• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 17.9°C / 21.2°C
    1 BF
    64%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    17°C 15.6°C / 18.6°C
    0 BF
    76%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    21°C 19.0°C / 21.0°C
    2 BF
    68%
  • Ιωάννινα
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.9°C / 18.1°C
    0 BF
    72%
  • Αλεξανδρούπολη
    Αίθριος καιρός
    17°C 16.9°C / 16.9°C
    2 BF
    63%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    17°C 15.0°C / 17.9°C
    1 BF
    76%
  • Κοζάνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    12°C 12.4°C / 13.4°C
    0 BF
    76%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.5°C / 20.6°C
    1 BF
    63%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 19.9°C / 22.1°C
    2 BF
    62%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 17.9°C / 17.9°C
    1 BF
    68%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 18.9°C / 20.8°C
    2 BF
    49%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    19°C 18.6°C / 19.0°C
    2 BF
    68%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    21°C 19.9°C / 20.9°C
    0 BF
    52%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 16.9°C / 18.5°C
    0 BF
    72%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    17°C 17.3°C / 18.5°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    21°C 21.0°C / 23.8°C
    1 BF
    61%
  • Χαλκίδα
    Αίθριος καιρός
    20°C 18.1°C / 21.4°C
    1 BF
    59%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    17°C 14.9°C / 17.1°C
    0 BF
    70%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    18°C 16.1°C / 18.7°C
    2 BF
    70%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    13°C 12.8°C / 12.8°C
    1 BF
    61%
EUROKINISSI/ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΝΤΑΡΙΝΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η πανδημία και η επάνοδος της πολιτικής

  • A-
  • A+

Κρίσιμες επισημάνσεις από τον συνεργάτη της εφημερίδας, Θανάση Γιαλκέτση, στο κείμενό του της 11-12/9/2021, που αφορούσε παρουσίαση του βιβλίου του Κωνσταντίνου Τσουκαλά «Το πολιτικό στη σκιά της πανδημίας», εκδόσεις Καστανιώτη. Με τη δική του στοχαστική ματιά συναντά τον στοχασμό του καθηγητή και μας θυμίζει μερικές αλήθειες, τις οποίες ή έχουμε ξεχάσει ή τις έχουμε προσπεράσει. Κατ’ αρχάς, τι κατέδειξε η πανδημία; «Χωρίς δημόσια παρέμβαση και δράση, δεν μπορεί να επιτευχθεί η προστασία της δημόσιας υγείας και των ασθενέστερων στρωμάτων της κοινωνίας, ούτε και η ανόρθωση της οικονομίας. Φανέρωσε ταυτόχρονα πόσο εσφαλμένο κι επικίνδυνο είναι να εμπιστευόμαστε τη λογική της αγοράς σε τομείς κομβικής σημασίας για την ευημερία ή και για την ίδια την επιβίωση των πολιτών».

Επομένως, καταλαβαίνουμε, οι πολιτικοί συνειδητοποίησαν, επώδυνα (;) ή εκόντες άκοντες, ότι έχουν δουλειά να κάνουν και ότι πρέπει να ορίσουν τα όρια μεταξύ δημοσίου και ιδιωτικού τομέα, με τη συμμετοχή όμως και της ίδιας της κοινωνίας. Η κοινωνία σε αυτή την «αθόρυβη επάνοδο της πολιτικής», όπως λέει ο καθηγητής, πρέπει να έχει τον πρώτο λόγο, οφείλει όμως να δηλώσει «παρών» στις νέες εκπλήξεις της πραγματικότητας. Διαφορετικά θα ανοιχτούν επικίνδυνοι δρόμοι, καθώς η εξουσία, επικαλούμενη την κατάσταση εξαίρεσης [«έκτακτη ανάγκη»], μπορεί να προβεί σε αυθαιρεσίες και σε επιβολή κατασταλτικών μέτρων, σε αυταρχικές νομοθετήσεις και σε οτιδήποτε (κατα)πιέζει την κοινωνία και δυσκολεύει την οικονομική της [και όχι μόνο οικονομική] επιβίωση.

Διαβάζουμε: «Η πανδημία κατέδειξε ότι ο κόσμος βαδίζει σε λάθος δρόμο. Καλούμαστε όλοι να στοχαστούμε γι’ αυτό που έγινε, να φωτίσουμε τις βαθύτερες αιτίες της κρίσης που μαστίζει σήμερα την οικουμένη, να ξανασκεφτούμε τον τύπο της κοινωνίας στην οποία ζούμε και να αναζητήσουμε τις προϋποθέσεις για μια ριζική αλλαγή πορείας». Δεν μπορεί να διαφωνήσει κανείς. Ποιος, όμως, είναι πρόθυμος για νέες αναζητήσεις;

Ποιος έχει το κουράγιο να σκέφτεται ακόμη [σήμερα]; Με ποιον τρόπο είναι δυνατόν να ανασυνταχθεί ή να αναταχθεί η κοινωνία; Η Αριστερά μοιάζει να τα έχει χαμένα, να μην είναι ικανή να παρακολουθεί τις ραγδαίες εξελίξεις· τα κινήματα «από τα κάτω», (αυτόνομα, συνεταιριστικά, αντιωφελιμιστικά κ.ά.), που εμφανίστηκαν κατά την αρχή της κρίσης και «έλαμψαν» για μικρό χρονικό διάστημα, έχουν πλέον απομονωθεί. Πού θα στηριχτεί η κοινωνία μέσα σε αυτό το πολιτικο-οικονομικο-πολιτισμικό χάος;

Ας μείνουμε στις επισημάνσεις: «Η επιδίωξη της επιστροφής στην προηγούμενη “κανονικότητα” καλλιεργεί την απατηλή ελπίδα ότι μετά το τέλος της πανδημίας όλα θα ξαναγίνουν όπως πριν. Παραγνωρίζεται έτσι το γεγονός ότι από αυτήν την “κανονικότητα” προέκυψε η σημερινή πολυδιάστατη κρίση. Δεν ζούσαμε άλλωστε στον “καλύτερο δυνατό κόσμο” του Λάιμπνιτς. Ζούσαμε και ζούμε, αντίθετα, σε έναν κόσμο από τον οποίο απουσιάζει η κοινωνική δικαιοσύνη, ενώ η οικολογική και κλιματική κρίση γίνεται όλο και πιο δραματική».

Ελπίζω να μη «σκοντάφτουν» απλώς σε τέτοια [προσεκτικά και στοχαστικά] κείμενα οι αναγνώστες, αλλά να τα αναζητούν -πολλά έχουμε να ωφεληθούμε όλοι μας μετά την ανάγνωσή τους.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Περί αντιεμβολιαστών αιτιάσεις
Δεν χαρακτηρίστηκαν συλλήβδην οι αντιεμβολιαστές παλαβιάρηδες, παρά εκείνοι που διαδήλωναν με λάβαρα και σταυρούς και σημαίες, αυτοί που θεωρούν ότι σκοτεινές δυνάμεις προσπαθούν να αλλοιώσουν το dna μας [και...
Περί αντιεμβολιαστών αιτιάσεις
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Για την απουσία πηγαίου χιούμορ
Εκτός από την ψυχική απορρύθμιση και αποδιοργάνωση που έχει επιφέρει ο εγκλεισμός, εκτός από τη νοητική αμηχανία, έλλειψη προσοχής λ.χ., μικρή απώλεια μνήμης, απαισιόδοξες σκέψεις, συμβαίνει να έχει χαθεί και...
Για την απουσία πηγαίου χιούμορ
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Η αποδυνάμωση των πέντε αισθήσεων
Παρατηρείται μες στην πανδημία μια απίσχνανση των αισθήσεων -λίγες οι προσλαμβάνουσες έτσι κι αλλιώς. Βλέπουμε τους τέσσερις τοίχους του σπιτιού, τον φούρναρη και τους υπαλλήλους των σούπερ μάρκετ· το πολύ.
Η αποδυνάμωση των πέντε αισθήσεων
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ψυχική πανδημία
Μέσα στο σπίτι σε πιάνει κατάθλιψη και είναι δύσκολο να ξεφύγει κανείς από ένα τόσο δυσάρεστο συναίσθημα [που γίνεται αρρώστια ζόρικη].
Ψυχική πανδημία
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Με τον Χριστό στο τραπέζι μας
Να, λοιπόν, η ευκαιρία τούτα τα Χριστούγεννα, που θα είμαστε μόνοι, να τον καλωσορίσουμε στο τραπέζι μας πραγματικά και να συνομιλήσουμε – να πιούμε αντάμα ένα ποτήρι κρασί και όχι εκείνο της θείας...
Με τον Χριστό στο τραπέζι μας
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Οι αποστάσεις και η εμπιστοσύνη
Nα λοιπόν, εκόντες άκοντες, επιδιδόμαστε στην επαναξιολόγηση της κοινότητας, της ζωής της ίδιας. Οταν αυτό γίνεται υπό συνθήκες φόβου ή και πανικού, είναι πολύ δύσκολο να προβλέψει κανείς το εγγύς μέλλον της...
Οι αποστάσεις και η εμπιστοσύνη

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας