, τα βουνά της Πεντέλης και της Πάρνηθας».
Η φωτογράφος στο κείμενό της περιγράφει αυτή την εμπειρία που της πρόσφερε ξάφνιασμα και συγκίνηση, πρόσβαση στο οπτικό παράδοξο, στο αινιγματικό και το ανατρεπτικό, καθώς ανακάλυπτε σταδιακά την αθέατη ζωή του Μουσείου της Ακρόπολης και των ενοίκων του: «Στα πλαίσια της ζωής αυτής, παρόντες και συνομιλούντες αναδεικνύονται το Μουσείο, με την αρχιτεκτονική του ταυτότητα και τα υλικά στοιχεία του σώματός του (μάρμαρα, τσιμέντα, σκίαστρα και ατσάλινες συνδέσεις), οι αρχαιοελληνικοί “ένοικοί του” -αγάλματα, γλυπτά και ανάγλυφα- όπως και οι σύγχρονοι επισκέπτες του» επισημαίνει. «Παρούσα και συνομιλούσα αδιάλειπτα μαζί τους, η Ακρόπολη με την πρωτογενή υλικότητα του Βράχου και την πολιτισμική εμβληματικότητα των κτισμάτων της. Η πόλη, ως “περιέχουσα” όλα τα παραπάνω, μετέχει συνεισφέροντας τα υλικά και άυλα δικά της “αντικείμενα”. Τον ουρανό και τη θάλασσά της, το γεωλογικό της ανάγλυφο, το οικιστικό και αρχιτεκτονικό της σώμα με προεξάρχοντα εντός της τον Βράχο.
Οι παραπάνω συμβαλλόμενοι με καταλύτη το φως -τεχνητό και φυσικό- υπόκεινται σε μια συνεχή και αδιόρατη διεργασία μετασχηματισμών. Σε μια αδιάκοπη ροή από σκιές, αντανακλάσεις, διαθλάσεις, προβολές και αντικατοπτρισμούς που με τη σειρά τους διαπλέκονται, τέμνονται και συνομιλούν, συστήνοντας νέα απρόβλεπτα εικαστικά αντικείμενα “στα όρια του πραγματικού και του ονειρικού”. Εικόνες-ψηφίδες του “αθέατου” αυτού κόσμου, τις οποίες το μάτι εντόπισε και ο φακός αποτύπωσε, εκτίθενται σήμερα στο δικό σας βλέμμα και στους δικούς σας συνειρμούς».
Η ψυχαναλύτρια Μαρία Λουτζακλή γεννήθηκε και μεγάλωσε στα Χανιά της Κρήτης, ενώ σπούδασε στο Λονδίνο και στην Αθήνα όπου ζει σήμερα και εργάζεται ιδιωτικά. Η σχέση της με την τέχνη, και τη φωτογραφία ιδιαίτερα, σε πρακτικό και θεωρητικό επίπεδο κρατά περίπου 15 χρόνια. Παρακολούθησε σεμινάρια Φωτογραφικής Κριτικής με τον Πλάτωνα Ριβέλλη και σεμινάρια σύγχρονης και μοντέρνας τέχνης με την Κατερίνα Ζαχαροπούλου και τον Μάνο Στεφανίδη, αντίστοιχα. Για τη φωτογραφική της δουλειά είχε μια μακρόχρονη εποπτική και εκπαιδευτική συνεργασία με τον φωτογράφο Πάνο Κοκκινιά, υπεύθυνο του Εργαστηρίου Φωτογραφίας της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας. Εχει παρουσιάσει τις ενότητες «Η ανθρώπινη σκιά στο Αιγαίο» και «Από τις σκιές του Αιγαίου στο φως της Αλεξανδρούπολης» σε ατομικές εκθέσεις στην Αθήνα (2012), τα Χανιά (2012), την Αλεξανδρούπολη (2017), την Καρδαμύλη (2018) και την Τήνο (2024).
ℹ️ Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα» Δήμου Αθηναίων. Ηρακλειδών 66 & Θεσσαλονίκης, Θησείο. Μέχρι 29 Ιουνίου. Ωρες λειτουργίας: Τρίτη-Παρασκευή 11.00-19.00, Σάββατο-Κυριακή 10.00-15.00. Είσοδος ελεύθερη.
Τα 16α γενέθλια του Μουσείου Ακρόπολης
Το μουσείο με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα στην Ελλάδα και από τα πιο δημοφιλή παγκοσμίως, το Μουσείο Ακρόπολης κλείνει τα 16 χρόνια λειτουργίας του την Παρασκευή 20 Ιουνίου και με αυτή την ευκαιρία προσκαλεί τη Συμφωνική Ορχήστρα του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ να προσφέρει στους επισκέπτες του μια μουσική βραδιά με έργα κλασικής μουσικής Ελλήνων συνθετών και κινηματογραφική μουσική υπό τη διεύθυνση της επίκουρης καθηγήτριας Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ και διεθνώς αναγνωρισμένης μαέστρου, Ζωής Ζενιώδη. Η πολυμελής ορχήστρα αποτελείται από φοιτήτριες και φοιτητές του Τμήματος με κοινό χαρακτηριστικό την καλλιτεχνική δεξιοτεχνία, το μεράκι και το ταλέντο τους. Η συναυλία θα πραγματοποιηθεί στις 9 το βράδυ στο προαύλιο του μουσείου με ελεύθερη είσοδο.
Την ημέρα αυτή οι εκθεσιακοί χώροι του Μουσείου Ακρόπολης θα είναι ανοιχτοί από τις 9 το πρωί ώς τις 10 το βράδυ με κανονικό εισιτήριο. Το εστιατόριο του δεύτερου ορόφου θα είναι ανοιχτό ώς τις 12 τα μεσάνυχτα (τηλεφωνικές κρατήσεις στο 210-9000915).
Εκτός από τις μόνιμες συλλογές του οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να περιηγηθούν μαζί με τους αρχαιολόγους του μουσείου στην έκθεση «Allspice | Michael Rakowitz & Ancient Cultures», που οργανώνεται σε συνεργασία με τον Οργανισμό Πολιτισμού και Αναπτυξης ΝΕΟΝ και το υπουργείο Πολιτισμού. Πρωτότυπα αντικείμενα αρχαίων πολιτισμών από τις περιοχές της Μέσης Ανατολής και της νοτιοανατολικής Μεσογείου συνδιαλέγονται με έργα σύγχρονης τέχνης του διεθνώς αναγνωρισμένου Ιρακινό-Αμερικανού καλλιτέχνη Michael Rakowitz, συνυφαίνοντας ανθρώπινες σχέσεις και ιστορίες για το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον.
Η είσοδος στην έκθεση είναι ελεύθερη, όπως και η συμμετοχή στις ξεναγήσεις με απαραίτητη προκράτηση.
ℹ️ Παρασκευή 20/6, στις 10.00 στα αγγλικά και στις 18.00 στα ελληνικά | Διάρκεια: 45 λεπτά | Εως 30 επισκέπτες ανά παρουσίαση | Κρατήσεις: events.theacropolismuseum.gr
Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.
Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.
Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.
Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.
Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας