Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Τα μικρά καφέ της συνύπαρξης
EUROKINISSI/ΘΑΝΑΣΗΣ ΚΑΛΛΙΑΡΑΣ

Τα μικρά καφέ της συνύπαρξης

  • A-
  • A+

Μουδιασμένος είναι ο κόσμος της επικράτειας· το νιώθεις στο βλέμμα όλων, στον βηματισμό τους. Κατά βάθος ξέρουν ότι θα πάει μακριά η μνημονιακή βαλίτσα, δεν παύουν όμως να ελπίζουν ότι κάπως θα βελτιωθεί η δεινή οικονομική (και βαθιά πολιτισμική) κατάσταση των περισσοτέρων.

Απολύτως ανθρώπινος ο διχασμός (απογοήτευση - προσδοκία), κάτι σαν ακατέργαστος όγκος, υφιστάμενος τη σιωπή και τη δύναμη της αδράνειας, τη σκληρή, δηλαδή, όπως διαμορφώθηκε, πραγματικότητα.

Μοναδικό (;) καταφύγιο όλων εμφανίζονται τα καφέ και τα λαϊκά μεζεδοπωλεία. Οι θαμώνες δεν θεωρούν εντούτοις άχρηστη την τέχνη, δεν συμμερίζονται την ακραία τούτη εκτίμηση του συγγραφέα του «De Profundis».

Επιπροσθέτως έμαθαν να φέρονται κάπως ευγενικότερα. Μιλούν ψιθυριστά - σέβονται τους διπλανούς. Εξέλιπαν οι αγριοφωνάρες και οι χυδαίοι γέλωτες. Συνομιλούν(!) έστω και διστακτικά.

Η έννοια της τραγικότητας εμφιλοχωρεί απρόσκλητη στα τραπέζια - η ομήγυρις το αντιλαμβάνεται.

Σμιλεύονται τα πετρωμένα πρόσωπα από τη λαχτάρα για κατανόηση, από την απορία και τη σύγχυση για ό,τι συμβαίνει γύρω μας (δεν είναι όλοι ασουλούπωτοι και απαθείς), για τη σμίκρυνση των οριζόντων.

Η ευαισθησία και ο προβληματισμός συντροφεύουν τις παρέες· όλοι προσπαθούν να βρουν το αίτιο του κακού, εκτός από την εξουσία και στο ακλόνητο εγώ του καθενός. Καλή προσπάθεια, έστω εξ ανάγκης ωθούμενη, δύσκολη όμως - έ, κάτι είναι κι αυτό μέσα στον στυγνό ορθολογισμό, φιλελευθερισμό και κυνισμό που μας περιτριγυρίζει.

Κινείται δειλά η αταραξία της σιωπής, αμφισβητούνται τα δόγματα της ελεύθερης, αυτορρυθμιζόμενης, τάχα, αγοράς, ερμηνεύεται η κοινωνική απάθεια. Ανακαλύπτονται επίσης πυρήνες αμφισβήτησης, αυτοοργάνωσης, αυτοδιαχείρισης· μικροί μεν, μέσα στο ημίφως της αριστερής αφέλειας, υπαρκτοί όμως - και να, διεκδικούν τον δημόσιο χώρο και λόγο, ευτυχώς.

Οι μικροί αυτοί χώροι που σε αποφορτίζουν (όντως) μετά το πέρας της εργασίας, πίνοντας ένα ποτό, μεταπλάθονται αίφνης σε μια νέα θεώρηση των πραγμάτων: ήπια, λιτόφρονα - δεν πνίγονται στο αλκοόλ οι καημοί και τα βάσανα, όχι· μετουσιώνονται, παρακαλώ, σε νέο λόγο επαφής και επικοινωνίας.

Βλέπεις πιο πλατιά, πιο καθαρά, πιο ανθρώπινα και αυτό είναι σημαντικό για όλους τους απελπισμένους και παραιτημένους.

Διαισθάνονται οι τελευταίοι ότι δεν έχουν χαθεί όλα, ότι η ζωή αξίζει κάτι περισσότερο, ότι είναι τελείως διαφορετική απ’ αυτήν που έχουν διαμορφώσει και επιβάλει οι τεχνικοί της εξουσίας.

Η κατασκευασμένη ζωή δεν έχει θέση στα καφέ αυτά. Ενας φίλος αρχίζει ξαφνικά να τραγουδάει· κύματα συγκίνησης σκορπίζονται στη μικρή ατμόσφαιρα. Αγνωστες μυστικές μουσικές ξεχύνονται και εισχωρούν στα μύχια και στον νου.

Καινούργιοι, απλοί και φωτεινοί ιδεόκοσμοι αναστατώνουν τον χώρο. Αυτοί θα ξεπεράσουν την κρίση και τους ανθρώπους της. Αχαρο φαντάζει να περιμένει κανείς ότι το ξεπέρασμα θα προέλθει άνωθεν, από «σωτήρες» τάχα και επαγγελματίες της πολιτικής.

Ξέρω, προϋπόθεση για όλα αυτά τα θαυμαστά είναι η δυνατή φιλία· το ξέρω καλά. Και μόνο γι’ αυτό αξίζει να (ξανα)διαβάσει κανείς τον Σταγειρίτη φιλόσοφο.

Μην περιγελάτε τα καφέ που ξενυχτάνε. Υπάρχει φως μέσα τους, αιωνιότητα, πάθος, τέχνη, πολιτισμός· ελευθερία και κατευνασμός των άγριων παθών - και χλευασμός της μοίρας...

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ο Σαίξπηρ και τα περιοδικά μόδας...
Πώς να το κάνουμε -περνάει γρήγορα ο καιρός, η ομορφιά φθείρεται, αναπότρεπτα, παρ’ όλα αυτά τη ζωή μας την κυκλώνει ο ύπνος, αφού είμαστε από την ύλη των ονείρων πλασμένοι... Η τέχνη εναντιώνεται στο...
Ο Σαίξπηρ και τα περιοδικά μόδας...
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Οι άνθρωποι της εξουσίας
Περνάει ο καιρός και ο κόσμος πείθεται ότι καμία εξουσία δεν μπορεί να είναι δημοκρατική· κι αυτή ακόμη που έχει τις καλύτερες προθέσεις εκφυλίζεται σε αυταρχική, αντιδημοκρατική και ενίοτε τρομοκρατική...
Οι άνθρωποι της εξουσίας
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Οι Αμερικανοί και ημείς (όλοι)
Από το Μπανγκλαντές ήταν ο νεαρός που κάθισε στο τραπέζι μας. «Πεινάω» λέει αφοπλιστικά. Ο πεινασμένος από το Μπανγκλαντές θύμισε σε μένα το χάος που επικρατεί στις κοινωνίες, μακρινές και κοντινές, τον φόβο...
Οι Αμερικανοί και ημείς (όλοι)
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Στη γαλέρα της αποικιοκρατίας
Οικονομούμεν άνευ μαλακίας και ζούμε μετ’ ευτελείας. Πώς τα μπερδέψαμε έτσι; Αλλα έλεγαν οι πρόγονοι άλλα καταλάβαμε και τελείως άλλα πράττουμε. Εκρηκτικό μίγμα τούτες οι πράξεις. Αλλους τους στέλνει στα...
Στη γαλέρα της αποικιοκρατίας
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ο καλός και ο κακός λύκος (μας)
Μου ’λεγε φίλος στα Χανιά τη μυθιστορία του Ινδιανόπουλου που απορούσε όταν άκουγε τον παππού του να του λέει ότι υπάρχει ο καλός και ο κακός λύκος μέσα σε όλους μας. Ρώτησε ο μικρός τον γέροντα σοφό Τσερόκι:...
Ο καλός και ο κακός λύκος (μας)
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Και μερικοί στον κόσμο τους...
Δεν γνωρίζω εάν έχει κάποια σημασία, αλλά οι πολλοί άνθρωποι, όσοι τέλος πάντων εξακολουθούν να επισκέπτονται μεζεδοπωλεία και καφενεία, λαϊκοί άνθρωποι, φαίνονται να αδιαφορούν για το τι πραγματικά έχει...
Και μερικοί στον κόσμο τους...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας