• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    26°C 23.9°C / 26.8°C
    4 BF
    43%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    27°C 24.3°C / 28.3°C
    2 BF
    54%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    27°C 26.5°C / 27.1°C
    3 BF
    48%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    23°C 20.3°C / 22.9°C
    1 BF
    56%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    21°C 20.9°C / 20.9°C
    2 BF
    56%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    25°C 23.0°C / 25.4°C
    2 BF
    57%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    19°C 19.4°C / 21.8°C
    1 BF
    56%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    25°C 25.2°C / 25.2°C
    2 BF
    41%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    25°C 22.1°C / 24.8°C
    5 BF
    61%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    22°C 20.7°C / 21.9°C
    2 BF
    49%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.3°C / 23.8°C
    4 BF
    56%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    23°C 23.5°C / 23.5°C
    4 BF
    60%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    27°C 27.5°C / 27.5°C
    3 BF
    46%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 22.3°C
    0 BF
    60%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    26°C 20.5°C / 26.6°C
    0 BF
    43%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.8°C / 25.4°C
    2 BF
    73%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    25°C 24.2°C / 27.0°C
    3 BF
    47%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    24°C 24.4°C / 24.4°C
    1 BF
    54%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.6°C / 26.7°C
    2 BF
    50%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    21°C 21.3°C / 21.3°C
    1 BF
    73%

Ανατροφή

  • A-
  • A+

Πού πάει η Παιδεία ενόσω της λείπει ο εν αφθονία αυτοέλεγχος που φέρνει η ανατροφή; (Κατά το «πού πάει αυτή η φυλή;» του Ζήσιμου Λορεντζάτου.) Ακόμη στα τυφλά βαδίζει, με ακατάστατους νεωτερισμούς και ισχνές εσωτερικές δυνάμεις. Πού είναι τα ένδον ρεύματα ομορφιάς και νοήματος;

Γιατί παραμένουν δυσεπίτευκτοι οι στόχοι για τους περισσότερους νέους; Πώς να διασωθεί το ελληνικό παρελθόν και παρόν χωρίς τον λόγο του μύθου και της γεωμετρίας, χωρίς τον Χείρωνα, τον Ομηρο και τον Πάνα, δίχως τους αυλούς του Μαρσύα και του Θάμυρι (το θράσος τους να προκαλούν σε διαγωνισμό μουσικής τον Απόλλωνα και τις Μούσες), δίχως τους φιλοσόφους και ποιητές;

Τι κόσμο βλέπουν οι μαθητές; Εναν άσαρκο και άχυμο με πλήκτρα και οθόνες, άγλωσσο· πώς να ζήσουν μες στην απομόνωση του εαυτού τους;

Η Παιδεία έχει ανάγκη τη λυσιτέλεια, κράζουν οι (εκάστοτε) φωστήρες· ναι - και πόσοι θα τα καταφέρουν; Και τι θα κάνουν εάν τα «καταφέρουν»; Και δεν θα προέρχονται βεβαίως από τα φτωχικά στρώματα (η φτώχεια εξαπλώνεται ταχύτατα, ιδού η ταξική μας Παιδεία).

Οταν κάποιος έστω κι ελαφρά εχέφρων μιλά για Παιδεία στην Ελλάδα εννοεί παραπαιδεία βεβαίως. Φροντιστηριακή μάθηση. Τι θλίψη. Πουθενά η λαχτάρα για γνώση, για εσωτερική δε πειθαρχία δεν γίνεται λόγος (τόσο απαραίτητη στο να δαμάζει την οκνηρία αφενός και τα πάθη, αφετέρου, της κοινωνίας).

Φώναζαν οι παλιοί σοφιστές ότι όλα από την Παιδεία ξεκινάνε, το λέμε και οι περισσότεροι σήμερα όταν (αδιάντροπα;) κρίνουμε τα στραβά και άσχημα που μας περικυκλώνουν στο κάθε, σχεδόν, βήμα μας (στις σοδειές των σκουπιδιών που μολύνουν, στην αγενή και απρεπή συμπεριφορά, στην αντιαισθητική αρχιτεκτονική, στο κτηνωδώς τρώγειν, στην έλλειψη της σιωπής αλλά και της αλληλεγγύης, στον κυνισμό και αμοραλισμό, στο μίσος (;) προς τον πολιτισμό, παντού, όπου υπάρχει άνθρωπος).

Σε ποιον, αλήθεια, ηλεκτρονικό κατήφορο βρέθηκε η Παιδεία, σε τι εργαλειακά μυθεύματα εγκλωβίστηκε, πώς και από ποιους ακρωτηριάστηκε με βάναυσο τρόπο;

Η εξουσία προσφέρει κατευθυνόμενη γνώση και μάλλον έχει παρέλθει ανεπιστρεπτί η σχέση δασκάλου-μαθητή, ο θεμέλιος δηλαδή λίθος της Παιδείας· σε αυτό συναινούν και δάσκαλοι και μαθητές (ο καθείς για τους δικούς του λόγους - θέλουν την ησυχία τους, όχι πολλά πολλά, κάπως έτσι).

Βαρύ φαίνεται το φορτίο των φωνών του παρελθόντος, άμα δεν το κουβαλήσεις, όμως, πώς θα το ξεζαλωθείς ώστε να φορτωθείς αυτό του μέλλοντος; Η εθνική εμπειρία είναι η ίδια η ανθρώπινη περιπέτεια - μας ενοχλεί αυτό;

Τι να σου κάνουν τα παιδιά. Παίρνουν των ομματιών τους και βολοδέρνουν σαν παλαβά στην αλλοδαπή για να φάνε ένα κομμάτι ψωμί και να σπουδάσουν -επιτέλους, λένε- αυτό που ερωτεύτηκαν και αγάπησαν.

Παιδεία ανάπηρη, μαρμαρωμένη, χωρίς κέφι, γέλιο, χορό, συγκίνηση. Αλλά είναι Παιδεία αυτό το άμορφο συνονθύλευμα, οι χωρίς συνισταμένη συνιστώσες; Εική και ως έτυχεν; Οκωσπερ σάρμα;

Το μεγάλο θέμα είναι η ανατροφή - τι λες; Και πού να τη βρούμε, ποιος τη διαθέτει, πού γυρνοβολά η ίδια;

Χιλιάδες άνθρωποι παραπονιούνται κάθε μέρα για τα χάλια μας· όλοι συμφωνούμε ότι «όλα είναι θέμα Παιδείας» - ναι, ξεχνάμε μάλλον την ανατροφή, τον ομφάλιο λώρο, τη μήτρα, το σπέρμα. Μήπως ξεχνάμε τη βασική έννοια της Παιδείας;

  

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Οι νέοι και το κράτος-τέρας
Χαρμόσυνα τηλεφωνήματα για τους νέους που δημιουργούν, έξω από κομματικές ή κυβερνητικές εντολές. Ιδού οι αναφορές: Στρέφουν τα νώτα στη μιζέρια και την κατάθλιψη, ευγνωμονούν την αγωνία τους (!), παίρνουν...
Οι νέοι και το κράτος-τέρας
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Περί Ελλήνων
Ας σοβαρευτούν όλοι αυτοί οι κήρυκες γενικολογιών και αοριστολογιών - νομίζουν ότι είναι πατριώτες δε. Αθύρματα φαίνονται και είναι στην ουσία· μισομορφωμένοι μάλλον ή διαστροφικά εγγράμματοι (Γ. Μανιάτης:...
Περί Ελλήνων
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Η επιστροφή του φωτισμένου δάσκαλου
Οι όποιες μεταρρυθμίσεις γίνονται (;) στον ευαίσθητο χώρο της Παιδείας τα τελευταία χρόνια δεν έχουν ωφελήσει σε τίποτε τα γράμματα και τα επαγγέλματα· το ελάχιστο επίπεδο μόρφωσης και η «ειδίκευση» των...
Η επιστροφή του φωτισμένου δάσκαλου
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Αυθάδειες...
Στην εποχή του μεγάλου Γάλλου διηγηματογράφου Γουσταύου Φλωμπέρ έντονη ήταν η διαμάχη μεταξύ των φιλοσόφων σχετικά με τα πρωτεία της ύλης ή του πνεύματος. Ιδού η θέση του σε αυτή τη διαμάχη: «Θεωρώ τον υλισμό...
Αυθάδειες...
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Οι πολιτικοί και το μέλι της εξουσίας
Εχει «μέλι» η πρωθυπουργική καρέκλα, έχει όμως και βαθύρριζα αίτια. Ο άνθρωπος, λένε, μονάχα από τη βούληση για ισχύ αντλεί την επιθυμία του να κυριαρχήσει, να πρωτεύσει· την ανθρώπινη δε φύση κινεί η...
Οι πολιτικοί και το μέλι της εξουσίας
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Για την κριτική, την Αριστερά, τον Διαφωτισμό
Επιμένουν μερικοί ότι δεν γίνεται κριτική από τούτες τις αράδες στο κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης και τουναντίον επικεντρώνεται στα δύο κόμματα που συγκυβερνάνε. Καλά και σώνει να γράφουμε εναντίον της...
Για την κριτική, την Αριστερά, τον Διαφωτισμό

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας