Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
O εθισμός και η κοινωνία
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

O εθισμός και η κοινωνία

  • A-
  • A+

Γιατί η επίσημη ιατρική αλλά και η ίδια η Πολιτεία αρνούνται να δουν την εξάπλωση, τη γιγάντωση θα έλεγα, των εξαρτημένων σαν κοινωνικό πρόβλημα; Διότι, ακριβώς, θα ήταν αναγκασμένες να παραδεχτούν ότι βρίσκονται σε αγαστή συνεργασία προς όφελος και των ναρκεμπόρων και των φαρμακευτικών πολυεθνικών. Διότι αν αποδέχονταν κάτι τέτοιο θα προέκυπτε άμεσα αίτημα για πολιτικές και κοινωνικές αλλαγές, θα ετίθετο το μέγα ζήτημα για σμπαράλιασμα του status quo.

Είναι γεγονός ότι το κυρίαρχο μοντέλο θεραπείας διαιωνίζει, αντί να επιλύει, το φλέγον θέμα της εξάρτησης, ακριβώς διότι δεν δίνει σημασία στην προσωπικότητα του εξαρτημένου παρά στο κέρδος που πηγάζει από τη φαρμακευτική αγωγή.

Αυτό είναι ντροπιαστικό για την Πολιτεία αλλά κυρίως για όσους έχουν ορκιστεί στον όρκο του Ιπποκράτη. Θα όφειλε κανείς να βασίζεται στο μοντέλο των πρώην εξαρτημένων της Αμερικής, που προχώρησαν στα αυτοδιαχειριζόμενα κοινόβια, χωρίς καμία κρατική αρωγή, τα οποία όμως κοινόβια έδιναν τη δυνατότητα στους συμμετέχοντες να αναπτύξουν σχέσεις φιλίας και αλληλεγγύης, εκτίμησης και εμπιστοσύνης και εντέλει αγάπης, που είναι και το ζητούμενο στις γενικότερες ανθρώπινες σχέσεις.

Η πολιτική του επίσημου κράτους απέναντι στους εξαρτημένους καθορίζεται από «επαγγελματίες» της ψυχιατρικής, οι οποίοι αποδίδουν την εξάρτηση όχι στην καταπίεση του κοινωνικού και πολιτικού περιβάλλοντος αλλά σε μια δήθεν βιολογική και κληρονομική βλάβη των εξαρτημένων. Αυτό είναι βεβαίως απαίσιο· τους απαλλάσσει απλώς από τις τεράστιες ευθύνες τους, διότι οι ίδιοι οι κρατούντες είναι οι κύριοι υπεύθυνοι των εγκληματικών ανισοτήτων που επικρατούν στις κοινωνίες που οι ίδιοι διαπλάθουν.

Αυτό είναι και το μέγα σφάλμα της επίσημης Πολιτείας, το οποίο ακολουθεί πιστά η επιστήμη της Ιατρικής, ότι αρνείται δηλαδή να ερευνήσει την ανθρώπινη συμπεριφορά ως αντανάκλαση του πολιτικοκοινωνικού περιβάλλοντος· ακριβώς διότι είναι υπεύθυνες γι' αυτό το αντιανθρώπινο περιβάλλον.

Υπάρχουν θαυμάσιες σελίδες για την έκρηξη του προβλήματος των ναρκωτικών ουσιών στην Ελλάδα από τη δεκαετία του '80 και εντεύθεν. Πρόκειται για μια ακτινογραφία της χώρας όπου φαίνονται καθαρά η ελλιπής παιδεία, η μανία για πλουτισμό, η απληστία, η αρχομανία και όλα εκείνα που χαρακτηρίζουν τον ανθρωπολογικό τύπο που διαμορφώνεται στο πλαίσιο της ελευθερίας της αγοράς. Οπου επικρατεί αυτή η φιλοσοφία [η ελευθερία της αγοράς] παρατηρείται και η αύξηση των εξαρτημένων, διότι προέχει ο βίαιος ανταγωνισμός, η απογοήτευση από προσδοκίες που γεννάνε οι καταναλωτικές διαφημίσεις, η διάλυση της οικογένειας, η δίψα για κοινωνική αναγνώριση και όλα τα συμπαρομαρτούντα.

Γιατί οι άνθρωποι γεμίζουν με ναρκωτικές ουσίες το επώδυνο κενό που προκαλούν οι νεωτερικές κοινωνίες και δεν επιλέγουν να αγωνιστούν για να αλλάξουν αυτή την κοινωνία;

Να μια απάντηση: «Από τις αρχές του 20ού αιώνα ο καπιταλιστικός πολιτισμός καλλιεργεί συστηματικά τη βουλιμική κατανάλωση, την παθητικότητα και την αρρωστημένη ενασχόληση με τον εαυτό και τις υπαγορευμένες από τη διαφήμιση επιθυμίες του, γιατί, απλούστατα, αυτός ο τύπος ανθρώπου μπορεί να υπηρετήσει τη συνεχή αύξηση του πλούτου των ήδη προνομιούχων του πλανήτη. Αυτός ο πολιτισμός είναι ένας βασικός λόγος που οι άνθρωποι, μαζικά πλέον, επιλέγουν την ευκολία της εξάρτησης από φάρμακα, αλκοόλ, τζόγο, διαδίκτυο, εργασία, δύναμη, χρήμα και γενικότερα το βόλεμα αντί για τον δύσκολο δρόμο της προσωπικής και κοινωνικής αλλαγής».

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Για τη θέληση και το σθένος
Ακουγα στην TV τον γραμματέα των νοσοκομειακών γιατρών, τον κ. Παπανικολάου, να λέει ότι, εκτός από το υπαρκτό, μέγιστο σκάνδαλο της Novartis, υπάρχει ακόμη ένα, μεγαλύτερο - δέκα φορές μεγαλύτερο. Αυτό δεν...
Για τη θέληση και το σθένος
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Υβρις και σκλήρυνση κατά πλάκας
Διαβάζω -και πώς να το πιστέψει κανείς;- τη διαμαρτυρία της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ατόμων με Σκλήρυνση Κατά Πλάκας· αφορά τον νέο Ενιαίο Πίνακα Προσδιορισμού Ποσοστού Αναπηρίας, από τον οποίο αποκλείονται...
Υβρις και σκλήρυνση κατά πλάκας
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Εξαρτήσεις...
Φοίβος Ζαφειρίδης βεβαίως και όχι Οικονομίδης ήταν το όνομα του ψυχίατρου, αν. καθηγητή Ψυχολογίας Εξαρτήσεων του Αριστοτέλειου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης στο προχθεσινό σημείωμα, υπεύθυνου για το Πρόγραμμα...
Εξαρτήσεις...
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Για τα ψυχοκοινωνικά προβλήματα κοινοτήτων
Προαγωγή Αυτοβοήθειας λέγεται το πρόγραμμα που έχει καταρτίσει το Τμήμα Ψυχολογίας του ΑΠΘ χρηματοδοτείται από το υπουργείο Υγείας και υλοποιείται με τη συνεργασία του Οργανισμού Κατά των Ναρκωτικών· κεντρικός...
Για τα ψυχοκοινωνικά προβλήματα κοινοτήτων
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ηθικά και άλλα ξεδοντιάσματα...
Ποια ιατρική δεοντολογία και ποια ηθική αντιμετώπιση του ασθενούς -αυτά είναι για τους αιθεροβάμονες και τους παλαιοαριστερούς, που νόμιζαν ότι πάνω απ’ όλα είναι ο άνθρωπος και η αξιοπρέπειά του, η χαρά της...
Ηθικά και άλλα ξεδοντιάσματα...
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Η νωδότης της γλώσσας-επιστήμης
Δεν λέω ότι οι οδοντίατροι είναι μικροί Εγγονόπουλοι, έπραξαν όμως άριστα εισάγοντας –και υιοθετώντας– στις συνταγές του πόνου την υπέροχη τούτη λέξη· όσο αρχαιοελληνική φαντάζει άλλο τόσο νεοελληνική είναι....
Η νωδότης της γλώσσας-επιστήμης

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας