• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.2°C / 19.2°C
    2 BF
    41%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    17°C 14.0°C / 18.8°C
    2 BF
    47%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.5°C / 17.0°C
    2 BF
    48%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    7°C 6.9°C / 12.5°C
    0 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    11°C 11.3°C / 11.3°C
    2 BF
    57%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    15°C 13.0°C / 14.8°C
    2 BF
    53%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    9°C 9.4°C / 11.2°C
    2 BF
    50%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 14.6°C / 14.6°C
    2 BF
    48%
  • Ηράκλειο
    Σποραδικές νεφώσεις
    17°C 16.0°C / 17.5°C
    3 BF
    65%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    13°C 13.5°C / 13.5°C
    3 BF
    53%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 18.4°C / 18.4°C
    4 BF
    55%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.3°C / 17.3°C
    2 BF
    63%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.3°C / 18.3°C
    2 BF
    56%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    12°C 12.3°C / 12.3°C
    0 BF
    51%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.6°C / 16.7°C
    1 BF
    52%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.8°C / 17.7°C
    1 BF
    73%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.4°C / 19.0°C
    2 BF
    60%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.1°C / 17.1°C
    1 BF
    61%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    14°C 12.7°C / 16.7°C
    2 BF
    75%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    10°C 10.2°C / 10.2°C
    0 BF
    55%

Διαφορές δίαιτας και διατροφής

  • A-
  • A+

Η τροφή σαφώς είναι μία από τις πράξεις που καθορίζουν την ταυτότητα και την προσωπικότητα του καθενός. Προσδιορίζει τον καθένα και τον εντάσσει σε κοινωνικές κατηγορίες, φανερώνοντας ταυτόχρονα το πολιτισμικό του επίπεδο· δηλώνει την κουλτούρα της οικογένειας αλλά και της χώρας.

Μαγειρεύουμε έτσι και όχι αλλιώς, επιλέγουμε να τρώμε κατ’ αυτόν τον τρόπο και όχι άλλον και καταλήγουμε στις παρέες μας με βάση τις γαστριμαργικές προτιμήσεις καθενός ξεχωριστά.

Η μεσογειακή δίαιτα αφορά τη φιλοσοφική (και φιλοσοφημένη) κίνηση του συντρώγειν και όχι τόσο τα προϊόντα και τους καρπούς που ευδοκιμούν στη λεκάνη της γεωγραφίας.

Οποιος μιλάει γενικά και αόριστα για μεσογειακή διατροφή απλώς ταυτολογεί και κοινοτοπεί ασύστολα· εννοεί ουσιαστικά το λάδι και τα όσπρια, τα ψάρια και τα χόρτα, τα φρούτα και τα βότανα. Αλλού είναι το πρόβλημα: στη δίαιτα και όχι στη διατροφή.

Η διατροφή είναι ικανοποίηση, η δίαιτα πνευματική διεργασία, η πρώτη είναι κορεσμός (όπως σε όλα τα πρωτεύοντα), η δεύτερη εμπεριέχει τη στάση του σώματος απέναντι στην κοινωνία και τη φύση.

Η παχυσαρκία και η ανορεξία είναι επίκτητες (κοινωνιογενετικές) κι έχουν να κάνουν με βαθύτερες νοϊκές ή σωματικές απώλειες μιας κάποιας αρτιμέλειας, αυτάρκειας ίσως.

Οι προσπάθειες που γίνονται να αποφευχθεί το φαινόμενο βεβηλώνουν τη ζωή αντί να την αισθητικοποιούν, διότι βασίζονται σε εξαναγκαστικές ιατρικές δήθεν συμβουλές· τα ινστιτούτα αδυνατίσματος είναι ωμή βία.

Η καλύτερη σχολή δίαιτας είναι η παρέα και η προσέγγιση της πραγματικότητας με χαρούμενη, εύθυμη διάθεση, που είναι και το προοίμιο της γνώσης.

Το θέμα δεν είναι να αλλάξουμε τις συνήθειες του ουρανίσκου ή να μειώσουμε το μέγεθος του στομαχιού, αλλά να οικειωθούμε με τον περίγυρο, να αποκτήσουμε ασφάλεια και αυτοπεποίθηση για το σώμα μας αφού έχουμε προβληματιστεί γενικά περί την ύπαρξη.

Να μην ηττηθεί δηλαδή το σώμα μας από τις κοινωνικές σχέσεις, ή από μια αγλαΐζουσα, άκρως εμπορευματική, αισθητική.

Υπάρχει και το εξής: Κάποιος κατανοεί ότι το να υπηρετείς την αισθητική του σώματος είναι καταναγκασμός· αφήνεται λοιπόν στη βουλιμία του και ξενοιάζει μια για πάντα απ’ αυτή τη βία του ωραίου, προστατεύεται από το καθημερινό άγχος να φαίνεται ποθητός κι ελκυστικός· πλησιάζει την ελευθερία του, την έστω μη αποδεκτή από τα κοινά κριτήρια.

Ο καταναγκασμός εναντιώνεται στην υγεία του σώματος, τη βλάπτει, δημιουργεί ενοχικά συμπλέγματα, τιμωρεί. Ας πάει στο καλό λοιπόν...

Και ας επιστρέψει στις νοϊκές ίνες το αίμα της ολιγάρκειας, ρέον και άφθονο, πλούσιο σε πνευματικές θερμίδες και αμοιβαιότητα (ανταλλαγή χαμόγελων, αυθορμητισμού και ανθρωπισμού).

Το τρώγειν, όπως και το πίειν, δεν είναι απλές βιολογικές, ενστικτικές πράξεις· μπορεί να είναι η απαρχή, εκ των ων ουκ άνευ, τρόπος ζωής (η πηγή της ζωής), μεταπίπτει, όμως, σε κοινωνική συνείδηση, όπως η γλώσσα αλλά και η ίδια η συνείδηση.

Η βουλιμία, κυρίως, δεν είναι σωματική ανταρσία ή παρέκκλιση παρά, ίσως, μια κακή τοποθέτηση του σώματος-πνεύματος στο κοινωνικό περιβάλλον. Το σώμα πριν απ’ όλα· η υγεία του, η σωστή θέση (του).

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ο βασιλικός...
Ενα φυτό μπορεί να μεταμορφώσει την ατμόσφαιρα, να διεισδύσει βαθιά μέσα σου, να σε κατακυριεύσει με την παρουσία του και την ευωδιά των φύλλων του, να σε αποφορτίσει από το βάρος των εικόνων που ξετυλίγονται...
Ο βασιλικός...
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Τα χιόνια και η εσωτερική παγωνιά
Σήμερα η παγωνιά φωλιάζει στις καρδιές πολλών Ελλήνων και σε ό,τι αφορά τη φυσική παγωνιά τη μετατρέπουμε σε μείζον θέμα λες κι έρχεται η καταστροφή του κόσμου της Ελλάδας. Λείπουν φυσικά υλικά ώστε να τα...
Τα χιόνια και η εσωτερική παγωνιά
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Γιορτές, κάποτε...
Μπορεί να λείπει η αμφιθυμία από τις γιορταστικές ευχές, δεν παύουν εντούτοις να αλλάζουν τη διάθεση των πολλών και να δημιουργούν μια διαφορετική ατμόσφαιρα εντός της οποίας κινούνται μεταρσιωμένες...
Γιορτές, κάποτε...
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Τα πουλιά, το γέλιο, η θλίψη, τα μνημόνια
Σε ένα ολιγοσέλιδο αλλά ζουμερό δοκίμιό του ο μεγάλος Ιταλός ποιητής και φιλόσοφος,Τζιάκομο Λεοπάρντι, με τίτλο «Εγκώμιο των πουλιών», εκδόσεις «Αγρα», δοξάζει θα έλεγα την ύπαρξή τους -μία απολαυστική...
Τα πουλιά, το γέλιο, η θλίψη, τα μνημόνια
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Αντιδογματικά...
Δεν είναι όλα άσπρα ή μαύρα, υπάρχουν αναρίθμητοι χρωματισμοί στις κοινωνικές σχέσεις και συγκρούσεις, στη διακίνηση των ιδεών και πεποιθήσεων. Οι θεωρίες συνωμοσίας δεν είναι τίποτα άλλο παρά η αδυναμία των...
Αντιδογματικά...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας