Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Νήπιοι πολιτισμικά πολιτικοί

Και όμως, οι πολιτικοί, παρ’ όλη την πολιτισμική τους ανεπάρκεια, εξακολουθούν να γοητεύουν τους πλείστους

EUROKINISSI-ΓΕΩΡΓΙΑ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΥ

Νήπιοι πολιτισμικά πολιτικοί

  • A-
  • A+

Είναι να γελάει και να κλαίει κανείς αναλογιζόμενος το επίπεδο των εντολέων του λαού για εκπροσώπησή του στο πολιτικό σύστημα. Ανώριμοι, ανερμάτιστοι, με χαμηλή κοινωνική κουλτούρα, αναξιοπρεπείς, απολίτιστοι εντέλει. Μπροστά στον κίνδυνο να χάσουν τη βόλεψή τους, την έδρα τους, τις γνωριμίες τους και λοιπά γίνονται αθύρματα στις σκοτεινές διαβουλεύσεις όσων εξουσιάζουν. Κάποιοι περίεργοι τύποι, που στις τριάντα λέξεις που προφέρουν (ένας Οικονόμου, λ.χ.) οι δεκαπέντε είναι «εγώ». Τόσον ολίγη σύνεση και μετριοφροσύνη. Πραγματικά νήπιοι πολιτικά, αλλά κυρίως πολιτισμικά (νήπιος είναι αυτός που δεν έχει την ικανότητα να ομιλεί, νη+έπος = χωρίς λόγια, άναυδος, ασχημάτιστος, άλογος και λοιπά).

Τι να πεις. Βγαίνουν στην τιβούλα και κερνάνε ανοησίες, προσπαθώντας να μεταθέσουν τις ευθύνες για την κατάντια της χώρας σε ανθρώπους που δεν έχουν καν κυβερνήσει. Το άκρον άωτον είναι ότι πιστεύουν τις σαχλαμάρες που εκστομίζουν, χωρίς να κοκκινίζουν έστω κατ’ ελάχιστον. Μιλάμε για αδιανόητα πράγματα. Κάποιοι περίεργοι τύποι, δεξιόφρονες και αριστερόφρονες, τάχα μου ορθολογιστές, δήθεν φιλελεύθεροι-σοσιαλιστές, προσπαθούν να μας πείσουν ότι έτσι και δεν εκλεγεί Πρόεδρος της Δημοκρατίας θα αντικρίσουμε την άβυσσο· ουδόλως τους ενδιαφέρει ότι οι ίδιοι οδήγησαν με τη σχιζοφρενή πολιτική τους στο χείλος της αβύσσου. Είναι αυτοί που με την πολιτική τους μάς εξανάγκασαν να σιχαθούμε το σώμα μας, αλλά και το πνεύμα μας.

Ενας εσμός τυχάρπαστων κι επιτήδειων που χυδαιολογούν απέναντι στην κοινωνία και σ’ ένα σοβαρό πολιτικό της κομμάτι (ΣΥΡΙΖΑ), έστω κι αν αυτό το τελευταίο υποστηρίζει χαμηλά πολιτικά ένστικτα (άλλα λέει η θεια μου, άλλα ακούν τ’ αυτιά μου κ.ο.κ.). Ναι, καλλιεργούμε ψευδαισθήσεις διότι μας είναι απαραίτητες για την ηρεμία της ψυχής μας. Ετσι βλέπουμε τους ηγέτες σαν έδεσμα ή σαν γλυκό οίνο, διαφορετικά θα τους παίρναμε στο κατόπι με λεμονόκουπες ή με φτερά και πούπουλα.

Τι κρίμα. Στην αρχαία Αθήνα θεσπίστηκε ο θεσμός του εξοστρακισμού, αντί, όμως, να εκδιώκουν τους πολιτικά υπεύθυνους για την άσχημη πορεία της πόλης, όρισαν τον θεσμό του φαρμακού, του αποπομπαίου τράγου, για να ξορκίσουν τις δικές τους ευθύνες. Ολο το βάρος, ιερό ή ανίερο, το σήκωναν οι φαρμακοί, οι αποπομπαίοι, οι οποίοι προέρχονταν από τον υπόκοσμο της αθηναϊκής κοινωνίας. Τίποτα δεν έχει αλλάξει εδώ και δυόμισι χιλιάδες χρόνια. Η γ.... εξουσία ξέρει να μετέρχεται κάθε τι που την υποβοηθά στη διαιώνισή της· ξέρει να διαχειρίζεται τον φόβο και την ανασφάλεια των υπηκόων (της).

Και όμως, οι πολιτικοί, παρ’ όλη την πολιτισμική τους ανεπάρκεια, εξακολουθούν να γοητεύουν τους πλείστους. Γιατί συμβαίνει αυτό, είναι αλλουνού παπά ευαγγέλιο· δεν θα άρεσε στους περισσότερους από εμάς ένα καταλυτικό διότι. Θα κόβαμε ίσως φλέβες, θα αρρωσταίναμε, θα ντρεπόμασταν να κοιταχτούμε στον καθρέφτη μας, θα νιώθαμε ίσως ντροπή που ξυπνάμε κάθε μέρα χωρίς να έχουμε βασανιστεί στον ύπνο μας. Πώς ανεχόμαστε όλους αυτούς; Είπαμε, είναι αλλουνού παπά ευαγγέλιο. Πώς επικρατούν όλοι τούτοι οι σαχλοί της πολιτικής (μας) ζωής; Ας μη ματαιοπονούμε. Μια ζωή θα τους έχουμε στον αυχένα μας εάν δεν ομονοήσουμε ότι η πολιτική ζωή αρχίζει από τα κάτω, ότι οφείλουμε να συμμετέχουμε καθημερινά στην προσπάθεια να αποφασίζουμε για την τύχη μας (και των παιδιών μας). Είναι δυνατή μια ζωή χωρίς πολιτισμική (ηθική και αισθητική) επάρκεια; Σαφώς όχι. Γιατί, τότε, την αποδεχόμαστε; Διότι αυτοί είμαστε: λειψοί, δειλοί, άβουλοι, άτολμοι, ασθενείς. Μέρες που ’ναι, καλύτερα να μην πούμε ποιος είναι ο φταίχτης, ποιος ο κριτής και ποιος ο εκμεταλλευτής (της έλλειψης συνείδησης).

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ο αεί και ωσεί παρών χρόνος
Στις απαρχές του χρόνου, ό,τι κι αν σημαίνει αυτό, εικάζουν πολλοί ότι εμφανίστηκε η γλώσσα και ο χορός, η μουσική και ο έρωτας στα σώματα των ανθρώπων. Ο πόνος, η καταστροφή και η πανωλεθρία είχαν προηγηθεί·...
Ο αεί και ωσεί παρών χρόνος
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Η πίστη, τα δώρα, η αμοιβαιότητα
Σε κάθε περίπτωση το δώρο και το αντίδωρο ορίζουν ένα πεδίο δράσης στο οποίο απαιτούνται υπολογιστικές ικανότητες και διορατικότητα και μπορούν να εκλεπτυνθούν ανάλογα». Προσοχή στους έτσι σκεπτόμενους δώρα...
Η πίστη, τα δώρα, η αμοιβαιότητα
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Φτωχές σπουδές στην έννοια πολίτης
Η πολιτική έχει εκπέσει, οι ιδεολογίες προ πολλού. Οσοι ενασχολούνται με φανατισμό και σε καθημερινή βάση δεν είναι βέβαια –προς θεού– ενεργοί πολίτες. Αηδιαστικό εκείνο το «ενεργοί» δίπλα στους πολίτες· όταν...
Φτωχές σπουδές στην έννοια πολίτης
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Hλίθιες μάζες, δευτεράντζες ηγέτες
Πολύ σκληρό (αληθινό) τούτο το -θα ‘πρεπε να μας προβληματίσει σοβαρά- τι σημαίνει μέτριος ηγέτης, τι σημαίνει αδαήμων ανθρωπότητα, τι ένστικτο, τι λάθος, απάτη, φύση και λοιπά. Ενδεχομένως να μη βρούμε εύκολα...
Hλίθιες μάζες, δευτεράντζες ηγέτες
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Tης εξουσίας
Η αληθινή ουσία των όντων δεν διδάσκεται ούτε ωφέλιμη θα ήταν για τους πολλούς ανθρώπους. Ενας καλός καπετάνιος μπορεί να προβλέψει πότε θα γίνει τρικυμία, μπορεί όμως να του διαφύγει η εξαιρετική και...
Tης εξουσίας
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ο φόβος, οι φίλοι και οι εχθροί (μας)
Ο φόβος είναι αυτό που επικρατεί και οι αντίπαλοι έχουν επιδοθεί στο ποιος θα καταφέρει να σκορπίσει τον περισσότερο φόβο, ώστε να ελέγχει απόλυτα και να μην επιτρέπει να ακούγονται διαφορετικές φωνές που θα...
Ο φόβος, οι φίλοι και οι εχθροί (μας)

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας