• Αθήνα
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C -0.2°C / 2.3°C
    2 BF
    94%
  • Θεσσαλονίκη
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C -2.5°C / 1.9°C
    1 BF
    36%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    3°C 1.0°C / 4.0°C
    4 BF
    55%
  • Ιωάννινα
    Αυξημένες νεφώσεις
    -2°C -3.6°C / -2.1°C
    5 BF
    37%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    -2°C -2.1°C / -0.9°C
    4 BF
    54%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    -1°C -3.1°C / 1.2°C
    2 BF
    39%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    -5°C -5.6°C / -3.2°C
    2 BF
    39%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C 0.2°C / 3.6°C
    2 BF
    47%
  • Ηράκλειο
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    4°C 3.3°C / 5.3°C
    4 BF
    87%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    4°C 0.9°C / 3.9°C
    4 BF
    65%
  • Ερμούπολη
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 3.9°C / 6.6°C
    6 BF
    87%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    5°C 4.6°C / 4.6°C
    7 BF
    68%
  • Κεφαλονιά
    Αυξημένες νεφώσεις
    4°C 3.7°C / 3.7°C
    4 BF
    51%
  • Λάρισα
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C -0.5°C / 0.9°C
    3 BF
    44%
  • Λαμία
    Ήπιες χιονοπτώσεις
    0°C -0.5°C / 0.1°C
    3 BF
    75%
  • Ρόδος
    Σποραδικές νεφώσεις
    5°C 3.8°C / 5.4°C
    3 BF
    79%
  • Χαλκίδα
    Αυξημένες νεφώσεις
    1°C 0.0°C / 2.6°C
    0 BF
    96%
  • Καβάλα
    Ελαφρές νεφώσεις
    0°C -1.7°C / 1.0°C
    2 BF
    39%
  • Κατερίνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    0°C -2.4°C / 1.9°C
    3 BF
    54%
  • Καστοριά
    Σποραδικές νεφώσεις
    -5°C -5.2°C / -5.2°C
    3 BF
    48%
ΑΝΤΩΝΗΣ ΝΙΚΟΛΟΠΟΥΛΟΣ/EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Λιτότητα, αυστηρότητα, τάξη και πειθαρχία

  • A-
  • A+

Μπορεί να ταξιδέψει κανείς βαθιά μέσα στην ελληνική Ιστορία [και μυθολογία] και να απολαύσει το πνεύμα, τον πολιτισμό και την τέχνη των αρχαίων Ελλήνων -και πιθανώς να αναθεωρήσει κατόπιν τις σκέψεις του ή να προβληματιστεί για τις αξίες της σύγχρονης πραγματικότητας- διαβάζοντας το μυθιστόρημα του αρχιτέκτονα μηχανικού Αλέξανδρου Γ. Οικονόμου «Δωρικού Ρυθμού» (εκδόσεις Πηγή).

Δεν έχει σημασία τόσο η πλοκή του μυθιστορήματος όσο οι στιχομυθίες των ηρώων, που τέρπουν και φουντώνουν το ενδιαφέρον για τη συνέχεια της ανάγνωσης. Ανάγλυφη η αγάπη του για τον δωρικό ρυθμό («τον πιο παλιό και τον πιο απλό, που τον χαρακτηρίζουν η λιτότητα, η αυστηρότητα, η τάξη και η πειθαρχία») καθώς και για την αρμονία στη σχέση τέχνης και τεχνικής στα κτίσματα και τα αγάλματα των αρχαίων.

Μια ζωντανή συνομιλία, θα έλεγε κανείς, με τα μάρμαρα και τους αγλαούς ερειπιώνες που κείνται διάσπαρτοι στα χώματα, έρμαια της κρατικής ακηδίας στις περισσότερες των περιπτώσεων, καθώς και τις αρχαίες περγαμηνές και την κοπιώδη ανασύστασή τους από τους μελετητές.

Ταυτόχρονα μια ξενάγηση στους αρχαίους τόπους και ναούς, που εξακολουθούν να θέλγουν την ανθρωπότητα παρά την ασύδοτη υλοφροσύνη που δέρνει την τελευταία στον τεχνικό πολιτισμό της. Διαβάζουμε για τους κίονες του Παρθενώνα που δεν έχουν ευθύγραμμες ραβδώσεις: «Είναι η λεγόμενη ένταση, που δίνει στους κίονες τη ζωντάνια ενός ανθρώπινου μυώνα που σφίγγεται και φουσκώνει για να αναλάβει ένα βάρος... Ετσι οι περιμετρικοί κίονες εντείνονται για να αναλάβουν τα φορτία από τα παραπάνω δομικά μέλη, δίνοντας στο μνημείο την απαράμιλλη αισθητική τελειότητα. Στο ίδιο αποτέλεσμα αποβλέπει και η κύρτωση στην κρηπίδα».

Πληθύς πληροφοριών για οτιδήποτε εξυψώνει το μέτρον των αρχαίων: «Ποτέ δεν επεδίωξαν το τερατώδες όπως για παράδειγμα οι Αιγύπτιοι στις Πυραμίδες, γιατί θεωρούσαν ότι αυτό θα αποτελούσε ύβρη απέναντι στους θεούς». Παραθέτω ακόμη ένα ελληνικό συγκριτικό «πλεονέκτημα» κατά τον συγγραφέα: «Υπέροχες ιστορίες έχει αυτή η μυθολογία μας. Τύφλα να 'χουν τα σκοτεινά παραμύθια των βορείων, με τα οποία μεγαλώνουν τα παιδιά».

Δεν κρύβεται η αγάπη του για τα αρχαία λείψανα που «μπορεί να τους λείπουν οι στέγες, οι τοίχοι, τα χρώματα, τα γλυπτά που τους στόλιζαν [τους ναούς] και η λειτουργία τους κυρίως, αυτά όμως διατηρούν την ιδιαίτερη γοητεία τους». Και ιδού μια υπέροχη φράση του συγγραφέα: «Η μεγαλύτερη ομορφιά τους είναι η φθορά».

Μεστές σελίδες για την Αίγινα. «Ο ναός της Αφαίας κάνει “μαγικό τρίγωνο” με τον Παρθενώνα και τον ναό του Ποσειδώνα στο Σούνιο... ένα ισοσκελές τρίγωνο με απόσταση 242 στάδια. Αν ήταν μόνο αυτό θα μπορούσε να χαρακτηριστεί σύμπτωση, αλλά έχουμε πάρα πολλά παρόμοια τρίγωνα στον ελληνικό χώρο, για να χαρακτηριστούν απλά συμπτώσεις».

Διάχυτος και ο ερωτισμός στις σελίδες του: «Το γυμνό της σώμα άστραψε κάτω απ' το φεγγαρόφωτο και το δέρμα της ανατρίχιασε στην επαφή με το αρχαίο μάρμαρο, ανεβάζοντας τη συγκίνηση στα ύψη... Εκείνος έγειρε πάνω της οργώνοντας με τα φιλιά του το παλλόμενο από την επιθυμία και την προσμονή σώμα της...». Ερωτας στα αρχαία κιονόκρανα κάτω από το ανελέητο φως του φεγγαριού. Δωρικό στην πλοκή του και στη γραφή του.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Τα αρχαία μνημεία κι εμείς οι κληρονόμοι
Πολλά χρόνια πριν, αρχές της δεκαετίας του ’90 ήταν· μετά την επίσκεψη στον αρχαιολογικό χώρο της Ολυμπίας, ανηφορίσαμε την πλαγιά που οδηγεί στο Λύκειον Ορος -εκεί δεσπόζει το υψηλότερο ιερατείο της Ευρώπης,...
Τα αρχαία μνημεία κι εμείς οι κληρονόμοι
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Η αρχιτεκτονική της εχθρότητας – φρίκη
Με αφορμή το σημείωμα προχθές για τα εγκαταλελειμμένα παρκάκια της πρωτεύουσας αναγνώστης επισημαίνει ότι όλη αυτή η «φιλοσοφία» των δημοτικών αρχόντων καθόλου τυχαία δεν είναι.
Η αρχιτεκτονική της εχθρότητας – φρίκη
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Μπαλώματα στο σώμα της Αθήνας
Νομίζουν ότι θα επιτύχουν ωραία ανάπλαση των Αθηνών ο δήμαρχος και οι περί αυτόν; Πάντως, αμήχανοι στέκονται ακόμη οι διαβάτες στην Πανεπιστημίου και στο κάτω μέρος της πλατείας Συντάγματος – ούτε τους αρέσει...
Μπαλώματα στο σώμα της Αθήνας
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Το σώμα ως «ναός του θεού»...
Αιτιάται αναγνώστης για σημείωμα που έθιγε, κατά τον επιγράφοντα, τα αρνητικά του χριστιανισμού σε ό,τι τουλάχιστον αφορά τη χρήση του σώματος. Εχει υπόψη του ο αναγνώστης [ή αναγνώστρια] τι γράφουν τα «ιερά»...
Το σώμα ως «ναός του θεού»...
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Πολιτισμός, αλλά...
Ο Ελληνισμός βιώνει μια φρίκη εδώ και κοντά δύο χιλιετίες κουβαλώντας στον σβέρκο του μια αξιοθρήνητη, αξιομίσητη θρησκεία, που, δεν λέω, έπαιξε κάποιο ρόλο στη διάσωση του ελληνικού στοιχείου, κυρίως μέσω της...
Πολιτισμός, αλλά...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας