Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Σκοτεινές ταινίες για Χρυσή Αρκτο

«Berlin Alexanderplatz» του Μπουρχάν Κουρμπανί

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Σκοτεινές ταινίες για Χρυσή Αρκτο

  • A-
  • A+
Δεκαοχτώ ταινίες μυθοπλασίας και ένα ντοκιμαντέρ ανακοίνωσε χθες ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής Κάρλο Τσατριάν στο διαγωνιστικό τμήμα. Οι περισσότερες «κοιτάνε το παρόν χωρίς ψευδαισθήσεις, όχι γιατί θέλουν να προκαλέσουν φόβο, αλλά για να ανοίξουν τα μάτια μας».

Χωρίς ελληνική ταινία θα είναι φέτος το διαγωνιστικό τμήμα του 70ού Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βερολίνου (20 Φεβρουαρίου-1 Μαρτίου). Παραμένουμε με τις δύο που συμμετέχουν στο παράλληλο και σημαντικό τμήμα «Πανόραμα»: το «Pari» του Ελληνοϊρανού Σιαμάκ Ετεμάντι και το «The Digger» του Τζώρτζη Γρηγοράκη.

Στο μεταξύ, ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής Κάρλο Τσατριάν, που δεν άκουσε και λίγα για την επιλογή τού Τζέρεμι Αϊρονς ως προέδρου της Κριτικής Επιτροπής (είχε, λέει, πριν από πολλά χρόνια πει κάτι σεξιστικό!), παρέα με τη νέα επίσης διευθύντρια Μαριέτε Ρισενμπίκ προσπαθούν να ανανεώσουν αλλά και να αναβαθμίσουν την Μπερλινάλε.

70ό Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Βερολίνου

Δεν είναι τόσο εύκολο. Για παράδειγμα, η ταινία έναρξης (εκτός διαγωνισμού) που ανακοινώθηκε δεν είναι γκλάμουρους, είναι το «My Salinger Year» του Καναδού Φιλίπ Φαλαρντό (του «Monsieur Lazhar») με τις Σιγκούρνι Γουίβερ και Μάργκαρετ Κουάιλι, για μια νεαρή υπάλληλο εκδοτικού οίκου που ασχολείται κυρίως με το να απαντά στα γράμματα των θαυμαστών του Τζ. Ντ. Σάλιντζερ.

Οι νέοι διευθυντές, Μαριέτε Ρισενμπίκ, Κάρλο Τσατριάν

Britta Pedersen/dpa via AP

Δεκαοχτώ ταινίες μυθοπλασίας και ένα ντοκιμαντέρ (το «Irradiated» του βετεράνου Ρίτι Παν από την Καμπότζη) ανακοίνωσε χθες ο Κάρλο Τσατριάν, η πλειονότητα των οποίων, όπως είπε, «έχουν σκοτεινούς τόνους, κοιτάνε το παρόν χωρίς ψευδαισθήσεις, όχι γιατί θέλουν να προκαλέσουν φόβο στο κοινό, αλλά γιατί θέλουν να ανοίξουν τα μάτια μας».

Χαβιέ Μπαρδέμ και Ελ Φάνινγκ στο «The Roads not Taken» της Σάλι Πότερ

Ο Γερμανός, αφγανικής καταγωγής, Μπουρχάν Κουρμπανί επιχειρεί μια μεταφορά στο σήμερα του περίφημου μυθιστορήματος του Αλφρεντ Ντέμπλιν «Berlin Alexanderplatz», που είχε εμπνεύσει και τον Φασμπίντερ, κάνοντας ήρωά του Αφγανό μετανάστη, που βουτάει στον βερολινέζικο υπόκοσμο. Ο Γάλλος Φιλίπ Γκαρέλ φέρνει στο Βερολίνο το «The Salt of Tears» για έναν νεαρό επαρχιώτη, που έρχεται στο Παρίσι να δώσει εξετάσεις σε μια «Grande Ecole» και ζει μια σύντομη ερωτική ιστορία. Η Βρετανή Σάλι Πότερ με εντυπωσιακό καστ (Χαβιέρ Μπαρδέμ, Ελ Φάνινγκ, Σάλμα Χάγεκ, Λόρα Λίνεϊ) στην ταινία «Τhe Roads not Taken» ακολουθεί στη διάρκεια μιας μέρας έναν πατέρα και την κόρη του, αυτός να αναλογίζεται τις εναλλακτικές ζωές που θα μπορούσε να έχει ζήσει, αυτή να ψάχνει τον δικό της δρόμο.

«Days» του Τσάι Μινγκ-Λιανγκ

Ο πολυβραβευμένος Ταϊβανέζος Τσάι Μινγκ–Λιανγκ επιστρέφει με το «Days». Ο Γερμανός Κρίστιαν Πέτζολντ ξαναβρίσκει την ηθοποιό Πόλα Μπιρ στο «Undine», μια ταινία που μεταφέρει στο σήμερα μια «ούντινε», νύμφη του νερού σε πολλές βόρειες μυθολογίες, με τη μορφή νεαρής φοιτήτριας στο Βερολίνο. Ο Εϊμπελ Φεράρα υπογράφει το «Siberia», με τον Γουίλεμ Νταφόε να ψάχνει τη γλώσσα των ονείρων.

Η Αμερικανίδα Κέλι Ράιχαρντ επιστρέφει με το «First Cow», μια ιστορία για έναν μάγειρα, έναν Κινέζο μετανάστη και το.. τι μπορεί να κάνουν με το γάλα μιας αγελάδας, στις αρχές του 19ου αιώνα, στα πρώτα βήματα της Αμερικής. Ταινία έχει και ο υπό συνεχή διωγμό και εγκλεισμούς στην πατρίδα του Ιρανός Μοχάμαντ Ρασούλοφ, το «There is no Evil», συμπαραγωγή Γερμανίας-Τσεχίας.

Υπάρχουν ακόμα ταινίες από Ουκρανία, Κορέα, Ελβετία, Βραζιλία, Αργεντινή, Ιταλία («Italy» του Τζόρτζιο Ντιρίτι).

ΣΙΝΕΜΑ
Ο Λάνθιμος άφησε τις Κάνες για τη Μόστρα
Με την ταινία εποχής «Τhe Favorite» και πρωταγω­νίστριες τη Ρέιτσελ Βάις και την Εμα Στόουν, ο διεθνής Ελληνας σκηνοθέτης ανταγωνίζεται τα μεγαλύτερα ονόματα του σινεμά: από τον Μάικ Λι και τους αδελφούς Κοέν...
Ο Λάνθιμος άφησε τις Κάνες για τη Μόστρα
ΣΙΝΕΜΑ
«Η κρίση ήταν αφορμή διαλόγου με το παρελθόν»
Ενας νέος της εποχής σαν όλους τους άλλους, με τα πάρτι, τους φίλους, τους έρωτες και τα άγχη. Κυρίως, αυτά. Της κρίσης και της ανεργίας. Να προσπαθεί να ξεκινήσει μια start up με εσπρεσιέρες, να αναγκάζεται...
«Η κρίση ήταν αφορμή διαλόγου με το παρελθόν»
ΣΙΝΕΜΑ
Το animation εισβάλλει στο ντοκιμαντέρ
Το πρώτο παγκοσμίως ολοκληρωμένο αφιέρωμα στο υβριδικό είδος, που αναπτύσσεται ραγδαία, θα γίνει στη Θεσσαλονίκη. Από την εποχή του «Βαλς με τον Μπασίρ», ο δρόμος άνοιξε και τα κινούμενα σχέδια κάθε είδους...
Το animation εισβάλλει στο ντοκιμαντέρ
ΣΙΝΕΜΑ
Θηλυκό, μπλέ και ηλιόλουστο ελληνικό σινεμά
Με μότο «Femi­nine, sunny & blue» ξεκινά την Τετάρτη, και θα καταλάβει για πέντε μέρες τον ιστορικό κινηματογράφο Babylon, στο Mitte του Βερολίνου, το 5o Hellas Filmbox Berlin, το φεστιβάλ ελληνικών ταινιών...
Θηλυκό, μπλέ και ηλιόλουστο ελληνικό σινεμά
ΣΙΝΕΜΑ
Οι Βρετανοί προτιμούν «Τζόκερ», λευκούς και άνδρες
Είτε τα μέλη της Βρετανικής Ακαδημίας Κινηματογράφου και Τηλεόρασης δεν πτοούνται από την πολιτική ορθότητα ή είναι ρατσιστές και εχθροί της πολυπολιτισμικότητας και ποικιλίας. Ηδη, με το που ανακοινώθηκαν οι...
Οι Βρετανοί προτιμούν «Τζόκερ», λευκούς και άνδρες
ΣΙΝΕΜΑ
Δύο ταινίες μας στην Μπερλινάλε
Το ελληνικό σινεμά πετάει προς το Φεστιβάλ Βερολίνου (20 Φεβρουαρίου-1 Μαρτίου), που το 2020 κλείνει και τα 70 χρόνια του. Δύο ταινίες, οι πρώτες των δημιουργών τους, επιλέχτηκαν για το παράλληλο και σημαντικό...
Δύο ταινίες μας στην Μπερλινάλε

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας