• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    15°C 13.6°C / 15.8°C
    1 BF
    73%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    10°C 7.5°C / 12.5°C
    2 BF
    78%
  • Πάτρα
    Αραιές νεφώσεις
    14°C 12.0°C / 16.8°C
    5 BF
    70%
  • Ιωάννινα
    Αίθριος καιρός
    4°C 3.9°C / 5.3°C
    1 BF
    93%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    12°C 11.9°C / 11.9°C
    3 BF
    76%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    9°C 8.6°C / 11.9°C
    1 BF
    73%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    2°C 2.4°C / 5.1°C
    2 BF
    81%
  • Αγρίνιο
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.3°C / 14.6°C
    2 BF
    73%
  • Ηράκλειο
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 14.9°C / 16.8°C
    1 BF
    82%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.9°C / 12.9°C
    2 BF
    76%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    16°C 15.7°C / 16.6°C
    5 BF
    67%
  • Σκόπελος
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 12.9°C / 14.7°C
    3 BF
    63%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    16°C 15.9°C / 15.9°C
    2 BF
    63%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 10.9°C / 11.5°C
    0 BF
    66%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 10.1°C / 12.3°C
    1 BF
    100%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 13.8°C / 19.3°C
    1 BF
    66%
  • Χαλκίδα
    Αραιές νεφώσεις
    15°C 13.2°C / 16.0°C
    1 BF
    66%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    11°C 7.1°C / 12.1°C
    1 BF
    68%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    10°C 8.9°C / 12.6°C
    1 BF
    67%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    3°C 2.8°C / 2.8°C
    0 BF
    86%
EUROKINISSI/ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο ρυθμός, η γλώσσα, ο λαός

  • A-
  • A+

Eίναι πιο ενωτική η μουσική από τη γλώσσα της γραφής όσο κι αν η τελευταία έχει «υπηρετηθεί» από σπουδαίους συγγραφείς και μεγάλους ποιητές. Είναι που η μουσική δρα στο ξέφωτο της κοινωνίας ενώ η γραφή αναγιγνώσκεται σε σκοτεινές κάμαρες ή σε απομονωμένα σημεία. Η μουσική είναι κοινωνική, η γραφή [και η ανάγνωση] είναι προσωπική του καθενός υπόθεση. Βέβαια και οι συγγραφείς εισδύουν στην κοινωνία όταν νοιάζονται και υποφέρουν γι’ αυτήν, η μουσική όμως φαίνεται πιο κοντά στον ψυχισμό των ανθρώπων, ίσως γιατί πηγάζει από το βάθος αυτού του ψυχισμού, ίσως γιατί είναι η προσπάθεια τα άλογα στοιχεία να γίνουν λογικά. Αυτή η προσπάθεια είναι το μεγαλείο της μουσικής [αλλά και της τέχνης γενικότερα].

Φαίνεται ακόμη ότι εκεί συνυπάρχουν η μελωδία και ο ρυθμός, που συντροφεύουν το είδος από τα πρώτα του βήματα. Η μελωδία και ο ρυθμός δεν φαίνεται επίσης να αλλοιώνονται στο διάβα του χρόνου, όπως μπορεί να συμβεί [συμβαίνει] με τη γλώσσα. Ο στίχος προσαρμόζεται στον ρυθμό και όχι το αντίστροφο -έτσι άγγιξαν αρμονικά τα μεγάλα ποιήματα τους ρυθμούς της δημοτικής-λαϊκής παράδοσης αλλά και μιας σύγχρονης μελωδίας.

Τα τραγούδια άρα βασίζονται στη μουσική πρωτίστως· τα λόγια είναι συμπληρωματικά, αλλά αυτή είναι η μαγεία: η ένωση μουσικής-λόγου -κάπως έτσι φτιάχνονται τα αγάλματα της τέχνης, κάπως έτσι γίνεται η κραυγή μελωδία και ησυχάζουν τα σπλάχνα [και ξανοίγονται μπροστά στον δημιουργό, αλλά και σε όλους, νοήματα]. Χωρίς τα τραγούδια θα ήμασταν λειψοί, είχε δίκιο ο Νίτσε, χωρίς τους μεγάλους αυτούς δημιουργούς της μουσικής θα ήμασταν λιγότερο ελεύθεροι, ίσως αεί δούλοι και υπάκουοι.

Πλημμύρισε ο τόπος όλες αυτές τις ημέρες από τους χειμάρρους αλλά και τη γαλήνη της μουσικής του Μίκη Θεοδωράκη. Είχαμε σχεδόν ξεχάσει αυτά τα μαγικά, που δείχνουν ότι ο ελληνικός λαός λίγο έχει ξεχάσει τον Διόνυσο, δεν τον έχει όμως εντελώς απαρνηθεί, απλώς έχει επικαλυφθεί αυτός ο αρχαίος θεός [εσαεί νέος] από μοντέρνους θεΐσκους της μιας μέρας, της προχειρότητας και της χυδαιότητας. Μη λησμονείται επίσης και τούτο: η αποκορύφωση του τραγουδιού, ο χορός δηλαδή, εισχωρεί σε όλα τα κοινωνικά στρώματα -καταργεί τις τάξεις η μουσική, πώς να το κάνουμε, αφού κοινό το αίσθημα, πριν από τη φωνή [την ομιλούσα ψυχή].

Με λίγα λόγια ένας λαός διατηρείται και συντηρείται περισσότερο από τα τραγούδια του [το ψυχικό μέρος του] παρά από τη γλώσσα του ακριβώς επειδή ο ρυθμός δεν χάνεται ποτέ, ενώ καμιά φορά η γλώσσα βιάζεται ή αλλοιώνεται [εντάξει, σε ό,τι αφορά την ελληνική έχει εξαρχής τη διάρκειά της, έστω με τις παραμορφώσεις της]. Τα κατάλαβε όλα αυτά ο Μίκης και για τούτο αγαπήθηκε από τον λαό, αυτή την απίθανη μάζα ανθρώπων, που όμως αποτελείται από ξεχωριστές, μοναδικές προσωπικότητες, γεμάτες αγωνία, χαρές και λύπες [ενθουσιασμό, θλίψη και όλα τα ανθρώπινα]. Ο λαός γεννά τους δημιουργούς και οι δημιουργοί αναγεννάνε τον λαό -πώς αλλιώς; Αυτά τα λίγα σαν κατευόδιο.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Για τον Μίκη
Ηταν, το δίχως άλλο, ανήσυχος, ζώντας σε μια ταραγμένη εποχή που σημάδεψε τη χώρα. Κουβάλησε όλον σχεδόν τον εικοστό αιώνα στους ώμους του, συμμετέχοντας.
Για τον Μίκη
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Νικόλας Ασιμος
Διαβάζουμε στο εξώφυλλο του άρτι εκδοθέντος από τις Εκδόσεις των Συναδέλφων βιβλίου «Νικόλας Ασιμος. Τα Τραγούδια»: «Είναι μεταξύ χλεύης και θαυμασμού που καθίσταται πάντοτε ένα έργο σημαντικό.
Νικόλας Ασιμος
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Μεγάλη ψυχή, μέγας δημιουργός
Θαρρώ η σιωπή είναι προτιμότερη όταν χάνεται ένας δημιουργός, ένας μουσικός που αγάπησε και αγαπήθηκε από τον λαό -ναι, από τον λαό!- υπηρετώντας την τέχνη του με προσήλωση και θαυμασμό για τις απύθμενες...
Μεγάλη ψυχή, μέγας δημιουργός
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Χαρά και θρήνος της μουσικής
Παγκόσμια Ημέρα Μουσικής λέμε. Και τι εννοούμε; Μουσικές συναυλίες στην πόλη και τελειώνει εκεί το όλο θέμα. Ισχύει -αλλά σε αυστηρά προσωπικό επίπεδο- η ρήση του Νίτσε ότι «ζωή χωρίς τη μουσική θα ήταν μία...
Χαρά και θρήνος της μουσικής
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ουλαλούμ
Με αδιόρατη λύπη γρατζουνάνε τις κιθάρες τους οι τέσσερις νεαροί και ηρεμεί το τοπίο και οι ψυχές όσων παρευρίσκονται· η παρέα θυμάται πάντα τη ρήση του Νίτσε: «Τι θα ήταν η ζωή χωρίς τη μουσική; Μια πλάνη»......
Ουλαλούμ
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Σωματική και ψυχική επαφή με το βινίλιο
Μαγικές θα ’λεγες στιγμές, που καθόριζαν και τη σχέση σου με την ύλη και το συναίσθημα - και, άρα, με το πνεύμα. Ναι, έτσι κάπως ήταν ο πολιτισμός της μουσικής πριν από λίγες δεκαετίες: ζεστός, άμεσος,...
Σωματική και ψυχική επαφή με το βινίλιο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας