• Αθήνα
    Αίθριος καιρός
    29°C 26.9°C / 30.7°C
    1 BF
    38%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 23.0°C / 26.8°C
    0 BF
    80%
  • Πάτρα
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.0°C / 28.2°C
    3 BF
    66%
  • Ιωάννινα
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 24.9°C / 24.9°C
    1 BF
    57%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.9°C / 23.5°C
    2 BF
    73%
  • Βέροια
    Σποραδικές νεφώσεις
    25°C 22.9°C / 25.4°C
    2 BF
    67%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 21.1°C / 25.4°C
    3 BF
    29%
  • Αγρίνιο
    Ελαφρές νεφώσεις
    25°C 24.6°C / 26.2°C
    2 BF
    69%
  • Ηράκλειο
    Αίθριος καιρός
    27°C 25.8°C / 27.8°C
    1 BF
    66%
  • Μυτιλήνη
    Αίθριος καιρός
    27°C 22.9°C / 26.9°C
    0 BF
    54%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.4°C / 28.8°C
    2 BF
    83%
  • Σκόπελος
    Ελαφρές νεφώσεις
    29°C 27.7°C / 30.7°C
    0 BF
    54%
  • Κεφαλονιά
    Σποραδικές νεφώσεις
    26°C 25.9°C / 25.9°C
    0 BF
    89%
  • Λάρισα
    Ελαφρές νεφώσεις
    31°C 30.5°C / 30.9°C
    3 BF
    30%
  • Λαμία
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 25.7°C / 30.5°C
    2 BF
    35%
  • Ρόδος
    Αίθριος καιρός
    28°C 27.7°C / 27.8°C
    3 BF
    55%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    30°C 27.9°C / 31.0°C
    3 BF
    29%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    24°C 22.7°C / 23.8°C
    2 BF
    82%
  • Κατερίνη
    Αραιές νεφώσεις
    24°C 23.6°C / 26.7°C
    2 BF
    92%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    26°C 25.8°C / 25.8°C
    2 BF
    44%
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΑΓΟΠΟΥΛΟΣ/ EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Για την απουσία πηγαίου χιούμορ

  • A-
  • A+
Ακολουθήστε μας στο Google news

Εκτός από την ψυχική απορρύθμιση και αποδιοργάνωση που έχει επιφέρει ο εγκλεισμός, εκτός από τη νοητική αμηχανία, έλλειψη προσοχής λ.χ., μικρή απώλεια μνήμης, απαισιόδοξες σκέψεις, συμβαίνει να έχει χαθεί και το χιούμορ από την ελληνική συμπεριφορά – και σκέψη.

Εννοείται εδώ η εξορία του πηγαίου χιούμορ και όχι αυτού που κατασκευάζεται σε άθλιες, τάχα χιουμοριστικές εκπομπές. Πρόκειται για εκπομπές χαμηλού ποιοτικού επιπέδου, που μερικές φορές πλησιάζουν ακόμη και τη χυδαιότητα. Αυτό δεν οφείλεται μόνο στην απουσία της επαφής μεταξύ των ανθρώπων αλλά κυρίως στο αδιέξοδο της κοινωνικής συνοχής, στη χαμηλή παιδεία όσων επιφορτίζονται να μας «διασκεδάσουν», στον «οικονομισμό» της ζωής και στην εκδίωξη του πνεύματος από την καθημερινότητα, από τον πολιτισμό. Ισως και στην απίσχνανση κάθε ελπίδας από τον καθένα ξεχωριστά.

Ως γνωστόν, όπως έχει τουλάχιστον επισημανθεί από αρκετούς στοχαστές, το χιούμορ προϋποθέτει: αυτογνωσία, αυτοπεποίθηση, ευαισθησία, παρατηρητικότητα, ευστροφία, οξύνοια, δυνατότητα έκφρασης, εμπειρίες ζωή, αποδοχή της τραγικότητας της ζωής, εμβάπτισμα στη λύπη και τη χαρά, γνώση του φευγαλέου [μας] του βίου. Αυτά φαντάζουν κάπως δύσκολα για τη σύγχρονη εποχή, αλλά μόνο με άφθονο χιούμορ [ειρωνικό, σαρκαστικό, αυτοσαρκαστικό, μεγαλόθυμο, υγιές, πηγαίο] είναι δυνατό να γίνουν υποφερτά και ίσως να αντιμετωπιστούν τα μεγάλα προβλήματα τα οποία έχει γεννήσει για τις κοινωνίες το πολιτικό σύστημα.

Γίνεται ζήτημα ελευθερίας το χιούμορ – δεν είναι παίξε γέλασε, είναι κριτική ματιά στον βηματισμό και στην ομιλία, ίσως ακόμη και στον χορό· κριτική όμως με κρίση και αγάπη, όχι με φθόνο και φτήνια. Είναι οιονεί απελευθέρωση από το άχθος της φορολόγησης, της οικονομικής στενότητας, της ανεργίας αλλά και της κρατικής τρομοκρατίας [για την ασφάλεια των πολιτών βεβαίως]. Είναι απορίας άξιο ότι όσο κορυφώνεται δήθεν ο υλικός πολιτισμός τόσο εκπίπτει ο πνευματικός πολιτισμός. Βέβαια αρκετοί θεωρούν αναπόφευκτη αυτήν την εξέλιξη, αλλά θλίβεται κανείς με αυτή τη στροφή [βαράθρωση] του είδους και αναρωτιέται: γιατί τάχα;

Εχει σημασία –και αυτό είναι διαπιστωμένο– ότι δύσκολα μπορεί κανείς να συγκρατήσει αυτήν την κατρακύλα, με ό,τι αυτό συνεπάγεται· κάτι τέτοιο συνιστά ύβριν, κυρίως για την ελληνική κοινωνία που, όσο να ’ναι, έχει και μία παράδοση στα αστεία, στις παροιμίες, στα αινίγματα [Σίβυλλες και λοιπά]. Η απουσία πηγαίου χιούμορ δείχνει τη μιζέρια και την αδράνεια ταυτόχρονα της κοινωνίας απέναντι στη λαίλαπα του φτηνού και του εκχυδαϊσμένου, υπαινικτικού και απλόχερα εύθυμου λόγου, που αναζωογονεί τον καθένα, έστω για λίγο χρόνο, που είναι όμως ικανός να αποτρέψει τη γενικότερη δυσθυμία και οποιαδήποτε στενάχωρη ψυχική κατάσταση.

Η σάτιρα, που είναι αδελφή του χιούμορ, έστω εξαδέλφη, όπου επιχειρείται, είναι κι αυτή για τα πανηγύρια, χωρίς καμία ανατρεπτική διάθεση, χωρίς κοινωνική κριτική, άσφαιρη, άκεφη, στερεοτυπική – φαύλη τελικά. Και από πού να πιαστεί ο χειμαζόμενος και ανήμπορος να αντιδράσει στην αντιλαϊκή πολιτική των κυβερνώντων πολίτης; Δεν φταίει δα ο κορονοϊός για όλη αυτήν τη θλίψη που προκαλείται από την έλλειψη χιούμορ και σάτιρας, ούτε η απάθεια της κοινωνίας – φταίει κυρίως η ελαφριά πολιτική και η ανάπηρη παιδεία. Και άλλα, αλλά είναι κουραστικό.

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Οι αποστάσεις και η εμπιστοσύνη
Nα λοιπόν, εκόντες άκοντες, επιδιδόμαστε στην επαναξιολόγηση της κοινότητας, της ζωής της ίδιας. Οταν αυτό γίνεται υπό συνθήκες φόβου ή και πανικού, είναι πολύ δύσκολο να προβλέψει κανείς το εγγύς μέλλον της...
Οι αποστάσεις και η εμπιστοσύνη
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Απορίες για τη μετά κόβιντ εποχή
Κομμάτι δύσκολο φαίνεται να ιχνηλατήσει κανείς τη μετακοβιντιανή εποχή. Πώς θα είναι οι άνθρωποι; Θα πενθήσουν τους εκλιπόντες και την παλιά τους «κανονικότητα»;
Απορίες για τη μετά κόβιντ εποχή
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Η αποδυνάμωση των πέντε αισθήσεων
Παρατηρείται μες στην πανδημία μια απίσχνανση των αισθήσεων -λίγες οι προσλαμβάνουσες έτσι κι αλλιώς. Βλέπουμε τους τέσσερις τοίχους του σπιτιού, τον φούρναρη και τους υπαλλήλους των σούπερ μάρκετ· το πολύ.
Η αποδυνάμωση των πέντε αισθήσεων
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ψυχική πανδημία
Μέσα στο σπίτι σε πιάνει κατάθλιψη και είναι δύσκολο να ξεφύγει κανείς από ένα τόσο δυσάρεστο συναίσθημα [που γίνεται αρρώστια ζόρικη].
Ψυχική πανδημία
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Εντεκα μήνες ανελευθερίας και υποταγής
Τι μπορεί να αναπτύξει μια τέτοια κοινωνία; Πώς μπορεί να δημιουργήσει σε καθεστώς φόβου [τρόμου] και ανασφάλειας; Πώς μπορεί να εκδιπλωθεί όταν μόνο της μέλημα έχει καταντήσει η επιβίωση; Οταν η γυμνή αυτή...
Εντεκα μήνες ανελευθερίας και υποταγής

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας