Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Η πολύβουη μελαγχολία της Αθήνας

«Athens», 2018

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η πολύβουη μελαγχολία της Αθήνας

  • A-
  • A+
Η πρωτεύουσα από ψηλά αλλά και υπόγεια, όπως τη βλέπουμε ή δεν την έχουμε προσέξει, όπως τη ζούμε ή τη φανταζόμαστε, στα χρόνια της κρίσης. Ο καταξιωμένος καλλιτέχνης εκθέτει (με πρόσκληση του ΝΕΟΝ) 20 μεγάλες φωτογραφίες σε έναν χώρο που συνδέεται με την οικονομική παρακμή, σε εγκαταλελειμμένα γραφεία της οδού Σοφοκλέους 4.

Μια πανοραμική φωτογραφία της Αθήνας με τον Λυκαβηττό, την Ακρόπολη, τον κόλπο του Σαρωνικού στο βάθος και τα φώτα στα διαμερίσματα των πολυκατοικιών και στους δρόμους να δίνουν λάμψη στο σκοτάδι. Η είσοδος του Εθνικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης, ένα κτίριο - φάντασμα, με συντροφιά αδέσποτους σκύλους που έχουν κάνει «κατάληψη ή περιμένουν κάτι να συμβεί».

Ενα πάρτι σε κλαμπ στην Πειραιώς, ενώ στον δρόμο μια μοναχική φιγούρα, μια γυναίκα, χαλαρώνει μακριά από τον θόρυβο, χωρίς να συνειδητοποιεί ότι ένας άντρας την κοιτάζει από το παράθυρο ψηλά. Το άγαλμα του Ελευθερίου Βενιζέλου στο Πάρκο Ελευθερίας καλυμμένο με χιόνι, «βλέπει τη χώρα να αντιμετωπίζει την καταιγίδα». Ενας μετανάστης με καροτσάκι του σουπερμάρκετ, που επιβιώνει ανακυκλώνοντας σιδερικά και σκουπίδια κάτω από μια γέφυρα του Κηφισού.

Κάποιοι άνθρωποι, άγνωστοι μεταξύ τους, μοιράζονται αμήχανα τον ανελκυστήρα στον σταθμό του Μεγάρου Μουσικής. Κάποιοι άλλοι αφηρημένοι, σκεπτικοί, πάντα με μελαγχολία στο βλέμμα κινούνται στους δρόμους της πρωτεύουσας, περπατώντας βιαστικά ή περιμένοντας στο φανάρι, στα αυτοκίνητά τους...

Είναι η Αθήνα όπως τη βλέπουμε ή δεν την έχουμε προσέξει, όπως τη ζούμε ή τη φανταζόμαστε, μέσα από την τολμηρή και ευαίσθητη ματιά του Πάνου Κοκκινιά.

Είναι οι 20 μεγάλες φωτογραφίες με τίτλο «Stock images» σε έναν εγκαταλλεειμμένο χώρο γραφείων επί της οδού Σοφοκλέους 4 - Στοά Αθηνών, ανέγγιχτο από τότε που μεγάλη τράπεζα τον χρησιμοποίησε για τελευταία φορά, πριν από μια δεκαετία. Είναι η πρώτη έκθεση φωτογραφίας στο πλαίσιο του προγράμματος του ΝΕΟΝ «Εργο στην Πόλη 2019» και πραγματοποιείται σε επιμέλεια της Shoair Mavlian, διευθύντριας του Photoworks.

Ο Πάνος Κοκκινιάς, γνωστός για τις σκηνοθετημένες φωτογραφίες μεγάλης κλίμακας, μας δίνει αυτή τη φορά ένα σύγχρονο πορτρέτο της Αθήνας, όπως το κατέγραψε την τελευταία διετία. Την προσεγγίζει με τρεις διαφορετικούς τρόπους: εικόνες μεγάλης κλίμακας με σύντομες αστικές αφηγήσεις, πορτρέτα βγαλμένα από την καθημερινότητα του δρόμου αλλά και τυχαία στιγμιότυπα, ακόμα και «φωτογραφίες stock», πράγματα που συχνά προσπερνάμε.

Οπως επισήμανε η Shoair Mavlian, ξεναγώντας μας χθες: «Η έκθεση παρουσιάζει την πόλη από πολλές διαφορετικές πλευρές. Από ψηλά, τονίζοντας τον εκτεταμένο ορίζοντα, τη θέα που βλέπει κανείς συνήθως σε μια τουριστική διαφήμιση, και από χαμηλά, εκθέτοντας όσα βρίσκονται κάτω από τις υπόγειες διαβάσεις ή μέσα στον οικιακό χώρο, γεφυρώνοντας το χάσμα ανάμεσα στο δημόσιο και το ιδιωτικό. Αγκαλιάζοντας την ηδονοβλεπτική φύση, που υπάρχει εγγενής στη φωτογραφία, κάθε εικόνα προσφέρει και αποκαλύπτει μια νέα ερμηνεία της πόλης, τόσο οπτικά όσο και μεταφορικά».

Πρόθεση του 54χρονου καταξιωμένου φωτογράφου ήταν, όπως τόνισε ο ίδιος, να αναδείξει ορισμένα χαρακτηριστικά της Αθήνας, «όπως το χάος, αλλά και η αποξένωση των ανθρώπων, όλοι μιλούν στο κινητό, δεν συμμετέχουν στο γίγνεσθαι». Ιδιαίτερα του έκανε εντύπωση η διαπίστωση «πως τα πρόσωπα όλων είναι σκυθρωπά. Ισως απόρροια της κρίσης των τελευταίων χρόνων...».

Ισως σε έναν χώρο με άνετες αίθουσες οι τεράστιες φωτογραφίες του Κοκκινιά να «ανέπνεαν» καλύτερα. Ωστόσο, αυτός ο χώρος, τα μικρά δωμάτια, οι φθαρμένοι τοίχοι, οι ταμπέλες με τα ονόματα των «διευθυντών», οι άδειες ντουλάπες εντείνουν την ιδιαίτερη ατμόσφαιρα των εικόνων. Ταιριάζει, άλλωστε, με το συγκεκριμένο κομμάτι της πόλης, το λεγόμενο «εμπορικό τρίγωνο» που αποτέλεσε επί δεκαετίες την οικονομική και εμπορική καρδιά της Αθήνας, πριν αρχίσει να παρακμάζει.

Ωστόσο, σύμφωνα με τους διοργανωτές, «οι απότομες και απρόβλεπτες αλλαγές μάς θυμίζουν πόσο γρήγορα αλλάζουν οι εποχές και οι ανάγκες και πως η σύγχρονη αστική μητρόπολη αντιπροσωπεύει ταυτόχρονα την αισιοδοξία και την αποτυχία, την ευθραυστότητα και την παρακμή».

📍 Info: Στοά Αθηνών, Σοφοκλέους 4, 3ος όροφος. Ωρες λειτουργίας: Tετ.-Παρ.: 12.00-20.00, Σαβ.: 11.00-20.00, Κυρ.: 10.00-18.00. Είσοδος ελεύθερη. Πληροφορίες στο neon.ogr.gr

ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Η δική τους Αθήνα
Πενήντα ενθουσιώδεις ερασιτέχνες φωτογράφοι αποτυπώνουν μια προσωπική μεταμόρφωση της πρωτεύουσας. Eίναι Αθηναίοι, κινούνται καθημερινά σε οικεία μέρη, όμως με τον φακό τους μεταμορφώνουν την πραγματικότητα....
Η δική τους Αθήνα
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Μέρες και νύχτες φωτογραφίας
Το κεντρικό πρόγραμμα στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς, που έχει τίτλο «Reframe Memory», αρθρώνεται μέσα από αυτοτελείς ενότητες και διασταυρώνει περισσότερα από 500 φωτογραφικά έργα σύγχρονων καλλιτεχνών...
Μέρες και νύχτες φωτογραφίας
ART - ΝΕΑ
Η περιπέτεια του «Πεντάκυκλου»
Η Ομόνοια απέκτησε ξανά σιντριβάνι, ένα στοιχείο που την είχε καθορίσει για περισσότερο από 30 χρόνια, σε αρμονία και «συνομιλία» με το εμβληματικό υδροκινητικό γλυπτό «Πεντάκυκλο» του Γιώργου Ζογγολόπουλου.
Η περιπέτεια του «Πεντάκυκλου»
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Τα φώτα νέον του Στήβεν Αντωνάκου και η λάμψη της ρωσικής πρωτοπορίας
Οι απρόσμενες, παράλληλες αναζητήσεις του Ελληνα εικαστικού, ο οποίος εμπνεύστηκε από τη Νέα Υόρκη, και των Ρώσων δημιουργών που ακολούθησαν το πνεύμα της Οκτωβριανής Επανάστασης.
Τα φώτα νέον του Στήβεν Αντωνάκου και η λάμψη της ρωσικής πρωτοπορίας
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
«Εκλειψη» με το βλέμμα στην Αφρική
Πάντα ανατρεπτική και αιρετική, πάντα πρωτοποριακή σε ιδέες και έργα, πάντα έτοιμη να ενεργοποιήσει απρόσμενους χώρους της πόλης, αλλά και πάντα μυστηριώδης, στοχεύοντας στην έκπληξη.
«Εκλειψη» με το βλέμμα στην Αφρική
ΕΙΚΑΣΤΙΚΑ
Βλέπουμε έναν πίνακα με την ταχύτητα που κάνουμε scroll down
«Συνθήκες προσαρμογής» είναι ο τίτλος της νέας έκθεσης του 40χρονου καλλιτέχνη, που εγκαινιάστηκε στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη. Πρόκειται για ζωγραφικά έργα, κυρίως ακρυλικά σε καμβά και έργα σε χαρτί, των...
Βλέπουμε έναν πίνακα με την ταχύτητα που κάνουμε scroll down

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας