Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Καλό και κακό
EUROKINISSI

Καλό και κακό

  • A-
  • A+

Σε πολλούς είναι βαθιά ριζωμένη μέσα τους η πεποίθηση, η πίστη (δεν γνωρίζω πού οφείλεται) ότι τελικά το καλό θα νικήσει, θα επικρατήσει στη διαπάλη με το κακό. Ο Θεός κι η ψυχή μας, βέβαια, τι σημαίνουν οι έννοιες ή πώς τις ερμηνεύει ο καθείς· άλλοι έχουν μιλήσει για φυσική καλοσύνη, άλλοι για εγγενή επιθετικότητα και πάει λέγοντας. Και οι δύο γνώμες έχουν εντυπωθεί ανεξίτηλα στον κορμό του πολιτισμού.

Οι πολύ παλιοί ισχυρίζονταν, λ.χ., ότι τα χείρονα πλείω βροτοίσίν εστι των αμεινόνων (στους θνητούς οι πίκρες είναι πιο πολλές από τις χαρές). Σ' αυτό αντέδρασε ο Θησέας του Ευριπίδη («Ικέτιδες»). Τα καλά -είπε- είναι τα πιο πολλά· αν ήταν διαφορετικά, δεν θα υπήρχαμε ως ανθρώπινο γένος (πλείω τα χρηστά των κακών είναι βροτοίς· ει μη γαρ ην τόδ', ουκ αν ήμεν εν φάει).

Να, όμως, που τα χρηστά δεν πολυφαίνονται σήμερα στις κοινωνικές σχέσεις, να που οι πιο παλιοί σαν να 'χουν δίκιο, δυστυχώς, μια και το μεγαλύτερο κακό, η εξουσία δηλαδή, έχει επικρατήσει εντυπωσιακά ενώ το μεγαλύτερο καλό, η αλληλεγγύη (το α και το ω μιας κοινωνίας) κινείται αβοήθητο και μόνο ανάμεσα στις κοινωνικές σχέσεις, πληττόμενη βάναυσα από τη μοναξιά του.

Το παιχνίδι φαίνεται άνισο αφού η εξουσία είναι η μόνη που καθορίζει το πώς πρέπει (!) να ζουν οι κοινωνίες [φτωχά, μίζερα, πειθαρχημένα, ουκ εν φάει (όχι στο φως), αδιαμαρτύρητα - για το καλό μας, παρακαλώ].

Το γελοίο και ανυπόφορο (γελοία ανυπόφορο και ανυπόφορα γελοίο) είναι ότι η νυν -εν Ελλάδι- εξουσία, υποκριτική και στρεψοδικώντας, προσπαθεί να μας πείσει ότι πράττει έτσι γιατί θέλει να μας βοηθήσει να βγούμε από τα σκοτάδια και την κακομοιριά και την ανέχεια. Από πολλούς γίνεται πιστευτή, μάλιστα από σοβαρούς ανθρώπους, αριστερούς και δεν συμμαζεύεται.

Μα τι θέλετε επιτέλους, εξίστανται, να έλθει ο Μητσοτάκης; Και, πάλι επιτέλους, τι προτείνετε εσείς, ποια είναι η πολιτική σας πρόταση; Σηκώνουν τα χέρια όλοι οι εν πενία αδελφοί. Αφού δεν έχουν κάτι συγκεκριμένο να αντιπροτάξουν ας κάτσουν στ' αυγά τους κι ας απολαύσουν τον βιασμό τους αφού δεν μπορούν να τον αποτρέψουν... Κάπως έτσι.

Εξάλλου -λένε ακόμη- ο χρόνος τον μαθαίνει τον άνθρωπο να κυβερνά, όχι το «έλα-φύγε» (ο γαρ χρόνος μάθησιν αντί του τάχους κρείσσω δίδωσι). Προχωρούν δε σε «αριστερές» ερμηνείες: ο ξωμάχος, άνθρωπος φτωχός, και να ξέρει να κυβερνά πώς να βρει χρόνο, να ασχοληθεί με τα κοινά; Ελα, ντε. (Γαπόνος δ' ανήρ πένης, ει και γένοιτο μη αμαθής, έργων ύπο ουκ αν δύναιτο προς τα κοίν' αποβλέπειν).

Αυτή είναι όλη η «φιλοσοφία» της κυβέρνησης, αποδεκτή από τους χειροκροτητές της. Οποιος δεν την αποδέχεται, ή απεργάζεται την πτώση της ή είναι δεξιός -και καθαρίσαμε! Πλήρης αντιστροφή εννοιών και καταστάσεων.

Το κακό, ό,τι και να λέμε, έχει επικρατήσει· το καλό, ακόμη κι αν βράζει στο ζουμί του, έχει αποδεχτεί την ήττα του. Εκείνο που μένει δυστυχώς, είναι η θλίψη και η απογοήτευση κυρίως των νέων, που αρνούνται να συνάψουν σχέσεις, να ερωτευτούν, να αστειευτούν· όλα τούς φαίνονται μαύρα και αδιέξοδα. Ποιο καλό (που τελικά θα νικήσει τάχα) και κουραφέξαλα. Τι να πεις. Ας προσέξουν μόνο (οι νέοι)· να πουν ναι στην κατάφαση της ζωής, «όχι» στην άρνησή της.

  

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Κυβερνητικό και αντιπολιτευτικό επίπεδο
Ατάραχοι οδεύουμε οι πλείστοι προς... Πού πάμε αλήθεια; Αυτή η αταραξία... Μήπως θεωρούμε ότι είναι και όπλο μας; Είμαστε ένα κράτος, ο λαός του οποίου ουδέποτε έκανε κάτι ολοκληρωμένα. Ισως αυτό και να μας...
Κυβερνητικό και αντιπολιτευτικό επίπεδο
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ενα πλεούμενο κατά της αδράνειας
Είναι σχεδόν ανόητο να ασχολείται κάποιος με τα ολισθήματα και τις κυβιστήσεις ή με τις εκρηκτικές αρλούμπες που εκσφενδονίζουν κορυφαία στελέχη της κυβέρνησης. Είναι ανέντιμο να λοιδορείς ή να βιαιοπραγείς...
Ενα πλεούμενο κατά της αδράνειας
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Oι ελίτ και η κοινωνία (μας)
Oι περισσότεροι αναλυτές της οικονομικής και πολιτικής συγκυρίας έχουν έξω από τον ορίζοντα της σκέψης τους την πραγματικότητα, που δεν είναι άλλη από τη βίαιη και βάναυση εκμετάλλευση των κοινωνιών από...
Oι ελίτ και η κοινωνία (μας)
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
H ελληνική αστυνομία στα καφενεία
Φουντώνει η συζήτηση στο καφενείο για τη συμπεριφορά της νέας κυβέρνησης. Το παιγνίδι όλο είναι στις διαπραγματεύσεις, λέει ο ένας, ναι, αλλά κι εγώ θέλω να νιώσω ελεύθερη από την παρουσία των μπάτσων,...
H ελληνική αστυνομία στα καφενεία
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Tης αγάπης...
​Εκεί που τα χάνουν οι πολιτικοί και γενικά οι άνθρωποι οι κανονικοί είναι όταν οι αντίπαλοί τους, αντί να τους επιτίθενται, εκδηλώνουν αισθήματα συμπάθειας, ακόμα και φιλίας, ακόμα και αγάπης. Συμβαίνει...
Tης αγάπης...
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Περί ομονοίας...
Η ψεύτικη διαπάλη που επικρατεί και που τη λένε ιδεολογική δεν είναι τίποτε άλλο από την απόφαση που παίρνει ο καθείς ποια θα είναι η στάση του απέναντι στην εξουσία. Η μόνη διαπάλη που βρίσκεται κοντά στην...
Περί ομονοίας...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας