Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Για τον ευρωπαϊκό τρόπο ζωής
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Για τον ευρωπαϊκό τρόπο ζωής

  • A-
  • A+

Αρκετοί από τους Ελληνες φοιτητές που μορφώνονται σε ευρωπαϊκά πανεπιστήμια έχουν προσαρμοστεί στις κοινωνικές και κλιματικές συνθήκες, αλλά και στην αγορά εργασίας των χωρών που επέλεξαν. Υπάρχουν κι άλλοι, όμως, που αναγκάστηκαν μεν να κάνουν ανώτερες σπουδές στην Ευρώπη, αλλά περιμένουν πώς και πώς να τις ολοκληρώσουν και να φύγουν το ταχύτερο δυνατόν από εκεί. Δεν είναι ζωή αυτή, λένε, δεν είναι ζεστοί άνθρωποι οι Ευρωπαίοι άνθρωποι, αυτοί που ζουν κυρίως στην Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη.

Οσοι προβάλλουν αυτές τις αιτιάσεις δεν αμφισβητούν τόσο τις συνθήκες διαβίωσης, που είναι αρκετά υψηλές, τέλος πάντων ανώτερες από αυτές της Ελλάδας, όσο τον τρόπο που ζουν, που επικοινωνούν μεταξύ τους, που [δεν] εκφράζουν ελεύθερα τα συναισθήματά τους, που είναι τόσο ιδιοτελείς, τόσο επιφυλακτικοί, τόσο φοβισμένοι στις μεταξύ τους σχέσεις.

Τέτοιος εσωτερικός κόσμος δικαιολογεί την αρπακτικότητα που έχουν επιδείξει αυτά τα έθνη τους τελευταίους αιώνες, φονεύοντας και τυραννώντας άλλα έθνη. Αυτοί –και ο «ορθός» λόγος τους– προέβησαν σε αίσχη κατά της ανθρωπότητας, «καλλιεργώντας» και αναπτύσσοντας τις αποικιοκρατικές εξορμήσεις – τι τους έφταιγαν οι δόλιοι ασιατικοί και αφρικανικοί λαοί, αλλά και άλλοι, Ελληνες, ας πούμε;

Τι ώθησε Αγγλους, Γάλλους, Πορτογάλους, Ολλανδούς, Βέλγους, Γερμανούς, Ελβετούς –εκτός από αυτόν τον σκοτεινό εσωτερικό κόσμο– να επιτεθούν σε ξένα κράτη και να αρπάξουν τον πλούτο τους; [Δεν είναι ρητορική η ερώτηση.] Αλλά όλα αυτά ανήκουν στο παρελθόν, ίσως πουν οι ευρωπαϊστές, οι δυτικοπολιτισμένοι τέλος πάντων, το σήμερα μετράει, η ποιότητα ζωής και ο υψηλός βαθμός εμπιστοσύνης στους δημοκρατικούς θεσμούς [υπό συζήτηση βεβαίως οι δύο τελευταίοι όροι].

Ναι, αλλά τι σημαίνει ευρωπαϊκός τρόπος ζωής έπειτα από όλα αυτά; Στέκεται ως όρος αυτός ο όρος; Δεν είναι οιονεί αντιφατικός και γελοίος; Να μας συμπαθάνε οι υποστηρικτές αυτού του τρόπου ζωής, αλλά κι εμείς «ευρωπαϊστές» είμαστε, με κάποιον διαφορετικό όμως τρόπο, πιο πολιτισμικό για να συνεννογιόμαστε. Δεν είναι πρότυπο ο ευρωπαϊκός τρόπος ζωής, όσο κι αν λάμπει, όσο κι αν έχει επιβληθεί, με τη σημαντική και καταλυτική βοήθεια του αμερικανικού τρόπου ζωής, ο οποίος έχει κατακυριεύσει αγορές και συνειδήσεις, ένοχες και αθώες ψυχές. Να νιώθεις κάπως σαν πολίτης, ναι, δεν είναι βέβαιο όμως ότι αυτό αρκεί για ένα σύστημα που κομπάζει για τις «υπηρεσίες» που προσφέρει στους υπηκόους.

Παρατηρώ ευρωπαϊκά ζευγάρια που έρχονται το καλοκαίρι στο χωριό για λίγες μέρες και «τολμάνε» και επισκέπτονται το καφενείο. Σαν να βρίσκονται σε άλλον κόσμο, ξένο προς τον δικό τους. Αδυνατούν να κατανοήσουν το νόημα της παρέας και τα αλληλοκεράσματα, τις χοντράδες και τα αστεία που επικρατούν – και δεν φταίει η γλώσσα γι’ αυτό, καθόλου δεν φταίει. Φταίει το πολιτικό τους σύστημα, λένε οι πιο δηκτικοί ή οι πιο υποψιασμένοι (;) – πάντως το υποστηρίζουν και δεν το παίρνουν πίσω, υπομειδιούν κιόλας. Ποιος ξέρει πραγματικά...

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Τα παιδιά, τότε και τώρα
Λέει ο Φοίβος πώς έδινε εξετάσεις τότε, τη δεκαετία του '60, προς το τέλος, και τα παιδιά μένουν με το στόμα ανοιχτό. Ούτε φροντιστήρια ούτε γονεϊκή φροντίδα, τίποτα. Σχεδόν αρίστευσε στις πανελλήνιες...
Τα παιδιά, τότε και τώρα
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Για τους πολιτικά άστεγους
Νεαρός, γύρω στα τριάντα πέντε, δηλώνει ότι νιώθει –και είναι– πολιτικά άστεγος. Αντιδεξιός από κούνια, ομολογεί ότι απογοητεύθηκε από την κυβέρνηση της Αριστεράς και ούτε μπορεί να επιστρέψει στο πάλαι αγλαόν...
Για τους πολιτικά άστεγους
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Μα, πεινάνε οι Ευρωπαίοι;
Δύσκολες μέρες περνάει η Ευρώπη. Για φαντάσου, οι κάτοικοί της πεινάνε (ποιοι; Οι Ευρωπαίοι!), δεν μπορούν να επιβιώσουν, βγαίνουν στους δρόμους και τα σπάνε. Και πώς αντιδρά ο δυτικός [κρατικός] πολιτισμός;...
Μα, πεινάνε οι Ευρωπαίοι;
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Οι νέοι και ο χωροχρόνος τους
Με την ψήφο μας θεωρούμε ότι πράττουμε το καθήκον μας· άλλοι ας βγάλουν το φίδι από την τρύπα - κι εμείς στην ησυχία μας. Αλωνίζουν έτσι τυχάρπαστοι και ανάξιοι, απολίτιστοι και αγενείς, μολύνοντας όχι μόνο...
Οι νέοι και ο χωροχρόνος τους
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Του καθηγητή
Τα φασιστοειδή που επιτέθηκαν στον καθηγητή Κοινωνικής Λαογραφίας [Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας στο Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων], Βασίλη Νιτσιάκο, ασφαλώς δεν γνωρίζουν το σπουδαίο έργο του, που συνδέει τις...
Του καθηγητή
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ο υπουργός, οι φοιτητές, η πειθαρχία
Σχολεία και πανεπιστήμια, είναι ο τόπος όπου [έπρεπε να] λάμπει η μάθηση, όπου καλλιεργούνται και αναπτύσσονται ιδέες, ακόμη και ανατρεπτικές για το ίδιο το σύστημα εκπαίδευσης. Συμβαίνει όμως οι κομματικές...
Ο υπουργός, οι φοιτητές, η πειθαρχία

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας