Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η καταδίκη του είναι μόνο η αρχή
AP Photo/John Minchillo
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η καταδίκη του είναι μόνο η αρχή

  • A-
  • A+

Οι γυναίκες πανηγυρίζουν και ο Χάρβεϊ Γουάινστιν αντιμετωπίζει ποινή φυλάκισης από πέντε μέχρι 29 χρόνια. Είναι στο χέρι του δικαστή Τζέιμς Μπερκ του Κρατικού Ανωτάτου Δικαστηρίου στο Μανχάταν. Η τελευταία πινελιά στην πολύκροτη υπόθεση θα γραφτεί στις 11 Μαρτίου, όταν η δίκη θα συνεχιστεί για την ανακοίνωση της ποινής. Οποια κι αν είναι αυτή, ο μεγαλοπαραγωγός, που περνούσε τη ζωή του τρομοκρατώντας και βιάζοντας συνήθως αδύναμες και ευάλωτες γυναίκες, που τον είχαν ανάγκη και τον έτρεμαν, θα οδηγηθεί σε κάποια φυλακή. Με το σημάδι του βιαστή και του αρπαχτικού. Θα κάνει, πάντως, έφεση, όπως ανακοίνωσαν οι δικηγόροι του.

Αμέσως μετά την ανακοίνωση της ετυμηγορίας των ενόρκων, το τουίτερ πήρε φωτιά. Θύματα του Γουάινστιν, αλλά και υποστηρίκτριες του κινήματος #MeToo, εξέφρασαν τη χαρά τους. Εστω κι αν «αυτό που έγινε είναι μόνο η αρχή», όπως έγραψε η Τζούλιαν Μουρ, ζητώντας στη συνέχεια από τις γυναίκες να στηρίξουν πρωτοβουλίες σαν το Time' s Up και να αγωνιστούν «για ασφάλεια, ισότητα και δικαιοσύνη σε κάθε χώρο δουλειάς».

«Θα αλλάξουμε τους νόμους, ώστε στο μέλλον τα θύματα βιασμού να αντιμετωπίζονται με σεβασμό και να μην κηλιδώνονται. Να είναι πιο εύκολο να καταγγείλεις έναν βιασμό», έγραψε η Ροζάνα Αρκέτ, μια από τις πρώτες και πιο διάσημες ηθοποιούς, που μίλησε ανοιχτά για τη σεξουαλική επίθεση που υπέστη από τον Γουάινστιν σε δωμάτιο ξενοδοχείου, στην αρχή της δεκαετίας του ’90. Το ίδιο και η Μίρα Σορβίνο. «Είναι η αρχή της δικαιοσύνης, θα έρθουν κι άλλα, αδελφές μου», έγραψε η διάσημη ηθοποιός, μια από τις εκατοντάδες γυναίκες που τον είχαν καταγγείλει, ενώ συγχρόνως είχε αποδείξει, χάρη και στη μαρτυρία του σκηνοθέτη του «Αρχοντα των Δακτυλιδιών», Πίτερ Τζάκσον, ότι ο παραγωγός την είχε βάλει επί χρόνια σε «μαύρη λίστα» και κατέστρεψε την καριέρα της, επειδή αντιστάθηκε στις σεξουαλικές του απαιτήσεις.

«Σας ευχαριστούμε εσάς τις γυναίκες που καταθέσατε, που περάσατε μέσα από αυτή την κόλαση», τουίταρε η ηθοποιός και ακτιβίστρια Ασλεϊ Τζαντ, από τις πρώτες που κατήγγειλε, ανοιχτά και επώνυμα, τον Γουάινστιν από τις σελίδες των «Νιου Γιορκ Τάιμς». Το ίδιο και η Ντάριλ Χάνα, επίσης θύμα του παραγωγού. «Νιώθω μια βαθιά αγάπη και εκτίμηση για τις γυναίκες, που κατέθεσαν και τεράστια ευγνωμοσύνη για τους συμμάχους μας», έγραψε.

Μετά πάντως την πρώτη χαρά, οφείλει κάποιος να δει με προσοχή τι ακριβώς αποφάσισαν οι ένορκοι. Διότι βρήκαν ένοχο τον Χάρβεϊ Γουάινστιν μόνο για δύο κατηγορίες, τις πιο ελαφριές, συγκεκριμένα για εγκληματική σεξουαλική συμπεριφορά πρώτου βαθμού και για βιασμό τρίτου βαθμού. Για τις άλλες τρεις βαριές κατηγορίες τον αθώωσαν, ανάμεσά τους και για βιασμό πρώτου βαθμού, αφού δεν πείστηκαν, φαίνεται, ότι είχε χρησιμοποιήσει βία. Και υπήρξαν και μερικές καταθέσεις, όπως της ηθοποιού Αναμπέλα Σιόρα, που έπεσαν στο κενό και καθόλου καλό δεν έκαναν στην εισαγγελική αρχή.

Ομως, όσο κι αν κάποιοι έχουν δυσαρεστηθεί για το «σπάσιμο» του κατηγορητηρίου και την απόρριψη κατηγοριών, ο ξένος Τύπος σε ένα συμφωνεί. Στο ότι ο μεγάλος νικητής της υπόθεσης είναι ο εισαγγελέας Σάιρους Ρ. Βανς Τζούνιορ με την έξυπνη στρατηγική του, αλλά και το μεγάλο ρίσκο που πήρε. Ο ίδιος είχε αρνηθεί στο παρελθόν να φέρει σε δίκη άλλες καταγγελίες κατά του Γουάινστιν, παρά την τεράστια πίεση από τον Τύπο και κυρίως των «Νιου Γιορκ Τάιμς» που είχαν σηκώσει το μεγαλύτερο βάρος των αποκαλύψεων. Και πριν από λίγα χρόνια, ο Βανς είχε πρωταγωνιστήσει σε μια ακόμα διάσημη ιστορία, την καταγγελία καμαριέρας ξενοδοχείου στο Μανχάταν, ότι την είχε βιάσει ο τότε πρόεδρος του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου, Ντομινίκ Στρος-Καν. Ο Σ. Βανς είχε τότε αμφισβητήσει την αξιοπιστία της γυναίκας και είχε αποκαλύψει ότι είχε κατασκευάσει μια ανάλογη ιστορία για ομαδικό βιασμό στην πατρίδα της, Γουινέα.

Αυτή τη φορά, όμως, ο εισαγγελέας -και αστέρι του Δημοκρατικού Κόμματος- αποφάσισε να στήσει την υπόθεση με έναν πρωτοφανή τρόπο πείθοντας γι’ αυτόν και τον δικαστή Μπερκ. Κατ’ αρχάς, μαζί με τις γυναίκες -κάποιες γνωστές, άλλες με μυστικά τα στοιχεία της ταυτότητάς τους- των οποίων τις ιστορίες διάλεξε να κατεβάσει στη Δικαιοσύνη, ο Σ. Βανς κάλεσε να καταθέσουν τρεις ακόμα γυναίκες, οι καταγγελίες των οποίων, αν και δεν μπορούσαν να στοιχειοθετήσουν κατηγορίες κατά του παραγωγού, στήριζαν και ενίσχυαν το επιχείρημα της εισαγγελικής αρχής: ότι ο Γουάινστιν είχε μια συνεχή επιθετική, βίαιη σεξουαλική συμπεριφορά.

Επιπλέον, δύο από τις κατηγορίες αφορούσαν γυναίκες που είχαν διατηρήσει σεξουαλικές σχέσεις με τον παραγωγό ακόμα και μετά τον βιασμό τους. Είναι οι σύνθετες, δύσκολες υποθέσεις βιασμού, που μέχρι τώρα οι εισαγγελείς απέφευγαν να φέρουν στο ακροατήριο, ξέροντας ότι δύσκολα θα πείσουν τους ενόρκους. Αλλά, όπως, έγραψαν χθες και οι «Νιου Γιορκ Τάιμς», «βιασμός μπορεί να συμβεί και συμβαίνει ακόμα και μέσα σε ρομαντικές σχέσεις διάρκειας, ακόμα και σε γάμο».

ΣΙΝΕΜΑ
Μαροκινή ταινία για πορνεία σε διωγμό
Δεν είναι απλώς η μόνη από τις χώρες της «αραβικής άνοιξης» που έχει δημοκρατία. Εξακολουθεί να προστατεύει την ελευθερία της έκφρασης με πείσμα, φιλοξενώντας ακόμα και ταινίες που το γειτονικό της Μαρόκο έχει...
Μαροκινή ταινία για πορνεία σε διωγμό
ΣΙΝΕΜΑ
Το γέλιο του Σκορσέζε και το τζαζ σόλο της Λίμποβιτς
Μάρτιν Σκορσέζε εναντίον Σόντα Ράιμς. Ντοκιμαντέρ εναντίον σαπουνόπερας με κρινολίνα. Πνεύμα και χιούμορ εναντίον κλισέ πασπαλισμένων με δήθεν κοινωνικό σχόλιο. «Pretend It' s a City» εναντίον «Bridgerton».
Το γέλιο του Σκορσέζε και το τζαζ σόλο της Λίμποβιτς
ΘΕΑΤΡΟ
Η Ελληνίδα σταρ του Θόδωρου Αγγελόπουλου
Η Ελληνίδα ηθοποιός, , Εύα Κοταμανίδου, νέα τότε και άγνωστη, παιδί του Θεάτρου Τέχνης, πολύ πριν από σταρ σαν τον Αντονούτι, τον Μαστρογιάνι, τον Καϊτέλ (ιδίως, τον Καϊτέλ), την Μορό, τη Μόργκενστερν, τον...
Η Ελληνίδα σταρ του Θόδωρου Αγγελόπουλου
ΣΙΝΕΜΑ
Το όνομά του δεν ήταν μόνο Μποντ, Τζέιμς Μποντ
Σον Κόνερι 1930-2020: Ο Σκοτσέζος σταρ είχε μια πολύ πιο πλούσια και ποικίλη καριέρα, δημιούργησε σύνθετους ρόλους σε μεγάλες και τολμηρές ταινίες δημιουργών από τον Χίτσκοκ και τον Χιούστον μέχρι τον Λουμέτ...
Το όνομά του δεν ήταν μόνο Μποντ, Τζέιμς Μποντ
ΘΕΑΤΡΟ
Οι Θεοί του Τσιφόρου παίζουν μπαγλαμά
Σε Ρωμαϊκή Αγορά και Αρχαιολογικό Μουσείο Πειραιά θα παιχτεί η παράσταση του Βασίλη Μαυρογεωργίου που βασίζεται στην αριστουρ­γηματική «Ελληνική Μυθολογία» του Νίκου Τσιφόρου.
Οι Θεοί του Τσιφόρου παίζουν μπαγλαμά
ΘΕΑΤΡΟ
Πρωτότυπες παραστάσεις στο αρχαίο Θέατρο Φιλίππων
Ζωντανά, αλλά και σε live streaming στο διαδίκτυο, κορυφαίοι ηθοποιοί, σκηνοθέτες, μουσικοί και χορευτές προσεγγίζουν με ιδιαίτερο τρόπο ή διασκευάζουν κείμενα και έργα που έχουν σχέση με την αρχαία τραγωδία.
Πρωτότυπες παραστάσεις στο αρχαίο Θέατρο Φιλίππων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας