• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 14.5°C / 17.3°C
    3 BF
    58%
  • Θεσσαλονίκη
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 9.8°C / 13.5°C
    1 BF
    74%
  • Πάτρα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    13°C 12.7°C / 15.1°C
    7 BF
    66%
  • Ιωάννινα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    6°C 5.9°C / 7.0°C
    2 BF
    87%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    13°C 10.7°C / 12.9°C
    4 BF
    76%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 8.1°C / 12.9°C
    2 BF
    81%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 3.4°C / 5.6°C
    2 BF
    100%
  • Αγρίνιο
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    11°C 10.2°C / 13.6°C
    5 BF
    74%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.4°C / 18.7°C
    3 BF
    50%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.9°C / 13.9°C
    6 BF
    66%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.7°C / 19.1°C
    5 BF
    52%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    11°C 11.2°C / 11.2°C
    7 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 13.2°C / 13.2°C
    7 BF
    70%
  • Λάρισα
    Βροχοπτώσεις μέτριας έντασης
    9°C 8.5°C / 8.5°C
    3 BF
    86%
  • Λαμία
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    9°C 8.4°C / 11.2°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 18.8°C / 19.3°C
    2 BF
    78%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    16°C 14.7°C / 17.5°C
    6 BF
    51%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    12°C 11.0°C / 12.1°C
    1 BF
    82%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 9.8°C / 13.6°C
    2 BF
    82%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 3.8°C / 3.8°C
    1 BF
    96%

Tης εξουσίας

  • A-
  • A+

Οταν ήταν νεαρός ο Πλάτων αγωνιούσε πότε θα γίνει αυτεξούσιος, ώστε να ακολουθήσει το πολιτικό στάδιο (καριέρα!). Ετυχε, όταν ήταν έτοιμος, να γίνει μεταπολίτευση· το παλιό καθεστώς αντικαταστάθηκε από πενήντα έναν άρχοντες.

Πολλοί απ' αυτούς ήσαν φίλοι και συγγενείς του, του πρόσφεραν μάλιστα θέσεις λες και ήταν δικαίωμά του. Πίστεψε λοιπόν πως οι νέοι άρχοντες θα οδηγήσουν την πόλη από μια ζωή άδικη σ' έναν δίκαιο τουλάχιστον τρόπο ζωής.

Παρατηρούσε με προσοχή τι θα κάνουν. Δεν πέρασε πολύς καιρός και διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι εκείνοι έκαναν να φανεί χρυσάφι το προηγούμενο πολίτευμα.

Βλέποντας και την άδικη κατηγορία κατά του Σωκράτη, ο οποίος αρνήθηκε να συμμετάσχει στις ανόσιες και άνομες πράξεις τους, και τελικά τη θανάτωσή του χαλάρωσε αμέσως (εξαφανίστηκε) ο πόθος του για τα κοινά· ούτε λόγος πια να πολιτευτεί.

Κατέληξε στο ότι οι άνθρωποι που ασχολούνταν με την πολιτική και τους νόμους και τον τρόπο ζωής δεν ενδιαφέρονται για τίποτα καλό για την πόλη παρά μόνο για την ικανοποίηση της ματαιοδοξίας τους και των προσωπικών συμφερόντων.

Αποφάσισε να κάνει το εγκώμιο της αληθινής φιλοσοφίας και να λέει ότι μέσα απ' αυτήν είναι δυνατόν να δει κανείς το δίκαιο παντού (και στης πολιτείας και στων ανθρώπων τη ζωή)· νόμισε ότι οι γενεές των ανθρώπων δεν θα πάψουν να υποφέρουν παρά όταν εκείνοι που σωστά και γνήσια φιλοσοφούν πάρουν στα χέρια τους την πολιτική εξουσία ή οι άρχοντες αρχίσουν να φιλοσοφούν.

Τζίφος. Συνειδητοποίησε ότι ο άπληστος και ο φτωχός στην ψυχή δεν ακούει κι αν ακούει, τα κοροϊδεύει, όπως νομίζει, και αρπάζει από παντού, ξεδιάντροπα, σαν ζώο, οτιδήποτε νομίζει ότι θα του δώσει να φάει ή να πιει ή να χορτάσει από τη βάναυση και δουλική ηδονή της Αφροδίτης.

Με το ιδεολογικό του υπόβαθρο συμπέρανε ότι ούτε χώρα ούτε άνθρωπος κανείς μπορεί ποτέ να ευτυχήσει αν δεν περάσει τη ζωή του με γνώση κάτω από την κυριαρχία της δικαιοσύνης, είτε γιατί ο ίδιος την έχει μέσα του είτε γιατί ανατράφηκε και μορφώθηκε μέσα στα ήθη χρηστών οδηγών.

Είδε ότι η άγνοια των ανθρώπων δεν τους εμποδίζει να κυνηγούν την εξουσία, με θράσος μάλιστα. Το θράσος της άγνοιας είναι για τον Πλάτωνα το έδαφος όπου όλα τα κακά ριζώνουν και βλασταίνουν και αργότερα καρποφορούν έναν καρπό πικρότατο.

Η αληθινή ουσία των όντων δεν διδάσκεται ούτε ωφέλιμη θα ήταν για τους πολλούς ανθρώπους. Ενας καλός καπετάνιος μπορεί να προβλέψει πότε θα γίνει τρικυμία, μπορεί όμως να του διαφύγει η εξαιρετική και απροσδόκητη δύναμή της -και έτσι απρόβλεπτη να τον καταποντίσει με την ορμή της.

Ο Πλάτων είδε ότι στ' ανθρώπινα κυριαρχεί το παράδοξο και το παράλογο, ειδικά μετά τις επισκέψεις του στον τύραννο των Συρακουσών, Διονύσιο.

Αμφιταλαντεύτηκε στην αρχή μήπως η κρίση του ήταν απλή θεωρία και μόνο θεωρία, αλλά τελικά κατέγραψε στην έβδομη επιστολή του την τραυματική εμπειρία του από την ενασχόλησή του με τα θέματα της εξουσίας και τους ανθρώπους της (μοχθηρούς, ματαιόδοξους, θρασύτατους, αγράμματους και λοιπά). Μπορεί να πει κανείς αν είχε δίκιο ή άδικο;

  

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Η χρήση του «γελοίου» στη γλώσσα
Συνυφαίνουμε το σπουδαίο ή και το ταυτίζουμε με την πολιτική υφή των πραγμάτων, με την πραγματικότητα. Αγνοούμε όμως, μάλλον προσπερνάμε, τα τρωτά στοιχεία αυτής της πραγματικότητας. Αυτό οδηγεί σε πλήρη...
Η χρήση του «γελοίου» στη γλώσσα
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Εκθεση και ανταλλαγή γνωμών
Πλούσια η συγκομιδή γνωμών, μέσα από νεφελώδεις αφαιρέσεις και προσθέσεις, ενδεικτικές της αμηχανίας και της νευρικότητας που έχει καταλάβει τους περισσότερους. Παραδόξως (;) απουσίασαν: η ασυναρτησία, η μωρή...
Εκθεση και ανταλλαγή γνωμών
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Συντηρητισμός και επανάσταση
Για να διαφυλαχτεί ο κόσμος οφείλουμε να τον κατανοήσουμε, έτσι λένε τουλάχιστον όσοι έχουν στοχαστεί πάνω στην πορεία του και την ύπαρξή του. Από τη συντήρηση στην επανάσταση, μάλλον μόνο μέσα από τη...
Συντηρητισμός και επανάσταση
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Περί αξιωμάτων και γελοιότητας
Η χώρα σώθηκε, εντάξει. Τώρα οι σωτήρες δεν ξέρουν τι να την κάνουν αυτήν τη σωτηρία. Κι αυτή, όμως, σε μας τη φορτώνουν. Να κι ένας ακόμη αφορισμός (σε πληθυντικό αριθμό): «Βάλτε το κακό με τον νου σας, δεν...
Περί αξιωμάτων και γελοιότητας
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Eθνικά τινά
Τίτλους ηρωικούς να 'χουμε και ας πεινώμεν και διψώμεν και ας ψυχοπλακωνόμαστε, οι καψεροί. Αρνητές της παράδοσης και πολέμιοι της μνήμης οι πλείστοι, επαναπαυόμαστε στην ελληνικότητα του Ομήρου, λίγο του...
Eθνικά τινά
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Για τη «φιλοσοφία» της ήττας
Θίγει ένα μείζον θέμα που, στο βάθος, ερμηνεύει και τα κίνητρα όσων γράφουν δημόσια. Αλλοι γράφουν υποδαυλίζοντας τα χαμηλά ένστικτα των αναγνωστών και άλλοι επιτίθενται αδιάντροπα σε όσους θεωρούν αντιπάλους....
Για τη «φιλοσοφία» της ήττας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας