• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    31°C 29.2°C / 32.9°C
    4 BF
    31%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 31.0°C / 34.3°C
    3 BF
    44%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    35°C 34.0°C / 35.9°C
    2 BF
    27%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    32°C 30.3°C / 31.9°C
    2 BF
    35%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.9°C / 32.4°C
    4 BF
    39%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    32°C 32.0°C / 32.0°C
    3 BF
    32%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 28.4°C / 28.7°C
    3 BF
    28%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    32°C 32.4°C / 32.4°C
    3 BF
    20%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.8°C / 30.4°C
    6 BF
    62%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    29°C 28.9°C / 31.2°C
    4 BF
    48%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.2°C / 28.8°C
    5 BF
    51%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    28°C 27.7°C / 27.9°C
    3 BF
    65%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    31°C 30.9°C / 30.9°C
    0 BF
    58%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    33°C 30.1°C / 32.9°C
    4 BF
    25%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    32°C 30.5°C / 32.7°C
    3 BF
    35%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    34°C 33.8°C / 33.8°C
    3 BF
    29%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 30.8°C / 32.0°C
    4 BF
    22%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 29.3°C / 29.9°C
    2 BF
    54%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    32°C 31.7°C / 31.7°C
    3 BF
    30%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    29°C 29.1°C / 29.1°C
    2 BF
    53%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Γιατί χρειαζόμαστε ποιητές με καρδιά

  • A-
  • A+

Λίγο πριν από το Πάσχα έλαβα από τον καθηγητή Γιώργο Βέλτσο μια ανέκδοτη ποιητική του συλλογή -και τον ευχαριστώ από εδώ θερμά-, προφανώς για να με απαλλάξει κάπως από τον πόνο μου ή για να λειάνει το ανάγλυφο αυτού του πόνου [θεωρώ αυτήν την πράξη πράξη ανθρωπιάς]. Ομολογώ ότι χάθηκα εντυπωσιακά μέσα στους ποιητικούς στίχους, που δέρνονται και θωπεύονται ταυτόχρονα ανελέητα από την ειρωνεία και τον σαρκασμό, από το βίωμα και το πέταγμα στα παιγνιδίσματα της γλώσσας.

Παραθέτω ευθύς αμέσως ποίημά του αφιερωμένο στη μνήμη ασφαλώς του Φρειδερίκου Νίτσε: «Προσπάθησα να εξαφανίσω όλα τα ευπρεπή αισθήματα/ Φυλάχτηκα από κάθε μεγάλη λέξη/ Τίποτα δεν γνώριζα εκ πείρας/ Και τους σπουδαίους σκύμβαλα τους θεωρώ/ Ούτε μ αυτούς ούτε μ εμένα δεν ταύτισα ποτέ τον εαυτό μου/ Εγινα αυτό που ήμουν χωρίς να έχω ιδέα για το ποιος δεν ήμουν/ Εφτασε η ώρα να μην είμαι εντελώς εγώ/Σωριάστηκα μαζί μ ένα πληγωμένο άλογο στα καλντερίμια». Στο τέλος του ποιήματος φροντίζει να μας θυμίσει ότι, στις δεκατρείς Ιανουαρίου 1889, βλέποντας ο τραγικός Γερμανός στοχαστής έναν αμαξά να χτυπάει το άλογο του στην πλατεία Κάρλο Αλμπέρτο στο Τορίνο, κρεμάστηκε από τα χαλινάρια του κι έπεσε καταγής βυθιζόμενος στην τρέλα.

Διαβάζω εδώ τον μελίρρυτο λόγο του Παύλου για την αγάπη αλλά, κυρίως, την αρχαία προτροπή του Πίνδαρου και την αυθαίρετα [αλλά με πόση αγάπη και ταραχή] αντιστροφική [ή μεταστροφική] χρήση του από τον καθηγητή-ποιητή Γιώργο Βέλτσο «Γέννοιο οίος έσσι μαθών» (Να γίνεις αυτό που είσαι, αφού πρώτα μάθεις), ρήση που πολύ είχε επηρεάσει τον συγγραφέα της Χαρούμενης Επιστήμης. Εκείνο που μου τράβηξε ιδιαίτερα την προσοχή ήταν το ποίημα που έχει αφιερώσει στον Αλκη Σαχίνη (τον Αλκη που αναφέρει σε δύο τρία τραγούδια του ο Διονύσης Σαββόπουλος και στον οποίο είχε εμπιστευθεί το βιβλίο του «Η Συν-εν-τευξη, προτού εκδοθεί, αρχές της δεκαετίας του 70 ο αιρετικός της γραφής [και της σκέψης] Γιώργος Μανιάτης [επανακυκλοφορήθηκε πρόσφατα από τις εκδόσεις Στιγμή].

Μπορεί να μην είναι αναμενόμενο από τους πολλούς αλλά η γραφή του Γ.Β. αντλεί όχι τόσο από τα διαβάσματά του ή από την πολύχρονη διδασκαλική του εμπειρία αλλά είναι καθαρά λαϊκή, όσο και να τη φορτώνει με υπαινιγμούς, αλληγορίες, παραλείψεις. Είναι μεν μία συμπυκνωμένη γραφή αλλά πώς αλλιώς θα ήταν ποιητική; Δεν είναι ώρα να πούμε τι είναι ποίηση, το μόνο που μπορούμε να πούμε είναι, όπως έλεγε και ο Μανιάτης, ότι καλή ποίηση είναι η σωστή ποίηση [ευπρόσδεκτη οιαδήποτε αιτίαση].

Στην ποιητική αυτή συλλογή βλέπουμε έναν απογυμνωμένο από φτιασίδια και στολίδια ποιητή, κάποιον που γράφει με το δέρμα του ή που χαράσσει στο δέρμα του τις έννοιες [την ίδια του τη ζωή], κάτι που σπανίζει στις μέρες μας, ειδικά σε πανεπιστημιακούς ή γιατρούς που ασχολούνται με την ποίηση. Α, θέλει κουράγιο αυτή η ενασχόληση [το κουράγιο ανάγεται σε σανσκριτική και λατινική στη συνέχεια ρίζα, που έχει σχέση με την καρδιά]. Χρειαζόμαστε ποιητές με καρδιά και όχι νεφελοβάμονες, ποιητές που αντλούν από τη δημοτική παράδοση, από τον λαό. [Πώς φαίνεται αυτό;]

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Κομμάτια από το σώμα της γλώσσας
Φτερόποδη η γλώσσα της κι εμείς λαχανιασμένοι, ερασιτέχνες και «γιατροί», ειδήμονες και ξένοι. Γλώσσα γεννά την ποίηση [κι όχι απ’ τη μύγα ξύγκι]. Θεράποντες και ποιητές χάνουνε την αυδή τους στη μάταιη...
Κομμάτια από το σώμα της γλώσσας
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Οι πολιτικοί αντίπαλοι... κι ο Αίσωπος
Ξεκινάμε με τον Αίσωπο, πολυταξιδεμένο, λένε, άντρα του 6ου π.Χ. αιώνα με κοφτερό μυαλό και σκωπτικό πνεύμα. Τους μύθους που του αποδίδονται δεν τους ξέρουμε όλους -είναι και πολλοί και καλοί. Ενας απ’ αυτούς...
Οι πολιτικοί αντίπαλοι... κι ο Αίσωπος
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Το ελληνικό κρύο του Δεκέμβρη
Ξάστερο, ελληνικό κρύο [διότι εκτός από το ελληνικό φως υπάρχει και το ελληνικό κρύο - και τι κρύο!]. Δροσερό, ζείδωρο, και ζώπυρο ακόμη, γονιμοποιό. Δέντρα χωρίς φυλλώματα, σαστισμένα λες από τη δύναμη των...
Το ελληνικό κρύο του Δεκέμβρη
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Σκληρός και τρυφερός συγγραφέας
Ο Γιώργος Σκούρτης δεν μιλούσε άσκοπα και ουδόλως ενδιαφερόταν εάν η κριτική του προς κάποιον στενοχωρούσε αυτόν τον κάποιον. Οι εμμονές ενός συγγραφέα είναι δημιουργικές όταν αυτές φιλτράρονται στον σκοπό...
Σκληρός και τρυφερός συγγραφέας
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
O καθηγητής και η ωδή στην πατρίδα
Δεν γνωρίζω αν είναι καλό που τόσα χρόνια καταχωνιάστηκε η ποίηση, η οποία βεβαίως και είναι εξομολόγηση, έκθεση στην αγορά. Θεωρώ ότι η ποίηση είναι ύψιστο εθνικό καθήκον όταν υπάρχει, όταν τα ποιήματα είναι...
O καθηγητής και η ωδή στην πατρίδα
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Για τον μελοποιημένο Αναγνωστάκη
Ο εκδότης του περιοδικού «Μετρονόμος», Θανάσης Συλιβός, συνεχίζει ακούραστος το σπουδαίο έργο του με αφιερώματα σε δημιουργούς της μουσικής και της ποίησης. Στο παρόν τεύχος [67] εστιάζει κυρίως στον...
Για τον μελοποιημένο Αναγνωστάκη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας