Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ποια Παιδεία

Ποια Παιδεία

  • A-
  • A+

Παρωδία χαρακτήρισε τον διάλογο για την Παιδεία η Νέα Δημοκρατία και αποχώρησε. Μπα; Εχουν άποψη και σχέδιο για την Παιδεία οι άνθρωποι που την κατάντησαν μια εργαλειακή διαδικασία, που την έχουν συρρικνώσει σε σκέτη εκπαίδευση, βαρετή για τα παιδιά, αλλά χρήσιμη για παραγωγή εξειδικευμένων επιστημόνων που υπηρετούν τους μηχανισμούς της κρατικής μηχανής και τις καπιταλιστικές εταιρείες;

Τι να πεις για κυβερνώντες και εκπαιδευτικούς που έχουν αφαιρέσει από την Παιδεία το συναίσθημα, τη χαρά της συμμετοχής και την εισδοχή στη γνώση του ανθρώπου, στον πολιτισμό του και στην επιστήμη;

Μια κουρασμένη μετάδοση φλύαρων πατριωτικών εννοιών, αποκαθαρμένων από τη δύναμη της παράδοσης και της πολιτικής - πολιτισμικής τέχνης, από τη συγκίνηση και το συναίσθημα. Αυτό δεν είναι Παιδεία βεβαίως, αλλά είδος βασανιστηρίων! Οταν το σχολείο προβάλλει την Παιδεία (τη μάθηση) σαν αυτοσκοπό έχει ήδη αποτύχει.

Οι μαθητές διαβάζουν βαριεστημένα αφού δεν μπορούν να αναπτύξουν εκείνο που τρώει τα σωθικά τους, όταν, την ίδια ώρα, με ευθύνη των καθηγητών διαχέεται η καχυποψία και καλλιεργείται αμοιβαία δυσπιστία. Δεν υπάρχει συναισθηματικό δέσιμο μεταξύ μαθητών και καθηγητών και αυτό είναι παταγώδης αποτυχία. Δεν υπάρχουν μακροπρόθεσμα σχέδια από την Πολιτεία.

Η φιλία, που όφειλε να είναι βασικό εκπαιδευτικό πρόγραμμα, όπως και η σεξουαλικότητα έχουν αντικατασταθεί από τον ανταγωνισμό του καθενός απέναντι σε όλους· τα μεγάλα ιστορικά γεγονότα παρασιωπώνται ως επικίνδυνα για τη διάπλαση του χαρακτήρα [κλείνουν τα μάτια στο γεγονός και προπαγανδίζουν μια τάχα εξομάλυνση που αποτρέπει τους μαθητές από τη βία(!) και προωθεί -λένε- την ειρηνική συνύπαρξη].

Ιδού ο θρίαμβος της ημιμάθειας και η αποθέωση της εικόνας της πραγματικότητας (και όχι της ψυχής αυτής της πραγματικότητας), ιδού η αγία διεκπεραίωση και μόνο. Χρειάζεται και οι εκπαιδευτές να εκπαιδευτούν και όσοι συντάσσουν τα σχολικά συγγράμματα· δεν αρκεί ένας λειτουργικός ορθολογισμός. Απαιτείται βελτίωση της εκπαιδευτικής συμπεριφοράς.

Να ένα απόσπασμα του Ζίγκμουντ Φρόυντ (αναφέρεται στο «Τοπία Ψυχής» του Ουμπέρτο Γκαλιμπέρτι, εκδόσεις «Ιταμος»): «Η μέση εκπαίδευση πρέπει να δημιουργεί στους μαθητές τη χαρά της ζωής και να προσφέρει καταφύγιο και στήριγμα σε μια περίοδο της ύπαρξής τους κατά την οποία οι ίδιες οι συνθήκες της ανάπτυξής τους τούς αναγκάζουν να χαλαρώσουν τους δεσμούς με το πατρικό σπίτι και την οικογένεια (...).

Το σχολείο δεν ανταποκρίνεται στα καθήκοντά του, που είναι να προσφέρει ένα υποκατάστατο της οικογένειας και να υποκινήσει το ενδιαφέρον για τη ζωή που εξελίσσεται έξω, στον κόσμο (...).

Το σχολείο δεν θα πρέπει ποτέ να ξεχνά ότι έχει να κάνει με ανώριμα ακόμη άτομα στα οποία δεν πρέπει να αρνούμαστε το δικαίωμα να καθυστερούν σε συγκεκριμένες φάσεις, έστω δυσάρεστες, της ανάπτυξης. Το σχολείο δεν θα πρέπει να διεκδικεί το δικαίωμα της αμείλικτης στάσης που χαρακτηρίζει τη ζωή, δεν θα πρέπει να θέλει να είναι κάτι παραπάνω από ένα παιχνίδι της ζωής».

Οι καθηγητές οφείλουν να κατανοήσουν ότι η μάθηση εξαρτάται από την αυτοεκτίμηση, η οποία με τη σειρά της πυροδοτεί την καλή θέληση. Ανάγκη πάσα να ακούσουν τους μαθητές με ενδιαφέρον. Εάν δεν εμφανιστεί η χαρά και το παιχνίδι στο σχολείο, δεν θα εισχωρήσει στους μαθητές η πειθαρχία της μάθησης, απαραίτητη για την εκμάθηση και την προσοχή.

Με λίγα λόγια, η εκπαίδευση που έχουν εφεύρει οι πολιτικοί και οι ειδήμονες είναι βασανιστική· τα παιδιά υποφέρουν και μετατοπίζουν τα σκιρτήματά τους σε άλλες δραστηριότητες, στην αγριότητα του ανταγωνισμού και στην έξαρση του ατομικισμού ως προϊόντος απογοήτευσης και περιθωριοποίησης· και αδιεξόδων, κυρίως το τελευταίο.

Ας εκπαιδευτούν (βαθιά) οι υπεύθυνοι πρώτα και μετά ας μιλήσουν για Παιδεία (και όχι απλή, αλυσιτελή εκπαίδευση). Αρκετά με την υποκρισία τους (άλλη φορά για τα Νηπιαγωγεία και το Δημοτικό)...

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ποίηση και παιδεία
Συγκινήθηκε ο ποιητής Τίτος Πατρίκιος αφότου έγινε γνωστό πως ένα ποίημά του επιλέχθηκε ως θέμα στις πανελλήνιες εξετάσεις. Κατανοητό, ίσως.
Ποίηση και παιδεία
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Οι νέοι και η βραδύτητα της ανάγνωσης
Γιατί, τάχα; Προηγείται βεβαίως ο τρόπος των εξετάσεων και αν η μέθοδος είναι παιδαγωγική ή ειδικώς επιστημονική, αλλά αυτό δεν είναι της στιγμής· προέχει η σχέση των παιδιών με το διάβασμα και κυρίως η επαφή...
Οι νέοι και η βραδύτητα της ανάγνωσης
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Η θηλυκότητα και η ανάγνωσή της
Είναι γνωστό ότι πολίτες που διαβάζουν δεν είναι αρεστοί στο κράτος. «Οποιος διαβάζει, σκέφτεται, όποιος σκέφτεται διαμορφώνει άποψη, όποιος έχει άποψη αποκλίνει κι όποιος αποκλίνει είναι εχθρός του κράτους»....
Η θηλυκότητα και η ανάγνωσή της
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Πώς ένα βιβλίο σώζει μια ζωή
Μου εξιστορούσε φίλος εκδότης ότι πριν από περίπου δεκαπέντε, ίσως δεκαεπτά χρόνια δέχτηκε μια μέρα στο γραφείο του την επίσκεψη ενός καλοβαλμένου άντρα γύρω στα πενήντα, ο οποίος, ευγενικά, ζήτησε να τον...
Πώς ένα βιβλίο σώζει μια ζωή
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Λοιδορηθέντες πολίτες, δημιουργοί
Δεν νομίζω να διαφωνούν και πολλοί, ακόμη κι αν στενοχωρούνται με τον λόγο του, ακριβώς γιατί είναι ειλικρινής, ευθύς και τσεκουράτος. Ακουσα τον ίδιο και μ’ άρεσε· μου άρεσε και το Υστερόγραφο του βιβλίου....
Λοιδορηθέντες πολίτες, δημιουργοί
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές
Ποιος, αλήθεια, θέλει μια παιδεία που οδηγεί στη μοναξιά, που δεν βάζει στόχο παρά τη μόρφωση για παραγωγή, για χρησιμότητα, για υλικές απολαβές; Ποιος επιθυμεί μια παιδεία που αποθαρρύνει, που εκδιώκει τον...
Οι εκπαιδευτικοί και οι μαθητές

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας