Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Λουδοβίκος φιλοτεχνών τον Ψαραντώνη
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Λουδοβίκος φιλοτεχνών τον Ψαραντώνη

  • A-
  • A+

«Με έκπληξη βρίσκομαι μπροστά στα πορτρέτα του Ψαραντώνη, που ζωγράφισε ο Λουδοβίκος. Είναι σαν να ζωγράφισε την Κρήτη, μια Κρήτη βαθιά, αρχέγονη, χωρίς διακοσμητικά. Αυτός είναι ο Ψαραντώνης, ένας μύθος του μέλλοντος». Ετσι περιγράφει τη συνάντησή του με τη ζωγραφική του Λουδοβίκου των Ανωγείων, που έχει ως θέμα μορφές του Ψαραντώνη, οι οποίες αποτυπώνουν τη διαχρονική Ελλάδα, ο Βαγγέλης Παπαθανασίου.

Δεν τα ξέραμε αυτά, ότι ο τροβαδούρος των Ανωγείων είναι ένα κρυφό ταλέντο στη ζωγραφική και μάλιστα ικανό να φέρει στον μουσαμά όλη την Κρήτη μέσα από τις μορφές του Ψαραντώνη, μορφές που ανάγλυφα ζωντανεύουν το αρχαίο νησί. Ιδού τι λέει ο ίδιος ο δημιουργός: «Επέλεξα ένα σύμβολο της Κρήτης για μοντέλο και πάνω του να “καρφιτσώσω” στοιχεία προσώπων που με συγκινούν και εκτιμώ, ξεκινώντας από την αρχαία Ελλάδα μέχρι και σήμερα. Ο Ψαραντώνης είναι ήδη ένα κειμήλιο, μια εκδοχή της βαθιάς Κρήτης. Η ικανότητά του να συγκινεί είναι δώρο των θεών της Κρήτης. Μας διδάσκει ότι ο καθένας οφείλει να βρίσκει τον δικό του βηματισμό σε ό,τι κάνει. Να αγαπάς ό,τι σε προίκισε η φύση, καλό, κακό, μέτριο και να πορεύεσαι με τη σκέψη ότι η “θεία” παράδοση θα καταδεχτεί κάτι από το πέρασμά σου από το θαύμα της ζωής».

Ο Ψαραντώνης με μύριες μορφές, που είναι, διαχρονικά, η Κρήτη, η Ελλάδα -αρχαία, μεσαιωνική, βυζαντινή, προεπαναστατική, επαναστατική, σύγχρονη.

Αυτές τις μορφές μπορεί να απολαύσει κανείς στην έκθεση που εγκαινιάζεται σήμερα στις έξι το απόγευμα στη Βικελαία Βιβλιοθήκη, που, όπως όλοι γνωρίζουμε, εδρεύει στο Ηράκλειο Κρήτης και μάλιστα θα διαρκέσει ώς τις 31 Μαρτίου. Ο και ζωγράφος Λουδοβίκος θεωρεί ότι «η τέχνη είναι ένα δώρο του θεού στον άνθρωπο για να ονειρεύεται την αθανασία». Δεν θα διαφωνήσουμε εάν και εφόσον οι έννοιες αυτές είναι απαλλαγμένες από την ποιητική, άμα τε και φιλοσοφική φόρτισή τους. Το εξυπονοεί ο ίδιος: «Εργο τέχνης είναι εκείνο που κινητοποιεί συναισθήματα». Λέει ακόμη: «Είναι τρεις οι διαστάσεις πάνω στο χαρτί· και μια τέταρτη διάσταση των συναισθημάτων, η πιο βασική για την πνευματικότητα ενός έργου».

Δεν χρειάζεται να πούμε κάτι για τον Ψαραντώνη... Αυτές είναι ωραίες εκπλήξεις. Χρειαζόμαστε κι άλλες.

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Το σύστημα και οι αρνητές του
Ο Τζίμης Πανούσης το ταρακούνησε, με τον τρόπο του, το σύστημα. Υπάρχουν ρωγμές παντού στο ανίκητο, όπως το αποκαλούμε, σύστημα, απλώς δεν φαίνονται ή δεν θέλουμε να τις δούμε -αδιαφορούμε και για το ποιος ή...
Το σύστημα και οι αρνητές του
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Σωματική και ψυχική επαφή με το βινίλιο
Μαγικές θα ’λεγες στιγμές, που καθόριζαν και τη σχέση σου με την ύλη και το συναίσθημα - και, άρα, με το πνεύμα. Ναι, έτσι κάπως ήταν ο πολιτισμός της μουσικής πριν από λίγες δεκαετίες: ζεστός, άμεσος,...
Σωματική και ψυχική επαφή με το βινίλιο
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Εξοχα Δίπτυχα
Η αγάπη του για την ποίηση -τη βασίλισσα των τεχνών κατ΄ αυτόν-, η λατρεία του για την τυπογραφία και τη χαρακτική, οδήγησαν τον ζωγράφο-χαράκτη Γιάννη Στεφανάκι σε μερικές υψηλού επιπέδου δίπτυχες εκδόσεις.
Εξοχα Δίπτυχα
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Eνα σύμπαν από γραμματόσημα
Χρόνια τώρα (από το 1974!) συλλέγει μανιωδώς γραμματόσημα. Και τι κάνει μ’ αυτά; Ζωγραφεί, εικονοποιεί, δημιουργεί. Με ζήλο εντομολόγου τα τεμαχίζει, τα συνθέτει, τα τοποθετεί σ’ έναν καμβά και ό,τι τον...
Eνα σύμπαν από γραμματόσημα
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Καζανίσματα στα Εξάρχεια
Πάνε κι έρχονται οι ρακές στους δίσκους των σερβιτόρων που δεν προλαβαίνουν να ξαναγεμίζουν τα ρακοπότηρα. Δίπλα το καζάνι βράζει και βροντά. Εκθαμβες Αμερικανίδες, Γερμανίδες, Γιαπωνέζες, Ολλανδέζες και...
Καζανίσματα στα Εξάρχεια
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Τα αστεία και τα είδωλα
Με κατεβασμένα φρύδια και πεισματικά (γιατί τάχα;) σφιγμένα χείλη το μόνο που καταφέρνουμε στην επικοινωνία είναι να την υποβιβάζουμε, να την αρνούμαστε εντέλει. Η σοβαροφάνεια είναι χαρακτηριστικό μνησίκακων,...
Τα αστεία και τα είδωλα

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας