Παράκαμψη προς το κυρίως περιεχόμενο
Για τον Μανιάτη...
MOTIONTEAM/ΒΑΣΙΛΗΣ ΒΕΡΒΕΡΙΔΗΣ
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Για τον Μανιάτη...

  • A-
  • A+

«Για χωρίς λόγους -συναντήσεις με τον Γιώργο Μανιάτη» είναι ο τίτλος της νέας ταινίας του Σταύρου Ψυλλάκη. Η ταινία θα κάνει πρεμιέρα στο επίσημο πρόγραμμα του Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης και θα προβληθεί στο τμήμα The art is present. Οι προβολές θα γίνουν την Τετάρτη 6 Μαρτίου, στις 8 το βράδυ [αίθουσα Τζον Κασσαβέτης, Αποθήκη 1, Λιμάνι] και 7 Μαρτίου, μία μετά το μεσημέρι [αίθουσα Παύλος Ζάννας, κτίριο Ολύμπιον].

Για πολλά χρόνια πιστός υπηρέτης της μεγάλης οθόνης, ο Σταύρος Ψυλλάκης μάς έχει δώσει αριστουργηματικές ταινίες. Προσεγγίζει με ιδιαίτερη ευαισθησία και μαστοριά καταστάσεις στις οποίες δοκιμάζονται τα όρια του ανθρώπου, με εκπληκτική αφήγηση. Στην ταινία «Αλλος δρόμος δεν υπήρχε» περιγράφεται η ζωή δύο Κρητικών ανταρτών, που μετά την εισβολή των Γερμανών βγήκαν στο βουνό και παρέμειναν εκεί και μετά την Κατοχή και τον Εμφύλιο, για πολλά χρόνια στην παρανομία και την απομόνωση [πολύ σκληρά χρόνια].

Στην ταινία «Ο άνθρωπος που ενόχλησε το σύμπαν» περπατάμε μαζί με την κάμερα στο ψυχιατρείο Χανίων, ακούμε τους ψυχιατριζόμενους να μιλάνε και παρακολουθούμε τη ριζοσπαστική, πρωτοποριακή πολιτική των ψυχιάτρων για την αποασυλοποίηση. Στην «Ολυμπία» νιώθουμε την αγωνία, αλλά και την καρτερικότητα μιας καρκινοπαθούς -μια ιδιαίτερα ζεστή προσέγγιση της μάστιγας αυτής της ασθένειας. Και άλλες, του ιδίου επιπέδου.

Ποιος ήταν ο Γιώργος Μανιάτης; Διαβάζουμε στην περίληψη του έργου: «Ο Γιώργος Μανιάτης (1939-2018), λεγεωνάριος στην Αλγερία στα 18 του, συγγραφέας και μουσικός στη συνέχεια, ορίζει τον εαυτό του ως “δημόσιο κίνδυνο”. Η ταινία δεν είναι μία βιογραφία του Μανιάτη. Αναζητά την περιπέτεια της ψυχής του, μιας συνείδησης σε διαρκή εγρήγορση, εμπρηστικής και αυτοπυρπολούμενης. “Αλλάζει τη ζωή, όποιος αλλάζει ζωή”, μας λέει».

Πρόκειται για έναν εξαιρετικό συγγραφέα, που συνομίλησε με την πρωτοπορία της ευρωπαϊκής διανόησης πολύ πρώιμα και κατέλιπεν έργο που ακόμη αναζητά τους κατάλληλους αναγνώστες. Τελείως παραμελημένος από την κριτική [το επιδίωξε κάπως και ο ίδιος εξάλλου], έψαξε βαθιά μέσα του και προέβη σε σημαντικές εξορύξεις που εκπλήσσουν με την τόλμη και την ευφυΐα του. Στην ανασκαφή που επιχείρησε στη μουσική, ανακάλυψε τη συγγένεια των αρχαίων λυρικών με το σύγχρονο ρεμπέτικο και μας είπε ότι ο ζεϊμπέκικος ανάγεται στην Ιλιάδα και τους τραγικούς, έχει δε αφήσει περίπου οχτακόσια ανέκδοτα τραγούδια.

Δύσκολος και απαιτητικός συγγραφέας, όρισε μόνος του τη γραφή και την ανάγνωση, κάνοντας κριτική σε κάθε φράση που έγραφε -μια κριτική που απαιτεί παραιτήσεις από τις ευκολίες· όρισε επίσης και τον «επαγγελματία αναγνώστη», κάτι που δεν μπόρεσε να χωνέψει η διανόηση της λογοτεχνίας του καιρού του.

Τα βιβλία του όλα πολτοποιήθηκαν, ευτυχώς, όμως, ο εκδότης της «Στιγμής» Αιμίλιος Καλιακάτσος [μοναδικός κι αυτός στο σινάφι] αποφάσισε πρόσφατα να τα επανεκδώσει, αδιαφορώντας για το κόστος, αφού ο ίδιος τον θεωρεί ένα από τα μεγαλύτερα μυαλά του εικοστού αιώνα. Εώς τώρα έχει εκδώσει πέντε, αλλά περιμένουν πολλά ακόμη στο συρτάρι.

Σημειωτέον ότι συνεργάστηκε στην ιδέα και την έρευνα της ταινίας με τον σκηνοθέτη. Αναμένουμε την προβολή με αγωνία.

  

ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Το άλογο και η γκρι απόχρωση
Είναι αλήθεια επίσης αυτό που λένε, ότι μερικές φορές η ζωή είναι ανώτερη από την τέχνη. Τι είναι η ατομική φαντασία μπροστά στην απροσδόκητη κοινωνική;
Το άλογο και η γκρι απόχρωση
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Ο σκηνοθέτης και ο «δράκος» του
Αρχοντικός, οξύθυμος, ανατρεπτικός, απρόβλεπτος· μόνο καλό έκανε στον ελληνικό κινηματογράφο και στον τόπο. Είχε τον τρόπο του, ήταν ιδιαίτερος - αλλά θα μιλήσουν άλλοι για τον χαρακτήρα και το έργο του. Το...
Ο σκηνοθέτης και ο «δράκος» του
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Για την τέχνη του θεάτρου
Αυτό είναι από τα καλά νέα: παρατείνονται έως τις 27 Μαΐου οι παραστάσεις του θεατρικού έργου του Περικλή Κοροβέση «Tango Bar», στο θέατρο Αβατον (Ευπατρίδων 3, Γκάζι, μετρό Κεραμεικού, Δευτέρες και Τρίτες...
Για την τέχνη του θεάτρου
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Εικαστική παρέμβαση στην Ομόνοια
«Ξούθου, η σιωπή της πόλης» είναι ο τίτλος πολλαπλών πολιτισμικών δραστηριοτήτων που συμβαίνουν στον μικρό δρόμο της Ξούθου, στην Ομόνοια, με τη συμμετοχή πολλών Ελλήνων και ξένων εικαστικών, καλλιτεχνών,...
Εικαστική παρέμβαση στην Ομόνοια
ΤΡΙΤΗ ΜΑΤΙΑ
(Επι-)μένουμε κινηματογραφικά
Αύξηση κατά 1,6% των θεατών στους κινηματογράφους για το 2016 ανακοίνωσε το Ευρωπαϊκό Παρατηρητήριο του Οπτικοακουστικού Τομέα στο 67ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου, που διεξάγεται αυτές τις μέρες....
(Επι-)μένουμε κινηματογραφικά
ΥΠΟΣΗΜΕΙΩΣΕΙΣ
Για τα σοβαρά και αυστηρά φεστιβάλ
Υπάρχουν φωνές που ενοχλούν το κατεστημένο (ένα είναι το κατεστημένο!), που θρυμματίζουν τον «εφησυχασμό» και την απαισιοδοξία των πολλών. Φωνές ντόμπρες, τσεκουράτες, γεμάτες κουράγιο και πεποίθηση ότι είναι...
Για τα σοβαρά και αυστηρά φεστιβάλ

Η efsyn.gr θεωρεί αυτονόητο ότι οι αναγνώστες της έχουν το δικαίωμα του σχολιασμού, της κριτικής και της ελεύθερης έκφρασης και επιδιώκει την αμφίδρομη επικοινωνία μαζί τους.

Διευκρινίζουμε όμως ότι δεν θέλουμε ο χώρος σχολιασμού της ιστοσελίδας να μετατραπεί σε μια αρένα απαξίωσης και κανιβαλισμού προσώπων και θεσμών. Για τον λόγο αυτόν δεν δημοσιεύουμε σχόλια ρατσιστικού, υβριστικού, προσβλητικού ή σεξιστικού περιεχομένου. Επίσης, και σύμφωνα με τις αρχές της Εφημερίδας των Συντακτών, διατηρούμε ανοιχτό το μέτωπο απέναντι στον φασισμό και τις ποικίλες εκφράσεις του. Έτσι, επιφυλασσόμαστε του δικαιώματός μας να μην δημοσιεύουμε ανάλογα σχόλια.

Σε όσες περιπτώσεις κρίνουμε αναγκαίο, απαντάμε στα σχόλιά σας, επιδιώκοντας έναν ειλικρινή και καλόπιστο διάλογο.

Η efsyn.gr δεν δημοσιεύει σχόλια γραμμένα σε Greeklish.

Τέλος, τα ενυπόγραφα άρθρα εκφράζουν το συντάκτη τους και δε συμπίπτουν κατ' ανάγκην με την άποψη της εφημερίδας