Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Μισάνθρωποι και φιλάνθρωποι

Στην ουσία βλέπουμε ότι είμαστε (κινούμαστε) σ’ έναν χώρο όπου θάλλει ο κοινός νους· άλλοτε καλοί, άλλοτε κακοί

ΕUROKINISSI

Μισάνθρωποι και φιλάνθρωποι

  • A-
  • A+

Η μισανθρωπία είναι ένας μύθος, όπως και η φιλανθρωπία, εξάλλου. Και οι δύο έννοιες όμως κατέχουν αίγλη, διότι πολλοί βλέπουμε σ’ αυτές πολλές πτυχές και περιόδους της ζωής μας. Στην ουσία βλέπουμε ότι είμαστε (κινούμαστε) σ’ έναν χώρο όπου θάλλει ο κοινός νους· άλλοτε καλοί, άλλοτε κακοί (χωρίς να ξέρουμε τη σημασία των εννοιών). Μισάνθρωπος φαίνεται και αυτός που έχει επιλέξει τη δημιουργική μοναξιά· να πάρει ανάσες ο άνθρωπος, να μην πνιγεί από τη δυσοσμία και την ευτέλεια που τον περιτριγυρίζουν μέσα από την εικόνα της τηλοψίας.

Ο μισάνθρωπος είναι πλέον ελεύθερος να σκεφτεί και επίσης να σκεφτεί ελεύθερα, έξω από καταναγκασμούς και άλλες υποχρεώσεις, έξω από τη φτήνια της πολιτικής ζωής του τόπου. Αρκεί βέβαια να επιστρέψει σύντομα στη βία της καθημερινότητας, να μην κάνει τη μοναξιά δεύτερη φύση του. Εάν δεν τη δει σαν εφαλτήριο για επανεκκίνηση, κάπου έχει χάσει το παιχνίδι. Σε όλες τις ριζοσπαστικές κινήσεις απαιτείται σύνεση και περίσκεψη.

Ο φιλάνθρωπος (φαίνεται να) είναι αυτός που πιθανώς όταν νιώθει ένοχος κοκκινίζει ακόμη και στο σκοτάδι (αυτό μπορεί να ερευνηθεί). Αγαπάει το είδος άνθρωπος και όποτε του δίνεται η δυνατότητα προσφέρει τον οβολό του για τον πάσχοντα, ανιδιοτελώς πώς. Στο τέλος αρχίζουν οι πολλοί να τον βλέπουν με στραβό μάτι ή με οίκτο και επιστρέφει κι αυτός με τη σειρά του στη βία της καθημερινότητας.

Τελικά εκείνο που μένει σαν διαπίστωση, σαν καταστάλαγμα είναι ότι ουδείς έχει το δικαίωμα να πράττει από μόνος του με βάση τον βαθύτερο, γοητευτικό ίσως, εγωισμό του. Απαντες οφείλουμε να στοιχηθούμε, να μπούμε στη σειρά, στους άτεγκτους νόμους του ορθού λόγου: στο συμφέρον, στην αγάπη προς την πατρίδα (ασχέτως εάν ξαφρίζουμε τα δημόσια ταμεία), στην ομοιομορφία και στην ομοιοστασία (δεν έχει σημασία που διακηρύσσουμε και διαλαλούμε την πολυμορφία και την πολυπλοκότητα-πολυπολιτισμό), στην υποτέλεια και στις επικύψεις που διατάσσει και επιβάλλει η εξουσία. Σε ό,τι τέλος πάντων μαρτυρεί την υποτέλειά μας.

Οι περισσότεροι βέβαια είμαστε μισάνθρωποι, το κρύβουμε όμως, με παράδοξο δε τρόπο, με το να διεκδικούμε τα δικαιώματά μας και με το να προβάλλουμε αξιώσεις ισχύος. Αλλά όταν χαράξουμε την πρώτη αράδα της αφήγησής μας δεν μπορούμε να κρύψουμε τίποτε, ούτε το ύφος και ήθος μας, ούτε τον τρόπο σκέψης μας, ούτε τις βαθύτερες επιδιώξεις μας, ούτε την επιθυμία μας για την τροπή των γεγονότων.

Μέρες που ’ναι, μέρες θλίψης και Προεδρίας, μέρες εκβιασμών και εκφυλισμού της πολιτικής, ας πιούμε εις υγείαν της ειλικρίνειας και της σοβαρότητας, του χιούμορ και της χαράς, του έρωτα με πρόσωπα και πράγματα. Φαντάζει δύσκολο, ναι, δεν είναι, όμως, ακατόρθωτο, ούτε εξωφρενικό· θα έπρεπε να καθορίζει τας φρένας μας, λέμε τώρα...

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Οι «ιδιοκτήτες» των Εξαρχείων
Η βία δεν (θα ‘πρεπε να) αρμόζει στο ανθρώπινο είδος, τουλάχιστον απ’ όταν αυτό ανακάλυψε τον λόγο και την τέχνη, τον πολιτισμό. Η τέχνη εκλαμβάνεται όχι ως αισθητική απόλαυση μόνο ή ανίχνευση της ομορφιάς,...
Οι «ιδιοκτήτες» των Εξαρχείων
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Πολιτικοί και ηγέτες κατά Σοφοκλή
Ο Κρέων του Σοφοκλή (Αντιγόνη) δεν ήταν ακριβώς ένας τύραννος· έγινε, όμως, γιατί παίρνοντας την απόφαση να μην ταφεί ο Πολυνείκης ήλθε σε σύγκρουση με την Αντιγόνη, την αδελφή του νεκρού, με τους άγραφους...
Πολιτικοί και ηγέτες κατά Σοφοκλή
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Μούσμουλα-αγκινάρες
Είναι λυπηρό και οχληρό ταυτόχρονα να βλέπεις ότι «όλα τριγύρω αλλάζουνε κι όλα τα ίδια μένουν» ή «τίποτα δεν έχει αλλάξει και τίποτα δεν είναι όπως παλιά». Από τη μια η επιθετικότητα, από την άλλη η φιλία·...
Μούσμουλα-αγκινάρες
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Η εξουσία και ο ανορθολογισμός
Διαιρεμένη φαίνεται η ελληνική κοινωνία σε ό,τι αφορά τον τρόπο που ασκεί εξουσία η κυβέρνηση. Από τη μια στέκονται εκείνοι οι νεωτεριστές (;) που βασίζονται στον λόγο, σε αρχές και σε μια αισιόδοξη πίστη στην...
Η εξουσία και ο ανορθολογισμός
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Oι ελίτ και η κοινωνία (μας)
Oι περισσότεροι αναλυτές της οικονομικής και πολιτικής συγκυρίας έχουν έξω από τον ορίζοντα της σκέψης τους την πραγματικότητα, που δεν είναι άλλη από τη βίαιη και βάναυση εκμετάλλευση των κοινωνιών από...
Oι ελίτ και η κοινωνία (μας)
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
O αντιεξουσιαστής και η κοινωνία
Oσοι διαμαρτύρονται συγκεντρωμένοι σε δημόσιο χώρο οφείλουν να γνωρίζουν βαθιά τον λόγο διαμαρτυρίας τους. Εάν όλη σου η γνώση βασίζεται στην αμαύρωση ανδριάντων που συμβολίζουν την εξέγερση, την ποίηση και...
O αντιεξουσιαστής και η κοινωνία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας