• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.2°C / 29.0°C
    4 BF
    27%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    26°C 22.6°C / 29.0°C
    2 BF
    32%
  • Πάτρα
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 25.5°C / 30.4°C
    1 BF
    42%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    2 BF
    27%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 22.9°C
    2 BF
    43%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    26°C 22.9°C / 27.0°C
    1 BF
    39%
  • Κοζάνη
    Αίθριος καιρός
    23°C 22.9°C / 25.4°C
    1 BF
    31%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    30°C 30.2°C / 30.2°C
    2 BF
    22%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 20.8°C / 23.3°C
    4 BF
    63%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    22°C 21.9°C / 23.5°C
    2 BF
    53%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    22°C 22.4°C / 23.8°C
    4 BF
    40%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.7°C / 24.0°C
    2 BF
    46%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    24°C 23.9°C / 23.9°C
    0 BF
    46%
  • Λάρισα
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 26.2°C / 26.2°C
    1 BF
    34%
  • Λαμία
    Αραιές νεφώσεις
    27°C 23.5°C / 28.3°C
    2 BF
    30%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    23°C 22.8°C / 22.8°C
    2 BF
    64%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    27°C 24.9°C / 27.7°C
    3 BF
    15%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    22°C 22.1°C / 22.3°C
    2 BF
    58%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    24°C 22.7°C / 27.2°C
    2 BF
    56%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.7°C / 25.7°C
    1 BF
    30%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Χρόνος, πόνος, χαρά

  • A-
  • A+

O καθένας έχει δικαίωμα να γράψει για τον χρόνο, για το, κατά σοφιστή Αντιφώντα, ανθρώπινο διανόημα, για την ανυπαρξία του ή την ανάγκη να μετρήσουμε τον χώρο. Ο Αυγουστίνος δεν ήξερε να απαντήσει στο ερώτημα τι είναι χρόνος όταν τον ρωτούσαν, όταν όμως δεν τον ρωτούσαν ήξερε πολύ καλά τι είναι [τι είναι;]. Λοιπόν, αφού έχουμε αυτό το δικαίωμα, ο χρόνος είναι φως για μερικούς και σκοτάδι βαθύ και πηχτό για άλλους, τους πιο άτυχους· ο χρόνος είναι επίσης γλώσσα, ωσαύτως πόνος -χαρά είναι όταν παίζουν τα παιδιά, για αυτό επανερχόμαστε στον μεγάλο Εφέσιο ότι χρόνος είναι ένα παιδί που παίζει ζάρια, το βασίλειο του παιδιού. Χρόνος είναι οι εμπειρίες του καθενός και, έξω από εποχές και ρολόγια, ό,τι κατεβάζει η γκλάβα του ή ό,τι του επιφυλάσσει η ζωή και η [μη] δικαιοσύνη της μητέρας τάχα φύσης.

Χρόνος είναι το παρελθόν -δεν μπορεί να υπάρξει μελλοντική μνήμη· το μόνο μέλλον είναι το παρελθόν, η κατανόησή του έστω. Χρόνος θα έλεγα ότι είναι ο εκνευρισμός των «ειδικών» όταν διαβάζουν μη επιστημονικούς ορισμούς για την έννοια αυτή και ας έχουν αποφανθεί για την ανυπαρξία του ο McTaggart π.χ. ή, μερικώς, ο Αριστοτέλης και ο πολύς Αϊνστάιν [και άλλοι]. Χρόνος είναι το τελευταίο χαμόγελο του παιδιού σου, οι τελευταίες του πνοούλες προτού μεταβεί στην ανυπαρξία· χρόνος είναι η οδύνη των γονιών, η ανημπόρια τους να βοηθήσουν -τι να σου πουν οι «ειδικοί»; Και τι να πεις για τα παιδιά, που δεν θα ξαναδούν την αδελφούλα τους; Τι να πεις;

Χρόνος, σου λένε αυτοί οι «επιστήμονες», είναι ό,τι μπορεί να μετρηθεί, να σμικρυνθεί και να έλθει στα μέτρα της γνώσης μας [αγνωσίας μπροστά στο άπειρο], ό,τι κινεί τα νήματα στη βιολογία μας και στο μέλλον της ανθρωπότητας, στη διερεύνηση άλλων πλανητών, στην αναζήτηση έμβιας ζωής αλλού [πού αλλού;], στην άνθηση της οικονομίας [ο χρόνος είναι χρήμα -και όχι κρίμα], στις εποχές [εδώ υποκλινόμαστε στην αγωνία των αγροτών, αυτών των αιώνιων θεραπόντων της γης] καθώς και στα σχέδια των απανταχού τεχνοκρατών και κυβερνητών του πλανήτη. Μετράμε τον χρόνο με βάση γιορτές και κοσμοϊστορικά δήθεν γεγονότα και αγνοούμε τι πραγματικά μας γεμίζει ή μας αδειάζει σε τούτη τη σύντομη ζωή [πολύ σύντομη για μερικούς -τι αδικία!].

Χρόνος είναι η συνύπαρξη του εγώ και του εσύ και εάν αυτή η συνύπαρξη πάψει για λόγους που δεν κατανοούμε παύουν η αρμονία του σύμπαντος και η ισχύς κάθε φιλοσοφίας, αφανίζεται ο προβληματισμός για το τι είναι χρόνος [τρεις χιλιάδες χρόνια ιστορία δεν επαρκούν για να εξηγήσουν τι είναι χρόνος, ημερολογιακές χρονιές, ιστορία και λοιπά αιωνιότυπα, μετρήσιμα πάντα]. Ο χρόνος λοιπόν είναι πόνος για μερικούς, ας είναι χαρά για τους πολλούς, ας κατισχύσει η χαρά του πόνου -εσαεί.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Σε φιλικό σπίτι με τοπικούς θεούς
Πάντα ζεστό, πάντα ανοιχτό, πάντα φιλόξενο το σπίτι του φίλου -στην εξοχή, μόλις μία ώρα απόσταση από την πρωτεύουσα· τόσο κοντά και τόσο μακριά συνάμα. Φτάνουμε, κουρασμένοι και διψασμένοι. Μας τρατάρουν χυμό...
Σε φιλικό σπίτι με τοπικούς θεούς
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ηλιοπολίτες και Πανχαίοι - και εμείς
Θα ήταν παράλογο εάν η ανθρωπότητα σταματούσε να αναζητεί την ουτοπία [της]. Χωρίς αυτήν, βήμα δεν μπορεί να κάνει. Ξέρουμε για την ουτοπία από τα πολύ παλιά χρόνια, από τις απαρχές σχεδόν του λεγόμενου...
Ηλιοπολίτες και Πανχαίοι - και εμείς
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Περί (αυτ)απάτης
Ο άνθρωπος στη συνείδησή του και εν αγνοία του καλλιεργεί, αντίθετα από κάθε λογική, ορισμένες ψευδαισθήσεις, που είναι απαραίτητες για την ηρεμία της ψυχής του και χωρίς τις οποίες δεν μπορεί να ζήσει.
Περί (αυτ)απάτης
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Η πίστη και η οκνηρία των ανθρώπων
Μέρες εορτών. Μέρες σχόλης. Μέρες που η ανθρωπότης νομιμοποιεί την οκνηρία της [και που διαλαλεί ότι προτιμά να πιστεύει παρά να ερευνά -να σκέφτεται]. Υπάρχουν και θετικές πλευρές μέσα σε τούτες τις ημέρες;...
Η πίστη και η οκνηρία των ανθρώπων
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Φιλήκοον είναι...
Είναι μικρή, μικρούλα η πολιτική των ελληνικών κυβερνήσεων διότι πάντα στηριζόταν στην εκμετάλλευση των χαμηλών ενστίκτων ουδέποτε ενδιαφέρθηκαν να ακούσουν τους κραδασμούς από τους κλυδωνισμούς τούτων των...
Φιλήκοον είναι...
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Διαφορές σοφίας, γνώσης και πληροφορίας
Μπορεί να έχουμε γνώσεις αλλά χάσαμε τη βαθιά, αιώνια σοφία του σώματος, καταφέραμε να δεχόμαστε πληροφορίες αμέτρητες μέσα από μηχανές, αλλά ξεχάσαμε τι σημαίνει γνώση και πού αποσκοπεί· όχι πάντως στην...
Διαφορές σοφίας, γνώσης και πληροφορίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας