• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    2°C 0.4°C / 3.6°C
    1 BF
    66%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    1°C -0.7°C / 2.7°C
    4 BF
    35%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    3°C 2.1°C / 5.0°C
    2 BF
    30%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    2°C 1.9°C / 1.9°C
    3 BF
    20%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    1°C 0.9°C / 0.9°C
    2 BF
    55%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    1°C -0.9°C / 2.1°C
    1 BF
    44%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    -3°C -3.6°C / -2.1°C
    3 BF
    28%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    3°C 1.8°C / 5.6°C
    2 BF
    35%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    6°C 4.1°C / 7.8°C
    5 BF
    73%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    4°C 0.9°C / 3.9°C
    4 BF
    65%
  • Ερμούπολη
    Αραιές νεφώσεις
    4°C 4.4°C / 6.8°C
    5 BF
    70%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    5°C 4.9°C / 4.9°C
    4 BF
    46%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    6°C 5.8°C / 5.8°C
    4 BF
    45%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    1°C 0.5°C / 0.9°C
    2 BF
    37%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    1°C 0.5°C / 1.7°C
    1 BF
    57%
  • Ρόδος
    Αραιές νεφώσεις
    8°C 4.8°C / 7.8°C
    2 BF
    58%
  • Χαλκίδα
    Σποραδικές νεφώσεις
    2°C 0.6°C / 3.6°C
    4 BF
    61%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    1°C -0.1°C / 1.3°C
    2 BF
    52%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    2°C -0.2°C / 2.8°C
    1 BF
    47%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    -3°C -3.2°C / -3.2°C
    2 BF
    47%

Νικολάου Γύζη, Κρυφό σχολειό

Eθνικά τινά

  • A-
  • A+

Ολοι οι λαοί έχουν την τάση να εξωραΐζουν το παρελθόν τους· είναι η τάση μας να ξεχωρίζουμε, να είμαστε μοναδικοί και αμετάστρεπτα πρώτοι (πρώτοι σε τι; Αλλά αυτό το προσπερνάμε ανοήτως).

Ο Κλεισθένης, τύραννος της Σικυώνας (635-570 π.Χ.), παππούς του μεταρρυθμιστή του δημοκρατικού πολιτεύματος στην Αθήνα, είχε απαγορεύσει στην επικράτειά του τις γιορτές με απαγγελίες ομηρικών επών.

Γιατί; Διότι αυτά εξυμνούσαν το ηρωικό παρελθόν της Αργολίδας και πρόσφεραν ιστορικούς τίτλους(!) στη νέα αριστοκρατία των Δωριέων κατακτητών. Κατάργησε επίσης τη λατρεία του Αργείου ήρωα Αδραστου. Γιατί; Διότι τον θεωρούσαν βασιλιά του Αργους και της Σικυώνας (το Αργος είχε κατακτήσει τη Σικυώνα). Τι να λέμε...

Εξαφάνιζε, με διαταγές, το παρελθόν γιατί ήταν δυσάρεστο -και αυτό το συναίσθημα δεν αντέχεται. Γιατί; Ε, αυτό είναι το πρόβλημα, κοινωνιογενετικό προφανώς, αλλά εμπεριέχει και το άγνωστο ψυχόρμητο, που ενίοτε μας αποπροσανατολίζει και τα κάνουμε μαντάρα στις κοινωνικές σχέσεις. Είναι κατανοητή η αγωνία όλων να δηλώσουμε τη σύντομη παρουσία μας στον πλανήτη προτάσσοντας την ιδιαίτερη τάχα μοναδικότητά μας.

Το γιατί θέλουμε να πρωτεύσουμε και να επικρατήσουμε, είπαμε· άγνωστοι αι βουλαί των βροτών... Στην προσπάθεια των εξουσιών να φορτίσουν με ιστορική αγλαΐα τα κυβερνώμενα πλήθη [σπουδαίοι πρόγονοι, που σκόρπισαν (διοχέτευσαν) τον λόγο, την τέχνη και τον πολιτισμό σ' όλους τους βάρβαρους] παρατηρούνται φαιδρά αλλά και επικίνδυνα κατασκευάσματα. Και όλα αυτά για να χειραγωγήσουν το πόπολο, να μην εξεγείρεται εναντίον της φτώχειας του.

Αρκεί να φουσκώνει (το πόπολο) από υπερηφάνεια διότι οι πρόγονοι ήσαν οι πιο έξυπνοι της Γης, οι πιο ηθικοί, οι πιο πολιτισμένοι· α, και οι πιο ηρωικοί. Το τι σημαίνει ήρωας είναι αλλουνού παπά ευαγγέλιο, μια και ούτε η ετυμολόγηση της έννοιας βοηθάει.

Τίτλους ηρωικούς να 'χουμε και ας πεινώμεν και διψώμεν και ας ψυχοπλακωνόμαστε, οι καψεροί. Αρνητές της παράδοσης και πολέμιοι της μνήμης οι πλείστοι, επαναπαυόμαστε στην ελληνικότητα του Ομήρου, λίγο του Θουκυδίδη, των τριών μεγάλων τραγωδών και του Αριστοφάνη, του Πλάτωνα και του Αριστοτέλη. Ως εκεί. Αγνοούμε τους λυρικούς ποιητές, τους προσωκρατικούς φιλόσοφους, τους Σοφιστές, τους Κυνικούς, τους Σκεπτικούς, τους Στωικούς, τους Επικούρειους, τους Ηδονιστές.

Αρνούμαστε επιδεικτικά το Βυζάντιο και στέλνουμε στα Τάρταρα τον Μεσαίωνα (τότε που άνοιξαν τα πρώτα Πανεπιστήμια και ιδρύθηκαν οι δημοκρατικότατες συντροφίες-συντεχνίες).

Οσο για τον ξεσηκωμό του ’21 οι νέοι μας ιστορικοί -αλλά και τινές παλαιότεροι- ωρύονται ότι δεν έπρεπε να γίνει(!), διότι είχαμε αναπτυχθεί εμπορικά και θα επικρατούσαμε διά του χρήματος· επίσης: αποκαλούν τον Κολοκοτρώνη γενοκτόνο, τον Καραϊσκάκη τουρκόφιλο κι ένα σωρό ανοησίες που εξυπηρετούν απλώς τη μνησικακία τους και δικαιολογούν τον φθόνο τους για κάθε τι που αποκαλείται ελληνικό.

Εντάξει, ας συμφωνήσουμε ότι αυτό (η ελληνικότητα) είναι μια εθνική φρεναπάτη· ναι, να συνομολογήσουμε όμως ότι δεν υπάρχει επίσης τίποτε γαλλικό, αγγλικό, αμερικανικό, ιταλικό, κονγκολέζικο κ.λπ.

Δυστυχώς έχουμε αστείους νέους ιστορικούς και -το κυριότερο- ένα κομμάτι της Αριστεράς (αριστερά: από την πόλη έρχομαι κ.λπ.) τους αποδέχεται, τους θωπεύει. Ολοι τούτοι δεν αντέχουν το φως του μεσημεριού. Κινούνται στα σκοτάδια της κακίας τους, της δικής τους -αποκλειστικά- «φιλοσοφίας». Τους καημένους...

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Tης εξουσίας
Η αληθινή ουσία των όντων δεν διδάσκεται ούτε ωφέλιμη θα ήταν για τους πολλούς ανθρώπους. Ενας καλός καπετάνιος μπορεί να προβλέψει πότε θα γίνει τρικυμία, μπορεί όμως να του διαφύγει η εξαιρετική και...
Tης εξουσίας
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Η χρήση του «γελοίου» στη γλώσσα
Συνυφαίνουμε το σπουδαίο ή και το ταυτίζουμε με την πολιτική υφή των πραγμάτων, με την πραγματικότητα. Αγνοούμε όμως, μάλλον προσπερνάμε, τα τρωτά στοιχεία αυτής της πραγματικότητας. Αυτό οδηγεί σε πλήρη...
Η χρήση του «γελοίου» στη γλώσσα
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Εκθεση και ανταλλαγή γνωμών
Πλούσια η συγκομιδή γνωμών, μέσα από νεφελώδεις αφαιρέσεις και προσθέσεις, ενδεικτικές της αμηχανίας και της νευρικότητας που έχει καταλάβει τους περισσότερους. Παραδόξως (;) απουσίασαν: η ασυναρτησία, η μωρή...
Εκθεση και ανταλλαγή γνωμών
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Συντηρητισμός και επανάσταση
Για να διαφυλαχτεί ο κόσμος οφείλουμε να τον κατανοήσουμε, έτσι λένε τουλάχιστον όσοι έχουν στοχαστεί πάνω στην πορεία του και την ύπαρξή του. Από τη συντήρηση στην επανάσταση, μάλλον μόνο μέσα από τη...
Συντηρητισμός και επανάσταση
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Περί αξιωμάτων και γελοιότητας
Η χώρα σώθηκε, εντάξει. Τώρα οι σωτήρες δεν ξέρουν τι να την κάνουν αυτήν τη σωτηρία. Κι αυτή, όμως, σε μας τη φορτώνουν. Να κι ένας ακόμη αφορισμός (σε πληθυντικό αριθμό): «Βάλτε το κακό με τον νου σας, δεν...
Περί αξιωμάτων και γελοιότητας
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Για τη «φιλοσοφία» της ήττας
Θίγει ένα μείζον θέμα που, στο βάθος, ερμηνεύει και τα κίνητρα όσων γράφουν δημόσια. Αλλοι γράφουν υποδαυλίζοντας τα χαμηλά ένστικτα των αναγνωστών και άλλοι επιτίθενται αδιάντροπα σε όσους θεωρούν αντιπάλους....
Για τη «φιλοσοφία» της ήττας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας