• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    14°C 10.9°C / 16.2°C
    0 BF
    71%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 10.6°C / 14.7°C
    0 BF
    82%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    14°C 13.0°C / 16.8°C
    0 BF
    66%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 7.9°C / 10.3°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    9°C 8.9°C / 8.9°C
    2 BF
    81%
  • Βέροια
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 9.8°C / 14.0°C
    2 BF
    81%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    7°C 6.8°C / 8.4°C
    2 BF
    93%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    13°C 12.6°C / 14.0°C
    1 BF
    86%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 14.3°C / 18.1°C
    3 BF
    73%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.9°C / 12.9°C
    2 BF
    70%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    15°C 14.4°C / 18.5°C
    2 BF
    67%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    12°C 12.3°C / 12.3°C
    1 BF
    59%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    18°C 18.3°C / 18.3°C
    1 BF
    73%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 9.5°C / 11.9°C
    0 BF
    87%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 9.5°C / 9.5°C
    0 BF
    86%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 14.8°C / 18.8°C
    2 BF
    66%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    13°C 11.1°C / 16.4°C
    1 BF
    85%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    14°C 10.4°C / 14.4°C
    1 BF
    77%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    13°C 10.9°C / 14.7°C
    1 BF
    82%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    8°C 7.8°C / 7.8°C
    1 BF
    93%
EUROKINISSI/ΤΑΤΙΑΝΑ ΜΠΟΛΑΡΗ

Κυριαρχικά

  • A-
  • A+

Πολλοί είναι αυτοί που επιθυμούν να ανυψωθούν πάνω από τους ομοίους τους, να ξεχωρίσουν, να κυριαρχήσουν, να φανούν! Το πόθεν προέρχεται αυτή τους η επιθυμία δεν είναι της στιγμής. Παραμένει ως διαπίστωση ότι όλοι, σχεδόν, θέλουν να πλουτίσουν, να επικρατήσουν και ας είναι να πατήσουν επί πτωμάτων.

Χάνουν σ’ αυτήν την προσπάθεια κάθε ηθικό ενδοιασμό προτάσσοντας το ατράνταχτο επιχείρημα του ορθολογισμού: ο ξύπνιος νικά, ο βραδύνους παραμένει φτωχός, κάπως έτσι. Σχηματίζουν σε κώδικα τούτη την προτεσταντική αμερικανιά και, αναίσχυντοι πλέον, αρχίζουν να πορεύονται στον (αισχρό) δρόμο που επέλεξαν.

Οι περισσότεροι απ’ αυτούς προέρχονται από την κυρίαρχη τάξη, αλλά δεν πάνε πίσω κι όσοι προέρχονται από τα λαϊκά στρώματα. Οι παλιοί αναρχικοί αυτούς τους τελευταίους φοβούνταν περισσότερο στα σχέδιά τους για την αλλαγή του κόσμου.

Οι άνθρωποι, από μικρά παιδιά ακόμη, λατρεύουν την εξουσία, ξεκινώντας από τον πατέρα-πρότυπο (ποτέ σχεδόν από τη μητέρα), περνώντας στα αστέρια του ποδοσφαίρου και του σινεμά, του αθλητισμού και της μόδας και -εσχάτως- της τηλοψίας. Ακόμη κι ο πιο ταπεινός παιδαγωγός σηκώνει τα χέρια μπροστά στην ακατανίκητη δύναμη της αναγνωρισιμότητας (που συνοδεύεται πάντα από πλούτο και συγχωρεί κάθε εκκεντρικότητα).

Σ’ αυτή τη λατρεία δεν χωρούν η σύνεση, η διανοητική ωριμότητα, η ηθική στάση και συμπεριφορά. Τα πρότυπα εισχωρούν αβίαστα στο ασυνείδητο των παιδιών και στο συνειδητό των ενηλίκων: Η λατρεία εύκολα μετεξελίσσεται σε επιθυμία-μίμηση ισχύος και τότε χάνεται κάθε προσπάθεια ευγενούς εξανθρωπισμού, κάθε προσπάθεια να ξεριζωθεί το φίλαυτον (χωρίς να χαθεί ο υγιής εγωισμός) και κάθε προοπτική για φιλία και έρωτα, πολλώ μάλλον για συλλογικότητα και αγάπη.

Κάπως έτσι εμφανίζονται τα πρώτα στάδια της ολοκληρωτικής σκέψης, χωρίς καμία ενοχή ή αιδώ, αφού όλα είναι φυσιολογικά για τους περισσότερους γονείς.

Τελικά όλοι συμφωνούν ότι εάν θέλουν να επιβιώσουν οφείλουν να ενστερνιστούν το αξίωμα «ο σκοπός αγιάζει τα μέσα», ακόμη και τότε που επηρεάζονται από τις αξίες του σοσιαλισμού και τις μεγάλες αρχές των μεγάλων ουμανιστών συγγραφέων· το κακό έχει μολύνει ήδη τα κύτταρα.

Το ότι έτσι κάπως οδηγούνται οι ζωές φαίνεται από την παιδική κοινωνία, όπου επικρατούν όλες οι ενήλικες παθογένειες (ίντριγκες, ψεύδη, λυκοφιλίες, ρουφιανιές, τρικλοποδιές και πάει λέγοντας).

Αυτά συμβαίνουν στις δυτικές κοινωνίες κυρίως, οι οποίες και κλασαυχενίζονται ότι είναι εστίες του τεχνολογικού πολιτισμού και άξιοι φορείς ενός ελεύθερου πνεύματος και μιας δίκαιης ελευθερίας... Αντε να αμφισβητήσεις, όμως, τις δυτικές δημοκρατίες ή να τολμήσεις να πεις ότι εκφασίζονται με ταχείς ρυθμούς· θα σε κατασπαράξουν (οι υποκριτές). Ο αισιόδοξος κάπου αλλού κατοικεί αλλά και ο απαισιόδοξος έχει δικαίωμα να χαρεί ζώντας ή να ζει χαίρων.

  

 

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Tης εξουσίας
Η αληθινή ουσία των όντων δεν διδάσκεται ούτε ωφέλιμη θα ήταν για τους πολλούς ανθρώπους. Ενας καλός καπετάνιος μπορεί να προβλέψει πότε θα γίνει τρικυμία, μπορεί όμως να του διαφύγει η εξαιρετική και...
Tης εξουσίας
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Η χρήση του «γελοίου» στη γλώσσα
Συνυφαίνουμε το σπουδαίο ή και το ταυτίζουμε με την πολιτική υφή των πραγμάτων, με την πραγματικότητα. Αγνοούμε όμως, μάλλον προσπερνάμε, τα τρωτά στοιχεία αυτής της πραγματικότητας. Αυτό οδηγεί σε πλήρη...
Η χρήση του «γελοίου» στη γλώσσα
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Στη γαλέρα της αποικιοκρατίας
Οικονομούμεν άνευ μαλακίας και ζούμε μετ’ ευτελείας. Πώς τα μπερδέψαμε έτσι; Αλλα έλεγαν οι πρόγονοι άλλα καταλάβαμε και τελείως άλλα πράττουμε. Εκρηκτικό μίγμα τούτες οι πράξεις. Αλλους τους στέλνει στα...
Στη γαλέρα της αποικιοκρατίας
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Εκθεση και ανταλλαγή γνωμών
Πλούσια η συγκομιδή γνωμών, μέσα από νεφελώδεις αφαιρέσεις και προσθέσεις, ενδεικτικές της αμηχανίας και της νευρικότητας που έχει καταλάβει τους περισσότερους. Παραδόξως (;) απουσίασαν: η ασυναρτησία, η μωρή...
Εκθεση και ανταλλαγή γνωμών
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Και μερικοί στον κόσμο τους...
Δεν γνωρίζω εάν έχει κάποια σημασία, αλλά οι πολλοί άνθρωποι, όσοι τέλος πάντων εξακολουθούν να επισκέπτονται μεζεδοπωλεία και καφενεία, λαϊκοί άνθρωποι, φαίνονται να αδιαφορούν για το τι πραγματικά έχει...
Και μερικοί στον κόσμο τους...
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Συντηρητισμός και επανάσταση
Για να διαφυλαχτεί ο κόσμος οφείλουμε να τον κατανοήσουμε, έτσι λένε τουλάχιστον όσοι έχουν στοχαστεί πάνω στην πορεία του και την ύπαρξή του. Από τη συντήρηση στην επανάσταση, μάλλον μόνο μέσα από τη...
Συντηρητισμός και επανάσταση

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας