Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Βραχείες λίστες με υψηλό ανταγωνισμό
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Βραχείες λίστες με υψηλό ανταγωνισμό

  • A-
  • A+

«Μια πολύ καλή χρονιά» για το μυθιστόρημα, την ποίηση και το δοκίμιο, «λιγότερο ικανοποιητική σε σχέση με τις δύο προηγούμενες χρονιές» για το διήγημα-νουβέλα, με τα οδοιπορικά και τις βιογραφίες σε «συρρίκνωση», αντίθετα με το μεγάλο ενδιαφέρον αυτοβιογραφικών κειμένων-μαρτυριών και ιστορικών χρονικών και, τέλος, με υψηλή ποιότητα δοκιμίων. Ετσι περιγράφει τη βιβλιοπαραγωγή του 2018 η αρμόδια για τα Κρατικά Λογοτεχνικά Βραβεία επιτροπή, που ανακοίνωσε χθες τις βραχείες λίστες για τα βραβεία του 2019.

Εχει κάνει πολλή δουλειά η επιτροπή, που το τελευταίο διάστημα εργάστηκε με «ιδιαίτερα δυσμενείς συνθήκες» (τηλεδιάσκεψη). Σε λιγότερους από 23 μήνες κατάφερε να κρίνει τη λογοτεχνική παραγωγή τριών χρόνων (2016, 2017, 2018), καλύπτοντας τον χαμένο χρόνο. Η διάδοχη επιτροπή θα μπορέσει να ασχοληθεί με τα βιβλία του 2019.

Υπάρχει μεγάλος συναγωνισμός. Καθιερωμένα και βραβευμένα ονόματα, ενδιαφέρουσες νέες φωνές και τολμηρές φόρμες συνυπάρχουν στις βραχείες λίστες. Υπάρχει κι ένας δικός μας άνθρωπος, ο δημοσιογράφος της «Εφ.Συν.» Δημήτρης Ψαρράς, που διεκδικεί το Βραβείο Μαρτυρίας-Βιογραφίας-Χρονικού-Ταξιδιωτικής Λογοτεχνίας με το βιβλίο του για τον Μιχαλολιάκο.

Οι βραχείες λίστες είναι οι εξής:

Μυθιστόρημα: «Κόκκινος Σταυρός» Μαρίας Γαβαλά (Πόλις), «Στο στήθος μέσα χάλκινη καρδιά» Κώστα Κατσουλάρη (Μεταίχμιο), «(Δεύτερη φωνή: Ούρσουλα Φωσκόλου) Δύο» Ελενας Μαρούτσου (Κίχλη), «Ελαφρά ελληνικά τραγούδια» Αλέξη Πανσέληνου (Μεταίχμιο), «Ο άνδρας που γεννήθηκε με τον Ελευθέριο Βενιζέλο» Γιάννη Παπαγιάννη (Διάπλαση), «Ο ταχυδρόμος» Γιώργου Παπαδάκη (Βιβλιοπωλείον της Εστίας), «Το δέντρο της υπακοής» Βασιλικής Πέτσα (Πόλις), «Αδέλφια» Γιώργου Συμπάρδη (Μεταίχμιο).

Διήγημα-Νουβέλα: «Δέντρα, πολλά δέντρα» Ρούλας Γεωργακοπούλου (Πόλις), «Ο θάνατος του αστρίτη και άλλες ιστορίες» Δημήτρη Κανελλόπουλου (Κίχλη), «Αλφαβητάρι εντόμων» Δήμητρας Κολλιάκου (Πατάκης), «Ματάμπρε: Ιστορίες που σκοτώνουν την πείνα» Σοφίας Μπραϊμάκου (Νεφέλη), «Οι Κυριακές το καλοκαίρι» Μαριαλένας Σεμιτέκολου (Ικαρος), «Χαμηλή βλάστηση. Θάμνοι, πόες και μπονσάι» Μαρίας Στασινοπούλου (Κίχλη), «Το κόκκινο και το άσπρο» Ελένης Στελλάτου (Πόλις).

Ποίηση: «Φτηνό κρεβάτι» Δημήτρη Αθηνάκη (Πόλις), «Αυτοπροσωπογραφία του λευκού» Χάρη Βλαβιανού (Πατάκης), «Πλησμονή οστών» Γιώργου Χ. Θεοχάρη (Μελάνι), «Το μηδέν σε φωλιά» Κλεοπάτρας Λυμπέρη (Γαβριηλίδης), «Τέρμα Θεού» Αντωνίας Μποτονάκη (Γαβριηλίδης), «Μεταμορφώ(θ)εις» Ολγας Παπακώστα (Πατάκης), «Εβδομος όροφος» Νίκου Σταυρόπουλου (Ροδακιό), «Δραμάιλο» Κυριάκου Συφιλτζόγλου (Αντίποδες).

Δοκίμιο-Κριτική: «Εγρεο, Φίλα Μάτερ, Προσωποποιήσεις της Ελλάδας στα χρόνια της Τουρκοκρατίας» Γιάννη Κόκκωνα (Μορφωτικό Ιδρυμα Εθνικής Τραπέζης), «Κάτι τρέχει με την οικογένεια. Εθνος, πόθος και συγγένεια την εποχή της κρίσης» Δημήτρη Παπανικολάου (Πατάκης), «“Πάντα αριθμώ διέταξας”. Αναλογία, αριθμολογία και ποίηση» Αλεξάνδρας Σαμουήλ (Μελάνι), «Μαύρες διαθήκες. Δοκίμιο για τα όρια της ημερολογιακής γραφής» Νικήτα Σινιόσογλου (Κίχλη), «Ημασταν τέσσερις. Τσβετάγιεβα, Παστερνάκ, Μαντελστάμ, Αχμάτοβα. Δοκίμιο για τη φιλοσοφία του πόνου» Μαρίας Στεφανοπούλου (Ροδακιό), «Η κίνηση του εκκρεμούς. Ατομο και κοινωνία στη νεότερη ελληνική πεζογραφία: 1974-2017» Βαγγέλη Χατζηβασιλείου (Πόλις), «Ρωμαίικος Συβολισμός. Διασταύρωση εγχώριας λαϊκής παράδοσης και ευρωπαϊκής πρωτοπορίας στο νεοελληνικό θέατρο ή Θέατρο και εθνική ταυτότητα στην Ελλάδα» Θόδωρου Χατζηπανταζή (Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Κρήτης).

Μαρτυρία-Bιογραφία-Χρονικό-Ταξιδιωτική Λογοτεχνία: «Νίκος Καββαδίας: Ο αρμενιστής ποιητής» Μιχάλη Γελασάκη (Αγρα), «Στ’ αμπέλια» Σταύρου Ζουμπουλάκη (Πόλις), «Ελευθέριος Βενιζέλος και Μαρία Ελευθερίου: Η αλληλογραφία (1889-1890)» Μαρίας Καραγιάνη και Μ.Ζ. Κοπιδάκη (Καστανιώτης), «Οδοιπορικό σε πέντε αμερικανικές πόλεις. Πόλη του Μεξικού, Σάο Πάολο, Ρίο ντε Τζανέιρο, Σαντιάγο, Χιούστον» Θωμά Μαλούτα (Νήσος), «Αναμνήσεις ενός ναυτεργάτη» Γιώργου Μενεξή (Περίπλους), «Ξανά στη Σαλονίκη. Η μετέωρη επιστροφή των Ελλήνων Εβραίων στον γενέθλιο τόπο (1945-1946)» Λέοντα Ναρ (Πόλις), «Ο αρχηγός. Το αίνιγμα του Ν. Μιχαλολιάκου» Δημήτρη Ψαρρά (Πόλις).

Η σύνθεση της επιτροπής είναι: Μαριλίζα Μητσού (πρόεδρος), Μαίρη Λεοντσίνη, Μιχαήλ Χρυσανθόπουλος, Κλαίρη Μιτσοτάκη, Κάλλια Παπαδάκη, Παυλίνα Παμπούδη, Ελενα Χουζούρη, Αννα Αφεντουλίδου, Κώστας Καραβίδας.

ART - ΝΕΑ
Επιτέλους, φτάσαμε στο 2019
Μόλις ανακοινώθηκαν τα Κρατικά Βραβεία Λογοτεχνικής Μετάφρασης και τα Κρατικά Βραβεία Παιδικού Βιβλίου 2019, με τις Γνωμοδοτικές Επιτροπές να συνεχίζουν έναν μαραθώνιο, καθώς στη διάρκεια της διετούς θητείας...
Επιτέλους, φτάσαμε στο 2019
ΕΚΔΟΣΕΙΣ - ΒΙΒΛΙΑ
Θερβάντες, Κορτάσαρ και Χάινριχ Μπελ
Φτάνουμε στην τελική ευθεία για την ανακοίνωση των Κρατικών Βραβείων Λογοτεχνικής Μετάφρασης 2019 (για την παραγωγή του 2018) αφού το υπουργείο Πολιτισμού ανακοίνωσε τις βραχείες λίστες.
Θερβάντες, Κορτάσαρ και Χάινριχ Μπελ
ART - ΝΕΑ
Υποψήφιοι Κυθρεώτης, Σωτηρίου, Χριστοδούλου
Ο Χρίστος Κυθρεώτης, η Κωνσταντία Σωτηρίου και ο Σταύρος Χριστοδούλου είναι υποψήφιοι για το φετινό Ευρωπαϊκό Βραβείο Λογοτεχνίας. Πρόκειται για το βραβείο που θέσπισε η Ευρωπαϊκή Επιτροπή το 2009.
Υποψήφιοι Κυθρεώτης, Σωτηρίου, Χριστοδούλου
ART - ΝΕΑ
Νόμπελ στον Χάντκε με διαδηλώσεις και απουσίες
Σουηδοί πολίτες και γυναίκες από τη Σρεμπρένιτσα διαμαρτυρήθηκαν την Τρίτη έξω από το μεγαλόπρεπο Concert Hall της σουηδικής πρωτεύουσας, ενώ αρνήθηκαν να παραστούν στην τελετή πρεσβευτές και ο πρώην μόνιμος...
Νόμπελ στον Χάντκε με διαδηλώσεις και απουσίες
ART - ΝΕΑ
Δύο νικήτριες μετά από εξέγερση
Παρόλο που απαγορεύεται ρητά από τους κανονισμούς του περίφημου λογοτεχνικού βραβείου, η επιτροπή το μοίρασε στα δύο: στην Καναδέζα Μάργκαρετ Ατγουντ για το «The Testaments» και στη μαύρη Βρετανίδα Μπερναρντίν...
Δύο νικήτριες μετά από εξέγερση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας