Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Οι έφηβοι, τα κείμενα κι εμείς
EUROKINISSI/ΜΠΟΛΑΡΗ ΤΑΤΙΑΝΑ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Οι έφηβοι, τα κείμενα κι εμείς

  • A-
  • A+

Ερευνα έδειξε ότι οι νέοι μας, οι έφηβοι, δυσκολεύονται στην κατανόηση κειμένου, ότι είναι κουμπούρες με άλλα λόγια. Και να, αμέσως, εμείς, που μπορούμε και «κατανοούμε» τα κείμενα, προβαίνουμε σε άγρια και ισοπεδωτική στηλίτευση των νέων και των εκπαιδευτών και του εκπαιδευτικού συστήματος γενικότερα.

Λες κι εμείς όταν ήμασταν έφηβοι κατανοούσαμε με ευκολία τα κείμενα ή τις μεγάλες φράσεις τους. Τα ’χει αυτά η μέση και προς τα πάνω ηλικία, να κατηγορεί δηλαδή απερίσκεπτα την εφηβική και τη νεότερη ως ανεπαρκή ή και ανεπίδεκτη οικειότητας με πνευματικές ασκήσεις.

Σήμερα βέβαια υπάρχουν περισσότεροι λόγοι να δυσκολεύονται οι νέοι, με κυριότερο την επικράτηση του διαδικτύου και την επικοινωνία με ελάχιστες λέξεις και πολλαπλασιασμό ξενικών όρων, χρηστικών για τη διεκπεραίωση της επικοινωνίας. Εκεί βρίσκουν τα πάντα έτοιμα: πληροφορίες για οτιδήποτε, αριθμητικές πράξεις [διαίρεση, πολλαπλασιασμό...] και ό,τι γουστάρουν.

Τι χρειάζεται να παιδεύονται με χαρτιά και μολύβια, με συζητήσεις με ωριμότερους για να αποκτήσουν τα «εφόδιά» τους όταν τα έχουν στο πιάτο; Αυτό οδηγεί στην απίσχνανση, πράγματι, του πνεύματος, στη ραθυμία και την απώλεια κάθε οξύτητας που απαιτεί οποιαδήποτε δυσκολία στην πάλη με τη γνώση.

Τι να σου κάνουν οι νέοι και τα εκπαιδευτικά συστήματα, πώς να αντιδράσουν και οι δόλιοι οι εκπαιδευτικοί, όταν είναι αναγκασμένοι να αποδράσουν από τον τεχνικό αναλφαβητισμό, που διακρίνει πολλούς εξ αυτών -τώρα στα γεράματα, μάθε γέρο γράμματα...

Οσοι ενοχλούνται από τις αποδόσεις των νέων καλά θα κάνουν να κοιτάξουν την πορεία του ελληνικού πολιτισμού και να ξεχωρίσουν αυτούς που τον βοήθησαν να σταθεί όρθιος και να ενδυναμωθεί· να κοιτάξουν επίσης πώς οι ίδιοι χειρίζονται τον λόγο και τη γλώσσα.

Για να δούμε: ας τεντώσουμε λίγο τα αυτιά μας ή ας ανοίξουμε τα μάτια μας στην επικοινωνία των ενηλίκων -χίλιες λέξεις είναι μάλλον πολλές από εκείνες που χρησιμοποιούμε για να συνεννοηθούμε, αν βέβαια κατορθώνουμε να επιτύχουμε επαφή και κατανόηση.

Σημαίνει αυτό ότι κάποτε κατανοούσαμε τα κείμενα; Αστείο ακούγεται -και είναι. Θέλει πολλά ψωμιά να φάει ακόμη η χώρα αν θέλει να συμμετέχει ισότιμα στις απαιτήσεις των υλοφρόνων καιρών -φτου... των κακών μας των καιρών.

Είναι δύσκολο για τους εφήβους να αποκτήσουν πρόσβαση στην επιστήμη, την ποίηση και τις τέχνες όταν βομβαρδίζονται από την κακογουστιά και τη γύμνια του πολιτισμού· η αισθητική είναι γι’ αυτούς μιας άλλης μορφής είσπραξη του κόσμου και της καθημερινότητας, βασισμένης στον κόσμο του θεάματος και της γλώσσας του διαδικτύου;

Τι να κάνουν; Να αλλάξουν τη ροή της εξέλιξης και του [ελληνικού] πολιτισμού; Μόνοι τους; Και που μπορούν και αρθρώνουν προτάσεις δεν είναι λίγο, έτσι που μουγκανίζουμε οι περισσότεροι, ακόμη κι αυτοί που υποτίθεται ενδιαφερόμαστε για τη χρήση της γλώσσας.

Εξαιρετικά ενδιαφέρον φαντάζει να απορούσαμε κάποια στιγμή για το ύφος μας και το έρμα μας. Ισως αντιλαμβανόμασταν τότε τι κακό κάνουν ο φανατισμός, η εμπάθεια και η μνησικακία που χαρακτηρίζουν πολλούς από εμάς τους εγγράμματους, τους κατανοούντες το κείμενο, ντε.

Θα έρθει η ώρα τους [των εφήβων] και θα ωριμάσουν -όσοι ωριμάσουν, διότι δεν συμβαίνει αυτό σε όλους, σε όλες τις εποχές· μην τρελαινόμαστε.

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Οστρακισμός στους γλωσσικά χυδαίους
Οι πολιτικοί δεν είναι αγράμματοι, ούτε, όμως, και εγγράμματοι. Είναι μ’ άλλα λόγια απολίτιστοι και στυγνοί φιλελεύθεροι. Λυσσασμένοι οι πλείστοι· οι μισοί επειδή δεν είναι κυρίαρχοι διότι απώλεσαν την εξουσία...
Οστρακισμός στους γλωσσικά χυδαίους
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ζωή και μόρφωση στις φυλακές
Τι μίσος κι αυτό, τι εκδικητικότητα, τι αδιαφορία [τι άλλο να υποθέσει κανείς;] των κυβερνώντων προς τους ανθρώπους που διεκδικούν την πρόσβασή τους στην εκπαίδευση και τη γνώση, ευρισκόμενοι πίσω από τα...
Ζωή και μόρφωση στις φυλακές
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Σοφία-ματαιοδοξία
Εχει σημασία ότι οι άνθρωποι του πολιτισμού αυτή την εποχή διεκδικούν τα χαμένα τους μεροκάματα. Σοφοί άνθρωποι λοιπόν -αυτοί απουσιάζουν, όπως απουσιάζουν το σθένος και ο κοινός νους.
Σοφία-ματαιοδοξία
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ο Γλέζος και η άμεση δημοκρατία
Του άρεσε επίσης του Μανώλη Γλέζου να λέει στα παιδιά τρεις λέξεις: πόλις-πολίτης-πολιτισμός και τα καλούσε να βρουν το έτυμον ώστε να έχει ακολουθία η σκέψη τους και να οδηγηθούν έτσι στις απαρχές της...
Ο Γλέζος και η άμεση δημοκρατία
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Η κ. Κεραμέως και οι επιχειρηματίες [της]
Σύμφωνα με τους ισχυρισμούς της υπουργού Παιδείας, η «πολιτική» της Ευρωπαϊκής Ενωσης για την Παιδεία κατισχύει αυτής της εθνικής -ποιο ανεξάρτητο κράτος και ποιο ελληνικό Σύνταγμα, ο καπιταλισμός να είναι...
Η κ. Κεραμέως και οι επιχειρηματίες [της]
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Oλος ο χρόνος είναι η εφηβεία
Οσο και να φυσάει, ο καπνός ταξιδεύει στην καμινάδα -δεν επιστρέφει, δεν μας πνίγει. Αυτό σημαίνει να φτιάξει το τζάκι καλός μάστορας. Σημασία έχει οι θερμαινόμενοι να κατέχουν την τέχνη του πίειν, να...
Oλος ο χρόνος είναι η εφηβεία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας