Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Πολιτικοί και ηγέτες κατά Σοφοκλή

Η Αντιγόνη εμπρός στο νεκρό Πολυνείκη. Λάδι σε καμβά, 100 εκ. x 157 εκ. Εθνική Πινακοθήκη, Νικηφόρος Λύτρας (1865)

Πολιτικοί και ηγέτες κατά Σοφοκλή

  • A-
  • A+

Ο Κρέων του Σοφοκλή (Αντιγόνη) δεν ήταν ακριβώς ένας τύραννος· έγινε, όμως, γιατί παίρνοντας την απόφαση να μην ταφεί ο Πολυνείκης ήλθε σε σύγκρουση με την Αντιγόνη, την αδελφή του νεκρού, με τους άγραφους νόμους, με τον Χορό της τραγωδίας και εντέλει με το λαϊκό αίσθημα.

Ηταν μια λανθασμένη απόφαση και δεν μετάνιωσε εγκαίρως γι’ αυτήν. Σημειώνει χαρακτηριστικά ο Γερμανός ιστορικός της κλασικής αρχαιότητας Κρίστιαν Μάγερ («Η πολιτική τέχνη της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας» εκδόσεις Α. Καρδαμίτσα - Ινστιτούτο του Βιβλίου): «Ολοι οι άνθρωποι κάνουν λάθη.

Αλλά όποιος τα αναγνωρίζει και δεν εμμένει σ’ αυτά με πείσμα μπορεί να αλλάξει τα πράγματα.

Η έπαρση (αυθάδεια) αντίθετα είναι καταδικασμένη σε ανοησία. (...) Ο ηγέτης αυτός γίνεται απόλυτος, μέχρι που τελικά φτάνει σε τέλεια ανικανότητα επικοινωνίας. (...) Ο πολιτικός αυτός μπορεί να βυθιστεί όλο και πιο βαθιά μέσα στο λάθος του, καθώς προσπαθεί να προφυλάξει τον εαυτό του από την αμφισβήτηση».

Φαίνεται καθαρά τι τραβάνε οι κακόμοιροι οι πολιτικοί (ηγέτες και ηγετίσκοι), σε τι εγκληματική πλάνη πέφτουν. Το σπουδαίο είναι ότι εξακολουθούν να μιλάνε, παρά τα λάθη τους, για δημοκρατία, Αριστερά και άλλα πομπώδη.

Την ίδια ακριβώς συμπεριφορά βλέπουμε και στους πρόθυμους χειροκροτητές αυτών. Οποιος πιστεύει στη δική του μόνο γνώμη είναι κενός, παρατηρεί ο Σοφοκλής· υπάρχουν περισσότερες από μία απόψεις και η απόφαση μπορεί να βγει μετά από αντιπαράθεση αυτών των απόψεων.

Ο πνευματικός του ορίζοντας δεν ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις της δημοκρατίας.

Ανελέητος ο Γερμανός ιστορικός: «Εντύπωση προκαλεί η ανασφάλειά του (του Κρέοντα, του ηγέτη, του ηγετίσκου), που τον κάνει να φοβάται παντού εχθρούς, που δεν αναγνωρίζουν την εξουσία του. Αυτό είναι ίδιον της μοναρχίας και προφανώς του προκαλεί μεγάλο άγχος».

Εχουν γραφεί πολλά για όλους αυτούς που γαντζώνονται από την εξουσία τους, μεγάλη ή μικρή, και δεν λένε να ξεκολλήσουν, να ξεκουμπιστούν. Αχ, πρέπει να αναπνεύσει κανείς πολύν αέρα δημοκρατίας, να μη φοβάται το μέσα του, εάν θέλει να καταλάβει αξίωμα δημοκρατικό, να μάθει να διδάσκεται, να ακούει και όχι να μηχανεύεται ίντριγκες και να απεργάζεται φτηνά σχέδια για την εξόντωση των αντιπάλων, των εχθρών.

Προφανώς όλοι τούτοι δεν επιζητούν την κατάληψη αξιωμάτων ωθούμενοι, τάχα, από μια δημοκρατικότητά τους, αντίθετα προσπαθούν να καλύψουν τον κενό και ολίγιστο εαυτό τους, την ψευδή τους συνείδηση με τα προνόμια και την εύνοια που τους προσδίδουν τα εν λόγω αξιώματα.

Ανθρώπινες αδυναμίες, αλλά πόσο χαμηλός πολιτισμός... Ολα δείχνουν ότι δεν αλλάζει ο άνθρωπος όσος χρόνος κι αν παρέλθει, ειδικά αυτός με ελλιπή παιδεία. Γιά να τους φανταστούμε στην κάθε μέρα τους όλους αυτούς. Με τι ανασφάλεια, με τι άγχος θα ζουν. Αυτό, όμως, ίσως και να τους κρατά στη ζωή, να γεμίζει τα κενά τους αφού αλλού δεν μπορούν να διακριθούν ή είναι ανεπαρκείς ψυχικά και πνευματικά (δεν λέω διανοητικά).

Πώς να διοικήσουν συνετά τέτοιες ανασφαλείς και τρομαγμένες προσωπικότητες; Τι τραγωδία, τι διαταραγμένες οντότητες· σχισμένες θα’λεγε κανείς.

Το θέμα πάντα παραμένει: τι κάνουμε μ’ αυτούς όλους; Πρώτα μου φαίνεται πρέπει να αναρωτηθούμε για τους εαυτούς μας.

 

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Μούσμουλα-αγκινάρες
Είναι λυπηρό και οχληρό ταυτόχρονα να βλέπεις ότι «όλα τριγύρω αλλάζουνε κι όλα τα ίδια μένουν» ή «τίποτα δεν έχει αλλάξει και τίποτα δεν είναι όπως παλιά». Από τη μια η επιθετικότητα, από την άλλη η φιλία·...
Μούσμουλα-αγκινάρες
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Η εξουσία και ο ανορθολογισμός
Διαιρεμένη φαίνεται η ελληνική κοινωνία σε ό,τι αφορά τον τρόπο που ασκεί εξουσία η κυβέρνηση. Από τη μια στέκονται εκείνοι οι νεωτεριστές (;) που βασίζονται στον λόγο, σε αρχές και σε μια αισιόδοξη πίστη στην...
Η εξουσία και ο ανορθολογισμός
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Οι «ιδιοκτήτες» των Εξαρχείων
Η βία δεν (θα ‘πρεπε να) αρμόζει στο ανθρώπινο είδος, τουλάχιστον απ’ όταν αυτό ανακάλυψε τον λόγο και την τέχνη, τον πολιτισμό. Η τέχνη εκλαμβάνεται όχι ως αισθητική απόλαυση μόνο ή ανίχνευση της ομορφιάς,...
Οι «ιδιοκτήτες» των Εξαρχείων
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Oι ελίτ και η κοινωνία (μας)
Oι περισσότεροι αναλυτές της οικονομικής και πολιτικής συγκυρίας έχουν έξω από τον ορίζοντα της σκέψης τους την πραγματικότητα, που δεν είναι άλλη από τη βίαιη και βάναυση εκμετάλλευση των κοινωνιών από...
Oι ελίτ και η κοινωνία (μας)
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Η σύγχυση που κάνει βόλτες
Φρόνιμον ονόμαζαν οι σύγχρονοι του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη τον πολιτικόν, αυτόν που ήταν ταυτοχρόνως ταχύς και εύστοχος, που κοιτάζει, την ίδια ακριβώς ώρα, μπροστά και πίσω· να έχει δηλαδή την πείρα του...
Η σύγχυση που κάνει βόλτες
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
O Πρόεδρος και το Πολυτεχνείο
Ευχής έργο θα ήταν εάν οι υπεύθυνοι της κυβέρνησης πρότειναν για Πρόεδρο της Δημοκρατίας έναν άνθρωπο-πολίτη από τη γενιά του Πολυτεχνείου. Ενα σύμβολο αντίστασης στον ολοκληρωτισμό, μια στιγμή ενατένισης της...
O Πρόεδρος και το Πολυτεχνείο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας