Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ποίηση και παιδεία
EUROKINISSI/ΣΤΕΛΙΟΣ ΜΙΣΙΝΑΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ποίηση και παιδεία

  • A-
  • A+

Συγκινήθηκε ο ποιητής Τίτος Πατρίκιος αφότου έγινε γνωστό πως ένα ποίημά του επιλέχθηκε ως θέμα στις πανελλήνιες εξετάσεις. Κατανοητό, ίσως. Συλλογίστηκε κάποιος από τους επιλέξαντες τούτο το ποίημα, αναρωτήθηκε έστω, τι μπορούσαν να γράψουν τα παιδιά, πώς μπορούσαν να ερμηνεύσουν, να αναλύσουν το ποίημα; Τα άγουρα παιδιά των δεκαεπτά-δεκαοκτώ χρονώ, που, έτσι κι αλλιώς, διδάσκονται ελάχιστα πράγματα για την ποίηση στις βαθμίδες εκπαίδευσής τους;

Τι να καταλάβουν από τις εμπειρίες μιας μακράς ζωής του ποιητή, από τις πίκρες του, τα αδιέξοδά του, τις διαψεύσεις του, τις ταλαιπωρίες του, τις ελπίδες του, τους πολιτικούς του αγώνες, την υπαρξιακή του αγωνία, την αισιοδοξία ή απαισιοδοξία του, την προσπάθειά του να ψηλαφήσει την τραγικότητα της ζωής, όχι μόνο της δικής του; Είναι δυνατόν να καταλάβουν τα παιδιά αυτήν την ποίηση, άβγαλτα όντα και αμέτοχα κάθε ενασχόλησης με την ποίηση ως υψηλή τέχνη;

Ο συγγραφέας Θεόδωρος Γρηγοριάδης, ο έτερος συγγραφέας, πόνημα του οποίου με τίτλο «Το γιατρικό της αμόλυντης λογοτεχνίας» κλήθηκαν να αναπτύξουν οι μαθητές, δήλωσε ότι αυτό ήταν το μεγαλύτερο βραβείο γι' αυτόν και απεφάνθη ότι «η ζωή είναι ένα αφήγημα». Και ίσως για τον ίδιο να είναι. Για τους μαθητές, που ακόμη δεν έχουν κάνει βήματα στη ζωή, τι είδους αφήγημα είναι; Τι να αφηγηθούν στα ελάχιστα χρόνια που έχουν διανύσει;

Το τρίτο θέμα, του, μακαρίτη πια, Κώστα Τσιρόπουλου, επί χρόνια εκδότη του περιοδικού «Ευθύνη», είχε τίτλο «Γράφειν». Κάτι σαν από την πόλη έρχομαι και στην κορφή... και λοιπά. Πόσοι μαθητές γνωρίζουν τι είναι ένα απαρέμφατο; Πόση χρήση κάνουμε των απαρεμφάτων οι νεοέλληνες; [Εξαιρούνται κάποιοι παλαβοί αρχαιοαδαείς, που, γελοιοτρόπως, θέλουν να δείξουν το αντίθετο, την αρχαιογνωσία τους, τάχα].

Εδώ που τα λέμε, η χρήση των απαρεμφάτων έχει γίνει της μόδας τελευταία, με κωμικά βεβαίως αποτελέσματα. Δεν λέω, μερικές φορές [αλλά εξαιρετικές] φαίνεται ιδανική η χρήση τους, κυρίως όταν αυτή η χρήση έχει σκωπτικό, χλευαστικό, ειρωνικό χαρακτήρα, ίσως κάποτε και ουσιαστικό -όπως και κάποιες δοτικές εξάλλου, ή μετοχές ή άλλοι γραμματικοί τύποι προηγούμενων εποχών, που εξακολουθεί η νέα ελληνική να τους αποδέχεται ασμένως.

Λοιπόν, τι να γράψουν τα παιδιά για τη γραφή -και τη συγγραφή- όταν έχουν σχεδόν ξεχάσει τι είναι τα μολύβια, όταν καλούνται να ερμηνεύσουν τις ρυτίδες του χρόνου ξένων προσώπων, ας είναι και οι καλύτεροι ανάμεσα στους Ελληνες δημιουργούς; Θεώρησαν μήπως οι ειδήμονες ότι με αυτά τα θέματα επαναφέρουν στην εκπαίδευση, ίσως και στην παιδεία, τη χαμένη αίγλη της λογοτεχνίας, την ανάγκη, δήθεν, να διαβάζουμε, διότι μας έχει πάρει και μας έχει σηκώσει; Είναι πιθανόν να είναι τόσο αφελείς, τόσο αμέτοχοι της πραγματικότητας -για να μην πούμε ότι είναι βέβαιο.

Σπεύδω να πω ότι σέβομαι τους Ελληνες δημιουργούς, είναι απαράδεκτη όμως η στάση όλων εκείνων που τάχα μεριμνούν για τη σωστή εκπαίδευση των Ελληνοπαίδων, χρησιμοποιώντας μερικούς από τους δημιουργούς αυτούς, για να καλύψουν τα κενά της ελληνικής Παιδείας.

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ο Σαίξπηρ και τα περιοδικά μόδας...
Πώς να το κάνουμε -περνάει γρήγορα ο καιρός, η ομορφιά φθείρεται, αναπότρεπτα, παρ’ όλα αυτά τη ζωή μας την κυκλώνει ο ύπνος, αφού είμαστε από την ύλη των ονείρων πλασμένοι... Η τέχνη εναντιώνεται στο...
Ο Σαίξπηρ και τα περιοδικά μόδας...
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ποια Παιδεία
Εχουν άποψη και σχέδιο για την Παιδεία οι άνθρωποι που την κατάντησαν μια εργαλειακή διαδικασία, που την έχουν συρρικνώσει σε σκέτη εκπαίδευση, βαρετή για τα παιδιά, αλλά χρήσιμη για παραγωγή εξειδικευμένων...
Ποια Παιδεία
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Εάν έπαιζαν λίγο οι πολιτικοί
Ολα θα ήσαν διαφορετικά αν κατορθώναμε να βάλουμε στις καθημερινές σχέσεις το παιχνίδι. Παρ’ ότι εγγενές και προϋπάρχον της γνώσης, του πολιτισμού, της ποίησης, του έρωτα, του χορού, χάνει εντούτοις στη...
Εάν έπαιζαν λίγο οι πολιτικοί
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
O αντιεξουσιαστής και η κοινωνία
Oσοι διαμαρτύρονται συγκεντρωμένοι σε δημόσιο χώρο οφείλουν να γνωρίζουν βαθιά τον λόγο διαμαρτυρίας τους. Εάν όλη σου η γνώση βασίζεται στην αμαύρωση ανδριάντων που συμβολίζουν την εξέγερση, την ποίηση και...
O αντιεξουσιαστής και η κοινωνία
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Εμείς και η διαφορετικότητα
Οι αρχαίες ελληνικές δημοκρατίες το ανοίκειο το ’φερναν στην κοινότητά τους, το ξένο το ’καναν φίλιο. Αυτό σημαίνει κοινωνία και αυτό είναι ο άνθρωπος, διότι τίποτε το ανθρώπινο δεν είναι ξένο. Η στάση αυτή...
Εμείς και η διαφορετικότητα
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Σκέψεις - δρόμος
Χαίρεται κανείς να διαβάζει τη σκληρή ευγένεια από δημιουργούς τρυφερής ακόμη ηλικίας, να «ακούει» την έκπληξή του, τον θυμό του, τον στοχασμό του.
Σκέψεις - δρόμος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας