• Αθήνα
    Ήπιες χιονοπτώσεις
    1°C -0.4°C / 2.7°C
    1 BF
    67%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    -2°C -3.4°C / 0.5°C
    2 BF
    55%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    2°C -1.0°C / 3.0°C
    4 BF
    50%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    -3°C -3.1°C / -3.1°C
    4 BF
    43%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    -3°C -3.1°C / -3.1°C
    4 BF
    50%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    -3°C -4.1°C / -1.0°C
    1 BF
    58%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    -7°C -7.6°C / -5.5°C
    3 BF
    68%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C -1.5°C / 2.6°C
    2 BF
    56%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    2°C 1.6°C / 4.2°C
    3 BF
    81%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    1°C -1.1°C / 0.9°C
    3 BF
    75%
  • Ερμούπολη
    Σποραδικές νεφώσεις
    4°C 2.1°C / 4.4°C
    2 BF
    75%
  • Σκόπελος
    Χιονοπτώσεις
    1°C 0.6°C / 0.6°C
    6 BF
    61%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    4°C 3.9°C / 4.9°C
    2 BF
    52%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    -2°C -2.1°C / -0.5°C
    5 BF
    34%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    0°C -1.7°C / 0.1°C
    2 BF
    71%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    3°C 0.8°C / 4.3°C
    1 BF
    52%
  • Χαλκίδα
    Χιονοπτώσεις
    1°C -0.2°C / 2.7°C
    3 BF
    96%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    -1°C -2.7°C / -0.1°C
    0 BF
    55%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    -2°C -3.3°C / 0.5°C
    2 BF
    68%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -7°C -7.2°C / -7.2°C
    2 BF
    63%

Σκίτσο του Μιχάλη Κουντούρη

Ποιος διάλογος

  • A-
  • A+

Εχει παρατηρηθεί ότι τα σπουδαία πράγματα (ιδέες που θησαυρίζονται λ.χ. γιατί βοηθούν τον άνθρωπο στην πορεία του) γίνονται σε εποχές έντονης διαμάχης μεταξύ των μελών της κοινωνίας. Ετσι πάει. Μέσα από την ανταλλαγή οξύτατα αντίθετων γνωμών προκύπτει μια μέση λύση. Αυτό σημαίνει ότι οι «αντίπαλοι» ξέρουν κάτι από τη σημασία του διαλόγου, γνωρίζουν την εποικοδομητική δύναμή του.

Χωρίς διάλογο απλώς επιδιδόμαστε σε εκστόμιση άναρθρων κραυγών, σ' ένα παραλήρημα εγωιστικής έκθεσης... Ο καθείς, οχυρωμένος πίσω από το «ιδεολογικό» του οπλοστάσιο, κάνει επίδειξη των γνώσεών του και επιδεικνύει περήφανος την κατάρτισή του και την επιβολή του την κυριαρχική.

Και χέστηκε η φοράδα στ' αλώνι. Εισπράττει μερικά χειροκροτήματα από όσους καταφέρνει να πείσει και περπατά σαν γύφτικο σκεπάρνι.

Ο κόσμος έχει αποκτήσει νόημα. Και ας υποφέρει μέσα του αυτός ο κυρίαρχος (διότι στην προσπάθειά του να κυριαρχήσει με τη λογική του έχει ξεχάσει ότι υπάρχουν κι άλλα πράγματα στον κόσμο, η αισθητική λ.χ. ή η ηθική, ή το άσπαιρον σώμα ή...). Μόνη του αξία είναι η επικυριαρχία, η κατάκτηση αξιωμάτων -και ας γελάει ο κόσμος μαζί του.

Ετούτη η συμπεριφορά όμως είναι που διχάζει τον κόσμο και προωθεί τον διάλογο. Τον προωθεί, όμως; Προφανώς όχι. Παρατηρούνται έτσι φαινόμενα αντιδημοκρατικότητας από ανθρώπους μάλιστα που μια ζωή (έλεγαν ότι) αγωνίζονταν για δικαιώματα κι ελευθερίες (πολιτικές και άλλες...).

Πάει να «χτιστεί» μια περίεργη θεωρία για το τι σημαίνει δημοκρατία. Αποφασίζουν οι συνομαδώσεις ότι το έργο της «αριστερής» κυβέρνησης υπονομεύεται και υποβλέπεται από όλους εκείνους που κάνουν κριτική σ' αυτό γιατί οι καημένοι δεν καταλαβαίνουν τη μέγιστη αποστολή αυτής της πρωτοφανούς και καινοφανούς κυβέρνησης· δεν αντιλαμβάνονται ότι ο σκοπός της είναι «ιερός», ότι ζουν άπαντες οι περί τον κυβερνητικό οίακα με την αγωνία να οδηγήσουν το έθνος στις θάλασσες της δικαιοσύνης και της ισότητας.

Αυτή είναι μια κακή θεωρία, επικίνδυνη για την πολιτική ζωή της χώρας αλλά και για τον τόπο όπου ζυμώνονται (και ας συγκρούονται) οι ιδέες και οι κοινωνικές σχέσεις. Ουδείς υπονομεύει το έργο της κυβέρνησης, ας μην ανησυχούν· μόνοι τους το πράττουν και μάλιστα όχι το ίδιο το έργο, αφού δεν υπάρχει, αλλά την υποτακτική τους τακτική.

Είναι δυνατόν να παράγεις έργο όταν οι άλλοι σού επιβάλλουν τι ακριβώς και πώς ακριβώς θα το κάνεις; Αυτό είναι μια εξυπηρέτηση των αφεντικών και μόνον αυτών. Το πόπολο ας ελπίζει· αλλά οι ελπίδες έχουν προ πολλού φτερουγίσει.

Να επικρατήσει τουλάχιστον εκείνη η θεωρία που επιτρέπει σε κάθε λουλούδι να ανθίσει, ας είναι και αγριάγκαθο ή φέρει μέσα του δηλητήριο. Οπως η φύση αυτοπροστατεύεται έτσι μπορεί και η κοινωνία· κάποια στιγμή θα εκβραστούν όσοι φέρουν μέσα τους μόνο δηλητήριο και χολή.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Σύγχρονα τέρατα και τερατάκια
Σπάνια βρέθηκαν τόσο πολλοί αντιλαϊκοί άνθρωποι σε μια κυβέρνηση, από αρκετά μάλιστα κομμάτια της πολιτικής, κοινοβουλευτικής ζωής – ξεχωρίζουν εδώ, πέρα από πρώην «σοσιαλιστές», τα φυντάνια της Ακροδεξιάς,...
Σύγχρονα τέρατα και τερατάκια
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ηλιοπολίτες και Πανχαίοι - και εμείς
Θα ήταν παράλογο εάν η ανθρωπότητα σταματούσε να αναζητεί την ουτοπία [της]. Χωρίς αυτήν, βήμα δεν μπορεί να κάνει. Ξέρουμε για την ουτοπία από τα πολύ παλιά χρόνια, από τις απαρχές σχεδόν του λεγόμενου...
Ηλιοπολίτες και Πανχαίοι - και εμείς
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Κυβερνητικό και αντιπολιτευτικό επίπεδο
Ατάραχοι οδεύουμε οι πλείστοι προς... Πού πάμε αλήθεια; Αυτή η αταραξία... Μήπως θεωρούμε ότι είναι και όπλο μας; Είμαστε ένα κράτος, ο λαός του οποίου ουδέποτε έκανε κάτι ολοκληρωμένα. Ισως αυτό και να μας...
Κυβερνητικό και αντιπολιτευτικό επίπεδο
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ειδικές γνώσεις...
Τι δουλειά έχει η προτεσταντική ηθική με τη δημοκρατία; Πώς μπορούν και ευτελίζουν τον νόμο αλλά και τον άνθρωπο αυτοί μας οι εγγράμματοι; Γιατί υποπίπτουν σε τέτοια κεφαλαιώδη σφάλματα ερμηνείας του νόμου;...
Ειδικές γνώσεις...
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Υπεραισιοδοξία...
Ο Ελληνας πρωθυπουργός έχει τη δική του οπτική στους ανθρώπους και τις καταστάσεις, κάπως υπεραισιόδοξη θα λέγαμε αν κρίνουμε απ’ αυτά που λέει με βεβαιότητα δημόσια -ισχυρίζεται λ.χ. ότι αν βγει κανείς μια...
Υπεραισιοδοξία...
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ο χρόνος (μας)
Συνηθίζουν πολλοί να μετρούν τον χρόνο με βάση τις γιορτές. Εγκλωβίζουν έτσι τον χρόνο σε περιόδους όχι με βάση τις τέσσερις εποχές αλλά με Πάσχα, Χριστούγεννα, Απόκριες, Δεκαπενταύγουστο και άλλες ήσσονος...
Ο χρόνος (μας)

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας