Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Το άλογο και η γκρι απόχρωση
© Alain | Dreamstime.com
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Το άλογο και η γκρι απόχρωση

  • A-
  • A+

Με αγωνία η φωνή του φίλου στην άλλη άκρη του τηλεφώνου: «Τι απέγινε το άλογο; Τι με τον ιδιοκτήτη του;». Η δική μου φωνή δεν «βγαίνει», με έχει τσακίσει και μια ίωση με ασταμάτητο βήχα -στην ουσία δεν μπορώ να μιλήσω, παρά σε κάποιον που είναι σε απόσταση ενός μέτρου. Από την άλλη άκρη πάλι: «Δεν θέλω να νιώσω το ίδιο συναίσθημα που με είχε κυριέψει όταν είδα την ταινία του Ούγγρου σκηνοθέτη Μπέλα Ταρ. Τη θυμάσαι;». Και άρχισε να μου αφηγείται τάχιστα την ταινία -βγαίνοντας ο Νίτσε από το ξενοδοχείο του, είδε έναν αμαξά να μαστιγώνει αλύπητα το άλογό του, διότι αυτό δεν μπορούσε, από την κούραση, να πάρει τα πόδια του. Ετρεξε προς το άλογο, κρεμάστηκε από το λαιμό του, αγκαλιάζοντάς το δηλαδή, και άρχισε να κλαίει. Βλέπουμε -συνεχίζει- τον σπιτονοικοκύρη του Νίτσε να τον πηγαίνει στο δωμάτιό του, όπου ο Γερμανός φιλόσοφος ψελλίζει τα τελευταία του λόγια, αλλά δεν βλέπουμε τι απέγινε ο αμαξάς και το άλογο. Εχεις δει να πλένουν τα άλογα στη θάλασσα; Μοναδική εικόνα».

Τον πιστεύω, αλλά δεν μπορώ να μιλήσω -και από την «αφωνία» μου και από τη συγκίνηση. Ο συναρπαστικός αυτός σκηνοθέτης έφτιαξε μια από τις συγκλονιστικότερες ταινίες με πρωταγωνιστές ένα άλογο, τον αμαξά και την κόρη του· μια βαθιά ματιά στα έγκατα του ανθρώπου και στο καθημερινό αδιέξοδο [και τι πάλη γίνεται για να φτάσει κανείς σε τούτο το αδιέξοδο]. Μια γκρι απόχρωση της αίσθησης της μοναξιάς, του θανάτου και της επιβίωσης. Ρώτησαν κάποτε τον φιλόσοφο - σκηνοθέτη γιατί τόσο γκρι στα έργα του. Και ιδού η απάντησή του: «Διότι έτσι είναι η πραγματικότητα. Μας λένε ότι η ζωή είναι πολύχρωμη. Αλλά για ρίξε μια ματιά δίπλα σου!». Δεν είναι από εκείνες τις απαντήσεις που σε γεμίζουν με αισιοδοξία, καλό είναι όμως να τις λαβαίνουμε σοβαρά υπόψη, εάν θέλουμε να είμαστε σε θέση να γελάμε και να χορεύουμε και να μην το ρίξουμε στο μαύρο δάκρυ. Πρέπει να ξέρει κανείς τι συμβαίνει γύρω του· να τα βλέπεις όλα με «θετική ενέργεια», αυτό είναι η ψευδοπρόταση των νεοφιλοσόφων, των φιλελεύθερων με άλλα λόγια -και ας γίνονται εγκλήματα κατά της ανθρωπότητας, όπως [κακή] ώρα κάνει ο νέος σουλτάνος στη Συρία. Εμείς πρέπει να σκεφτόμαστε θετικά, και ας μας ρουφάνε το αίμα οι επιτήδειοι [και οι νεοφιλόσοφοι βεβαίως, οι οποίοι προφανώς αμείβονται αδρά για να ξεφουρνίζουν αυτές τις ανοησίες].

Κλείνω το τηλέφωνο και του στέλνω μήνυμα πως δεν μπορώ να απαντήσω -δεν έχω φωνή, του εξηγώ. Επιμένει. «Θα μιλάω εγώ και όταν έρθεις Αθήνα θα τα πούμε επεξηγηματικά». Φλυαρεί ευχάριστα για λίγο, κάνοντας υποθέσεις για το τι έγινε μετά την εξέγερση του αλόγου στην άμαξα, στα Χανιά. Είναι αλήθεια ότι ήθελα να εκδιώξω για λίγο το γκρι που μας περιβάλλει, όχι εν υπνώσει, προς θεού. Είναι αλήθεια επίσης αυτό που λένε, ότι μερικές φορές η ζωή είναι ανώτερη από την τέχνη. Τι είναι η ατομική φαντασία μπροστά στην απροσδόκητη κοινωνική;

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Για τον Μανιάτη...
«Για χωρίς λόγους -συναντήσεις με τον Γιώργο Μανιάτη» είναι ο τίτλος της νέας ταινίας του Σταύρου Ψυλλάκη. Η ταινία θα κάνει πρεμιέρα στο επίσημο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και θα...
Για τον Μανιάτη...
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ενας κόκορας στα Πατήσια
Προηγήθηκε το κελάηδισμα του κοτσυφιού. Πρωί πρωί στην Αθήνα, ανάμεσα στους βόμβους της πόλης ακούστηκε η μελωδία. Εβρεχε. Επινα καφέ στη βεράντα μ’ ένα λιτό πανωφόρι - Ιούνιος μήνας! Κοπάζει η βροχή σιγά...
Ενας κόκορας στα Πατήσια
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ο σκηνοθέτης και ο «δράκος» του
Αρχοντικός, οξύθυμος, ανατρεπτικός, απρόβλεπτος· μόνο καλό έκανε στον ελληνικό κινηματογράφο και στον τόπο. Είχε τον τρόπο του, ήταν ιδιαίτερος - αλλά θα μιλήσουν άλλοι για τον χαρακτήρα και το έργο του. Το...
Ο σκηνοθέτης και ο «δράκος» του
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Δημιουργία ή θάνατος
Το συγκλονιστικό αυτό σύνθημα, κραυγή αισιοδοξίας, ακούστηκε στην αίθουσα προβολών μικρού μήκους ταινιών της ταινιοθήκης «Λαΐς» μετά το τέλος της δεκαπεντάλεπτης ταινίας «Να ντύσουμε τους νεκρούς» της...
Δημιουργία ή θάνατος
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Eνα μυρμηγκάκι στις φλόγες
Σκυλιά κι ελέφαντες καταδίωκαν όσους προσπαθούσαν να βοηθήσουν τον φτωχό Αβραάμ από τις φλόγες, ενώ βασιλικοί, άγριοι αετοί επόπτευαν αντικαθεστωτικές ενέργειες. Μέσα σ’ όλη την ασφυξία και τον χαλασμό ένα...
Eνα μυρμηγκάκι στις φλόγες
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Για τον φόβο της ελληνικής κοινωνίας
Οτι υιοθετούμε αντιλήψεις της Δεξιάς και της Ακροδεξιάς είναι γεγονός. Δεν φαίνεται να οφείλεται αυτό στην απογοήτευση του κόσμου, την οποία προκάλεσε η ανεπάρκεια της «αριστερής» κυβέρνησης· μοιάζει η δεξιά...
Για τον φόβο της ελληνικής κοινωνίας

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας