• Αθήνα
    Σποραδικές νεφώσεις
    18°C 17.8°C / 19.6°C
    4 BF
    82%
  • Θεσσαλονίκη
    Αραιές νεφώσεις
    16°C 15.6°C / 15.6°C
    3 BF
    82%
  • Πάτρα
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 16.0°C / 21.0°C
    2 BF
    69%
  • Ιωάννινα
    Βροχοπτώσεις μέτριας έντασης
    11°C 10.9°C / 10.9°C
    2 BF
    100%
  • Αλεξανδρούπολη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    15°C 14.9°C / 14.9°C
    5 BF
    88%
  • Βέροια
    Αυξημένες νεφώσεις
    13°C 13.0°C / 15.0°C
    1 BF
    95%
  • Κοζάνη
    Αυξημένες νεφώσεις
    9°C 9.4°C / 9.4°C
    2 BF
    98%
  • Αγρίνιο
    Αυξημένες νεφώσεις
    16°C 15.6°C / 15.6°C
    2 BF
    92%
  • Ηράκλειο
    Ελαφρές νεφώσεις
    23°C 22.8°C / 22.8°C
    2 BF
    38%
  • Μυτιλήνη
    Ελαφρές νεφώσεις
    18°C 16.9°C / 17.9°C
    6 BF
    72%
  • Ερμούπολη
    Ελαφρές νεφώσεις
    19°C 19.4°C / 19.4°C
    4 BF
    77%
  • Σκόπελος
    Αυξημένες νεφώσεις
    18°C 17.7°C / 17.7°C
    4 BF
    76%
  • Κεφαλονιά
    Αραιές νεφώσεις
    19°C 18.6°C / 18.6°C
    5 BF
    88%
  • Λάρισα
    Αραιές νεφώσεις
    13°C 12.9°C / 15.5°C
    0 BF
    94%
  • Λαμία
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    15°C 15.5°C / 15.5°C
    3 BF
    91%
  • Ρόδος
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 16.8°C / 19.8°C
    2 BF
    88%
  • Χαλκίδα
    Ελαφρές νεφώσεις
    20°C 18.0°C / 19.8°C
    4 BF
    63%
  • Καβάλα
    Αυξημένες νεφώσεις
    14°C 14.4°C / 14.4°C
    2 BF
    81%
  • Κατερίνη
    Ασθενείς βροχοπτώσεις
    15°C 13.2°C / 15.7°C
    2 BF
    91%
  • Καστοριά
    Αυξημένες νεφώσεις
    10°C 9.8°C / 9.8°C
    2 BF
    99%
EUROKINISSI/ΘΑΝΑΣΗΣ ΚΑΛΛΙΑΡΑΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Η ιστορία και τα δημοτικά τραγούδια

  • A-
  • A+

Ακουγα με πραγματικό ενδιαφέρον τους δύο φίλους, στο στέκι του Φώντα – ο καθείς με τον τρόπο του είχε συμμετάσχει στην εξέγερση του Πολυτεχνείου. Οι λεπτομέρειες που έρχονται στο φως μετά σχεδόν μισόν αιώνα και που δεν έχουν δει το φως της δημοσιότητας, όπως λέμε οι δημοσιογράφοι, είναι συγκινητικές – και είναι πολλές αυτές οι λεπτομέρειες· ας ελπίσουμε ότι οι «πρωταγωνιστές» τους θα αποφασίσουν κάποια στιγμή να τις κάνουν γνωστές στην ελληνική ιστορία, ώστε να μη λέμε ότι την ιστορία την φτιάχνουν οι νικητές, διότι, εν προκειμένω, δεν ξέρουμε ακόμη ποιοι είναι οι νικητές και ποιοι είναι οι ηττημένοι.

Το ενδιαφέρον δεν ήταν ακριβώς αυτό, ποιος δηλαδή είχε σφαιρικότερη αντίληψη για τα γεγονότα. Το ενδιαφέρον άρχισε να φουντώνει όταν και οι δύο φίλοι κατέληξαν να αναμετριούνται για το ποιος γνώριζε περισσότερα δημοτικά τραγούδια από όλη την ελληνική επικράτεια – κορυφώθηκε δε όταν άρχισαν να άδουν αυτά τα δημοτικά, ο καθένας με το «βιολί» του.

Τώρα μάλιστα, λέω μέσα μου, τώρα αρχίζει η βαθύτερη επικοινωνία, εννοώ η ουσιαστική. Τα μωραΐτικα άσματα έχουν μεγαλύτερη αναπνευστικότητα και τούτο οφείλεται στο ότι όσοι κατοικούν σ’ αυτόν τον τόπο απολαμβάνουν [και επηρεάζονται από] την απλοσύνη του χώρου, τον συνδυασμό βουνών και πεδιάδων, εν αντιθέσει με τα ηπειρώτικα που καθορίζονται [οι άδοντες] από την κλειστότητα του χώρου και την υπεροχή των συμφώνων. Οι Μωραΐτες φωνηεντοκρατούνται, οι Ηπειρώτες συμφωνοκρατούνται (εννοούνται εδώ ο ρυθμός, η τονικότητα, τα πρώτα ελληνικά αλφάβητα, το άλογο στοιχείο της μουσικότητας που ταλανίζει [ή απελευθερώνει] τους ανθρώπους και βεβαίως ο χορός, ο μέγιστος κριτής της κοινωνιογένεσης – αφήνεται κατά μέρος, προσωρινά, η γενετήσια πράξη και οι μορφασμοί).

Τα δημοτικά τραγούδια μεταφέρουν ιστορία και πολιτισμό, που αναπτύχθηκαν στην οιονεί ανοχή που επέδειξε η αδιάφορη για τέτοια θέματα οθωμανική αυτοκρατορία – όλα τα Βαλκάνια έχουν σχεδόν την ίδια μουσική [κρουστά, πνευστά και λοιπά]. Χαίρεσαι να ακούς ανθρώπους να τραγουδούν και να ανυψώνονται ψυχικά [και πνευματικά]. Δυστυχώς δεν διήρκεσε πολύ αυτή η μαγεία, διότι η συζήτηση στράφηκε στην κοινωνιολογία. Είναι οι άνθρωποι της γενιάς του Πολυτεχνείου οι τελευταίοι εναπομείναντες της σκέψης και της αντίδρασης-αντίστασης στις αυθαιρεσίες και τον ολοκληρωτισμό της εξουσίας; Οι μισοί έλεγαν ναι, οι άλλοι μισοί όχι.

Τα μάγια επανήλθαν όταν τα προσωπικά επικάλυψαν τις έριδες και τις διαφωνίες – έχουν δίκιο μάλλον όσοι υπερασπίζονται ότι το προσωπικό είναι πολιτικό [δεκαετίες τώρα το διατρανώνουν]. Αντιδεξιοί όλοι [οι δύο, είπαμε] από κούνια, δεν μπόρεσαν να συμφωνήσουν στο εάν πρέπει να αντιδράσει η κοινωνία ή να ψάξει να βρει εναλλακτικούς τρόπους για την επανάκαμψη της Αριστεράς. Ακούστηκε και το εξής ηρακλείτειο: «ξυνόν εστί αρχή και πέρας επί κύκλου περιφερείας» [στον κύκλο της περιφέρειας η αρχή και το τέλος είναι το ίδιο], άρα τίποτε δεν τελειώνει, απλώς η εκάστοτε κοινωνική συγκυρία μάς κάνει αισιόδοξους ή απαισιόδοξους – τι να κάνουμε.

Το πρόβλημα με τη Δεξιά είναι γνωστό, το πρόβλημα με την Αριστερά άγνωστο - οπότε καλά κάνουν και ακούγονται τα δημοτικά τραγούδια, όσο κι αν φαίνονται αδιάφορα ή ενοχλούν τους νέους του εικοστού πρώτου αιώνα. Οπως και να ’χει, η μέθεξη επιτυγχάνεται όταν οι άνθρωποι τραγουδούν.

Ακολουθήστε μας στο Google news
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Οι γελοιοποιούμενοι
Γούστο έχει ότι όλοι αυτοί δηλώνουν υπερέλληνες, ότι προασπίζονται τα ελληνικά ιδεώδη [να μας εξηγήσουν κάποια στιγμή ποια ακριβώς είναι αυτά τα ιδεώδη]. Μήπως το άκαπνον της υπόστασής τους και η απέχθειά τους...
Οι γελοιοποιούμενοι
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
«Η ιστορία των ανιστόρητων» - Κολοκοτρονέικα
Από τον αναγνώστη, κ. Γιώργο Μίχα, λάβαμε την εξής επιστολή: «Στο φύλλο της 11/1, μου προξένησε έκπληξη ότι ο εκλεκτός συνεργάτης σας Γ. Σταματόπουλος προβάλλει ένα βιβλίο «παραϊστορίας» (Κολοκοτρωνέϊκο - Ν....
«Η ιστορία των ανιστόρητων» - Κολοκοτρονέικα
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Νικόλας Ασιμος
Διαβάζουμε στο εξώφυλλο του άρτι εκδοθέντος από τις Εκδόσεις των Συναδέλφων βιβλίου «Νικόλας Ασιμος. Τα Τραγούδια»: «Είναι μεταξύ χλεύης και θαυμασμού που καθίσταται πάντοτε ένα έργο σημαντικό.
Νικόλας Ασιμος
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Δημοκρατικά τάχα καμώματα
Καμώνονται μερικοί πως δεν καταλαβαίνουν γιατί πολλοί αντιδρούν στη στυγερή απόφαση της κυβέρνησης να απαγορεύσει τη συνάθροιση άνω των τριών ανθρώπων για τέσσερις ημέρες.
Δημοκρατικά τάχα καμώματα
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Το «Οχι» και οι ελληνικοί τρόποι
Το «Οχι» είναι σαν το παλιό «Μολών λαβέ», από τις ελάχιστες στιγμές που κάποιος μπορεί να υπερηφανευτεί [εάν έτσι νομίζει] ότι είναι Ελληνας. Μαζί με Μαραθώνα, Σαλαμίνα, Πλαταιές και αιώνες αργότερα το '21 και...
Το «Οχι» και οι ελληνικοί τρόποι

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας