• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    26°C 23.1°C / 27.4°C
    1 BF
    51%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 18.1°C / 23.8°C
    0 BF
    71%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    22°C 19.0°C / 23.8°C
    1 BF
    68%
  • Ιωάννινα
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 16.9°C
    0 BF
    88%
  • Βέροια
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    20°C 17.5°C / 22.0°C
    2 BF
    80%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 16.2°C / 18.3°C
    0 BF
    72%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    22°C 18.6°C / 24.7°C
    1 BF
    72%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.8°C / 27.2°C
    2 BF
    73%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 17.9°C / 22.9°C
    0 BF
    64%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.5°C / 27.9°C
    1 BF
    53%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 21.6°C / 26.8°C
    0 BF
    73%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 20.9°C / 23.9°C
    2 BF
    94%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 18.9°C / 19.5°C
    0 BF
    72%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 19.5°C / 24.6°C
    2 BF
    50%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    24°C 19.8°C / 24.9°C
    3 BF
    88%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.3°C / 27.6°C
    2 BF
    54%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    22°C 16.3°C / 21.6°C
    1 BF
    76%
  • Κατερίνη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    21°C 18.2°C / 23.9°C
    1 BF
    81%
  • Καστοριά
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    17°C 16.8°C / 16.8°C
    1 BF
    82%

Xρόνος - σώμα

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Αέρας κοπανιστός ο χρόνος, καθοριζόμενος απλώς από τη βιολογική ύπαρξη του καθενός. Πώς θα τα έβγαζαν πέρα οι κοινωνίες χωρίς τα ημερολόγια, τα ρολόγια και οτιδήποτε μετράει τη γέννηση έως τον θάνατο;

Νόημα ή μέτρον του χρόνου, ουχ υπόστασιν, έλεγε εδώ και δυόμισι χιλιετίες ο εξαιρετικός Σοφιστής Αντιφών, ο χρόνος δηλαδή είναι διανόημα ή μέτρο κι όχι οντότητα - πλάσμα της νοητικής δύναμης του ανθρώπου χωρίς πραγματικό αντίκρισμα.

Ο μεγάλος ελληνιστής W.K. Guthrie σημειώνει κάπου ότι αυτός ο έξοχος ορισμός του χρόνου, που είναι και ο αρχαιότερος, δεν έχει προσεχτεί δεόντως. Τι σημασία έχει όμως πια; Ολα έχουν πάρει τον δρόμο τους, είτε στρεβλός είναι τούτος ο δρόμος είτε ο αναπόφευκτος - τα όρια του ανθρώπου.

Είναι εν τούτοις ελκυστική η φυλάκιση του χρόνου (ως προϊόντος επινόησης) σε δευτερόλεπτα (!), λεπτά, ώρες, ημέρες, μήνες, αιώνες, χιλιετίες και πάει λέγοντας. Τι θα κάναμε αλήθεια χωρίς μέτρηση των στιγμών και της εξακτίνωσής τους; Ηλιοστάσια, εποχές, γιορτές· τι άλλο είναι από την προσπάθεια όλων να ξεκουραστούν, να νοηματοδοτηθούν, να τα βγάλουν πέρα;

Μακάριοι -ίσως- όσοι ποτέ δεν γεννήθηκαν· άλλο τόσο τυχεροί (;) αυτοί που υπάρχουμε, βλέπουμε, θαυμάζουμε, πονάμε, ανοητεύουμε και λοιπά.

Δεν είναι χρήμα βεβαίως ο χρόνος, μήτε εκμετάλλευση ευκαιριών, απλώς πρέπει να τον προλαβαίνουμε, όπως φρονούσε άλλος μέγας Σοφιστής, ο εκ Λεοντίνων Γοργίας (καιρός - ευκαιρία - timing!). Τι μένει σε όλους εάν εξαιρεθούν οι προσπάθειες να κυριαρχήσει ο καθείς στον τομέα δραστηριοτήτων του;

Τίποτα άλλο παρά η αγάπη - όλα τα άλλα είναι για κείνους που περνάνε τη ζωή στο ντούκου, ελπίζοντας ότι θα 'ρθει η στιγμή που θα πιάσουν καλό χαρτί και θα παίξουν τα ρέστα τους. Κούνια που τους κούναγε.

Η ζωή είναι εδώ, στο κάθε παιχνίδι, στην κάθε στιγμή· ο χρόνος παραμένει μια αρλούμπα που, όμως, ταλαιπωρεί την ανθρωπότητα και τους φιλόσοφους. Ο χρόνος είναι το σώμα μας, τι δεν καταλαβαίνουμε; Ωσπου να το χάσουμε - όμως το θέλουμε να σπαρταρά, να δίνεται, να ασπαίρει, να χορεύει, να είναι υγιές, όση αρτιμέλεια κι αν κατέχει...

Το μόνο γελαστό ζώο είναι ο άνθρωπος, εν τούτοις έχει ξεχάσει σχεδόν να γελάει (τι κρίμα) ώστε να ακουστεί το γέλιο του στα πέρατα του σύμπαντος (δεν είναι υπερβολή), να προκαλέσει ταρακουνήματα στο βάθος των σπλάγχνων, να εκστασιαστούν -ώστε- άπαντες.

Γελώντας ο άνθρωπος κατακτά και το παιχνίδι - και αυτό πάλι είναι ο χρόνος: ένα παιδί που παίζει ζάρια, που βασιλεύει στην ανθρωπότητα· ο χρόνος δεν είναι τα εγκλήματα και η φρίκη αλλά ο χορός, ο έρωτας, το ταξίδι, το παιχνίδι, η ποίηση. Υπάρχουν αυτά σήμερα; Ε, εάν δεν υπάρχουν ας αρχίσουμε να τα ανακαλύπτουμε, να τα «κατασκευάζουμε» διότι άνευ τούτων ουδέν υποφερτόν εν ανθρώποις.

Το σώμα λοιπόν, που τόσο βεβήλωσε ο χριστιανισμός, μην ξεχνιόμαστε, είναι το μόνο ικανό να ρυθμίσει και αριθμήσει τον χρόνο - όλα τα άλλα είναι για αργόσχολους αλλά και τους ιστορικούς. Ιστορικός χρόνος, συμπαντικός χρόνος κ.ο.κ. και καλά ξεμπερδέματα. Καταλαβαίνουμε τον χρόνο - πόνο, αλλά ώς εκεί. Τέλος πάντων εκεί φτάνει και η ανθρώπινη νόηση - ή μήπως όχι; Ημερολογιακοί όντες (έχοντες καταντήσει έτσι) ευχόμαστε χρόνια πολλά, χρόνια καλά έστω.

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Κόκκοι ειρήνης και ομόνοιας
Η καθημερινή ένταση που παρατηρείται στις κοινωνικές σχέσεις καθώς και στις επαφές μεταξύ πολιτικών και πολιτών δεν είναι δυνατόν να συνεχίζεται επ’ άπειρον διότι συντρίβεται η συνοχή και δεν υπάρχει κανένας...
Κόκκοι ειρήνης και ομόνοιας
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Oι εκπρόσωποι και η κοινωνία (μας)
Συγκλονίζεται η Ιστορία, θέλει δεν θέλει, απ’ αυτές τις δονήσεις· η πραγματικότητα αποκτά μια άλλη διάσταση ακόμη κι αν έχει μικρή διάρκεια. Πάνω απ’ όλα η απαντοχή. Οβελίζονται, μέρες που ‘ναι, οι σκέψεις και...
Oι εκπρόσωποι και η κοινωνία (μας)
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Πίστη, εξουσία και γνώση
Τι ρόλο έπαιξαν οι θρησκείες στην πορεία της ανθρωπότητας, ποιοι τις δημιούργησαν και γιατί, εάν ήσαν πρόξενοι κακών ή άγγελοι καλών, αυτά είναι θέματα που αξίζει να εξετάζονται και να διδάσκονται· χωρίς...
Πίστη, εξουσία και γνώση
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
H νηστεία ως υγεία του σώματος
Ελεγε ο Νίτσε ότι έχει μεγάλη σημασία για τη μοίρα ενός λαού και της ανθρωπότητας το ξεκίνημα της κουλτούρας από τη σωστή θέση - όχι από την “ψυχή”: η σωστή θέση είναι το σώμα, η χειρονομία, η δίαιτα, η...
H νηστεία ως υγεία του σώματος
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ηλιοπολίτες και Πανχαίοι - και εμείς
Θα ήταν παράλογο εάν η ανθρωπότητα σταματούσε να αναζητεί την ουτοπία [της]. Χωρίς αυτήν, βήμα δεν μπορεί να κάνει. Ξέρουμε για την ουτοπία από τα πολύ παλιά χρόνια, από τις απαρχές σχεδόν του λεγόμενου...
Ηλιοπολίτες και Πανχαίοι - και εμείς
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Περί (αυτ)απάτης
Ο άνθρωπος στη συνείδησή του και εν αγνοία του καλλιεργεί, αντίθετα από κάθε λογική, ορισμένες ψευδαισθήσεις, που είναι απαραίτητες για την ηρεμία της ψυχής του και χωρίς τις οποίες δεν μπορεί να ζήσει.
Περί (αυτ)απάτης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας