• Αθήνα
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 6.6°C / 12.3°C
    2 BF
    80%
  • Θεσσαλονίκη
    Αίθριος καιρός
    7°C 5.2°C / 8.6°C
    3 BF
    54%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 10.0°C / 13.3°C
    2 BF
    73%
  • Ιωάννινα
    Αραιές νεφώσεις
    5°C 4.9°C / 6.4°C
    1 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    6°C 5.9°C / 5.9°C
    0 BF
    87%
  • Βέροια
    Αίθριος καιρός
    6°C 4.6°C / 8.0°C
    1 BF
    65%
  • Κοζάνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    2°C 1.4°C / 3.4°C
    2 BF
    60%
  • Αγρίνιο
    Αραιές νεφώσεις
    11°C 9.6°C / 12.9°C
    1 BF
    89%
  • Ηράκλειο
    Αραιές νεφώσεις
    12°C 11.4°C / 13.1°C
    2 BF
    74%
  • Μυτιλήνη
    Σποραδικές νεφώσεις
    10°C 5.9°C / 9.9°C
    3 BF
    66%
  • Ερμούπολη
    Αίθριος καιρός
    12°C 11.1°C / 13.5°C
    3 BF
    82%
  • Σκόπελος
    Αίθριος καιρός
    10°C 10.1°C / 10.1°C
    2 BF
    67%
  • Κεφαλονιά
    Αίθριος καιρός
    13°C 13.0°C / 13.0°C
    3 BF
    78%
  • Λάρισα
    Αίθριος καιρός
    3°C 0.9°C / 5.5°C
    0 BF
    84%
  • Λαμία
    Αίθριος καιρός
    8°C 3.5°C / 9.4°C
    2 BF
    86%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    9°C 2.8°C / 9.9°C
    1 BF
    57%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    8°C 6.1°C / 12.5°C
    0 BF
    90%
  • Καβάλα
    Αίθριος καιρός
    8°C 6.0°C / 7.7°C
    2 BF
    57%
  • Κατερίνη
    Αίθριος καιρός
    6°C 3.7°C / 8.7°C
    1 BF
    70%
  • Καστοριά
    Αίθριος καιρός
    2°C 1.8°C / 1.8°C
    2 BF
    87%
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Νικόλας Ασιμος

  • A-
  • A+

Διαβάζουμε στο εξώφυλλο του άρτι εκδοθέντος από τις Εκδόσεις των Συναδέλφων βιβλίου «Νικόλας Ασιμος. Τα Τραγούδια»: «Είναι μεταξύ χλεύης και θαυμασμού που καθίσταται πάντοτε ένα έργο σημαντικό. Είναι σημαντικό επειδή επιβίωσε, δηλαδή, επειδή αντιστάθηκε. Και σήμερα είναι εκείνη η στιγμή -που στον καιρό της φάνηκε τόσο μακρινή- για να περισυλλεχθούν όλα αυτά τα θραύσματα και να αποκατασταθούν μέσα στην ενότητα της ομορφιάς τους».

Είναι γεγονός ότι ο αυτόχειρας μουσικός (Μάρτιος 1988) χλευάστηκε δεόντως τις δεκαετίες του '70 και του '80 ακόμη και από «δικούς του» ανθρώπους, είναι όμως επίσης γεγονός ότι το έργο του συγκίνησε και συγκινεί ακόμη πολλούς νέους που ούτε καν τον γνώρισαν. Ενας καθαρά αντισυστημικός και αντισυμβατικός καλλιτέχνης, που προσπάθησε να ανιχνεύσει την εξουσία κάθε μορφής (κρατικής και ατομικής), κινούμενος ανάμεσα στα σχεδόν αχαρτογράφητα τότε για την Ελλάδα νερά της αναρχικής ιδεολογίας και του παρμενίδειου ατρεμούς και ακίνητου όντος, που, όμως, το θεωρούσε αιτία κάθε κίνησης.

Δεν εστιάζει κανείς στη θεωρητική του κατάρτιση αλλά στον (νεοκυνικό) τρόπο ζωής του και στις μελωδίες του, ικανές να παντρέψουν τη δημοτική παράδοση με τα νέα ακούσματα του μπλουζ και της ροκ μουσικής. Ακόμη: στον επαναστατικό άμα τε και απαισιόδοξο στίχο του: «Η επανάσταση αποδείχτηκε ένα όνειρο, μια βολεμένη και ευφυής δικαιολογία/ διατηρούμε την εσώτερη μιζέρια μας με επαναστατική φρασεολογία», π.χ.

Εντυπωσιάζουν μερικά από τα τραγούδια του (και οι στίχοι του). Στη μελοποίηση, ας πούμε, του ποιήματος του Σκαρίμπα «Ουλαλούμ» το βιολί σηκώνει και πεθαμένους, άσε πόσο σπαραχτικά το άδει ο ίδιος [και όχι μετέπειτα ερμηνευτές].

Ας διαβάσουμε το «Βαρέθηκα»: «Βαρέθηκα τη μίζερή μου φύση/ κανένας πια δε λέει να ξεκουνήσει/ κανένας πια δε λέει να ξεκουνήσει/ αναμφιβόλως/ δε με χωράει ο τόπος, ρε παιδιά. Βαρέθηκα τα ίδια και τα ίδια,/ τα δάκρυα να κάνω μπιχλιμπίδια,/ τα λόγια, μοναχά, μας απομείναν κι οι θεωρίες/ στην πράξη μας χαλάνε οι θεσμοί. Βαρέθηκα να λέω πως θα αλλάξει/ το σύστημα μας έχει επιτάξει/ απόκληρα απομείναμε πουλάκια/ κυνηγημένα/ με ξεπουπουλιασμένα τα φτερά. Βαρέθηκα κι αυτό το μονοπάτι/ ακόμα και σαν βρω κάνα κομμάτι/ πώς είναι δυνατό να μαστουριάζεις/ εξήγησέ μου/ άμα σου περιφράξαν την καρδιά. Συνέχεια μου έρχεσαι από πίσω/ δεν έχω πια το σάλιο να σε φτύσω/ πώς γίνεται στον ένα παλαβιάρη/ εξήγησέ μου/ κουτόχορτο χιλιάδες να βοσκάν».

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Μεγάλη ψυχή, μέγας δημιουργός
Θαρρώ η σιωπή είναι προτιμότερη όταν χάνεται ένας δημιουργός, ένας μουσικός που αγάπησε και αγαπήθηκε από τον λαό -ναι, από τον λαό!- υπηρετώντας την τέχνη του με προσήλωση και θαυμασμό για τις απύθμενες...
Μεγάλη ψυχή, μέγας δημιουργός
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Χαρά και θρήνος της μουσικής
Παγκόσμια Ημέρα Μουσικής λέμε. Και τι εννοούμε; Μουσικές συναυλίες στην πόλη και τελειώνει εκεί το όλο θέμα. Ισχύει -αλλά σε αυστηρά προσωπικό επίπεδο- η ρήση του Νίτσε ότι «ζωή χωρίς τη μουσική θα ήταν μία...
Χαρά και θρήνος της μουσικής
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Λεγεωνάριος, μουσικός, συγγραφέας
Πέθανε ξαφνικά, ξημερώματα Πέμπτης, σε ηλικία 79 χρονώ, ένας μεγάλος αιρετικός της γραφής (και της σκέψης), ο συγγραφέας, μουσικός και δημοσιογράφος Γιώργος Μανιάτης. Ξεχωριστή περίπτωση στα ελληνικά γράμματα,...
Λεγεωνάριος, μουσικός, συγγραφέας
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ουλαλούμ
Με αδιόρατη λύπη γρατζουνάνε τις κιθάρες τους οι τέσσερις νεαροί και ηρεμεί το τοπίο και οι ψυχές όσων παρευρίσκονται· η παρέα θυμάται πάντα τη ρήση του Νίτσε: «Τι θα ήταν η ζωή χωρίς τη μουσική; Μια πλάνη»......
Ουλαλούμ
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Σωματική και ψυχική επαφή με το βινίλιο
Μαγικές θα ’λεγες στιγμές, που καθόριζαν και τη σχέση σου με την ύλη και το συναίσθημα - και, άρα, με το πνεύμα. Ναι, έτσι κάπως ήταν ο πολιτισμός της μουσικής πριν από λίγες δεκαετίες: ζεστός, άμεσος,...
Σωματική και ψυχική επαφή με το βινίλιο

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας