Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ο Γλέζος και η άμεση δημοκρατία
ΜΑΝΩΛΗΣ ΓΛΕΖΟΣ / ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟ (EUROKINISSI)
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ο Γλέζος και η άμεση δημοκρατία

  • A-
  • A+

Του άρεσε επίσης του Μανώλη Γλέζου να λέει στα παιδιά τρεις λέξεις: πόλις-πολίτης-πολιτισμός και τα καλούσε να βρουν το έτυμον ώστε να έχει ακολουθία η σκέψη τους και να οδηγηθούν έτσι στις απαρχές της γέννησης της δημοκρατίας, να προβληματιστούν για τις έννοιες δήμος και κράτος και, αναλύοντας στο βάθος τους αυτές τις έννοιες, να ανακαλύψουν όχι μόνο τη γλωσσολογική αλλά και την πολιτική-φιλοσοφική συνοχή τους.

Τα ωθούσε κατ' αυτόν τον τρόπο, θεωρούσε, να απομακρυνθούν από τη «σαγήνη» και την «αίγλη» των κομμάτων, των οποίων βέβαια ο ρόλος στη διαμόρφωση τούτης δα της σύγχρονης δημοκρατίας ήταν [δεν νομίζω ότι εξακολουθεί να είναι] τεράστιος, και να στραφούν στην αυτοοργάνωση και στη συμμετοχή όλων των πολιτών σε μια διακυβέρνηση -και όχι μόνο να συμμετέχουν αλλά και να παίρνουν μέρος στη λήψη αποφάσεων, που αφορούν ασφαλώς τη ζωή τους, την τύχη τους.

Ισως να καθυστέρησε κάπως, αλλά συνειδητοποίησε ότι τα σημερινά κόμματα δεν είναι παρά στυγνοί ολιγαρχικοί σχηματισμοί. Βοηθήθηκε σίγουρα να φτάσει σε αυτό το συμπέρασμα από την ενασχόλησή του με την αρχαιοελληνική γραμματεία και την ελληνική γλώσσα [δεν λησμονούμε βεβαίως ότι η μάνα του ήταν δασκάλα].

Ο μεγάλος εκλιπών επιχείρησε να εφαρμόσει την άμεση δημοκρατία στο χωριό του, στην Απείρανθο της Νάξου. [Δύσκολα, αδιανόητα σχεδόν προτάγματα για μια κοινωνία απαίδευτη και ράθυμη... και βολεμένη -δεν εννοώ τη ναξιώτικη αλλά εν γένει την ελληνική]. Παράτησε βουλευτιλίκια και κυβερνήσεις και κόμματα και ως κοινοτάρχης δοκίμασε στην πράξη τη συμμετοχή όλων σε μια κοινότητα, με λαμπρά δε αποτελέσματα και τεράστια αποδοχή από την τοπική κοινωνία.

Διετέλεσε τέσσερα χρόνια κοινοτάρχης και άλλα έξι απλός κοινοτικός σύμβουλος. Δεν ακολούθησαν το παράδειγμά του άλλοι Ελληνες -εδώ που τα λέμε δεν υπάρχουν και πολλοί να μπορούν να αυτοαποκαλούνται Ελληνες, δεν μπορείς να αντιστρέψεις την «επίσημη» πραγματικότητα, αυτή που έχει διαμορφωθεί από κλειστά κυκλώματα, δεν μπορείς να αλλάξεις τον ρου σε κοινωνίες που είναι χειραγωγημένες και κατευθυνόμενες από εξουσιαστικά βιλαέτια.

Να σημειωθεί ότι δεν ήταν εύκολος άνθρωπος, αντιθέτως ήταν δύσκολος, δύστροπος, έως και αυταρχικός ενίοτε. Δεν γινόταν όμως αλλιώς. Είχε να αντιμετωπίσει όχι μόνο το μίσος των πολιτικών αντιπάλων του αλλά και τη δυσφορία των ομοϊδεατών του επειδή ήταν πάντα παρεκκλίνων και απειθάρχητος στην επίσημη κομματική γραμμή, αν και συγχρωτίστηκε με όλα σχεδόν τα σχήματα της κομμουνιστικής Αριστεράς.


Η ώρα είναι μία. Σταματώ την πληκτρολόγηση. Κρατώ ενός λεπτού σιγή. Την ώρα τούτη κηδεύεται ο μεγάλος Ελληνας, ένας λαϊκός αγωνιστής που έδωσε βροντερό «παρών» σε όλες τις μεγάλες στιγμές της πατρίδας του. Ολη η Ελλάδα είναι κοντά του, δίπλα του -δεν είναι μόνος στο τελευταίο του ταξίδι. Οσοι νιώθουν άνθρωποι είναι μαζί του. Να στοχαστούμε πάνω σ' αυτό: ένα παιδί, μόνο του, αντιμέτωπο με την Ιστορία και ταυτόχρονα δημιουργός της Ιστορίας. Δεν ήταν ο μεγάλος διανοούμενος αλλά ήταν αυτός που εξευτέλισε τους διανοούμενους και τη λογικοκρατία τους, τον ευρωπαϊσμό τους και τα λοιπά ακατανόητα που ξεφουρνίζουν. Αιωνία του [είναι βέβαιο] η μνήμη.

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ο Σόλων και η δημοκρατία (μας)
Περί το 600 π.Χ. το αθηναϊκό κράτος είχε ψηφίσει νόμο που απαγόρευε κάθε πρόταση για επέμβαση της πόλης στα Μέγαρα. Είχαν προηγηθεί πολλαπλές προσπάθειες των Αθηναίων να προσαρτήσουν τη Σαλαμίνα. Μια...
Ο Σόλων και η δημοκρατία (μας)
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
O άνθρωπος πάνω από τον πολιτικό
Εξωτερικά σε γδύνει η άνοιξη· εσωτερικά σε φουσκώνει, σε φουντώνει, σε αναστατώνει. Κι εκεί που λες ότι ζεις στην πιο όμορφη, ίσως, χώρα του πλανήτη, εκεί σε τρομάζουν οι εικόνες της εξαθλίωσης των προσφύγων,...
O άνθρωπος πάνω από τον πολιτικό
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Η οργάνωση από «τα κάτω»
Τι θα γινόταν αν η κοινωνία συνέχιζε να υπνώττει μακάρια; Συντελείται, όντως, σήμερα μια μεγάλη αναδιακατάταξη των σχέσεων που οφείλεται στη μεγάλη στροφή από τη μαζική δημοκρατία σε έναν οιονεί ολοκληρωτισμό....
Η οργάνωση από «τα κάτω»
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Σοφία-ματαιοδοξία
Εχει σημασία ότι οι άνθρωποι του πολιτισμού αυτή την εποχή διεκδικούν τα χαμένα τους μεροκάματα. Σοφοί άνθρωποι λοιπόν -αυτοί απουσιάζουν, όπως απουσιάζουν το σθένος και ο κοινός νους.
Σοφία-ματαιοδοξία
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Τα κοινωνικά κινήματα ως νέοι θεσμοί
Είναι δυνατόν να αναπτυχθούν τέτοια κινήματα μέσα σε αυτό το καθεστώς τρομοκρατίας και σύγχυσης στο οποίο έχουν εγκλωβιστεί τα μεσαία και χαμηλά στρώματα και να μην αγωνιά η κοινωνία εάν και πότε θα λάβει τα...
Τα κοινωνικά κινήματα ως νέοι θεσμοί
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Εζησε και πέθανε όρθιος
Βροχή οι ερωτήσεις -αυτός ήταν και ο στόχος του: η συμμετοχή του κοινού. Απαντούσε σε όλες -πάντα όρθιος. Πέρασαν δύο ώρες, δυόμισι.
Εζησε και πέθανε όρθιος

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας