Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το «εγώ» των πρωθυπουργών
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το «εγώ» των πρωθυπουργών

  • A-
  • A+

Βγαίνει ο Ελληνας πρωθυπουργός, ενοχλημένος από τη συγκέντρωση που έγινε ως διαμαρτυρία [χωρίς να τηρηθούν τα προαπαιτούμενα μέτρα προστασίας, είναι αλήθεια] για το περιβαλλοντοκτόνο νομοσχέδιο της κυβέρνησης, και με ύφος καρδιναλίου έτσι ξεκίνησε να εκφράζει την ενόχλησή του: με το ρήμα απαιτώ.

Απαιτώ από τα κόμματα και τους πολίτες να συμμορφώνονται με τις οδηγίες του κράτους -αυτό ήταν το νόημα, να υπακούσουν όλοι στην αυθεντία του, στο υπερτροφικό εγώ του και όχι π.χ. στην κυβέρνησή του, στο επιστημονικό και πολιτικό επιτελείο του -το πρωθυπουργικό [στην ουσία ατομικό] εγώ πάνω απ' όλα. Θεωρεί εαυτόν τον μοναδικό, τον ύψιστο ηγέτη, από τα χέρια του οποίου κρέμονται οι τύχες ενός ολόκληρου λαού. Το παράδοξο είναι ότι οι πλείστοι των πολιτών έχουμε αποδεχτεί τούτη την αηδή πρωθυπουργικοκεντρικότητα, τη θεωρούμε αυτονόητη. Τέτοια η δημοκρατία μας.

Δεν γνωρίζω εάν ο κ. Μητσοτάκης έχει εντρυφήσει στην έννοια της αυθεντίας όπως την αναλύει τουλάχιστον ο Αλέξανδρος Κοζέβ, ο οποίος αναφερόμενος στη θεωρία του Πλάτωνα λέει ότι η «δίκαιη» ή «νόμιμη» αυθεντία βασίζεται και απορρέει από το Δίκαιο ή τη Δικαιοσύνη -οποιαδήποτε «αυθεντία» έχει διαφορετικό χαρακτήρα είναι μια ψευδοαυθεντία, που στην πραγματικότητα δεν είναι τίποτε άλλο παρά δύναμη [λιγότερο ή περισσότερο κτηνώδης].

Αναφέρεται επίσης και στη θεωρία του Αριστοτέλη, η οποία δικαιολογεί την αυθεντία με τη σοφία, τη γνώση και τη δυνατότητα της πρόβλεψης, της υπέρβασης του άμεσου παρόντος. Αντιπαρερχόμαστε τις άλλες δύο θεωρίες, τη θεολογική, που λέει ότι η απόλυτη αυθεντία ανήκει -πού αλλου;- στον θεό και τη θεωρία του Χέγκελ που ανάγει την αυθεντία στις σχέσεις Κυρίου και Δούλου. Θα αδικούσαμε ίσως τον Ελληνα πρωθυπουργό με τις δύο τελευταίες.

Αλλά ας πάρουμε τις δύο πρώτες. Βασίζεται το «εγώ» του κ. Μητσοτάκη στο δίκαιο, στη δικαιοσύνη, στη σοφία, στη γνώση, στην προβλεπτικότητα της υπέρβασης της τωρινής κατάστασης του κορονοϊού και της ύφεσης; Προσωπικά δεν το νομίζω. Εάν σωστά νομίζω, τότε «η κατοχή της εξουσίας δεν διατηρείται παρά μόνον με την προσφυγή στη δύναμη (μέσω "τρομοκρατίας"). Ωστόσο μια τέτοια νομή της εξουσίας είναι επισφαλής».

Ο διεθνώς γνωστός ψυχοθεραπευτής Πέτρος Σιφναίος, που διέπρεψε στο Χάρβαρντ, έπλασε τον όρο «αλεξιθυμία» για να περιγράψει την κατάσταση εκείνη, του ηγέτη κυρίως, που αδυνατεί να περιγράψει ο ίδιος και να εκφράσει τα αισθήματά του [και όχι τα συναισθήματά του] -καταφεύγει έτσι στην προβολή του «εγώ» του, αδιαφορώντας για το συλλογικό, θεωρώντας ότι είναι ο κυρίαρχος του λαού του. Στην ίδια προβολή προέβησαν και οι προ-προ-προ προηγούμενοι πρωθυπουργοί. Είναι αντιπνευματικοί οι καιροί, τι να κάνουμε, έτσι καλούμαστε να πορευτούμε. Αλλά χωρίς καμία αντίδραση;

«Η αυθεντία είναι κατ' ανάγκη μια σχέση (μεταξύ ενός ενεργητικού προσώπου κι ενός παθητικού): κατ' ουσίαν είναι ένα φαινόμενο κοινωνικό (κι όχι ατομικό)... Αυθεντία είναι η δυνατότητα που έχει ένας φορέας της να επιδράσει επάνω σε άλλους χωρίς αυτοί οι άλλοι να αντιδράσουν, παρ' ότι έχουν την ικανότητα να το κάνουν» («Η έννοια της αυθεντίας», εκδ. Κουκκίδα, μετάφραση Γιώργος Μερτίκας, για όσους ενδιαφέρονται...)

Ακούς εκεί «απαιτώ»

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Για την υποκρισία και την εκμετάλλευση
Ολοι του πολιτικού συστήματος νιώθουν πλέον δικαιωμένοι, ειδικά εκείνοι που έσπευσαν να δηλώσουν ότι επί των ημερών τους συνελήφθησαν οι της Χρυσής Αυγής και επί των ημερών τους επίσης καταδικάστηκαν. Τι να...
Για την υποκρισία και την εκμετάλλευση
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ενας Χολιγουντιανός πρωθυπουργός
Ο πρωθυπουργός μας θεωρεί ιδιοκτησία του το ελληνικό κράτος και άρα μπορεί να κάνει χρήση του δημοσίου καταπώς του κάνει κέφι, χωρίς, όπως φαίνεται, να νιώθει ενοχές ή να κυριεύεται από τύψεις συνειδήσεως.
Ενας Χολιγουντιανός πρωθυπουργός
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Το πραγματικό πρόσωπο της κυβέρνησης
Είναι να απορεί και να γελάει βεβαίως κανείς με τον όρο «φιλελεύθερη» τη στιγμή που απαρτίζεται από ντούρους ακροδεξιούς, οι οποίοι μάλιστα, έχουν ξεσαλώσει και δεν κρύβουν τις πραγματικές τους «ιδέες».
Το πραγματικό πρόσωπο της κυβέρνησης
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Για τη σύγκρουση των δικαιωμάτων
Θα προκύψουν οπωσδήποτε σοβαρά προβλήματα με την ψήφιση του νομοσχεδίου για τις δημόσιες συναθροίσεις. Για σύγκρουση δικαιωμάτων μιλάνε οι συνταγματολόγοι. Από τη μια είναι ελεύθερες οι διαδηλώσεις, αρκεί να...
Για τη σύγκρουση των δικαιωμάτων

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας