Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Για την τέχνη του θεάτρου
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Για την τέχνη του θεάτρου

  • A-
  • A+

Αυτό είναι από τα καλά νέα: παρατείνονται έως τις 27 Μαΐου οι παραστάσεις του θεατρικού έργου του Περικλή Κοροβέση «Tango Bar», στο θέατρο Αβατον (Ευπατρίδων 3, Γκάζι, μετρό Κεραμεικού, Δευτέρες και Τρίτες στις 21:00 -διάρκεια 90 λεπτά, χωρίς διάλειμμα). Είναι γνωστός ο λιτός και αντιεξουσιαστικός, αντικομφορμιστικός λόγος του Περικλή Κοροβέση αλλά, επιπροσθέτως, το έργο ευτύχησε να παρασταθεί από έναν σκηνοθέτη (Σπύρο Μιχαλόπουλο) με οξεία αίσθηση της απλότητας και της δημιουργίας εσωτερικής και αντεργκράουντ ατμόσφαιρας [υποβλητικής και επιβλητικής].

Και πού να δει κανείς τι συμβαίνει στη σκηνή από δύο εξαιρετικούς ηθοποιούς (Χρήστος Αυλωνίτης και Κώστας Κονταράτος), που γνωρίζουν καλά την τέχνη τους και σε παρασύρουν σε συνειρμούς και προβληματισμούς όχι μόνο περί την τέχνη αλλά για τη ζωή την ίδια. Ασε που την πρώτη βραδιά που τρέξαμε να το παρακολουθήσουμε κοντέψαμε να πάθουμε καρδιακή προσβολή βλέποντας τον Χρήστο Αυλωνίτη να μπαίνει στη σκηνή· μες στο μισοσκόταδο ήταν ολόιδιος ο Γιάννης Καλαϊτζής (!), ο μέγας σκιτσογράφος της εφημερίδας, που εγκατέλειψε πρόωρα τούτον τον κόσμο. Μερικοί πιστοί σταυροκοπήθηκαν...

Μες στο ημίφως ενός μπαρ που ξενυχτάει σημασία δεν έχουν τόσο οι διάλογοι όσο οι κινήσεις και η προσπάθεια των ηθοποιών να γίνουν πρόσωπα τα σώματά τους, να υπερπηδήσουν την αγωνία για την επιτυχία ή αποτυχία τους ως ηθοποιών, να μιλήσουν τα σώματα-πρόσωπα. Τα σκληρά λόγια που ανταλλάσσουν είναι στο βάθος αγαπησιάρικα, σαν να υπηρετούν κελεύσματα της υποκριτικής τέχνης, αλλά με τη δική τους πλέον κριτική ματιά, έξω από κατεστημένα και παγιωμένες αντιλήψεις για το τι σημαίνει θέατρο.

Εκδηλος ο εκνευρισμός του μπάρμαν, που δέχεται αξημέρωτα την επίσκεψη του επί χρόνια φίλου του, ο οποίος δεν φείδεται λεκτικών επιθέσεων εναντίον του, αξιώνοντας να παραμείνει το μπαρ ανοιχτό έως ότου τελειώσει η εν νηφαλία μέθη «εξομολόγησή» του, η ίδια και η ίδια τα τελευταία χρόνια.

Συγκινητικό αυτό το είδος της εξομολόγησης και το ίδιο συγκινητική η υπομονή του μπάρμαν, που στο τέλος υποκύπτει στις «πιέσεις» και συμμετέχει σε έναν διάλογο ώς το πρωί για την τέχνη και το νόημα της ζωής. Ακούς μεν αλλά κυρίως βλέπεις. Βλέπεις τα σώματα να λικνίζονται και να μετεωρίζονται ανάμεσα στη σταθερότητα και την αστάθεια των βημάτων, βλέπεις το συναίσθημα να ξεχειλίζει, το δράμα της επαφής να υψώνεται.

Συναίσθημα χωρίς γλυκύτητες ή συγγραφικούς εκβιασμούς· ο συγγραφέας δεν υποπίπτει σε ευκολίες και μελοδραματισμούς, χαράσσει λόγια σκληρά, που ταυτόχρονα είναι και τρυφερά και έτσι νομίζω κορυφώνεται η συγκίνηση και η συμμετοχή του θεατή στα δρώμενα. Ο θεατής νιώθει ότι συμμετέχει σε αυτήν την επίθεση φιλίας τού ενός ηθοποιού προς τον άλλο. Σημειωτέον: η χημεία μεταξύ τους στην αναζήτηση του φόβου αλλά και στον φόβο μπροστά στην επιτυχία ή την αποτυχία.

Οι δύο ηθοποιοί ξεγυμνώνονται και ξεγυμνώνουν και τα προσωπεία του ίδιου του θεάτρου. Ζωντανοί με γλώσσα λαϊκή, κατανοητή και συνάμα με πικρή βαθύτητα στην εκφορά της. Οι ηθοποιοί υπηρετούν γενναιοφρόνως την τέχνη τους, μυημένοι, λες, στη «θεϊκότητα» του Διόνυσου, του θεού των ορίων [μεταξύ λογικής και παράνοιας].

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Στα θεατρικά νάματα του νοήματος
Τι είναι εκείνο που κάνει ένα θεατρικό κοινό να χειροκροτεί όρθιο επί δέκα λεπτά μετά το τέλος μιας παράστασης; Προφανώς είναι κατειλημμένο από ενθουσιασμό, από ένα συναίσθημα που δεν ερμηνεύεται, ούτε καν...
Στα θεατρικά νάματα του νοήματος
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Εικαστική παρέμβαση στην Ομόνοια
«Ξούθου, η σιωπή της πόλης» είναι ο τίτλος πολλαπλών πολιτισμικών δραστηριοτήτων που συμβαίνουν στον μικρό δρόμο της Ξούθου, στην Ομόνοια, με τη συμμετοχή πολλών Ελλήνων και ξένων εικαστικών, καλλιτεχνών,...
Εικαστική παρέμβαση στην Ομόνοια
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ο σκηνοθέτης και ο «δράκος» του
Αρχοντικός, οξύθυμος, ανατρεπτικός, απρόβλεπτος· μόνο καλό έκανε στον ελληνικό κινηματογράφο και στον τόπο. Είχε τον τρόπο του, ήταν ιδιαίτερος - αλλά θα μιλήσουν άλλοι για τον χαρακτήρα και το έργο του. Το...
Ο σκηνοθέτης και ο «δράκος» του
ΑΠΟΨΕΙΣ
Οι κλειστές πόρτες του Σαρτρ
Στην κλειστοφοβική αστική κόλαση του Σαρτρ, περισσότερο από τους πρωταγωνιστές και τις ιστορίες τους μιλάνε οι ιδέες του Σαρτρ.
Οι κλειστές πόρτες του Σαρτρ
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
Ελένη, η γυναίκα / νεφέλη
Στο Μπάγκειον ξαναβρήκαμε τον Δήμο Αβδελιώδη. Αγαθό στοιχείο της δημιουργίας που εδώ και χρόνια ξέρει να ξαναδίνει ζωή σε κείμενα και σε κτίρια.
Ελένη, η γυναίκα / νεφέλη
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Για τον Μανιάτη...
«Για χωρίς λόγους -συναντήσεις με τον Γιώργο Μανιάτη» είναι ο τίτλος της νέας ταινίας του Σταύρου Ψυλλάκη. Η ταινία θα κάνει πρεμιέρα στο επίσημο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και θα...
Για τον Μανιάτη...

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας