Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Ελεύθεροι και πολιορκημένοι [της Αποκριάς]
EUROKINISSI
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ελεύθεροι και πολιορκημένοι [της Αποκριάς]

  • A-
  • A+

Είχε μια φαεινή ιδέα ο Μήτσος, ο οδηγός, να κάνουμε μια παρέκκλιση από την Ιόνια Οδό. Τρομάξαμε να τη βρούμε βγαίνοντας από Πρέβεζα-Φιλιππιάδα. Αλλού γι’ αλλού ο οδηγός, στην ίδια κατάσταση και ο συνοδηγός. Βρέθηκε, ευτυχώς, ένας ευγενέστατος νεαρός ο οποίος προθυμοποιήθηκε να μας βάλει στον ίσιο δρόμο. Ιδρωσε να μας δώσει να καταλάβουμε πού πηγαίνουμε· τελικά κατάφερε να μας «ευθυγραμμίσει». Βρεθήκαμε στο ιερό Μεσολόγγι, αγνοώντας τι ημέρα ήταν, το εορτάσιμον αυτής εννοείται. Μας υποδέχεται η γνωστή επιγραφή: «Κάθε ελεύθερος πολίτης είναι δημότης Μεσολογγίου».

Βαδίζουμε αμέριμνοι και αδαείς προς το κέντρο της πόλης. Αίφνης τσίκνα μάς πνίγει ευχάριστα. Συνειδητοποιούμε ότι είναι γιορτή. Τσικνοπέμπτη! Κλαρίνα και πλαστικοί φαλλοί στους ωραίους πεζόδρομους. Δεν θυμόμουν αυτούς τους πεζόδρομους πριν από τριάντα χρόνια που είχα επισκεφτεί την πόλη-σύμβολο της αντίστασης και κοιτίδα του φιλελληνισμού. Πανηγύρι. Εξω από τη γελαστική, ανατρεπτική κουλτούρα της Αποκριάς, ουδεμία σχέση έχουσα με το αναποδογύρισμα των αξιών και των εξουσιών, που χαρακτήριζε τις κοινωνίες του Μεσαίωνα, τότε που οι άνθρωποι προσπαθούσαν, μέσα από συντροφίες και κοινότητες-πόλεις, να πάρουν μια ανάσα από την καταπίεση των φεουδαρχών και της άρχουσας τάξης γενικότερα. Το «κάτω» γινόταν, αυθαιρέτως, «πάνω» και ήταν καθολικά αποδεκτό από την κοινωνία και την ίδια την εξουσία, για εκείνες τις λίγες ημέρες της εξέγερσης.

Πίνουμε τσίπουρα στο «Σούσουρο». Λιακάδα. Μπαμπάδες και μαμάδες με τα τέκνα. Ουρλιαχτά. Μουσική στη διαπασών. Λικνίσματα της ψυχής και της μέσης [της σπονδυλικής στήλης]. Αναρωτιόμαστε, κάνοντας μια αυθαίρετη αντιστροφή της πινακίδας εισόδου: Κάθε δημότης Μεσολογγίου είναι ελεύθερος; Διότι οι μεγαλοστομίες των επιγραφών απαιτούν και μια ταπεινοφροσύνη, μια κατάθεση ψυχής [και παραδειγμάτων, διάβολε]. Δεν χωρεί απάντηση εδώ. Καραμούζες, καρνάβαλοι, σερπαντίνες, αλκοόλ, κόκα κόλα: όλα αντάμα, όλα ταιριαστά και απίθανα.

Είχε προηγηθεί μια βραδιά για τον Κρυστάλλη στη Φιλιππιάδα. Ακολούθησε έντονη λογομαχία για το δικαίωμα του συγγραφέα να «παντρεύει» ιστορία και μύθους. Δεν βρέθηκε άκρη, παρότι η συζήτηση έφτασε στα άκρα, ευτυχώς. Την κατάσταση έσωσε, όπως πάντα, ο χορός [και το κλαρίνο βεβαίως, πένθιμο ή χαρούμενο, το ίδιο είναι εξάλλου, λένε όσοι «ξέρουν»].

Απολαμβάνουμε τη σχεδόν χυδαία μουσική στους πεζόδρομους του Μεσολογγίου - άμα θέλαμε ας κάναμε κι αλλιώς. Ζωντανά πρόσωπα πάντως. Εδώ που τα λέμε, λίγο είναι που μας θύμισαν ότι έχουμε Απόκριες; Εάν ο οδηγός δεν είχε αυτή τη φαεινή ιδέα να μπούμε στην «ιερότητα» της πόλης, θα επιστρέφαμε κουμπούρες για τη δοξαστική εορτή της επανάστασης κατά των καθιερωμένων. Το ερώτημα όσων ακόμη σκέφτονται: «Και τώρα, τι κάνουμε;». Ε, τι να κάνουμε. Δ ε ν θ α π ε θ ά ν ο υ μ ε κιόλας. Συνηγορούν στην αποφατική διαπίστωση οι Αποκριές, αυτό το εκφυλισμένο πανηγύρι του λαού. Ποιου λαού; Και η επανάσταση της γελαστικής λαϊκής κουλτούρας εκπίπτει σε εμπόρευμα των εξουσιών που σχεδόν γνωρίζουν τα πάντα - και τα εξολοθρεύουν γελοιοποιώντας τα.

Το ταξίδι είναι που μετράει - και οι νέες γνωριμίες, όταν προκύπτουν από πάθος και ειλικρίνεια [εντιμότητα, ανιδιοτέλεια, κι άλλα, ξέρετε...]. Το νιώσαμε πάλι. Ελεύθεροι αλλά πολιορκημένοι και όχι πολιορκημένοι αλλά ελεύθεροι. Τι νιώθει κανείς...

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Λαός-καρναβάλι
Το καρναβάλι ήταν ο ίδιος ο λαός επί περίπου χίλια χρόνια [έως τον Μεσαίωνα] - σήμερα εξακολουθεί να είναι ο λαός, αλλά ματαιωμένος λαός, αλλοτριωμένος, πειθαρχημένος, πειθήνιος.
Λαός-καρναβάλι
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Λαός καρναβάλι
Εχει τη δική του γραμματική το καρναβάλι, που δεν είναι παρά μια εύθυμη φάρσα, ένα αναποδογύρισμα της κοινωνικής διαστρωμάτωσης, μια πνοή ελευθερίας που διαρκεί λίγο αλλά ωθεί τους καταπιεσμένους να...
Λαός καρναβάλι
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Η εύθυμη ατμόσφαιρα της Τσικνοπέμπτης
Περπατώντας από τα Κάτω Πατήσια έως τα Εξάρχεια, όπου, ως συνήθως, είναι το ραντεβού με τους συνδαιτυμόνες και τους συμπότες: σε αρκετά σημεία ο κόσμος, βοηθούσης, δεν λέω, της λιακάδας, είχε απλωθεί στα...
Η εύθυμη ατμόσφαιρα της Τσικνοπέμπτης
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Καρναβαλικά
Το καρναβάλι, σημειώνει ο Μπαχτίν, δεν το παρακολουθείς - το ζεις. Η κάθε γιορτή είναι μια πολύ σημαντική πρωτομορφή της ανθρώπινης κουλτούρας. Δεν έχει σχέση με την ανάπαυλα τάχα· θεωρείται χυδαία μια τέτοια...
Καρναβαλικά
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ησυχία, η Ελλάδα τσικνίζει
Το ραντεβού είναι στη «Μουριά», ένα γνωστό στέκι στα Εξάρχεια. Βγαίνω από τον υπόγειο σταθμό της Ομόνοιας και δέχομαι αυτομάτως επίθεση μεγίστη από οσμές· η τσίκνα με πνίγει. Ψησταριές παντού, σούβλες, καπνοί...
Ησυχία, η Ελλάδα τσικνίζει
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Το γηροκομείο του πολιτισμού μας
Ανθρωποι μονάχοι, έρημοι, παραιτημένοι, περιφρονημένοι. Κλεισμένοι σε τέσσερις τοίχους πεθαίνουν χωρίς κανέναν δίπλα τους, ένα χαμόγελο, ένα σφίξιμο του χεριού, ένα βλέμμα αποχαιρετισμού από τα επίγεια· δίχως...
Το γηροκομείο του πολιτισμού μας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας