Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
  • Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 15.6°C / 19.0°C
    2 BF
    42%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 13.9°C / 15.6°C
    5 BF
    51%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    14°C 11.1°C / 16.0°C
    2 BF
    63%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    7°C 4.4°C / 9.0°C
    1 BF
    81%
  • Αλεξανδρούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 16.0°C / 16.0°C
    2 BF
    77%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 11.7°C / 15.0°C
    2 BF
    53%
  • Κοζάνη
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 11.0°C / 11.0°C
    2 BF
    46%
  • Αγρίνιο
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 3.3°C / 16.0°C
    2 BF
    63%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 18.3°C / 20.6°C
    4 BF
    52%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 16.0°C / 16.0°C
    3 BF
    77%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 17.0°C / 17.8°C
    4 BF
    59%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    15°C 15.0°C / 15.0°C
    2 BF
    40%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 16.0°C / 16.0°C
    1 BF
    72%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    16°C 16.0°C / 16.0°C
    2 BF
    44%
  • Λαμία
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 18.0°C / 18.9°C
    3 BF
    34%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.7°C / 17.0°C
    2 BF
    67%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    16°C 14.4°C / 17.8°C
    2 BF
    42%
  • Καβάλα
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.4°C / 16.0°C
    2 BF
    72%
  • Κατερίνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    15°C 14.4°C / 15.0°C
    1 BF
    66%
  • Καστοριά
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 11.0°C / 11.0°C
    2 BF
    46%
Ο Σόλων και η δημοκρατία (μας)
ICON PRESS / ΛΙΑΚΟΣ ΓΙΑΝΝΗΣ

Ο Σόλων και η δημοκρατία (μας)

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Περί το 600 π.Χ. το αθηναϊκό κράτος είχε ψηφίσει νόμο που απαγόρευε κάθε πρόταση για επέμβαση της πόλης στα Μέγαρα. Είχαν προηγηθεί πολλαπλές προσπάθειες των Αθηναίων να προσαρτήσουν τη Σαλαμίνα.

Μια προσάρτηση θα επέβαλλε την απόλυτη κυριαρχία τους στον Σαρωνικό κόντρα στην ακμάζουσα Κόρινθο και την Αίγινα. Ελα όμως που το νησί ήταν υπό την επιρροή των Μεγάρων και οι Μεγαρείς τούς τσάκισαν οσάκις οι Αθηναίοι εξεστράτευσαν εναντίον τους. Αναγκάστηκαν λοιπόν να ψηφίσουν τον απεχθή και ντροπιαστικό για τα μέτρα της εποχής νόμο. (Ακριβώς όπως σήμερα το «Οχι» στα μέτρα των δανειστών έγινε «Ναι» -πραγματικό όνειδος και εξωφρενικά αντισυνταγματικό· τέτοιες ώρες τέτοια λόγια...)

Μουτρωμένοι οι Αθηναίοι δεν μπορούσαν να αποδεχτούν τον εξευτελιστικό νόμο· ένιωθαν ταπεινωμένοι και εξοργισμένοι με την ανικανότητα του αθηναϊκού κράτους. Εξαίφνης, εκεί που τα κουτσόπιναν στην Αγορά προσπαθώντας να ξεχάσουν την πίκρα τους και τη φτώχεια τους (διότι άλλοι καρπούνταν τον Σαρωνικό), αντίκρισαν έναν περίεργο τύπο, που έδειχνε να 'χει χάσει τα λογικά του, να αναστατώνει την οκνηρία τους.

Οι άνισες κινήσεις του σώματος και οι άναρθρες κραυγές κατέληξαν σιγά σιγά σ' ένα δυνατό σώμα να απαγγέλλει ένα ποίημα. Το ποίημα τους ταρακούνησε. Βαριές λέξεις. Τους καλούσαν (οι λέξεις) να ξεσηκωθούν, να πάρουν τα όπλα και να πάνε αποφασιστικά και γενναία στα Μέγαρα -ειδάλλως θα ζούσαν στη φτώχεια και την ντροπή.

Τα 'χασαν οι Αθηναίοι. Ο «τρελός» έθιγε τα ιερά και τα όσιά τους, την ίδια τους την ύπαρξη. Από τη μια η τιμή (και πώς να ζούσες τότε χωρίς τιμή) και από την άλλη το συμφέρον (φόβος-τιμή-συμφέρον ήταν το τρίπτυχο της δημοκρατίας, αυτά που οδήγησαν κατόπιν στις επιφανείς κατά των Περσών νίκες).

«Μπας κι έχει δίκιο τούτος ο "τρελός";» άρχισαν να αναρωτιούνται. Και όταν αντιλήφθηκαν ότι ο περίεργος τύπος δεν ήταν τρελός αλλά ο αγαπημένος τους Σόλων, που σοφίστηκε αυτήν την «παράσταση», ε, βγήκαν απ' τους χιτώνες τους... Ειδικά ενθουσιάστηκε η νεότερη γενιά που πλέον έβλεπε μπροστά της ευκαιρία για δράση, ένα καλύτερο επιτέλους μέλλον.

Ο ενθουσιασμός των νέων παρέσυρε και τους υπόλοιπους «παραιτημένους». Μια και δυο αρματώθηκαν και η πολεμική επιχείρηση κατά των Μεγαρέων στέφθηκε με επιτυχία.

Αμέσως μετά επιβλήθηκε από τον Σόλωνα κυβερνήτη-νομοθέτη η σεισάχθεια (αποκοπή των χρεών των πολιτών προς Δημόσιο και ιδιώτες), εξαγοράστηκαν όσοι είχαν πουληθεί ως δούλοι και απαγορεύτηκε το δανείζειν επί σώμασιν.

Επίσης: ελήφθησαν μέτρα που περιόριζαν την πολυτελή διαβίωση των προνομιούχων -και την επίδειξη πλούτου!- και εφαρμόστηκε ένα είδος «πόθεν έσχες» (πόσο μακριά και πόσο κοντά, αλήθεια), δόθηκε γενική αμνηστία σε όλους εκτός από όσους είχαν καταδικαστεί για φόνο ή είχαν αποπειραθεί να επιβάλουν τυραννίδα.

Τέλος, προκειμένου να ωθήσει άπαντες να συμμετέχουν στα κοινά και να έχουν ευθύνη για την προστασία της νομιμότητας όπως και να έχουν κρίση για κάθε ζήτημα, ο Σόλων θέσπισε νόμο που στερούσε τα πολιτικά δικαιώματα σε όποιον πολίτη δεν έπαιρνε σαφή θέση υπέρ της άποψης μίας εκ των αντιπάλων παρατάξεων.

Για δες λοιπόν -κι εμείς έχουμε μπουχτίσει να ακούμε ότι «έτσι έχουν τα πράγματα», «τι να κάναμε» και «τι να κάνουμε» και λοιπά υποτελή λόγια (και πράξεις) ήττας. Ναι, γνωστός ο αντίλογος: άλλες οι συνθήκες και τα μεγέθη τότε ή ποιος θα προσποιηθεί τον τρελό;

Εδώ αρχίζουν -για όλους- τα δύσκολα· νομίζω...

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Μπαλώματα στο σώμα της Αθήνας
Νομίζουν ότι θα επιτύχουν ωραία ανάπλαση των Αθηνών ο δήμαρχος και οι περί αυτόν; Πάντως, αμήχανοι στέκονται ακόμη οι διαβάτες στην Πανεπιστημίου και στο κάτω μέρος της πλατείας Συντάγματος – ούτε τους αρέσει...
Μπαλώματα στο σώμα της Αθήνας
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ο Γλέζος και η άμεση δημοκρατία
Του άρεσε επίσης του Μανώλη Γλέζου να λέει στα παιδιά τρεις λέξεις: πόλις-πολίτης-πολιτισμός και τα καλούσε να βρουν το έτυμον ώστε να έχει ακολουθία η σκέψη τους και να οδηγηθούν έτσι στις απαρχές της...
Ο Γλέζος και η άμεση δημοκρατία
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Πολιτισμός, αλλά...
Ο Ελληνισμός βιώνει μια φρίκη εδώ και κοντά δύο χιλιετίες κουβαλώντας στον σβέρκο του μια αξιοθρήνητη, αξιομίσητη θρησκεία, που, δεν λέω, έπαιξε κάποιο ρόλο στη διάσωση του ελληνικού στοιχείου, κυρίως μέσω της...
Πολιτισμός, αλλά...
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Πόσο γνωρίζουμε τους αρχαίους [μας]
Ε, λοιπόν, δεν έχουμε πολλά πράγματα καταφέρει, είτε ως πολιτεία είτε ως κοινωνία. Η πρώτη ψεύδεται ασυστόλως και η δεύτερη χάσκει εντυπωσιακά. Είμαστε απόγονοι, έτσι ομονοήσαμε άπαντες, ενός μοναδικού...
Πόσο γνωρίζουμε τους αρχαίους [μας]
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ο πολιτιστικός οίστρος (;) των Αθηναίων
Διαβάζει λοιπόν κανείς την έρευνα περί τα πολιτιστικά στην πρωτεύουσα της χώρας και φουσκώνει από υπερηφάνεια για το επίπεδο των ανησυχιών των «Αθηναίων» και το πόσο γεμάτοι είναι από πολιτισμικές...
Ο πολιτιστικός οίστρος (;) των Αθηναίων
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Επιγράμματα
Επιγράμματα-θησαυρός· τρεις φρασούλες αποτυπώνουν τον πολιτισμό της εποχής, την εξακτίνωση της γλώσσας και της επικοινωνίας -επιπλέον αναδεικνύουν τις αγωνίες του είδους άνθρωπος από τις απαρχές της κοινωνικής...
Επιγράμματα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας